Hovspricka

Jimma

Trådstartare
Idag var min hovis ute och skulle sko min tjej som haft väldig fula framhovar, det hade hon redan när jag köpte henne. Sedan en längre tid tillbaka har det uppstått en hovspricka som jag bett hovis kika på vid ett flertal tillfällen. Enligt honom har den inte varit djup och därmed inget att oroa sig för. Hon har senaste tre skoperioderna haft flappskor fram för att förhindra att hon smider av sig framskorna och hennes hovform har blivit avsevärt bättre även om det är långt kvar innan man kan säga att dom är fina, om nånsin. Hennes fula hovar beror på brist på hovvård när hon var liten och hovsprickan fanns redan innan hon fick flappskor. Förra veckan när hovis var ute och skodde en annan häst istallet bad jag honom titta på min tjej då sprickan fortsätter växa fram och inom en eller ett par skoningar kommer vara genomgående över hoven (den går från kronrand och rakt ner). Han var redan sedan tidigare inbokad för omskoning idag och efter att ha tittat på henne förra veckan säger han att han ska fundera på något till idag. Nu kom han och skodde henne som vanligt och när jag frågar om vi verkligen kan fortsätta som vanligt, med tanke på hur sprickan ser ut säger han bara att han varken har nog kunskap om sprickor eller material till att göra något åt den.:crazy:
Hur i allsindar gör jag nu? Jag är så arg och besviken på mig själv för att jag bara låtit det bero och inte krävt få veta vilken planen har varit. Hur vet man att man kan lita på hovis i fortsättningen? Jag kan absolut inte tillräckligt för att tala om hur det ska vara eller ifrågasätta hans arbete. Kan man alls göra något åt det eller är det tack och godnatt nu? :confused::cry:

Vill bara söka stöd och råd och undanber mig påhopp om min oansvarighet, den är fullt kännbar som det är.

//

Jimma

Sv: Hovspricka

Byt hovslagare så snabbt det bara går!!!!
Mitt sto hade en liten spricka; så som din.

Lånade senare ut henne till en vän.
Hon visste om sprickan och vad den innebar.
När jag kommer och hämtar hästen 1 år senare (haft regelbunden konakt och enligt henne så gårallt bra och hästen mår bra, inte kunnat hälsa på då jag bodde över100 mil bort) så är hästen halt, alla hovar föratörda och enbart skinn och ben.

Jag hade en superbra hovis rek. av vet men tyvärrgick hon senare inte att rädda.

Det jag vill komma fram till är att sprickor är inget att leka med hur små dom än är.

Så byt hovslagare!

Sprickor tar extremt lång tid att fixa.

Har hon en skada i kronranden dvs. spricker uppifrån?

Nog kan en hovis med normal utbildning stoppa en spricka:confused:

Byt hovis.

Det låter som den enda lösningen är att byta hovslagare. Vad tyckte han själv, att ni bara skulle låta sprickan vara:crazy:?

Enligt min erfarenhet så beror sprickor i de flesta fall på felbelastningar i hovkapseln pga felaktig verkning/skoning för just den hästen.

Jag skulle byta till en hovis som har den kunskapen, som vet hur man åtgärdar en hovspricka.

Sprickan kommer uppifrån kronranden men jag kan inte se eller minnas att hon haft ngn skada där. Det finns en liten flik som en knapphålshuvud strax nedanför kronranden precis där sprickan startar, men jag skulle nog vilja påstå att den sitter i hovväggen liksom. Min hovis är utbildad men inte förrän igår talade han om att han inte har kunskap om att reda ut det här.

//

Jimma

Om jag inte börjat protestera och ifrågasätta om vi verkligen bara ska fortsätta som innan hade han nog bara skott henne och låtsats som det regnar. Jag frågade när han kom om hur han tänkt kring det sedan vi sågs förra veckan. Då svarade han att vi får se hur det ser ut när jag verkat henne. Så när han gjort det plockade han fram det han brukar använda och jag frågade igen om vi verkligen inte måste tänka om nu när den är så långt nere. Då först sa han att han inte hade varken material eller kunskapen att åtgärda det.

//

Jimma

Jag kan mycket väl tänka mig att något sådant är grunden till hennes spricka då hennes hovform förändrats ganska drastiskt under förhållandevis kort tid. Hon hade väldigt snedslitna framhovar när hon kom i min ägo men enligt hovis skulle det gå att få rätsida på dom med tiden.

//

Jimma

Vi har ett sto i stallet där jag rider som har en rejäl hovspricka. Hovslagaren som skor vanligtvis har inte kunskap om detta så vi fick ta ut en hovslagare som veterinären rekommenderade. Han kommer från ett av de stora djursjukhusen i mälardalen. Han har "nitat" sprickan på något sätt så den knappt syns och sen har hon haft "limmade" skor. Nu har hon inte ont av det och har äntligen kunnat få "vanliga" skor. Så en duktig hovslagare kan göra underverk. Enligt honom själv finns det 2 hovisar i Mälardalen som behandlar hovsprickor på just detta sätt, sen om det stämmer vet jag inte, men det funkar bra för det här stoet i alla fall. Lycka till!

Jag kan mycket väl tänka mig att något sådant är grunden till hennes spricka då hennes hovform förändrats ganska drastiskt under förhållandevis kort tid. Hon hade väldigt snedslitna framhovar när hon kom i min ägo men enligt hovis skulle det gå att få rätsida på dom med tiden.

//

Jimma
Om hästen blir sämre är det ett kvitto på kunskapen eller avsaknaden av den. Fortsätter sprickan att bli större finns ju spänningar.

Det är inte lätt att hamna i en sämre hovis händer.
Man förlitar ju sig på att de kan förebygga, men om de inte ens kan reparera sådant som uppstår.så...

Det är inte alltid lätt att finna superbra hovisar.
Lycka till med hästen.

Drevet går och svaren är entydliga, byt hovis!!!

Det som förvånar mig är att ingen har ställt en lite mera ingående förfrågan mer än skuggi som har en poäng i detta: Enligt min erfarenhet så beror sprickor i de flesta fall på felbelastningar i hovkapseln pga felaktig verkning/skoning för just den hästen.

Det kan, men behöver inte bero på felaktig verkning/skoning utan själva poängen ligger kanske lite djupare enligt skuggis erfarenhet att det i många fall beror på felbelastning i just hornkapseln!

Jag har själv varit med om detta men inte har ägaren sagt att det ska bytas hovis enbart för att jag inte har röntgensyn.

Min fråga till dig är att jag har förstått att den har en hovspricka som startar i kronranden och är på väg att expandera neråt (mot marknivån) det som jag inte fått klart för mig är exakt var i hornkapselns kronrand denna hovspricka startat. Om du lyfter upp den skadade hoven och vi låtsas att det nu är en klocka där kl 12 sitter exakt i tådelen, kl 12-18 sitter på hovens utsida och kl18 är exakt i mittsrålfårans traktdel, kl 18- 24 är hovens insida från mittstrålfåran fram till centrum på tådelen.

Var exakt enligt klockan uppfattar du att denna spricka sitter i kronranden???

En följdfråga, har du röntgat denna hov för att helt utesluta att det inte föreligger några förändringar inne i själva hornkapseln som kan vara den primära orsaken till det yttre secundära synliga???

Fast om hovis har sagt till TS:

att han varken har nog kunskap om sprickor eller material till att göra något åt den

så är det väl egentligen inte så konstigt att många svarar att det nog är läge att byta hovis? Eller att hovis rekommenderar kontakt med en mer erfaren och/eller utbildad kollega för ytterligare bedömning? Alternativt att hovis rekommenderar att TS tar kontakt med en klinik för röntgen? Hade inte du känt att det var rätt förfarande, om du inte själv haft kunskapen och erfarenheten?

Sprickan går från kronranden ner mot tån kl 12 men når inte "botten" förrän om uppskattningsvis ett par cm. Nej, jag har inte låtit röntga hoven, borde jag göra det? Jag har frågat hovis vid ett flertal tillfällen om den här sprickan och han har sagt att den är ytlig och inget att oroa sig för. Jag vill poängtera att jag hållit fast vid min hovis i ett och ett halvt år och hade ingen önskan att byta hovis då jag och, kanske framförallt mina tjejer, varit nöjda med honom. Jag blev så snopen och svaret på min fråga blev så oväntat med tanke på att han tidigare låtit så säker på sin sak. Självklart är det yttersta ansvaret mitt och nu förstår jag att jag borde varit mer frågvis. Det var först när hon stod barfota och verkad som han säger att han inte har varken materiel eller kunskap om hovsprickor.

Jag är inte ute efter att smutskasta min hovis även om jag tycker att han kunde ha flaggat om sin okunskap INNAN sprickan blev så omfattande.

Nu måste jag lösa det på bästa sätt för min tjej och jag hoppas att jag inte vaknat försent.

//

Jimma

Sprickan går från kronranden ner mot tån kl 12 men når inte "botten" förrän om uppskattningsvis ett par cm. Nej, jag har inte låtit röntga hoven, borde jag göra det? Jag har frågat hovis vid ett flertal tillfällen om den här sprickan och han har sagt att den är ytlig och inget att oroa sig för. Jag vill poängtera att jag hållit fast vid min hovis i ett och ett halvt år och hade ingen önskan att byta hovis då jag och, kanske framförallt mina tjejer, varit nöjda med honom. Jag blev så snopen och svaret på min fråga blev så oväntat med tanke på att han tidigare låtit så säker på sin sak. Självklart är det yttersta ansvaret mitt och nu förstår jag att jag borde varit mer frågvis. Det var först när hon stod barfota och verkad som han säger att han inte har varken materiel eller kunskap om hovsprickor.

Jag är inte ute efter att smutskasta min hovis även om jag tycker att han kunde ha flaggat om sin okunskap INNAN sprickan blev så omfattande.

Nu måste jag lösa det på bästa sätt för min tjej och jag hoppas att jag inte vaknat försent.

//

Jimma

Bättre att vakna sent än att för alltid visa sig vara sovande..

Kl 12,,, klockren träff på exakt samma trauma på mitt fall.

JA!!! Jag tycker du snarast ska låta röntga hoven för att få klarhet i att det inte föranligger samma trauma som i mitt fall.. Jag lovar dig att i det fallet gick det fort,, väldigt fort och jag stod som den idiot vissa användare här på forumet har deklarerat genom sin kunskap´.

Jag tycker inte det finns ngn anledning att i dagsläget ens yppa ett ord om din hovis aggerande eller inverkan förän vi vet hur den inre strukturen i hornkapselns ev. defekter påverkar själva skyddshornet och kronrandens tillväxtzon.

Du verkar klok,, så klok att du kan skilja på konstruktiva svar som söker avhandla det primära traumat,, tyvärr är det ganska ovanligt eftersom många svar enbart gör det lätt för sig, både genom att delta och slippa närmare gå in på sina grundkunskaper genom att förmedla sig runt enbart det secundära...

Sunt förnuft och ren logestik säger att man kan aldrig börja ventilera det secundära förän man har kunskapen om det primära.

Vad var det som var orsaken i ditt fall?

När min häst fick ett broddtramp precis i kronranden(ganska allvarligt tramp) så pratade hovis om att det var viktigt att se till att det inte fastnade några hår nere i ärrvävnaden i kronranden, för då kunde det växa fram just en sådan spricka som TS har på sin häst. Typ att hårstrået skulle ligga och sabba infästningen mellan hornrören.

Har du hört om något liknande?

Det lät lite långsökt, men jag klippte och putsade runt där som en tok ändå :idea: better safe than sorry...

Fortfarande är det väl en logisk slutledning att föreslå att byta till en hovslagare som har kunskap om hovsprickor, än att behålla den hovslagare som tydligt har uttalat sig att han inget kan göra pga okunskap/oerfarenhet vad nu än sprickan visar sig bero på :confused:?

På en punkt håller jag med dig dock, och det är att TS verkar vara smart som vill gå vidare med problemet och inte bara låter nuvarande hovslagare fortsätta att sko som vanligt. DET är definitivt bevis på sunt förnuft :)!

Byt hovis!

Jag hade också en häst med spricka från kronranden (nästan) till tån, pga yttre skada enligt 2 hovslagare. Den nitades aldrig pga hovslagarna inte vill göra sådant ingrepp på unghäst utan de filade och "stoppade" sprickan.

Detta hände i juli förra året och just nu har halva sprickan växt bort.

Vad var det som var orsaken i ditt fall?

En cysta i hovens bakre del, mer ingående än så kan jag inte nämna. Secundärt ledde detta trauma till en förflyttning av hovens expandering i negativ riktning i rak 180graders vinkel..

Ska man som hovis ha den kunskapsnivån och röntgensyn så håller jag med drevet... BYT HOVSLAGARE.

Till dom hovisar som utsätts för denna typ av kundkrets vill jag bara säga, byt hästägare. Nästa steg blir att det är felskott när ryttaren ramlar i backen eller hästen vägrar, vill inte bli klippt ex ex,,,,

Som sagt,, TS verkar seriös och vill som jag förstår det söka svar på orsak och verkan,,, så jag vidhåller att en grundlig röntgen och ev även ultraljud är bättre att lägga ner energi på än se sig blind på ,,,, ja just det uppvisad blindhet.

Till TS Lycka till och är det ngt jag kan bistå dig med så ta det gärna via pm.

Fortfarande är det väl en logisk slutledning att föreslå att byta till en hovslagare som har kunskap om hovsprickor, än att behålla den hovslagare som tydligt har uttalat sig att han inget kan göra pga okunskap/oerfarenhet vad nu än sprickan visar sig bero på :confused:?

Personligen tycker jag det ligger mer kunskap än okunskap i att uppvisa ärligheten i att förmedla att inget kan göras förän det framkommer vad sprickan visar sig bero på...

Till om med en tydlig indikation på ödmjukhet och förståelse för att allt är inte svart eller vitt.

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 047
Senast: Marvin
·
Hästvård av klinikhovslagare för 2 veckor sedan. Hovsprickan på höger fram har funnits en längre tid men varit liten och på väg att växa ner...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
62 923
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 803
Senast: skuggi
·
Hästvård Mitt 16-åriga sto har haft en tråkig höst med tappskor och hovbölder, framförallt på vänsterfram. Nu har jag äntligen kommit igång...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
11 524
Senast: wapasha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar