Hundattack och livrädd valp =(

Sv: Hundattack och livrädd valp =(

Ett tips, gå inte runt och bär på din valp. Det bygger fram en rädsla och osäkerhet hos hunden.

Fast även jag plockar upp min hund om jag anser att en lös och hotande hund kommer för nära ( utan att vika av för mina hot som ledare )

Hellre det än skadad hund ...

Tråkigt att man ska behöva välja mellan pest eller kolera.

Tänk så behändigt ni har det ;)

Sist jag var på utställning med pojkarna, så kom en stor "något" ilsken hanhund utflygande i kopplets fulla längd och skulle attackera Rix :eek:
Inte helt lätt att plocka upp i famnen :p

Nu föll det sig så att han brakade med huvudet före rätt in i min fullproppade stora handväska med en rejäl smäll, som skickade mig 3 steg åt vänster :crazy: Undrar om han fick en lindrig hjärnskakning?

Vet inte vem som såg mest förvånad ut.. Jag, Rix eller attackerande hunden :confused:

Husse halade under våra förvånade blickar in sitt beläte till hund och vandrade därifrån och lämnade oss i vår förvåning :rofl: :D

Rix reaktion? Kikade på hunden, kikade på matte och konstaterade att matte hade kontroll på läget = noll reaktion på själva attacken.

Underbaringen där :love:

Kanske ska tillägga att jag lyfter inte upp vare sig terrier eller fauve heller dock :cool:

Vilken goding till hund :love:

Hur upplever ni en tik som morrar, raggen rest som en igelkott men viftar på svansen när en valp närmar sig på busigt humör ?

Jag skulle nog inte lyfta upp Wilton heller... men jag vet inte. Har inte varit i den situationen (peppar peppar peppar). En sak som är säker är att om jag skulle lyfta honom så skulle han schnauzermorra för att visa att han inte uppskattade gesten! :angel: Ingen lyfter en dvärgschnauzer utan protest - han är ju eg en rottweiler :idea:

Till TS: Det sorgliga i sagan är väl att valpen antagligen kände att du inte hade kontroll på situationen utan att den var tvungen att ta över och jaga bort den farliga svarta hunden. Det ni måste träna på är tilliten. Att valpen kan lita på att du löser svåra situationer och att du litar på att valpen inte kommer att försöka ingripa för att lösa situationen.

Det är bara att kasta sig ut i verkligheten och möta hundar igen - uppträd så naturligt som du kan och avled din valp från att reagera på andra hundar. Jag tror också att det är viktigt att din valp får träffa stabila, vuxna hundar (inte bara din mammas).

Lycka till!

Jo, han är rätt cool den gamle och litar till 120% på att matte fixar allt ;)

En tik som morrar reser ragg och viftar på svansen samtidigt sänder ju ut en del mixade signaler egentligen, så jag tror att det får man bedöma från fall till fall baserat på resten av kroppspårket etc., men generellt sett skulle jag säga att det är en tik som är lite osäker på vad det är för krabat som kommer och varnar för att hon är "farlig", samtidigt som hon är nyfiken och gärna vill kolla upp nykomlingen.

Hon tar det säkra före det osäkra så att säga.

Svårt att säga helt säkert då man inte sett hunden och sett hela kroppspråket dock :cool:

Tikens uppgift är att uppfostra och sätta valpar på plats. Oavsett vems valp det är. Så en tik som säger till en studsig valp är inget onaturligt utan ett vanligt flockbeteende. Det kan även vara blottade tänder och ragg. Ibland kan det låta läskigt och valpen kan skrika, men det är i nio fall av tio inte farligt. De vet spelreglerna.

En vuxen hund (tik eller hane) som däremot attackerar och skadar en valp är det något fel på och bör (enligt min mening) alltid bära munkorg eller avlivas. Det är inte ett normalt beteende. Är man ovan hundägare så kan det vara svårt att se skillnaden, men den finns!

Fast att reagera så som du skriver av att bara se en valp, är inget jag tycker är ett normalt eller för den delen önskvärt beteende hos en tik.

Jaha... bara av att se en valp... nej det är ju lite overtop. Jag menade att de möttes/var på nära avstånd. Jag läste kanske lite slarvigt :o

Fast ingen av mina tikar reser någonsin ragg och morrar åt en valp som närmar sig och är busig. Tveksamt om heltrygga och stabila tikar öht gör så till en början "bara för att" så att säga..

Evenetuellt att de efter 30 minuters hängande i öron huggande valptrutar i svans och ben etc. säger ifrån med en morrning och då är det ju tikar som haft egna valpar att fostra och alltså vet vad det är för små knytt som kommer och hur de ska tas.

Oftast går de bara därifrån och lämnar valpen. Dvs de går dit valpen inte kan komma efter.

det är min erfarenhet också av flattikar, de går helt enkelt undan OM de blir less på valpen/valparna. Flathanar är nog däremot ett under av tålamod - de står ut med det mesta och tycker också att det är rätt kul med valpar och kan busa läääääänge med dem. Enda gången jag sett harry tycka det var besvärligt var när vi lyckades komma på prommenad till uppfödaren samtidigt som det kom ut åtta stycken 4-5 veckors små flatvalpar på väg ut för att äta. Hmm... sa flat valparna en STOR hund där finns det nog tuttar! Eller inte sa Harry och stod blickstilla och försökte dra upp alla fyra fötter samtidigt för att sen sätta sig i säkerhet på ett utebord.

När det gäller hunden i tråden skulle jag följa Bebbens råd om att omvandla beteendet man kan inte fysiskt gå in i kamp med en amstaff och tro att man ska vinna. Du vinner för stunden men nästa gång kommer amstaffen och ta i liiiiite till för att kunna vinna och även om du vinner då så tar den bara i mer och mer för varje situation tills du inte längre kan vinna.

Det gäller att "lura" den till rätt beteende ex hundmöten - i boken du blev rekomendard där uppe pratar Eva Bodfält om skvallerträning
http://profiler.aktivhund.se/Laine/Skvallerträning-b3113.aspx

I länken finns en beskrivning av vad det innebär.

Hoppas att ni får komma med på en valpkurs!

Jo, han är rätt cool den gamle och litar till 120% på att matte fixar allt ;)

En tik som morrar reser ragg och viftar på svansen samtidigt sänder ju ut en del mixade signaler egentligen, så jag tror att det får man bedöma från fall till fall baserat på resten av kroppspårket etc., men generellt sett skulle jag säga att det är en tik som är lite osäker på vad det är för krabat som kommer och varnar för att hon är "farlig", samtidigt som hon är nyfiken och gärna vill kolla upp nykomlingen.

Hon tar det säkra före det osäkra så att säga.

Svårt att säga helt säkert då man inte sett hunden och sett hela kroppspråket dock :cool:

Bara för att hunden viftar på svansen, tror många att den är glad.
Kan den ju vara, men behöver inte alls vara det.

Kan ju vara så att ägaren misstolkar morrningen för jag tolkar det som att vi "pratar om" en mindr hundvan förare.

Att lägga ner en valp är att be om bekymmer och det har TS redan fått höra. Att du håller med säger att du inte heller är så hundvan. En tremånaders valp som morrar av ILSKA - ja då är det något allvarligt fel. Rädsla/osäkerhet ja men ILSKA det köper jag inte. T

Samma sak hände nu i Malmö. En mindre terrier beslöt sig för att kasta sig mot GD och husse som lugnt gick förbi. Det slutade med att terriern hoppade med huvudet före in i portföljen som husse bar. Terrierhusse reagerade inte och terriern föll hop som en liten tuss och upp och ruskade på sig. MEN hade inte växkan varit i vägen hade husse får ett snyggt nyp....

Oavsett det är terrier eller som i mitt fall jämthundar, så blir jag lika paff varje gåång över att folk verkar gå och dagdrömma i stället för att hålla koll på sin hund :eek: :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 730
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 895
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 457
Senast: Trassel12
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 455
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka