Hundattack och livrädd valp =(

Sv: Hundattack och livrädd valp =(

Vilken sötis. Jag och elvis måste hälsa på er snart... Innan han blir större och käkar sånna som elvis till frukost ;)

Nja. Det beror väl på varför den morrar. Om den gör det som avståndsökande signal, och vi ber den knipa, hur vet vi då när hunden blir trängd?

Det är just det som är det svåra. Som vanligt så är vi bra på olika saker, en del kan läsa av hundar bra, andra inte.

Jag tror att valpen morrade för att du och han blev rädda när basseten blev attackerad. Sen när du tryckte till honom två gånger så bevisade du att det är någonting farligt/dramatiskt och de blev nog rätt traumatiskt för honom.

Ja, jag skulle nog ignorera ett morr från en 3 månaders valp. Speciellt med de raser som det är i honom, som är kända för att vara verbala. Jag låtsas alltså helt enkelt som ingenting.

Svarar alla som skrivit i tråden.

Eftersom ni inte var med vid händelsen så vet ni inte vad som hände.

Ca 5 sek efter att ägarna till Staffen fått in sin hund kommer ett par gående med en svart labrador och det var den som Devin morrade åt, och jag kan säga att det var ett riktigt morr nerifrån magen och om inte TS hade lagt ner honom och hållt honom kvar så hade hon blivit biten.

TS såg inte labradoren men det gjorde jag och sa det till henne att det var den han morrade åt , hon trodde att det var åt henne så det var därför som det blev som det blev.

Okey , visst han är bara en valp , men även han kommer att bli stor och jag tyckte att TS gjorde rätt som la ner honom och talade om att detta tillåter hon inte.

Kommer att få mycket skit för att jag håller med henne i detta , men jag hade gjort samma sak om det hade varit min hund.

En hund som är blockerad kan man inte köra avledande manöver med , det vet väl alla som har hund...eller?????

Klart du håller på din dotter..

Men att behöva lägga ner och sätta sig över en 3 månaders valp pga den blir så aggressiv vid åsynen av en annan hund att den helt blockerar sig?

Då är det seriösa fel på valpens mentalitet! Vad jag brukar kalla för mentalt skräp..

Om hon har så stora problem redan och riskerar att bli biten om hon inte trycker ner honom, kanske det är dags att leta efter en kunnig instruktör ( helst kunnig på rasen också )

Jag blir faktiskt lite mörkrädd när jag läser detta, men mitt råd är att omedelbums kontakta en staffkunnig instruktör.

*KL*

Vad vi båda glömt att tala om var att hon först sa till honom att vara tyst, vilket inte hjälpte, hon tog tag i honom under käken och försökte få honom att tystna , men han blev värre och det var då hon la ner honom.

Gnist: Ja, det kan hända att det är mentalt skräp , eftersom hon inte vet vad som ligger bakom , men varför då inte visa direkt vem det är som bestämmer och mota olle i grind.

Hon skall försöka att få komma med på brukshundsklubben om det nu finns någon plats kvar.

Det var inga som helst problem här hos mig i em, varken med ben eller mat ,min käre Basset gick runt och nosade på honom och Devin sa inte ett ljud eller visade någon tendens till att gå undan.

Både Devin och Riggo busade runt här hemma hos mig och hade jätteroligt.

Skall vara hundvakt när KisseNova jobbar så vi får väl se vad han gör och "säger" när han är hos mig.

Brukshundklubben är kanske inte alltid det bästa alternativet. Det beror på vad de har för erfarenhet av staffar.
Att ta tag i kroppsdelar, trycka ner i backen osv kan vara kontraproduktivt när det gäller en hund som lätt går upp i kamp. Om man då bortser från att det kan skrämma en osäker hund rejält.

Det som kan hända om man som du säger ska mota olle i grind är att hunden slutar att varna.

För morr betyder oftast varning, var extrem försiktig med att läxa upp hunden just vid tillfället.

Analysera istället varför han morrar och jobba jätte mycket på ledarskapsrollen ( vilket jag tror att TS behöver hjälp med av staffekunnig person )

Det är sällan smart att övermanna hunden med fysiskt våld, eller hur man nu ska beskriva det, på såna här raser.

Många av dom är förarveka, men långtifrån alla. Och ju mer fysisk smärta som läggs på dom, desto mer går dom upp i kampen OCH senare i försvar också.

Jag har en Amstaff själv. Han är en mycket dominant, tuff, envis, nonchalant, självständig och smärttålig kille. Han har en enormt hög kamplust, och går relativt lätt in i "försvarsmode".
Det går INTE att mota olle i grind på honom, med fysisk smärta eller dominans. Jag har konstant fått överlista honom när det gäller att få bort negativa beteenden. Ska jag tillrättavisa honom så blir han bara totalt avigt inställd om jag försöker mig på brottning, omkulläggning, drag i nackskinnet etc etc. Ju mer man är fysisk, desto mer går han upp i varv. Och då skapar man en blockering, istället för att försöka lösa upp en annan.
För övrigt så skakar han av sig allt obehag inom kort. Försöker man sig på skrämseltaktik med en skrammelburk, så har han totalt "glömt bort" vad som hände efter 5 sek, och så kan han hålla på i evigheter. Han tar inte åt sig av speciellt mycket alltså.

Vad vi båda glömt att tala om var att hon först sa till honom att vara tyst, vilket inte hjälpte, hon tog tag i honom under käken och försökte få honom att tystna , men han blev värre och det var då hon la ner honom.

För det första; Självklart slutade han inte när hon sa tyst. Jag antar att det inte är något kommando som sitter stenhårt på en 3 månaders valp!?

Och så resten; Taget i käken, var säkerligen en perfekt triggning för honom att fortsätta morra. När hon sen lade ner honom förstärkte hon ytterligare hur obehaglig situationen var, och skälet till att han morrade.

Jag blir bara mer och mer häpen??!! Är det inte en valp du har?

Förresten jag kanske ska läsa hela tråden innan jag svarar :confused:

Mentalt skräp kanske går att kontrollera om man redan från start vet vad man gör, men oftast är det sådana hundar som man till slut får läsa om i tidningen...

*kl*

Om vi tillfälligt lämnar åsikterna om mitt hanterande av Devin och fokuserar på den attackerade hunden ett tag. Jag låg vaken i morse och funderade. Jag kommer vara livrädd att möta dom när jag är ute med Devin, en så länge fungerar det ju att lyfta upp honom även om det blir helt fel signaler men annars lär han bli ihjälpbiten direkt med tanke på staffens reaktion på mammas basset. Hur ska jag göra där?

Dessutom är det någon risk att staffen kan gå på och attackera min son? Givetvis är det saksamma vilken ras det är på hunden som attackerar men en staff har ju ändå mer "krut" i kroppen och kan göra mycket mer skada .. anser jag iaf.. Ska jag be dom att sätta på ordentligt munkorg och koppel pga min sons säkerhet? Kan låta rikttigt löjligt men vad gör jag om min son blir attackerad ? Jag vet inte om jag är dum, men om en hund kan attackera helt oprovocerat mot en annan hund vad kan det då inte göra mot ett barn? Ska jag prata med mina grannar om min rädsla eller ska jag bara låta det vara och inbilla mig själv att jag är nojig. I detta fall är faktiskt min son viktigast.

Prata med grannarna först och främst och om inte det hjälper, så vänd dig till polisen.

Aggressiva hundar som attackerar bara för att har inget ute i samhället att göra utan munkorg och knappt en då, enligt min mening.

Tycker även att din mamma som äger hunden som blev biten ska göra en polisanmälan om detta.

Mamma har pratat med polisen och dom kunde inget göra så länge mammas hund var oskadd. Vi skulle ringa vid nästa händelse om det blir något då, och först då kan dom tvingas ha ordentligt munkorg och koppel på honom.

Dom hade en halti, det hjälpte ju uppenbarligen inte eftersom han krängde ur den på ett fåtal sekunder. Iofs är väl inte ens halti till för att undvika sånt utan till hundar som drar ??

Får prata med grannar, mötte hyresvärd här ute förut så jag pratade med henne men hon bara ruskade på huvudet och antydde att det var nog bara en olyckshändelse.

*Såg nu hunden och deras ägare när jag drog upp sonens persienner. Dom hade endast halvstryp på hunden. Borde man inte ha ett ordentligt halsband och munkorg efter en sådan händelse? Hur ska jag göra med min son och hund inblandad? Kan vi fokusera på den delen just nu eftersom jag ändå bor granne med dom ?

Senast ändrad:

Tråkig attityd från hyresvärden. Hoppas grannarna ser lite annorlunda på saken :)

Jag kastade in ett brev genom brevinkastet att jag skulle uppskatta om dom hade munkorg och ett ordentligt koppel på hunden eftersom jag har både barn och hund. Känner inte för att ringa på, tänk om man får en hund i armen ? jaa, jag är nojig men dom verkade inte ha så stor koll och jag tänker inte riskera att bli hundbiten.

Får se vad som händer. Jag tycker inte om att ha den hunden som granne men så länge dom lägger ner tid och energi på att lyssna på grannars önskemål så kommer jag inte bry mig speciellt nämnvärt eftersom det är dom som lever med hunden. Men dom kan iaf ha munkorg utomhus pga att vi bor mitt emot en grundskola!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 730
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 895
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 457
Senast: Trassel12
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 455
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka