hund ogillar pojkvän

Jag har följt tråden i tysthet och idag inträffade följande situation: Tonåring och större hund träffas. Tonåringen i soffan. Hunden går fram för att hälsa, blir uppspelt trots lugn tonåring. Matte är i samma rum men säger/gör inget. Hunden försöker klättra upp på min tonåring som tar handen på hundens bog och trycker tillbaka den och säger "Lugn gubben" med lugn röst.

Hade ni sett detta som okej? Som en korrigering? Hade ni blivit arga på min tonåring i situationen?

Jag har följt tråden i tysthet och idag inträffade följande situation: Tonåring och större hund träffas. Tonåringen i soffan. Hunden går fram för att hälsa, blir uppspelt trots lugn tonåring. Matte är i samma rum men säger/gör inget. Hunden försöker klättra upp på min tonåring som tar handen på hundens bog och trycker tillbaka den och säger "Lugn gubben" med lugn röst.

Hade ni sett detta som okej? Som en korrigering? Hade ni blivit arga på min tonåring i situationen?

Jag hade tyckt att det var ett himla bra sätt att freda sig mot hunden, och absolut inte blivit arg på tonåringen. (Antagligen hade jag väl redan hjälpt ditt barn, iof)

Och det är just det beteendet många beskrivit, att freda sig mot en hund, att fösa undan hunden och säga nej på ett eller annat vis, som blir för mycket och du med flera har protesterat och kallat det att uppfostra hunden och sagt att det är tabu.

Nej det har jag inte?

Klok tonåring. Matten däremot hade fått höra både det ena o det andra.

Jag hade inte alls blivit arg utan tvärtom tyckt att det var jättebra att tonåringen agerade själv eftersom jag uppenbarligen måste ha lidit av tillfällig sinnesförvirring.

Jag hade sett det som okej, men jag hade inte vairt i rummet utan att ingripa.

Instämmer med föregående inlägg. I det här huset vore det lite av en ickefråga - möjligtvis får man terriern i knät men då har man som regel själv bjudit upp dit och i så fall hindrar jag förstås inte hunden. Då är det också okej att säga 'tack det räcker' på ett respektfullt sätt.

Jag tycker din tonåring löste situationen exemplariskt. Hade absolut inte blivit arg och ser det knappast som en korrigering.

@Och_Aye, @vallhund, @Dentaku, @ajdidodii, @Sel, @FrauleinLeo

Tack för svar! Var så nyfiken på vad jag skulle få för svar imorse! :)Jag stod ju bredvid och tänkte på tråden istället för att ingripa :idea: (vilket ju inte behövdes eftersom han löste det bra själv).

Kul att han verkar ha hundvett, måste säga att jag lär mig mycket och tänker till om hunduppfostran genom att följa diskussioner här på Buke (även om jag sällan har något bra att tillföra).

Hantera och korrigera är inte samma sak in min värld iallafall. Hos oss korrigerar inte främmande våra hundar. Varken verbalt eller fysiskt.

Samt @Mia_R :
And Around it goes ...?

Jag tolkar tystnaden som varit länge från @Christensen1 och @Lampan och hur mycket fokus de haft i tråden och kritik de fått från samtliga inkl mig själv, som att diskussionen är färdig för deras del som de känner inkl att ens då svara ... även om det nu blev svar igen :crazy:

Vad menar du/undrar ?

Mitt svar var utifrån att du bla valt att inte kommentera i tråden på ett långt tag trots att du argumenterat otroligt idogt i tråden tidigare, och fått svar och kommentarer sen sist du valde att deltaga osv men inte deltagit i tråden öht sen länge .

utifrån det är det rimligt att anta att man då valt att helt enkelt inte fortsätta diskussionen då den ffa i ditt och även andre nämdas fall verkade ha fastnat rejält genom hela tråden i det att ingen kommer vidare diskussionsmässigt alls utan allas övertygelse osv står fast . Helt rimligt att man väljer det .

Utifrån det kommenterade jag att någon valde att ändå plocka upp samma diskussion igen efter tystnad och att då "diskussionen" verkar bli en total rundgång än en gång ?

Samt @Mia_R :
And Around it goes ...?

Jag tolkar tystnaden som varit länge från @Christensen1 och @Lampan och hur mycket fokus de haft i tråden och kritik de fått från samtliga inkl mig själv, som att diskussionen är färdig för deras del som de känner inkl att ens då svara ... även om det nu blev svar igen :crazy:
Jag är bara så otroligt förundrad över alla främmande människor som hela tiden dyker upp hux flux och vill korrigera/hantera och träna andras hundar. Ett ytterst märkligt fenomen som jag aldrig tidigare stött på eller ens hört talas om. Mycket märkligt. :cautious:

Samt @Mia_R :
And Around it goes ...?

Nä, jobb och privatliv får större fokus oftast (och bör också få det). :)
Folk får göra precis hur de vill hos sig. För mig är det aningen magstarkt att andra ska tala om hur vi ska ha det hos oss.
Våra hundar är alltid under kontroll och det torde vara huvudsaken. Inte om främmande får eller inte får korrigera.

Jag är bara så otroligt förundrad över alla främmande människor som hela tiden dyker upp hux flux och vill korrigera/hantera och träna andras hundar. Ett ytterst märkligt fenomen som jag aldrig tidigare stött på eller ens hört talas om. Mycket märkligt. :cautious:

Jag tror det beror på vilka man umgås med och vad de har för hundsyn.

Var hos en släkting häromdagen och hade valpen i koppel för ville träna på att hon INTE ska hälsa, springa runt, undersöka osv när jag är hemma hos folk. Hon fick ett ben bredvid mig där jag satt vid köksbordet och var i koppel. Inga problem alltså.

När jag skulle ge henne vatten så lyckades jag skvätta ut vatten pga att hon var så ivrig så jag tog trasan och torkade upp det, varpå jag får hålla i valpis halsband för att hon givetvis vill fånga trasan som viftar där på golvet (schäfer av brukslinjer). Inga problem, i min värld. Men ena släktingen tyckte att den där får jag ju skaffa pli på. Skaffa pli, på min 3 månaders valp, som ville jaga en trasa mitt framför hennes näsa.

Tja, jag svarade kort och gott att nej, hon är 3 månader så sånt förväntar jag mig inte än.
Och detta är ju dessutom mitt "problem", så jobbigt är det inte att hålla i ett halsband.

Folk har olika uppfattning om vad som är okej. Och vad de anser att de ska korrigera. Och hur de ska korrigera.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 183
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 559
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 492
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 538
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar