Hund jag aldrig skulle ha

Sv: Hund jag aldrig skulle ha

Härhemma går allt som är stort och lurvigt bort. Tänk bernersennen, new foundland, kangal, leonberger... men också de större korthåriga molosserna. Dogosar eller mastiffer har aldrig varit min tekopp. Tänk dregel och hundlukt, och i de flesta fall ett temperament som inte alls hör hemma i min vardag.

Kortnosar faller också bort, (även trubbiga såsom staffar, rottisar, boxer) tillsammans med raser som är För små eller bräckliga. Chihuahua, pappilon, italiensk vinthund... Många av dem tål säkert mer än man tror, men de SER så små och sköra ut att jag inte skulle våga låta dem kliva över en tröskel ens. ^^

Sedan älskar jag de extrema bruksraserna som Malle och Schäfer - drömde länge om en terv - men jag tror helt enkelt inte att jag skulle stå ut, så de går också bort.
Retrieverraserna och många spaniels får falla på något så enkelt som att de är FÖR socialt lagda för min smak.

Annars tror jag att jag är rätt öppen för förslag så länge hunden passar min livssituation.

KL

Jag är ju en sådan där hemsk människa som har en kortnosig hund, mops, och än värre, är jättenöjd med det. Nästa mops vi köper blir nog av gammeldags typ med lite mera nos och längre ben, men en mops blir det. Jag älskar alla hundar, men jag vet ingen ras som är så rolig, levnadsglad och personlig som just mopsen. Den har också en fantastisk mildhet mot både människor och djur.

För egen del skulle jag aldrig skaffa en BC, som jag tycker är överaktiva och ganska opersonliga hundar. Fantastiska på det som de är avlade för dock
Malle och Terveuren, som ovan
Labrador - charmiga och goa men jag har svårt för deras feta päls. En hund ska vara mysig att klappa. Tycker också att de kan vara väl burdusa.
Stora hundar som dreglar mycket, hur fina de än är.
Huskies och liknande - otroligt vackra hundar men jag kommer aldrig att leva ett liv som passar dem.
Vinthundar - också mycket vackra och eleganta men tilltalalar mig inte på det djupa planet

KL

Oj... då ska vi se. Till att börja med kan jag ju säga att det inte är många raser som lyckats charma mig fullt ut, dom som lyckats har däremot tagit mig med storm! :D

Jag skulle absolut aldrig skaffa mig en ras med dålig hälsostatus. Föda själv, andas vid aktivitet och värme är ett måste!

Ingen ras som kräver pälsvård (mycket).

Inget långhårigt, även om det inte kräver mycket pälsvård.

Ingen terrier... (något undantag finns kanske... typ MrsScabtrees Ian skulle kunna få följa med hem :angel:)

Ingen jakthundsras (även om dom ofta är väldigt fina).

Ingen moloss.

Ingen vinthund.

Ingen ras med många "nervsvaga", ettriga individer som inte kan hantera stress utan att balla ur.

Ingen ras med väldigt kort päls (dalmatiner ex).

Ingen ras som inte har iaf någorlunda förighet och vilja till aktivitet. Man ska inte behöva tvinga/muta hunden för att den ska vilja utföra ett moment. Det får gärna också utföras med glädje och fart! Inte "ja ja.... tjatmoster!"

Favvoraserna är Lapsk, Holländare, Malle och Canaan Dog (bruksschäfer skulle absolut kunna funka). Det mesta utanför det är sällan intressant på ett sådant plan att jag skulle ta med en hem.

För det första säger jag som många andra, jag skulle aldrig skaffa en hund som har någon extrem defekt, t ex fortplantningssvårigheter, stora andningsproblem eller en helt rubbad mentalitet.

Jag skulle aldrig skaffa en hund jag inte har användning för, mao en hund av sällskapsras som inte gör mycket mer än ser söt ut (om ens det ;)).
- Ingen ras med för mycket päls som behöver borstas 5 timmar om dagen eller kräver mycket underhåll.
- Ingen form av nakenhund, ser ingen mening.
- Ingen stor, dregglig, hårig varelse som typ leonberger, berner sennen eller liknande.
- Ingen hund med platt nos
- Ingen spetsras what so ever. Varken japansk, slädvariant eller skandinavisk.
- Ingen ras som är "omöjliga" att ha lösa, dvs hundar med extrem jaktlust och dom flesta vinthundar går bort (men jag vill ha en Whippet ändå :angel: ). Jag är helt enkel för lat för att ha en hund i koppel så fort man går ut ;)
- Ingen ras som anses som/vars namn börjar med "dvärg"

Och specifika raser;

- Collie, varken KH eller LH.
- Tollare
- Dobermann
- Curly coated Retriever
- Terv
- Engelsk eller Welsh Springer spaniel

Bland annat ;)

Senast ändrad:

Jag skulle aldrig någonsin vilja ha en schäfer. Det är verkligen inte min sorts hund, hittills har jag inte träffat en enda som har fallit i mig smaken. Rottweiler går också helt bort.
Maken vill ha dobermann, men jag skulle aldrig någonsin kunna tänka mig att en.
En mops (eller liknande trubbnäsor) är väl inte heller så attraktivt i mina ögon...
Eller någon lurvig golvmopp vars enda uppgift är att vara tantsällskap och värma sängen :devil:

Annars så ;)

Jag skulle inte vilja ha

- hund som dreglar och slemmar
- hund som har allt för lätt till skall
- hund som fäller drivor av päls
- hund med hår på nosen, typ skägg och sånt
- hund som är överdriven i allt, förföljer mig och ständigt är på spänn
- hund som har mycket stress i sig och som inte kan hantera det
- hund som är nakna
- hund jag finner ful
- hund som luktar "hund"
- hund som är under knähöjd
- hund som är tung, typ molosser

Sedan vill jag såklart inte ha någon osund ras som inte kan andas osv, som så många andra har sagt. Jag vill heller inte ha någon ras som jag inte kan tillfredsställa aktiveringsmässigt, dvs ingen vallhund, jakthund, brukshund, herdehund, polarhund osv.

Specifika raser som jag kommer på:

- BC, aussie m.fl.
- Collie
- Blodhund
- Basset
- springer spaniels
- tollare
- boxer
- jack russel

och typ en hel del massa andra. Det är helt enkelt väldigt få raser som jag faktiskt kan tänka mig att i dagsläget.

Jag skulle inte vilja ha
...
- hund med hår på nosen, typ skägg och sånt
...

Vaaaa hur kan man inte vilja ha en sån här??

36657_401949702615_704812615_4442098_3896975_n.jpg

:p

Vilken ras skulle du aldrig skaffa? Och varför?

Mops och Bijonfrisé(??) (bryr mig inte ens om att kunna stava till eländet) är två raser som INTE under några omständigheter kommer inanför min dörr.

Tycker att Ursula Willbys spännande memoarer skildrar mopsens mindre bra sidor på ett aldeles utomordentligt sätt fö :D

Det är faktiskiskt inte många hundar jag absolut inte kan tänka mig att ha, men det räcker med jakthundar just nu. Så därför går alla jakthundsraser bort, däribland en till tax (:().

När jag säger jakthund tänker jag främst på typ stövare, tax, diverse älghundar med mera. En fågelhund är ju också en jakthund, men en sådan skulle jag faktiskt kunna tänka mig. Fågeljakt känns av någon anledning "lite mer som min grej".

Och aldrig, aldrig, aldrig att en hund som inte kan andas ordentligt kommer in i mitt hus. Jag skulle aldrig klara av det, det känns så fel moraliskt.

Sedan kommer jag ju så klart inte skaffa en hund som kräver mer träning än jag erbjuder, men det betyder inte att jag inte vill ha en sådan hund :D ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 451
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 003
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 654
Senast: Tiger tok
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 324
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka