Hundattack och livrädd valp =(

Sv: Hundattack och livrädd valp =(

Nej, det är ju det som är det allra värsta. Att mammas hund verkligen bara satt coollugn nedanför mammas fötter och bara tittade medan staffen bara utan anledning kränger sig ur haltin och anfaller. Han fortsatte att attackera fast mammas hund skrek och försökte gå undan.

Men hur ska man egentligen göra åt en valp som morrar? Tänk om han har en leksak han börjar vakta eller vad som helst. Jag har fått lära mig att man ska säga ifrån ordentligt från första början.

Devin reagerade inte på min brors amstaff nu trots att hon gjorde ett utfall. Skönt, inte ett ljud sa han utan ville bara bli upplyft i famnen.

Ni hundkunniga ; varför gör en vuxen hund utfall mot en valp när hon ändå "pratar" och viftar på svansen ?

Jag lade ner honom eftersom det är var jag har lärt mig att man ska göra. Han var så otroligt blockat, att han var på väg att bita mig i handen när han var i min famn. Skulle jag bara släppt ner honom, visar inte det honom att beteendet är okej ?

Akta dig för att ta upp honom i famnen för ofta bara, kan bli jobbigt för dig att för all framtid behöva lyfta upp honom så fort han blir osäker.

Hmmm.... det beror på hur utafallet ser ut. En del valper sänder ut massa signaler som inte är okej för de äldre hundarna vilka då vill uppfostra. Denna uppfostring kan se ut som ett utfall för ett otränat öga. Sen är det ju annorlunda om den älder verkligen pucklar på valpen, då är det något som inte stämmer.
Som ex. så har min tik aldrig varit otrvlig mot någon hund, tills vår grannnes schäfervalp kom och hälsade, MIra blav vansiig och började fostra och hålla på. Vi konstaterade att det var något med valpen Mira inte tyckte var okej. Och som bekräftelse på detta fick vi höra att valpens mamma vid en valpträff hade givit sig på schäfervalpen ordentligt och uppfödaren som kan lite mer om detta konstaterade att lilla valpen helt enkelt beteede sig illa och inte alls undergiven vilket då antagligen stör de äldre som verkar tänka "å vem fan tror du att du är då din lilla spillevink" :rofl:

Kan hålla med om att hundar kan vara riktigt hårdhänta i uppfostringsyfte mot varandra men min brors amstaff reagerar bara så på hundar hon inte tycker om. Hon har ett riktigt uselt humör mot andra hundar :crazy:

Nej, jag tog inte upp honom i famnen förrän vi skulle gå eftersom han inte ville följa med. Jag kan ju inte bära honom i famnen hela tiden..

Nej, det är ju det som är det allra värsta. Att mammas hund verkligen bara satt coollugn nedanför mammas fötter och bara tittade medan staffen bara utan anledning kränger sig ur haltin och anfaller. Han fortsatte att attackera fast mammas hund skrek och försökte gå undan.

Men hur ska man egentligen göra åt en valp som morrar? Tänk om han har en leksak han börjar vakta eller vad som helst. Jag har fått lära mig att man ska säga ifrån ordentligt från första början.

Börja med byteshandel redan nu så kommer du reducera vaktbeteende vid leksak och matskål, ta inte grejerna från honom bara för att.
Vi gjorde så med matskålen att vi tog upp matskålen medans de åt och stoppade i mer, ännu godare mat, vilket idag gör att vi kan om vi måste ex. om vi glömt att slänga i medicin ta upp matskålen utan problem. Dock har jag sldrig hållt på med detta ofta då jag absolut inte kan förstå de som tar grejerna fårn hunden "bara för att". Grisöron också har vi aldrig tagit i från dem, har de fått något är det deras. Vilket de också vet så de känner aldrig att de behöver vakta grejerna.

Fast vi kör med byteshandel redan.

Men jag menar mer när hunden morrar för att vakta, då kan man ju inte köra med byteshandel ? Alltså, finns det någon bra bok man kan läsa om hur man formar en hund på bästa sätt ?? Mina sätt jag lärt mig ifrån flertalet kunniga uppfödare verkar ju vara fel ..

Nu var ju inte ju ingen här på buke med när det hände så att ha åsikter om hur situationen var är omöjligt för ngn annan än dig.

Att trycka ner en så liten valp är som de flesta andra sagt inte ett speciellt bra sätt att visa en valp trygghet och säkert ledarskap på. Att läsa böcker kan ju vara ett sätt men mitt tips är ändå att gå kurser och få ngn som kan visa och förklara sådant som du är osäker på. Det finns ju till och med olika kurser som är rasanpassade och där personalen är kunnig just på den typen av hund man har.

I de flesta fall är jag också för byteshandel men i situationer som du beskriver så brukar vi använda oss av avledning från det som händer. Dvs försöka få hunden att göra ngt annat som tar fram ett beteende som du kan uppmuntra istället för det den gör som du inte vill.

Lycka till

hmm...låter som han är rädd och osäker och de sista jag skulle göra då är att slänga ner honom. Då gör du honom bara ännu mer osäker.

Vår hund va också sån i början pga lösa hundar som skrämt henne. Jag ignorerarade när hon morrade eller skällde. Gick bestämt förbi och berömde när hon var tyst och lugn igen. Nu tittar hon på andra hundar men säger inte ett ljud.

Precis, alla här inne är helt nöjda med min beskrivning av händelsen utan att fråga om mer detaljer. Inte heller någon har frågat efter hur min mammas hund tog situationen fast det var han som blev påhoppad och attackerad.

Enligt er var det fel att visa att jag inte tillåter ett morrande mot mig. Men hur duktiga är ni i alla lägen ? Reagerar ni felfritt i alla lägen ? Hade ni reagerat och gå därifrån medan ni har hjärtat i halsgropen och vill se att mammas hund klarade attacken ?

Tack och hej från mig.

Men snälla du.

De flesta här inne har bara givit råd och tips ( man kan inte bara ta upp det positiva )

Man får sålla bland tipsen, men de flesta är nog värde en liten eftertanke..

Nej ingen är felfri men i denna situation är det inte relevant hur MIN hund beter sig eftersom hon aldrig skulle morra aggressivt åt mig.

Kollade runt bland dina andra trådar, och jag upplever dig som en tämligen osäker hundägare. Din samob som tydligen kampade med hunden, tjejen som han morrade åt som förklarade för dig, vilken typ av leksaker han fick respektive inte fick ha och så nu detta.

Man kan verkligen inte kunna allt på en gång, men du beskriver, i mina ögon, ett svagt ledarskap. Det behöver ingen hund, och absolut inte en tuffare modell som du valt.

Om jag var du så skulle jag söka professionell hjälp, omedelbums, så du kan bli säkrare i ditt hundägande, till gagn både för dig och din jycke.

Njaa nä nu försökte jag iof ge dig tips på hur man gör i situationer då hunden morrar osv.

Inte finns det ngn som gör allt perfekt i alla situationer, och för den delen så finns det inte ett universalt sätt som är det optimala på alla hundar. Det är även därför jag tyckte att du skulle gå till ngn som har mkt kunskap och som faktiskt kan se hunden och vad ni behöver hjälp med.

Men sen är det faktiskt så att det finns sätt som ganska garanterat är helt fel och om jag gjorde det skulle jag gärna vilja att ngn sa det till mig så jag kunde ändra på det. Inte skälla på mig men berätta för mig. Din hund visade ett osäkert beteende och att då trycka ner den blir inte rätt. Att du ser det som påhopp när många säger det är tråkigt men det är säkert så många reagerar när de känner att de får kritik. Du vill säkert det bästa för din hund och därför förstår jag att de kan vara känsligt, men försök att inte ta illa upp utan ta tipsen för vad det är.

Ingen kan allt från början och därför får man lära av sina misstag, så är det ju för alla.

nej, de var inte fel ATT du visade att man inte ska morra utan SÄTTET du gjorde på. man ska passa sig för att slänga ner hundar i tid och otid, en vacker dag kanske hunden är så pass stor och stark att man förlorar och då har man problem.

folk försöker hjälpe dig och reagerade på just detta. så blir de ofta i många trådar. du ville ha hjälp och fick fler tips fast på ett väldigt rakt sätt.

du har även fått tips om hur du ska hjälpa hunden, genom att låta den träffa lugna,stabila hundar.

Kollade runt bland dina andra trådar, och jag upplever dig som en tämligen osäker hundägare. Din samob som tydligen kampade med hunden, tjejen som han morrade åt som förklarade för dig, vilken typ av leksaker han fick respektive inte fick ha och så nu detta.

Min pojkvän får inte kampa med Devin nej pga olika skäl som ni inte har med att göra. Men som jag förklarade på Calaizyra på pm så givetvis kommer jag träna positiv kamp med honom.

Det är ingen tjej som förklarat varför han morrade.

Sen att jag frågade om det stämmer att amstaffen inte kan se skillnad på ditt och mitt är väl mer eller mindre ironi i inlägget eftersom jag aldrig ens hört talas om det.

Trevligt att NI kan avgöra mitt ledarskap över internet. Ni är duktiga ni !! Bravo :bow::bow:

Om du bara vill ha tips som är i din smak och blir så förolämpad när de inte är det du vill höra så gör du det omöjligt för ngn att hjälpa.

Som sagt, jag tackar för alla tips och råd jag fått.:bow:

Men jag ska ge fasen i att fråga något mer eftersom man anses ju vara en okunnig hundägare när man försöker göra det bästa för sin hund. Sist jag hade hund var för 8 år sen och mycket har förändrats sen dess. . .

Om du bara vill ha tips som är i din smak och blir så förolämpad när de inte är det du vill höra så gör du det omöjligt för ngn att hjälpa.

Det är en sak att komma med förslag och tips som vissa har gjort i tråden mot att komma med påhopp som andra har gjort.

Visst sorterar jag mellan era inlägg för att avgöra vad som är bäst för min hund MEN att anklaga mig som hundägare utan att ens veta hur min hund har det är väldigt omoget och barnsligt.

Ok, personligen känner jag inte att jag dömt utan har försökt komma med tips så det tänker jag inte ta åt mig.

Har inte läst allas inlägg så måste missat ngt.

I vilket fall så får du lycka till och försök att inte ta så illa upp. Alla som ger tips har ju varit nybörjare på det hela också.

Som sagt, jag tackar för alla tips och råd jag fått.:bow:

Men jag ska ge fasen i att fråga något mer eftersom man anses ju vara en okunnig hundägare när man försöker göra det bästa för sin hund. Sist jag hade hund var för 8 år sen och mycket har förändrats sen dess. . .

kolla igenom din tråd, läs vad alla har skrivit och va objektiv. låtsas att de är någon annans tråd. lovar du kommer få en annan syn på det som skrivits. alla här har nog blivit "påhoppade", jag har också känt mig kränkt men de är för att man skyddar sig själv. när jag kollat igenom tråden igen och läst ordentligt, låtsats att de inte var min tråd så har jag förstått vad dem menar.

Angående morrning så hade jag lärt hunden nej, kan han det? säg nej först. lyssnar han inte hade jag tagit tag i honom, lugnt och bestämt och sagt nej igen. brukar ta tag i överflödig hud på halsen.

något som hunden tycker är väldigt jobbigt och som man kan göra men som jag inte har testat själv, är att ta tag i hundens kinder, tvinga den att kolla dig i ögonen och sätta din näsa mot hundens nos samtidigt som du lugn talar om för den att de här tolererar inte jag.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 730
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 895
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 457
Senast: Trassel12
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 455
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka