Sv: Hundattack och livrädd valp =(
Det är sällan smart att övermanna hunden med fysiskt våld, eller hur man nu ska beskriva det, på såna här raser.
Många av dom är förarveka, men långtifrån alla. Och ju mer fysisk smärta som läggs på dom, desto mer går dom upp i kampen OCH senare i försvar också.
Jag har en Amstaff själv. Han är en mycket dominant, tuff, envis, nonchalant, självständig och smärttålig kille. Han har en enormt hög kamplust, och går relativt lätt in i "försvarsmode".
Det går INTE att mota olle i grind på honom, med fysisk smärta eller dominans. Jag har konstant fått överlista honom när det gäller att få bort negativa beteenden. Ska jag tillrättavisa honom så blir han bara totalt avigt inställd om jag försöker mig på brottning, omkulläggning, drag i nackskinnet etc etc. Ju mer man är fysisk, desto mer går han upp i varv. Och då skapar man en blockering, istället för att försöka lösa upp en annan.
För övrigt så skakar han av sig allt obehag inom kort. Försöker man sig på skrämseltaktik med en skrammelburk, så har han totalt "glömt bort" vad som hände efter 5 sek, och så kan han hålla på i evigheter. Han tar inte åt sig av speciellt mycket alltså.