hund ogillar pojkvän

Jag tror det beror på vilka man umgås med och vad de har för hundsyn.

Var hos en släkting häromdagen och hade valpen i koppel för ville träna på att hon INTE ska hälsa, springa runt, undersöka osv när jag är hemma hos folk. Hon fick ett ben bredvid mig där jag satt vid köksbordet och var i koppel. Inga problem alltså.

När jag skulle ge henne vatten så lyckades jag skvätta ut vatten pga att hon var så ivrig så jag tog trasan och torkade upp det, varpå jag får hålla i valpis halsband för att hon givetvis vill fånga trasan som viftar där på golvet (schäfer av brukslinjer). Inga problem, i min värld. Men ena släktingen tyckte att den där får jag ju skaffa pli på. Skaffa pli, på min 3 månaders valp, som ville jaga en trasa mitt framför hennes näsa.

Tja, jag svarade kort och gott att nej, hon är 3 månader så sånt förväntar jag mig inte än.
Och detta är ju dessutom mitt "problem", så jobbigt är det inte att hålla i ett halsband.

Folk har olika uppfattning om vad som är okej. Och vad de anser att de ska korrigera. Och hur de ska korrigera.
Lite som jag och mina grannar, deras katt springer gärna omkring på matbordet när de ska äta eller om jag fikar hos dem. Hemma hos mig skulle det aldrig förekomma att en katt gick på bordet om jag såg det, men vad som är ok hos dem lägger jag mig inte i, hemma hos mig gäller andra regler och där kliver inga katter i smöret.

Behöver jag säga att jag håller mig till släta koppar te och inget tilltugg när jag fikar hos dem? :grin:

Jag skulle snarare beskriva det som att kombinationen av hundens egenskaper och vår åsikt om hur våra hundar ska hanteras eller inte hanteras av andra är vad som ligger bakom det hela.
Min gamling var mycket reserverad (de flesta har väl hört om min Vilde) och därmed har alla våra hundar fått förhålla sig till folk på ett liknande sätt.
De hundar vi har nu är sociala. Två av hundarna har ingen tveksamhet angående att säga ifrån om de upplever obehag. Den tredje har en liten social osäkerhet som han löser på icke-önskvärt sätt om han får rådda i problemet själv.
Vi har heller inget behov av att hundarna ska lyssna till främmande. Snarare är det så att vi inte vill att de ska göra det med tanke på deras egenskaper.
Man får förhålla sig till den hund man har.
Alla mallar är inte som labradorer även om de tycker om folk. Jag önskar heller inte ha en malle som är som en labbe. Isåfall hade jag bytt ras.
I övrigt är samtliga av våra hundar (även min gamling, salig i åminnelse) de enklaste hundarna de får in hos vår veterinär. Där gäller regeln att hundarna lyssnar på oss och veterinären gör jobbet.
Precis som hemma---- hundarna lyssnar på oss. Ingen annan korrigerar, varken verbalt eller fysiskt.
Men alltså, det är väl ingen som ens har antytt att det handlar om att hundarna ska stå ut med något obehag. Mina hundar bits om de tycker att man är orättvis/tar tag i dem vid olämpligt tillfälle. De har väldigt mycket integritet. Men de fungerar ju med folk och förstår normal interaktion. Dvs hoppar de upp i knät så går det att putta ner dem utan att de hugger. Jag kan inte förstå hur man kan önska en annan reaktion i det läget?

Men alltså, det är väl ingen som ens har antytt att det handlar om att hundarna ska stå ut med något obehag. Mina hundar bits om de tycker att man är orättvis/tar tag i dem vid olämpligt tillfälle. De har väldigt mycket integritet. Men de fungerar ju med folk och förstår normal interaktion. Dvs hoppar de upp i knät så går det att putta ner dem utan att de hugger. Jag kan inte förstå hur man kan önska en annan reaktion i det läget?
VAr har jag skrivit hugger? Ingenstans vad jag kan se. Var vänlig låt bli att dra slutsatser utifrån egna erfarenheter. Säga ifrån betyder en mängd saker.
Och som tidigare nämnts- du får ha precis vilken åsikt du vill om hur vi håller hund. Du får göra precis som du vill. Vi väljer att inte låta någon annan korrigera våra hundar.
För övrigt kan hundar reagera starkt på att bli nerputtade även om de normalt är väldigt snälla.

Den här tråden har varit minst sagt popcornspännande att följa.

Min unghund är extremt "tassig". Han studsar inte men han ställer sig gärna upp mot folk med tassarna ovanför huvudet och gosar in sig mot dem. Vi älskar det och låter honom göra så. Hans mamma är likadan och vi tycker att det är mysigt. Många andra tokälskar också detta och blir alldeles överlyckliga när han kommer fram och "kramas".
Andra vill inte bli nerskitade, gillar inte att ha hundar mot kroppen eller vill bara inte för tillfället och då är det väldigt mycket lättare och snabbare för dem att säga till honom eller flytta på honom än att gå omvägen via oss. Har hört allt från "Nej INTE hoppa!" till "nejnejnej gosis du får vara här nere på marken ja vad duuuuktig" till inga ord alls utan bara fysikt flyttande av hunden/händerna ivägen för kroppen. Han reagerar precis likadant på allt (går ner och gosar på deras villkor istället eller får sitta med oss) och är precis lika glad ändå. Vi kommer förstås också till personens undsättning omgående och förtydligar "ner" för vovven. Han har inga som helst problem med att det är olika "regler" för olika personer heller.
Skulle nån få för sig att börja använda övervåld som att sparka eller slänga undan honom är det ju en helt annan sak och inte prat om nån "korrigering" eller liknande. Då är de ju bara dumma i huvudet.

Skulle han sticka in huvudet i någons skrev, inte lyssna när de bad honom sluta och de inte kunde få bort honom med enkla medel så har jag inga som helst problem med att man gör vad man kan för att freda sig. Jag skulle förstås störta till undsättning om jag kunde men har inget emot att man nyper till eller "luggar" så som beskrivits i tråden för att få hunden att släppa låsningen om man inte kan avleda på annat sätt under tiden. Så länge man inte orsakar skador eller trauma för hunden. Är hunden för känslig för att klara minsta lilla nyp så bör man se till att hunden aldrig kan hamna i en sådan situation.
Samma om han skulle försöka ta något ur någons hand, självklart skulle jag bara skämmas om en gäst känner sig så utsatt att denne häver ur sig ett argt nej när hunden hugger efter handen, inte bli arg på den stackars gästen!

Gäller det saker som inte har med gästen att göra så ska de dock vara extremt försiktiga med vad de säger till hunden. De får absolut freda sig själva och sina saker (säga till om hunden smakar på skor/väska/jacka osv) men de ska självklart fråga oss om det han gör är okej för oss när det gäller våra/hundens saker. Undantaget om han tex står och käkar ur en chokladask eller nåt annat uppenbart farligt, förstås. Gränserna blir helt enkelt lite småflytande men grunden är att hundens beteende aldrig ska få skapa obehag för en gäst och gästerna ska inte lägga sig i det övriga. Detta trodde jag faktiskt var nån sorts universiell syn men jag hade uppenbart helt fel om det!

En hund som inte tål ett bestämt bortflyttande eller ett nej från en random person skulle jag aldrig våga umgås med i någon situation. Låter dessutom livsfarligt att ha en sådan hund. Tänker tex på situationer med bland annat ambulanspersonal och liknande. Hrm.

En hund som inte tål ett bestämt bortflyttande eller ett nej från en random person skulle jag aldrig våga umgås med i någon situation. Låter dessutom livsfarligt att ha en sådan hund. Tänker tex på situationer med bland annat ambulanspersonal och liknande. Hrm.
Finns rätt många hundar som försvarar sin ägare om den är sjuk. Också hundar som man vanligtvis inte förknippar med etta.
När det gäller hundar som säger ifrån så är min uppfattning att de flesta (alla jag känner) är medvetna om sin hunds egenskaper.
Hur kan man ens förknippa något sådant med livsfarligt? En rejäl överdrift.

Finns rätt många hundar som försvarar sin ägare om den är sjuk. Också hundar som man vanligtvis inte förknippar med etta.
När det gäller hundar som säger ifrån så är min uppfattning att de flesta (alla jag känner) är medvetna om sin hunds egenskaper.
Livsfarligt för hunden, om inte annat. Finns en hel del att hitta om du söker på hundar som måste dödas för att husse eller matte ska kunna få vård. Även här i sverige.

Det är livsfarligt om man är sjuk/skadad och hunden inte släpper fram hjälp. I det läget tror jag det är standard att tillkalla polis (och i förläningen avliva hunden om det behövs). Har man då drabbats av en hjärtattack, en kraftig blödning eller annat livshotande så är det bokstavlig livsfarligt att inte få snabb hjälp, så nej det är inte en överdrift, det har hänt.

Det är livsfarligt om man är sjuk/skadad och hunden inte släpper fram hjälp. I det läget tror jag det är standard att tillkalla polis (och i förläningen avliva hunden om det behövs). Har man då drabbats av en hjärtattack, en kraftig blödning eller annat livshotande så är det bokstavlig livsfarligt att inte få snabb hjälp, så nej det är inte en överdrift, det har hänt.
Har någon förnekat det? Det händer väl ett par ggr varje år, ibland blir det tidningsrubriker à la snyftsnyft, men inte alltid. Det är sådant man får räkna med när man är hundägare.

Har någon förnekat det? Det händer väl ett par ggr varje år, ibland blir det tidningsrubriker à la snyftsnyft, men inte alltid. Det är sådant man får räkna med när man är hundägare.
Läs inlägget jag citerar:
"Hur kan man ens förknippa något sådant med livsfarligt? En rejäl överdrift."

Och det var ett svar på citatet:
"En hund som inte tål ett bestämt bortflyttande eller ett nej från en random person skulle jag aldrig våga umgås med i någon situation. Låter dessutom livsfarligt att ha en sådan hund. Tänker tex på situationer med bland annat ambulanspersonal och liknande. Hrm."

Så ja det finns de som åtminstone ifrågasätter det.

Läs inlägget jag citerar:
"Hur kan man ens förknippa något sådant med livsfarligt? En rejäl överdrift."

Och det var ett svar på citatet:
"En hund som inte tål ett bestämt bortflyttande eller ett nej från en random person skulle jag aldrig våga umgås med i någon situation. Låter dessutom livsfarligt att ha en sådan hund. Tänker tex på situationer med bland annat ambulanspersonal och liknande. Hrm."

Så ja det finns de som åtminstone ifrågasätter det.
Jag svarar på det jag citerar o inte en hel radda inlägg o svar som nån jävla följetong som byggts på genom en lång tråd.

Jag valde ut just den frågeställningen eftersom den upprepades med undermeningen (som jag uppfattade det) att man är mer eller mindre korkad om man inte förstår vilka situationer som kan uppstå med hundar o räddningstjänstpersonal inblandade.

Jag svarar på det jag citerar o inte en hel radda inlägg o svar som nån jävla följetong som byggts på genom en lång tråd.

Jag valde ut just den frågeställningen eftersom den upprepades med undermeningen (som jag uppfattade det) att man är mer eller mindre korkad om man inte förstår vilka situationer som kan uppstå med hundar o räddningstjänstpersonal inblandade.
Det blir då lite tokigt när mitt inlägg är just ett svar på påståendet du ifrågasätter att det finns och därför ger ett exempel. Det blir lätt rundgång om folk inte kollar på vad som lett fram till ens inlägg :)

Hunden accepterar inte riktigt min pojkvän. Har aldrig haft problemet tidigare eftersom hon gillar allt och alla. Han har varit hundvakt flera gånger och då har det gått bra, men så fort vi är tillsammans så går hon emellan oss och skäller på honom. :confused: Hon hotar inte, men ser missnöjd ut. Är han elak mot henne när jag inte ser?

Ja det kan man ju aldrig veta men det tror jag inte möjligtvis är hunden elak mot honom när du inte ser ..
Hon är helt enkelt svartsjuk på din pojkvän min förra tik var likadan inget hångel i soffan då trodde hon att min pojkvän gjorde mig illa .
Och sex var inte att tänka på då blev hon tossig och försökte på alla sätt jaga bort inkräktaren som låg ovan på matte
Så enkelt uttryckt hon är svartsjuk

Senast ändrad:
Nu har jag scrollat igenom sjuttioelva sidor utan TS medverkan, hur går det med pojkvännen och hunden @Sporthorse ? :)
Hon skäller och mopsar fortfarande upp sig mot hnom. :rofl:
Jag säger åt henne att lägga sig, men tja, det ger ingen effekt så det får vara som det är.
Jag tror att hon vill visa mig hur duktig hon är på att vakta eller att hon busar:confused:

Då kan alla som äger en större hund ha en livsfarlig hund. Inte heller inser jag vad det har med diskussionen att göra överhuvudtaget.

Då kan alla som äger en större hund ha en livsfarlig hund. Inte heller inser jag vad det har med diskussionen att göra överhuvudtaget.
Det gäller inte bara stora hunden utan nästan alla storlekar, men flertalet är inte livsfarliga ens om de försöker vakta och skrämma bort folk - lite svårt bara att veta vilka som verkligen menar allvar. Hur hunden är tränad påverkar säkerligen.

Det är för övrigt högst relevant för denna delen av diskussionen, det handlar om att kunna ingripa och säga till/stoppa en hund om en obehaglig eller farlig situation uppstår och ägaren inte är tillgänglig eller hinner i mellan.

Det gäller inte bara stora hunden utan nästan alla storlekar, men flertalet är inte livsfarliga ens om de försöker vakta och skrämma bort folk - lite svårt bara att veta vilka som verkligen menar allvar. Hur hunden är tränad påverkar säkerligen.

Det är för övrigt högst relevant för denna delen av diskussionen, det handlar om att kunna ingripa och säga till/stoppa en hund om en obehaglig eller farlig situation uppstår och ägaren inte är tillgänglig eller hinner i mellan.

Fast nu blev väl ändå diskussionen lite konstig? Om hunden vaktar något så lär den ju inte vakta mindre för att personen den vaktar mot säger till den.. Då finns det ju mycket bättre sätt att ta till. Som att slänga till den gotte eller prata lite lugnt så den fattar att man inte är ett hot. Att börja säga till hunden i det läget lär sällan hjälpa..

Fast nu blev väl ändå diskussionen lite konstig? Om hunden vaktar något så lär den ju inte vakta mindre för att personen den vaktar mot säger till den.. Då finns det ju mycket bättre sätt att ta till. Som att slänga till den gotte eller prata lite lugnt så den fattar att man inte är ett hot. Att börja säga till hunden i det läget lär sällan hjälpa..
???? Har du ens läst vad jag svarat på eller glömde du knapplån? Ärligt jag ser inte vad ditt inlägg har för relation till mitt överhuvudtaget..

Det handlar alltså om hundar som vaktar sin ägare när denne är allvarligt sjuk/skadad och behöver akut hjälp och risken att det skulle hända och inte om metoder att få bort den om det skulle hända. Det är ett förekommande problem. Var skulle jag sagt att en viss metod är bättre än en annan?

De hundar som i tråden har beskrivits av sina ägare som att de "säger ifrån :devil:" för minsta tillsägning eller knuff av random person behöver ju inte ens vakta ägaren för att det ska gå fel. Räcker ju med att de råkar komma emellan så kan de tydligen ge sig på nån stackare som försöker hjälpa ägaren.
Det jag tog upp från början var inte något vaktbeteende utan jag tycker helt enkelt att det låter hemskt att ha hundar som "säger ifrån :devil:" om man föser undan dem eller säger ett knyst till dem. Det kan ju gå fel i så otroligt många situationer.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 183
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 559
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 492
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 538
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar