Lite som jag och mina grannar, deras katt springer gärna omkring på matbordet när de ska äta eller om jag fikar hos dem. Hemma hos mig skulle det aldrig förekomma att en katt gick på bordet om jag såg det, men vad som är ok hos dem lägger jag mig inte i, hemma hos mig gäller andra regler och där kliver inga katter i smöret.Jag tror det beror på vilka man umgås med och vad de har för hundsyn.
Var hos en släkting häromdagen och hade valpen i koppel för ville träna på att hon INTE ska hälsa, springa runt, undersöka osv när jag är hemma hos folk. Hon fick ett ben bredvid mig där jag satt vid köksbordet och var i koppel. Inga problem alltså.
När jag skulle ge henne vatten så lyckades jag skvätta ut vatten pga att hon var så ivrig så jag tog trasan och torkade upp det, varpå jag får hålla i valpis halsband för att hon givetvis vill fånga trasan som viftar där på golvet (schäfer av brukslinjer). Inga problem, i min värld. Men ena släktingen tyckte att den där får jag ju skaffa pli på. Skaffa pli, på min 3 månaders valp, som ville jaga en trasa mitt framför hennes näsa.
Tja, jag svarade kort och gott att nej, hon är 3 månader så sånt förväntar jag mig inte än.
Och detta är ju dessutom mitt "problem", så jobbigt är det inte att hålla i ett halsband.
Folk har olika uppfattning om vad som är okej. Och vad de anser att de ska korrigera. Och hur de ska korrigera.
Behöver jag säga att jag håller mig till släta koppar te och inget tilltugg när jag fikar hos dem?