Hundar hos polisen?

MiniLi

Trådstartare
Vilka raser använder polisen främst?

Jag var på kurs i helgen och träffade en kvinna som påstod att polisen har börjat använda RR, istället för schäfer. Blev förvånad! Någon som vet hurvida det stämmer?

Har alltid trott att polisen bara vill ha schäfer och malle.. Typ.

Sv: Hundar hos polisen?

Just RR har jag ingen aning om, men jag vet att det åtminstone funnits en boxer i tjänst, nån riesen och nån/några rottisar. Men främst är det väl som du säger, schäfrar och mallar!

Det är ren BS! :D:D:D

Mej veteligen så finns det inte en enda RR som tjänstehund i Sverige!
Varken hos polis, väktare, försvarsmakt, tull, kriminalvård eller annat.
(Möjligen finns någon/några som "jobbar" som servicehund?)

Förstår inte ens hur man skulle kunna tro att en RR skulle fungera som tj.hund? :D

/Swat

Har jag mycket svårt att tro att de skulle ha gjort. Varför skulle de ha gjort det?:confused:

Häromkring känns det som att mallen är den vanligaste, medans schäfern toppar i resten av landet.. Men hur det ser ut i siffror vet jag inte. (Finns åtminstone en boxer i GBG)

Ja jag blev mycket förvånad, det är inte direkt en sådan hund som jag tänker att polisen vill ha ;)

Tanten menade att polisen inte vill ha schäfer längre pga hälsoläget. Men hon kanske inte riktigt visste vad hon pratade om :p

edit. tror hon nämnde knarksök..

Häromkring känns det som att mallen är den vanligaste, medans schäfern toppar i resten av landet.. Men hur det ser ut i siffror vet jag inte. (Finns åtminstone en boxer i GBG)

Jag har uppfattat det som att schäfrar alltid har varit vanligast men att mallen kommer mer och mer nuförtiden!

Jo, generellt är det min uppfattning också, men när man är uppe i deras domäner här tycker jag det enda man ser är malinutter:)
Men som sagt, det är bara min uppfattning, har inga som helst siffror på att det skulle vara så.. :)

Ja jag blev mycket förvånad, det är inte direkt en sådan hund som jag tänker att polisen vill ha ;)

Tanten menade att polisen inte vill ha schäfer längre pga hälsoläget. Men hon kanske inte riktigt visste vad hon pratade om :p

edit. tror hon nämnde knarksök..

Ja, för RR:ens hälsa är ju så mycket bättre :crazy:

Näe, det där är nog rent dravel. Det är väl inte en ras som är precis samarbetsvillig heller, utan mer åt det självständiga håller. Polisen söker ju oftast mer förarvänliga hundar.

Polis hundar

Dessa hund raser används för att skydda tjänstemannen

•Malinois
•Boxer
•Doberman Pinscher
•Dutch Shepherd Dog
•Schäfer
•Riesenschnauzer

•Polski Owczarek Podhalanski
•Rottweiler

Bombhundar och narkotika hundar

•Bassethund
•English Springer Spaniel
•Labrador Retriever

•Pocket Beagle

Cadaver- och spårning av hundar

•Labloodhound

Spårninghundar

•Black and Tan Coonhound
•Blodhund

Sen är ju flera av tjänstehundarna merkunniga, de flesta kan minst två saker (de flesta är skydd och narkhundar), alltså finns ju raserna som är uppräknade överst även som narkhundar, spårhundar och lavinhundar tex. De tjockmarkerade är de vanligaste raserna inom Polisen.

De raser du nämner används inte i alla i Sverige!

Här är det schäfer och malle i klar majoritet. Någon boxer finns ev. även någon riesen, dobber, holländare och rottis, men de är väldigt få!

På preparat-sidan är labbe, "spaniel" och schäfer vanliga. Finns några "udda" raser även här - vet att det finns/har funnits någon riesen, vorsteh, holländare mf.

"Snusk-hundarna" - lik, sperma - är inte sällan en polishund med tilläggsdressyr.

Det finns inga tj.hundar i Sverige som enbart är spårhundar.

/Swat

För herrans massa år sedan hörde jag av en polis att de inte ville ha Dobermann som polishundar. Inte för att rasens bruksegenskaper skulle vara bristfälliga, utan för att "de har ju så jävla lite päls, de fryser för fan ihjäl om de är ute för länge" :D

Och eftersom polisen är ganska så konservativ, så tror jag då inte att RR skulle vara den nya grejen ;);)

Vet vilken hund du tänker på! :D
Det var dock ett klart undantag och utan den hussen så hade hunden knappast fått sin "titel" ;)

/Swat

Fanns en weimaraner hos polisen i skåne som var bombhund ett kort tag, många år sedan nu. Nog också pga hussen som var väl insyltad i verksamheten.

Swat sade det bäst, ren tjänstehund är det Schäfer eller Malle mest, finns en boxer och något annat enstaka udda hos polisen i Göteborg, tror det var en riesen. Har för mig att det fanns något udda även i Stockholm.

För knark, vapen, bomber, lik och andra specialsaker, tar man lite av varje för att det är praktiskt och behändigt än att ha en mindre hund att lyfta och bära och inte far fram som elefanter i porslinsbutik. Vis av erfarenhet, vet jag hur ett hem ser ut efter att en fullvuxen och hypad polisschäfer har letat knark. Ödeläggelse är bara förnamnet och jag är glad att jag inte behövde städa efter eländet :devil:

För herrans massa år sedan hörde jag av en polis att de inte ville ha Dobermann som polishundar. Inte för att rasens bruksegenskaper skulle vara bristfälliga, utan för att "de har ju så jävla lite päls, de fryser för fan ihjäl om de är ute för länge" :D

Och eftersom polisen är ganska så konservativ, så tror jag då inte att RR skulle vara den nya grejen ;);)

Ja det är verkligen sant! Men de har ju rätt, deras hundar måste kunna hålla värmen bra :)

Ja, för RR:ens hälsa är ju så mycket bättre :crazy:

Näe, det där är nog rent dravel. Det är väl inte en ras som är precis samarbetsvillig heller, utan mer åt det självständiga håller. Polisen söker ju oftast mer förarvänliga hundar.

Inte för att det har så mycket med tråden att göra nu men vad skulle det vara för fel på hälsan hos RR? :confused:
Nu menar jag inte att de är helt utan sjukdomar men det är ändå en generellt frisk ras.

Men jag tror nog också att det är dravel :laugh:

Kelpie finns som sökhund och likhund. Jag såg någon artikel om hur en polis tränat hunden att sitta på motorhuven medan han körde mycket långsamt när det var jätteytor som skulle sökas av.

Under andra världskriget kallade man i alla fall utomlands, in lite av varje till militären. Min f.d svärfars pappas airendale blev i finland inkallad och "gjorde militärtjänst" men han fick tillbaka honom efter kriget om jag inte minns fel.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 565
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 736
Senast: Sedna
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
716
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 679
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka