Någon med erfarenhet av hovsprickor?

Sv: Någon med erfarenhet av hovsprickor?

Tack för att du/ni ännu inte gett upp att besvara mina korkade frågor!

Men om det beror på en exteriör felaktighet (om Strömsholm har rätt) som då blivit mer märkbar senaste året, då kan man endast behandla det sekundära (sprickan) och inte det primära felet (hovbenets snedhet) alltså?

Jag tror ju "mer" på att detta pågått sedan förra året än att bakterier letat sig in i hoven och kollapsat hovväggen i vintras, men då innebär det väl att prognosen för att hästen ska bli ridbar igen sjönk till nära 0%?
 
Sv: Någon med erfarenhet av hovsprickor?

Röntgen visade för 6 veckor sedan att inflammationen inte var aktiv, men Strömsholm påstår att "resterna" av inflammationen kan ge hälta i många månader efter det. Sprickan är fortfarande uppverkad (förutom det som växt ner) och det finns inget annat som tyder på att det är eller någonsin har varit infekterat, utan det har varit en inflammation som kalkat ut hovbenet.
 
Sv: Någon med erfarenhet av hovsprickor?

Vill du prova en alternativ behandling kan jag rekommendera barfotaverkning. Där verkar man lite annorlunda och avlastar sprickan. Tanken är dock att hoven i övrigt ska kunna röra sig för att få igång en bra cirkulation i hoven som underlättar läkningen. Bra mineraler är också en viktig del. Är du intresserad så sök på barfotaverkning. Jag har fått väldigt bra resultat på mina hästar. Använder boots om det behövs. Lycka till/ Camilla
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 964
E
Hästvård Min häst har spruckna och torra hovar. För ett par dagar sedan blev han akut halt på ett framben. Hittade ingen värme eller svullnad...
2
Svar
24
· Visningar
12 154
Senast: eclipse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp