Hund jag aldrig skulle ha

Sv: Hund jag aldrig skulle ha

Jag hade inte skaffat med en bulldog eller en amstaff eller så. Jag gillar inte det där grova.

Det är kul för jag tänkte likadant för 2 år sedan och här sitter jag nu med en staffe:)
Tyckte verkligen inte om deras utseende innan men sedan jag skaffade en själv kan jag tycka att de är jättefina hundar.
Skaffade med andra ord inte staff pga utseendet:).

Jag skulle aldrig skaffa nått annat än BC eller working kelpie. Man blir helt enkelt bortskämd när man vant sig vid intelligensen och förigheten:D;)

Senast ändrad:

kl

Jag skulle inte vilja ha en stor hund (större än typ bc). Inte heller en hund som var väldigt skarp och tuff, jag vill inte behöva "kämpa" hela tiden. För den skull får det gärna vara en hund med temperament. Jag skulle aldrig vilja ha en hund som inte ville arbeta heller! Det är nog nästan det främsta kriteriet. Får nog säga att jag inte vill ha en ful hund heller :p. Jag gillar söta hundar och det är tex därför jag förmodligen aldrig kommer skaffa typ en dvärgpudel, även om jag tycker att dom är hemskt roliga annars! Skulle aldrig skaffa en hund som inte hade förutsättningar att konkurrera på elitnivå i agility heller.

Jag har nästan den ultimata hunden i min sheltie, utifrån mina premisser. Liten, knähund, kelig, tycker om alla människor (lite beroende på situation, hemma kryper hon gärna upp i någon vilt främmande persons knä men är man borta så beror det på tillfälle och person), arbetsnarkoman men klarar ändå av att ta det lugnt osv. Det enda jag skulle önska var att hon var lite tuffare med andra hundar, hon är extremt vek om det inte är andra shelties i princip. Så, en rädd hund vill jag inte heller ha :).

Kom på en till grej, jag vill inte ha en korkad hund :D. Vilket ju hänger ihop lite med viljan att vara till lags.

ALDRIG engelsk bulldogg, jag tycker synd om dem och äcklas verkligen av utseendet. Det finns inget rätt med en sådan hund, inget syfte och jag tycker inte att rasen borde existera alls och jag förstår inte mig på människor som är så pass grymma att de köper och främjar en sådan äcklig ras.:crazy:

ALDRIG heller ovartjarka eller andra av den typen, anledningen säger väl sig själv..

Ingen av sennen och de stora bergshundarna för mycket päls och dreggel.

Ingen hund som fäller mycket, jag gillar inte hundhår. Utan endast en slät eller strävhårig hund eller någon som klipps.

*knapp*
Jag gör det enkelt för mig när jag svarar. :D

Ingen hund som kräver mer än vad jag är beredd att ge vad gäller motion och aktivering (kan alltså variera beroende på var i livet jag själv befinner mig)

Ingen hund som kräver mycket pälsvård. Jag vill verkligen tycka det är skoj, men jag gör inte det.

Skulle inte skaffa en hund som har lägre mankhöjd än knähöjd. Inte heller en hund som tillhör en ras med intryckt nos eller som inte kan föda sina valpar naturligt utan oftast måste förlösas med kejsarsnitt.
Och aldrig en Pudel. Tycker inte om något med den rasen.

Man ska aldrig säga aldrig...jag har i alla år sagt nej till pudel, i synnerhet dvärgpudel....nu har vi två stycken aprikosfärgade dvärgpudelherrar. :o

Lhasa Apso. Bara tanken på att försöka hålla ett gäng sådana i utställningspäls ger mig rysningar. Nåt sånt skulle jag aldrig ge mig på - och inte heller malteser eller annan riktigt långhårig ras.

Alla era kreativa svar har gett mig massor av idéer på fler raser jag inte heller vill ha :rofl: :rofl:

Givetvis aldrig en osund hund som inte kan leva , andas och fortplanta sig normalt. Självklart inte heller en ras som är avlad för ett ändamål som jag absolut inte håller på med (som jakt eller kamp).

Men inom dessa två kriterier finns det en mängd raser som jag aldrig skulle välja själv även om jag tycker de kan vara trevliga eller bra för andra människor.

Pekingese. Verkar urtråkig.
Skotte.
Tax.
Griffon bruxellois och petit brabancon. Förlåt men jag tycker de är så fula.
Chihuahua.

Skulle aldrig skaffa bordercollie eller rottweiler.
Bc för att jag aldrig skulle hinna/orka med att låta den få ett meningsfullt jobb, rottweiler för att jag har sådan respekt för dess vaktmentalitet och dess BLICK!
(Vet förstås att det finns jättetrevliga rottisar, men det är ingen hund för mig!)

Skulle inte skaffa en hund som har lägre mankhöjd än knähöjd. Inte heller en hund som tillhör en ras med intryckt nos eller som inte kan föda sina valpar naturligt utan oftast måste förlösas med kejsarsnitt.
Och aldrig en Pudel. Tycker inte om något med den rasen.

Heeeelt OT, men det dröjde en stund innan jag fattade hur en hund kunde ha högre knän än manke... :angel:
Tänk om man skulle lära sig läsa...

För mig är det viktigt att det är en sund ras, så hundar med många hälsobekymmer går bort. Likaså mycket pälsvård, intryckta näsor och dregel. Det funkar inte för mig. Hundar som har lätt till skall/bjäbbande driver mig till vansinne och varken hund eller jag skulle bli lyckliga:devil:

Man kan ju klippa riktigt långhåriga hundar om man inte är intresserad att ställa ut :)

Jag skulle aldrig skaffa mig en riktigt osund ras eller en ras som har väldigt kort stubin. Men det är väl ungefär det...
Sen finns det en hel hög raser jag aldrig skulle skaffa i nuläget (tex utpräglade jakthundar eller huskys och liknande) men ändrar sig livet så vem vet.

Dom som går bort för mej är 3 raser

Tysk jakt terrier, eller inga terrier över huvud taget men absolut ingen tysk.

Drever, finns det större jakt idioter.

Tax, tja katt har jag redan :D.

Sedan går alla ohälsosamma hundar raser bort.

Kram

Jag vill ha utav en ras som inte är sönderavlad på det ena eller andra sättet. Jag vill inte ha en ras som behöver mycket pälsvård.
Jag vill gärna ha en hund som tål lite, får gärna gå över knäna och tåla lite kyla, säger jag som har en Malle som fryser svansen av sig så fort det blir kallt eller blött. :crazy:
Jag vill inte ha en hund som tokdregglar så man inte klarar av att åka i bilen en var sommardag..

En Jack Russel kommer aldrig mer flytta in i mitt hem (återkommer om ett gäng år ;) ) de må vara en otroligt mysig ras, men jag har haft min tur med dessa, på många sätt är våran Malle mycket lättare att ha att göra med. Terriers överlag är nog inget för mig.

Rottweiler (tyvärr), pointer och andra raser med liknande päls går tyvärr bort pga av allergi.

Nu råkar jag veta att nästa hund troligen blir en ny Malle även om gubben ibland velar och vill ha en schäfer, då påpekar jag bara att han får åka utomlands och hämta hem den och då blir det väldans tyst ett tag om det igen. :angel:

Ingen sjukt fel/tokavlad hundras ( inåtväxta nosar, hud i överflöd m.m ).

Ingen långhårig hund. Fy fanken vad dom släper in äckligt bös/skit, ska jag ha en ras med lång päls "tvingar" jag hunden att gå i overall hela hösten/våren ;)

Ingen till utseende smal och vinglig hund = De flesta vinthundar och dom faller även bort pga jaktlusten .

Herdehundar, draghundar m.f fungerar inte heller.

Sedan är jag rätt öppen för olika raser, gillar retrivers och såklart kampgrisar :)

Man kan ju klippa riktigt långhåriga hundar om man inte är intresserad att ställa ut :)

Jo, jag vet :) Jag har haft en sån i 14 år. Även det är mer pälsvård än jag egentligen har lust med. Sen har jag en långhårig blandis också som inte klipps men fäller konstant. Nr 3 blev korthårig... undrar varför :angel:

Jag kan inte tänka mej att ha en liten hund. Vill ha med mej hunden när jag rider mm. Är ute många timmar per dygn. Vill inte heller ha nån vint ras, ren jakt hund, lång hårig hund som kräver en massa päls vård. Inte heller en osund hysteriskt sönder avlad ras. Har i dag en bc blandning och en rottweiler. Rottisen passar mej perfekt.:laugh:

Skulle aldrig skaffa någon liten och bjäbbig (råtta) hund. I synnerhet inte någon chihuahua långhårig golvmopp ^_^ Har tyvärr massor av fördomar mot småhundar (och kanske ffa deras ägare!) Varenda gång jag är i närheten av en liten tant med någon liten skällig råtta har jag i tanken sån jä*la lust att använda dem som fotboll och skjuta dem båda dit pepparn växer, för i 80% av fallen står ägaren bara där och låtsas som ingenting eller tycker att hunden är jättegullig när den står och skäller, tjuter eller morrar/hotar med att bita (!) :crazy:

Förlåt om jag gjorde alla här upprörda nu. Som sagt, det är mest fördomar och självklart finns det bra ägare som tar bra hand om sina hundar och uppfostrar dem väl, oavsett ras/storlek. Men det är den bilden jag fått av småhundar och just av den anledningen är jag verkligen inte sugen på att skaffa någon nu. Men vem vet i framtiden.. :)

Jag är mer för större och "biffigare" hundar. Amstaff och mastiffer ffa, har vuxit upp med två Mastino Napoletano och jag har aldrig någonsin mött mer perfekta psyken på hundar. Båda två var utomordentligt snälla, både mot oss och mot främlingar. Enda de båda reagerade starkt på (dock mest vår första som blev illa behandlad av ett fyllo som valp) var berusade människor, eller om någon obehörig försökte ta sig in, men de bet aldrig utan morrade och skrämdes bara. Jag o lillebror hade som hobby när vi var typ 1-4 år att sitta på vovve och stoppa in händerna i munnen på henne.. :D Aldrig ett morr åt oss!
Enda minus är levnadsåldern och att deras tyngd medför en del dåliga höfter osv.. Fick ta bort vår första när hon var 6 pga det :cry:

Rent rasmässigt:
Berner senner
Schnauzer (riesen kanske men de andra nein danke)
Mexikansk nakenhund
Jack Russell (och nästan alla andra terrier raser med)
Golden Retriever (möjligen om den var nätt och mer röd än vit)
Ovtjarka / Kangal och likn raser
Rottweiler

Rent egenskapsmässigt:
*I princip inga kortnosar
*Överlag sjuka raser
*Ras där förväntad livslängd är under 10år
*Extrem jakthund (OM jag inte har en karlslok som jagar, då går det bra :D) (och till den kategorin räknar jag inte vinthundar)
*Extrem vallare
*Slädhundsraser (och egentligen de flesta spetsraser med)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 451
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 003
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 654
Senast: Tiger tok
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 324
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Bekväm stol att släpa på
  • Uppdateringstråd 31