Hundattack och livrädd valp =(

Sv: Hundattack och livrädd valp =(

Och det var väl heller inte egentligen om den som tråden handlade om.

Alltså ts.. Att lägga ner en valp och ställa/lägga/huka sig över den i en situation som den du beskrev har du ju fått besked om att det inte är så bra och även varför. Du har även fått en del bra tips om hur du ska gå vidare med valpen.

Jag rekomenderar att du går valpkurs i vår och införskaffar lite beteendeböcker och läser på en del om hur hundar fungerar och varför de reagerar som de gör på vissa givna saker. Finns även många bra böcker om inlärning, vardagsydnad och andra aktiviteter att läsa.

Sedan bör du inte vara så känslig för våra reaktioner på vad vi anser helt galet att göra ;)

Man kan aldrig göra rätt i allas ögon samtidigt :cool:

Dessutom tycker jag, att om man beskriver situation A, och säger att hunden gjorde A och B, och jag reagerade med X och Y, så är det väl klart att folk kommer att försöka hjälpa en utifrån det. Självklart kan det ha hänt ANDRA saker också, men det vet ju vi inget om, + att om man som trådskapare inte heller nämner dem så ansågs de väl inte tillräckligt viktiga i sammanhanget.

I det här fallet är ju frågeställningen, varför reagerade valpen, var det en överreaktion, och hur ska man hindra att det händer igen. I alla tre delfrågorna spelar såklart ägarens reaktioner och handlande in.

Jo vi ska gå valpkurs jag och Devin :D
Ska ringa brukshundsklubben imorgon och kolla upp när , var och hur. Jag ska gå kurser med honom eftersom jag känner att vi behöver det för att bli ett team.

Tack för att tråden börjar ta en normal form !

Ahh.. Du vet hur det är; Ibland reagerar man och efter ett tag så funderar man och därefter handlar man ;)

Även solen har ju sina fläckar :D

Ridgeback är min första tanke, pga pälsfärgen och den struktur som den ser ut att ha.. och så ser han ut att ha lite "knotiga" tassar, sådär som ridgeback har (mer än bullhundar iaf).

Påminner mycket om en korsning mellan amstaff och rottis.
Men är det inte bara o ringa uppfödaren och fråga?:confused:

Om man klöper en skk reg hund behöver ma inte fundera på sånthär. :D;)
Han är jätte söt iaf, fast det är de flesta valpar. :D

Han sa att det var renrasig amstaff.

Mig spelar det ingen roll och inget jag tänker lägga ner tid på att fundera över. Jag har en fruktansvärt go och mysig hund :love:

Hmm, bra fråga du. Jag tycker i alla fall inte att det ser ut som bara Amstaff. Han har rätt långa ben, och ser för hög ut för åldern så att säga. Även huvudet har lite andra proportioner. Även tassarna ser annorlunda ut. Visserligen smågrejer alltihop, men det finns antagligen något annat än Amstaff bakom honom. Det behöver inte vara föräldrarna, utan kan vara i ledet bakom också.

Jag har tyvärr ingen bild på min från just 3 mån, eftersom en hel del har försvunnit pga datorbyte och sånt.

Fast ungefär 95% av alla liknande hundar som säljs på Blocket är tyvärr inte renrasiga. Det var som en som sålde inne i Malmö..
Hundarna var garanterat renrasiga, men inte reggade såklart. Efter ett tag kröp det fram att det var kanske bara 95% Amstaff, eller nåt sånt.. Efter ytterligare att tag så kom han på att mamman visst var Rottis/Amstaff, men eftersom det var en s.k renrasig Amstaff som pappa så blev dom ju renrasiga ;)

Enda skälet till att du faktiskt kanske bör lägga ner lite tid att tänka på det är, att om din hund har en annan ras i sig med mer skärpa, vakt etc, så kan det leda till bekymmer för dig. Det är sällan sådana kombinationer lyckas.

Trevligt att NI kan avgöra mitt ledarskap över internet. Ni är duktiga ni !! Bravo :bow::bow:

Men om du ställer frågor där du själv ifrågasätter ditt ledarskap och för att ge råd och tips måste ju alla andra också vara kritiska mot ditt ledarskap. Det gäller ju alla som har en fråga kring problem då hunden inte har något ansvar för sitt beteende. Det är DU och ALLA ANDRA HUNDÄGARE som formar sin hund och därför är det DU och ALLA ANDRA som ställer frågor som får räkna med att bli ifrågasatta.
Hade ditt ledarskap fungerat hade du ju inte behövt ställa en fråga här på buke.
Jag försökte från min sida ge produktiv kritik, så jag tycker det är synd att det du bara verkar lägga energi på är de som du anser gjort rena påhopp.

Sen kan jag tänka mig att det som gör en del upprörda är att de frågor du ställer gälle grundkunskap i hundpsykologi som borde vara ett måste att kunna för alla hundägare. Sen kan man vara mer eller mindre bra på det och det är ett livslångt lärande som förändras och utvecklas från hund till hund.
Men att innan du kollat upp böcker, kurser, proffshjälp mm. lägger ut en sådan komplex fråga på buke där vi alla vet att vi inte var där utan bara utgår ifrån din fråga och sedan blir sur för att du får kritik över ditt handlande tycker jag är att börja i fel ände.

Hade vi alla sagt att du gjort precis rätt då hade du ju inte kunnat göra något annorlunda vilket i sin tur skulle tyda på att det är fel på din hund.

Hellre har jag någon som säger " vad har du gjort med din hund för att den ska bete sig sådär?" än att "Det spelar ingen roll vad du gör med din hund för den är labil i naturen". Den första kommentaren syftar ju ändå på att jag gjort ett fel som jag sedan kan jobba bort, vilket nog de flesta av oss varit med om någon gång.

Jag har gjort tusen fel med mina hundar, de har olater, kan i vissa situationer bete sig som skit, bryr sig inte ett dugg om mig periodvis och får för sig att fåna sig på planen. MEN innan jag tar hjälp från nätet tar jag hjälp av de som har möjlighet att träffa mina hundar, jag läser böcker osv. Jag slängher inte ut en fråga för att sedan bli arg för att folk missförstår den eller tolkar situationen annorlunda. Ex. en del anser att en skällande hund gör utfall, medans en del tycker att olycka ska vara sekundnära för att det ska vara ett utfall, så bara ordet utfall i sig har många olika betydelser för väldigt många olika människor. En del hundar gör utfall för att de är ilskna, och då får man jobba på ett sätt, en del hundar gör utfall för att de är osäkra och då får man jobba på ett helt annat sätt. Och så har vi min Buster som gnäller vid hundmöten för att han vill leka och trots att det är många siom tror att han vill fram till deras hundar för att bråka vet jag med mig att jag känner min hund och tar därför inte åt min. Däremot så om jag hade haft ett problem hade jag tagit åt mig och bett om hjälp.

Jajaja.... nu blev det mycket jag och jag.... men jag blir så ledsen när det fattas kunskap och när den sedan erbjuds tjafsas den bort bara för att den inte passar.
Jag har inte all kunskap och som jag skriver tidigare så har jag själv gjort tusen fel, men jag försöker lära mig av dem och därför blir jag så besviken när man delar med sig av det man kan, har erfarenhet av osv. och sedan läser dina senare inlägg.

Fast vi kör med byteshandel redan.

Men jag menar mer när hunden morrar för att vakta, då kan man ju inte köra med byteshandel ? Alltså, finns det någon bra bok man kan läsa om hur man formar en hund på bästa sätt ?? Mina sätt jag lärt mig ifrån flertalet kunniga uppfödare verkar ju vara fel ..

Tanken är att det inte ska så långt att hunden ska morra när den har en sak. Gör den det får man bryta det beteendet, sen hur man gör beror helt på situationen.
Det finns säkert massa böcker, men jag har aldrig haft anledning att läsa böcker kring denna problematik så jag vet faktiskt inte några på rak arm.

Men som jag har gjort vilket har funket är att jag sitter på golvet med godis och en leksak, så kampar jag lite lätt med leksaken stannar sedan upp och säger "loss". Så fort valpen släpper jar jag berömt och givit godis, sen har jag kampat lite igen osv. När jag sedan vill sluta att leka har jag avslutat med ett "loss" en godisbit och sedan gosat och kelat lite (efter att jag gömt leksaken ex. i fickan) eller så har jag sagt, kom så så går vi, oftast är hunden så nyfiken på vad du ska göra.
Detta sätt gör att hunden får en postiv association till att du tar något, han får ju liksom nåt bättre och godare, eller så vet han ju helt enekelt att leken inte är slut utan släpper glatt för att han vet att ni ska fortsätta.

Vad gäller matskålen får mina hundar aldrig börja äta förrän jag säger varsågod och som jag skrev tidigare har jag vid några enstaka tillfällen när de var små tagit upp matskålen och lagt i pasta eller leverpastej el. nåt annat smarrigt. Detta också för att de ska associera att jag tar bort matskålen med något postivt. Liksom att de vet att nåt bättre finns i matskålen när jag ger tillbaka den, därför är det värt att snällt vänta.
Jag har inte gjort detta med syfte på ledarskap så jag tycker det är löjligt att man ska ta ifrån hundarna deras mat bara för att visa att man bestämmer, däremot så har jag gjort detta i förebyggande syfte för att om jag ex. skulle missa att slänga i ev. mediciner en dag kan jag lätt göra det utan att hunden blir helt chockad.

Ni hundkunniga ; varför gör en vuxen hund utfall mot en valp när hon ändå "pratar" och viftar på svansen ?

Det kan vara så att den vuxna hunden har en ägare som du. Dvs reagerar som du i liknande situationer. Det är inte lätt att alltid hänga med i hundsituationer, kommunikationen sker så snabbt att vi inte alltid hinner uppfatta vad som sägs hundarna emellan.
Men jag håller solklart med de andra angående nedläggning av valp!
Allmänt så tycker jag inte att alla hundar måste hälsa på varandra jämt å ständigt.

Fast vi kör med byteshandel redan.

Men jag menar mer när hunden morrar för att vakta, då kan man ju inte köra med byteshandel ? Alltså, finns det någon bra bok man kan läsa om hur man formar en hund på bästa sätt ?? Mina sätt jag lärt mig ifrån flertalet kunniga uppfödare verkar ju vara fel ..

Det lättaste sättet att få en hund att sluta med någonting, som tex morrandet, är att lära dem att morra på kommando.
Sen lär man dem att sluta på kommando.

Senast ändrad av en moderator:

Hej ! läs Eva Bodfälts bok ,Kontaktkontraktet ,MKT bra där kan du läsa om det mesta, bl.a. om morrande hundar. du kan läsa på hennes hemsida också ,sök på Eva Bodfält. lycka till.

Det lättaste sättet att få en hund att sluta med någonting, som tex morrandet, är att lära dem att morra på kommando.
Sen lär man dem att sluta på kommando.

Nja. Det beror väl på varför den morrar. Om den gör det som avståndsökande signal, och vi ber den knipa, hur vet vi då när hunden blir trängd?

Enda skälet till att du faktiskt kanske bör lägga ner lite tid att tänka på det är, att om din hund har en annan ras i sig med mer skärpa, vakt etc, så kan det leda till bekymmer för dig. Det är sällan sådana kombinationer lyckas.

Precis. Men det är ändå inget jag kommer få ut av hans uppfödare vad det är för mer raser i honom. Man får väl se.

Någon som vet hur man stoppar en klopulpa från att blöda? Min mamma råkade klippa pulpan för långt och det blöder konstant så fort han går på foten. Vi har testat potatismjöl i mängder och plåster men inget fungerar. Tyvärr ägr jag inget mer än toalettpapper, så hur kan jag göra?

jag tog en bomullstuss med iskallt vatten, höll de mot pulpan och lät hunden ligga still en stund. detta stoppade blödningen. de kalla gör att blodkärlen drar ihop sig och håller sig hunden lugn och still så brukar de fungera. dock börjar de blöda lätt igen om hunden rör sig. så försök hålla hunden still

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 730
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 895
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 457
Senast: Trassel12
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 455
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka