hundaggressivitet, skvallerträning?

tipsy

Trådstartare
tror ni skulle funka med skvallerträning med en hund som är aggressiv mot andra hundar?
nu har jag inte sett hur hunden beter sig när den möter andra hundar så jag vet inte riktigt hur problemet ser ut, men ägaren har berättat att hunden är aggresssiv mot framförallt hundar av samma kön, och drar i kopplet och skäller när den ser andra hundar.
Vet såklart att det här är en lång process, inget som går att fixa över en dag. men vad skulle ni ha gjort?

Sv: hundaggressivitet, skvallerträning?

Jag ser mkt sånt.

som regel beror det på att ägaren är en följeslagare o inte har lärt hunden hur den ska uppföra sig- ofta kopplets fel.

kopplet ska vara en sista nödlösning- annars ska det ske genom språk- kroppsspåk o energinivå.

hundar som får gå före i koppel o då gärna i "gå-var-du-vill- koppel" är den som bestämmer vad som utgör ett hot.

Hmm. Vet nu inte ens vad skvallerträning är.:o

Kontaktträning är väl alltid bra i sådana lägen! Och "skvallerträning" är väl en form av kontakt! kontakt och att inte låta hunden gå först! Jag jobbar en del med det problemet med min hund, han är unghund och har blivit osäker på andra hundar vid möten. Han får helt enkelt inte bestämma vid promenader. Han rastas av och sen får han, när vi går på gågatorna i stan där vi bor, gå vid min sida eller lite bakom. Inget annat. Samt att vi tränar mycket på kontakt.

Massor med jobb och konsekvens är viktigt!! Inte kommunikation genom kopplet utan hellre fysisk kontakt när hunden gör ev. utfall, jag tar tag om bringan på min hund och vrider/lyfter bort honom om han inte lyssnar när jag säger åt honom. Börjar man rycka i kopplet, vilket många gör så hetsar det oftast upp hunden mer bara...

Samtidigt vill man inte göra fel, för skvallerträning så uppmuntrar du ju först till att hunden ser den andra och om hunden är aggressiv och gör utfall och sedan uppmuntras kanske man stärker det beteendet ?

Har jag jättesvårt att tro. För att skvallra måste ju hunden bryta fokus på den andre och ta kontakt med dig. Svårt att både ha kontakt med ägaren och rabiat fara ut i kopplet samtidigt.

Måste fått det om bakfoten, jag trodde att man först belönar hunden för att den ser den andra hunden sen ökar man så att man belönar när den tar kontakt

Det är precis så. Saken är den att man dessutom ombetingar "känslan" (i detta fallet obehaget) kring den mötande hunden genom att erbjuda gotte. Du erbjuder hunden något trevligt när den "obehagliga" hunden dyker upp. Hunden som gör utfall lär sig rätt snabbt att det kommer godis från matte när det kommer en äcklig hund emot er och då vänder den sig självmant mot föraren för sin belöning.

Jag har sett otaliga skvallerträningar med olika raser, resultatet har alltid varit detsamma, hunden blir positivt inställd till mötande hundar. Min äldre hane och en väns blandrastik bröjade visa ett slags positivt intresse för mötande hundar, de ville alltså fram och hälsa helt plötsligt. Men med övriga jag sett har hunden vänt sig om och tagit kontakt med föraren istället.

Jag är total skvallernörd, och jag skulle faktiskt inte välja skvaller i första hand om vi talar om ren aggression. Aggression grundar sig i rädsla, ta reda på vad hunden är rädd för eller rädd om innan man går vidare med träning på en sådan hund.

Har man sedan löst själva aggressionen kan skvaller mycket väl vara en bra grej att lära hunden i ett senare skede.

sen bör man nog veta om hunden verkligen är aggresiv med,
men klart det fungerar att köra skvallerträning vid hundmöten överhuvudtaget=)

Jag menar såhär. Man har en aggressiv hund. Denne gör utfall i kopplet mot andra hundar. Är det verkligen så enkelt att stoppa aggressiviteten/rädslan med hjälp av godis då i det ögonblicket? Man måste ju vara ordentligt snabb och kunnig så hunden inte försöker få godis efter det felaktiga beteendet eller?

Har hunden kommit så långt att den gör ett utfall tror inte jag att den är mottaglig för kontakt/godis. Då måste man nog först bryta det beteendet och sen få hunden att söka kontakt..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 902
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 191
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 844
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 261
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka