Hund som inte kan sova borta. Hjälp mig!

miss_sofy

Trådstartare
Min dalmatinertik är 2,5 år och är ovanligt social och trygg för rasen. (Trygg = ej skotträdd eller ser spöken, älskar främlingar och är klockren vid hundmöten.) Ända sedan hon var valp har hon kunnat vara ensam hemma och ensam hos andra men den senaste tiden har hon börjat gnälla och nästan yla av 'ångest' när hon sover över hos någon utan mig.

Hur tränar man bort denna mammighet? Hon gnäller även om vi är hos andra och jag försvinner iväg på toaletten men det håller vi på att träna bort, det är på nätterna när jag är bortrest som är det största problemet. Hon håller folk vakna hela natten och folk har börjat säga nej när jag ber om hundvakt, även utomstående som jag anlitar för pengar.

Sv: Hund som inte kan sova borta. Hjälp mig!

Har du ingen i din släkt eller familj som kan ta henne.? Alltså någon hon känner väl. Eller en person ni lär känna tillsmmans,...
Jag e uppvuxen med dalmatiner och alla har varit min mammas hundar. Helt knäppa när det gällde att lämna henne. Men det gick bra att dom var hos mormor eller någon i familjen som dom också kännde väldigt väl. Annars hade dom nog tjutit ihjäl sig:cool:

Har tyvärr inget träningstips mer än att hitta en person som hon lär känna väl och gillar innan hon ska sova över...:)

Jo det är så jag har försökt göra.

Hon kan sova hos mina föräldrar, där är hon lugn och trygg men de är inte hundvana och klarar inte av henne på dagtid med promenader mm. Så jag har svårt att lämna henne där varje gång jag är borta men i nödfall. Varken jag eller mina föräldrar är så pigga på den lösningen. Visst går det att instruera föräldrar och lära dem hundhållning men när intresse saknas så känns det bättre att lämna hunden hos en 'hundmänniska'.

Fler tips från någon annan?

Vad gör hundvakten när hon ylar då?

Har det resulterat i uppmärksamhet så har det ju varit väldigt lyckat för hunden.

Ja det är ju just det som är så svårt med personer som inte är vana vid hundar, som tex mina föräldrar. Trots att jag tjatar om att de ska ignorera henne så misstänker jag att hon har fått uppmärksamhet när hon gnällt och då insett att det fungerar. Samtidigt förstår jag att det är svårt att ignorera en hund som ylar hela natten, man blir ju tokig till slut!

Min egen tanke var, och det verkar som att ni är inne på samma spår, att bara fortsätta och 'öva' på att hon sover borta utan mig och hoppas på att hon ger upp till slut och slutar yla när hon märker att ingen lyssnar. Men hur ska jag kunna öva på detta när ingen vill ta emot henne nattetid?! :(

Finns det ingen som kan ge mig några smarta tips på hur jag kan träna bort det här? :confused:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 929
Senast: lilstar
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 646
Senast: alicegard
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 295
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 909
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka