Hundattack - vad hade ni gjort?

Sv: Hundattack - vad hade ni gjort?

Men jag kan lova att de alla, med sina olika reaktioner (rädsla, ilska, chock, överraskning..), vet vems fel det egentligen var och hur de borde betett sig istället och ångrat sig när upprördheten gått över.
Fast det där är ju lika felaktigt det, du kan omöjligt lova vad alla andra vet eller känner. Jag har själv varit med om en attack där ägaren reagerat "rätt" för att sedan efter lite betänketid (och när resten av pengarna skulle betalas) helt ångrar sig och menar att det inte bara är han och hans hunds fel. Det är möjligt att han vet vems fel det är, hur han egentligen borde bete sig och känner ånger över att inte göra rätt för sig eller så tror han på allvar att han inte bär hela skulden eller så skiter han i vilket. Oavsett är ALLA inte lika både när det gäller hur man reagerar vid själva händelsen eller hur man reagerar efteråt.

Tillägg: Tror du att det hade fungerar att använda samma ursäkt om du varit inblandad i en trafikolycka? Smitning är i det fallet till och med ett lagbrott oavsett om man "bara" reagerar fel och sedan tycker det är för pinsamt att säga förlåt.

Senast ändrad:

Fast det där är ju lika felaktigt det, du kan omöjligt lova vad alla andra vet eller känner. Jag har själv varit med om en attack där ägaren reagerat "rätt" för att sedan efter lite betänketid (och när resten av pengarna skulle betalas) helt ångrar sig och menar att det inte bara är han och hans hunds fel. Det är möjligt att han vet vems fel det är, hur han egentligen borde bete sig och känner ånger över att inte göra rätt för sig eller så tror han på allvar att han inte bär hela skulden eller så skiter han i vilket. Oavsett är ALLA inte lika både när det gäller hur man reagerar vid själva händelsen eller hur man reagerar efteråt.

Tillägg: Tror du att det hade fungerar att använda samma ursäkt om du varit inblandad i en trafikolycka? Smitning är i det fallet till och med ett lagbrott oavsett om man "bara" reagerar fel och sedan tycker det är för pinsamt att säga förlåt.

Observera att jag aldrig sagt att det är okay, eller att det skulle fungera. Jag menar bara att man tjänar på att visa större förståelse för andra och deras reaktioner. Blir du arg och den andra parten också blir arg, så kan man räkna med att det blir jobbigt att lösa. Om bara en blir arg och upprörd, medan den andra visar förståelse för att personen blir upprörd/chockad, så är det väl mycket större chans att den här personen vill hjälpa dig/lösa det?
Allt vi människor gör kommer ju ur något sorts behov som vi försöker få uppfyllt.

Och förlåt att jag glömde skriva "Jag kan lova att nästan alla.." ;)

Varenda gång i liknande trådar så är det folk som är ursinniga för att andra inte beter sig på sättet de förväntade sig.
Är det så svårt att fatta att alla reagerar olika? Jag tror att varenda människa vet att man borde be om ursäkt, kolla hur det gick osv... Men i en sådan situation blir man rätt chockad och då funkar inte hjärnan som den ska. Vissa drar upp ursäkter (fastän de vet att det var deras fel), andra skyller ifrån sig på offret, en del går därifrån utan att säga nånting alls för att de är så chockade.
Men jag kan lova att de alla, med sina olika reaktioner (rädsla, ilska, chock, överraskning..), vet vems fel det egentligen var och hur de borde betett sig istället och ångrat sig när upprördheten gått över.

Men då har man ju redan gjort bort sig och då är det ÄNNU värre att krypa till korset och be om ursäkt. Därför struntar vissa i det.
Är det svårt att förstå?

Ja faktiskt! Det är otroligt svårt för mig att förstå hur man bara kan gå ifrån en sådan situation. (Notera gå ifrån utan att säga någonting) Skulle du tycka det va lika okey att en bilförare bara kör iväg när den kört på någon? Bara för att den blev chockad och inte visste hur den skulle bete sig?

Jag är uppfostrad som så att när någonting sker och man är orsak till skadan så ber man om ursäkt och kollar hur det gick med personen ifråga. Precis som jag skulle lämna mitt nummer om jag repar någons bildörr. Man skiter inte bara i det, oavsett om man vet att man gjort fel eller inte. Det är din SKYLDIGHET att kolla hur det gick.

Man strutar inte i det, så är det bara.

Senast ändrad:

Jag tror tyvärr inte ens att det rör sig om nästan alla, har hört flera historier där folk inte velat ta sitt ansvar eller ens erkänt att de har något.

I övrigt visar jag stor förståelse för det faktum att man kan reagera med ilska när någons hund biter en blod och ägaren sedan går därifrån utan ett ord. Så inser absolut att folk kan reagera olika. :angel:

Jag hade kontaktat klubben och sagt att ifall de inte får fram vem kvinnan med hunden var så kommer en polisanmälan att göras. Får de fram vem kvinnan med hunden var hade jag bett om ersättning för skadade kläder. Jag hade också talat om för klubbordföranden som jag hade ringt till vad som hade hänt så att denne visste och kanske kunde sätta upp något typ av staket ut mot vägen där det cyklar människor.

jag skulle polisanmäla händelsen omedelbart, en hund som är så aggressiv ska inte få vistas ute bland människor utan påtvingad munkorg. Om du skulle vara ett barn så hade hunden kanske tom avlivats, så jag förstår inte varför det här ska gå obemärkt förbi bara för att du är vuxen.

du ska dessutom få skadestånd för trasiga kläder samt sveda och värk (typ en 1000-lapp), har du haft medicinska kostnader (ex stelkrampsspruta, har för mig att den kan behöva tas på nytt om man tagit den för många år sen och man blivit biten) så ska du ha ersättning för det också.

kvinnan har uppenbarligen ingen kontroll på hunden och du gör andra en jättetjänst om du får tag i henne och ser till att hunden hålls med munkorg.

ja, i den direkta situationen om man blir angripen av en mindre hund (som jag tolkar att det är) så behöver man bara hugga tag i huvud/nacke. jag och min hund har blivit angripen en gång av en lös hund och det är bara att ta i nacken och trycka ner på marken. om du råkar skada hunden så är det inte ditt fel, då du har rätt till nödvärn, vilket det är när du blir angripen av en hund. även en större hund går att göra det här med, men om man är kvinna (eller man för den delen) så stöter man på två problem i att hunden först är starkare än en liten hund och kan orsaka mer skada, vilket försätter en i problem nr två; hunden är ett psykologiskt vapen.

Senast ändrad:

KL

Det är roligt med allas er syn på saken. De flesta av er tycks i alla fall tycka att polisanmälan är det rätta att göra.

Efter en del "detektivarbete" har jag fått reda på att hunden har haft problem länge och att de har arbetat med det, men utan resultat.

Jag vet att alla tänker och reagerar olika, men ett "ursäkta -hur gick det" anser jag vara vanligt hyfs.

Jag vill så gärna att hon erkänner för sig själv att hennes hund är farlig, och att hon frivilligt sätter på den en munkorg när hon vistas bland andra människor.

Jag har pratat med med hundklubben, men de kan inte göra så mycket.
Frågan om munkorgtvång på aggressiva hundar hade varit uppe förut, men röstats ner.

Så, nu blir det väl en anmälan i alla fall, för att försöka förhindra att den biter någon annan.

En märklig, och lite löjlig händelse;

Igår cyklade jag till vår lokala hundklubb. Där var ett ekipage som tränade, och en kvinna med hund satt och tittade på. Kvinnans hund började skälla intensivt så fort den fick syn på mig, och det hördes på skallet vad den var ute efter.
Jag brydde mig inte om det eftersom hunden var bunden, det var många meter emellan oss, och jag skulle inte gå åt deras håll.

Hunden gjorde ett ryck i kopplet och kom loss, var på den flög som en raket mot mig.
Jag sänkte min väska ner mot marken för att få den emellan mig och hunden, och de första två huggen tog mycket riktigt i väskan.

Det tredje hugget tog i mitt ben, och då som först reagerade kvinnan.
Hon kom fram, utan större brådska, tog sin hund och gick.
Jag hörde henne säga till sin hund; "Fy *** du får inte bitas.

Hon sa inte ett enda ljud till mig, inget "hur gick det" ingen ursäkt...ingenting!

Jag blev så fullständigt paff av hennes beteende att jag gick därifrån.
Med ett blödande ben och trasiga favoritbyxor.

Det känns lite löjligt att blivit attackerad av en liten hund, men mest är jag arg på kvinnans totala nonchalans över händelsen...

Vad hade ni gjort?
Försökt få tag i kvinnan för att...ja..vad?
Släppt det hela en erfarenhet rikare?

Jag hade frågat om hon inte hade lärt sig lite vett och etikett i skolan :grin: Idiot asså!!!! Och stackars dig :(

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 210
Övr. Hund Jag passade min väns två hundar över helgen, något jag brukar göra när hon behöver vara borta av en eller annan anledning. Vi trivs...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 738
Senast: fryckan
·
Hundhälsa Jag behöver verkligen hjälp och tips angående min hund!:confused: Jag kan inte hitta någonstans på nätet där folk berättar om sina...
Svar
15
· Visningar
5 420
Senast: Satis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka