Sv: Någon med erfarenhet av hovsprickor?
Tack för att du lugnade mig ang fången! Jag såg framför mig hur situationen var på god väg att bli ännu sämre...
Kan du vara vänlig och förklara vad du menar med att hoven inte tar upp belastningen i benets styvaste riktning? Menar du att randen beror på det? Eller att hältan kan bero på det? Är verkningen inkorrekt och hoven därför inte tar upp belastningen i benets styvaste riktning? Om så är fallet, hur ska den då se ut?
Många frågor, och jag hade varit tacksam om du kan förklara uttrycket för mig, eftersom jag försöker förstå men inte verkar lyckas. Annars kanske någon har tips på en bok i stil med "hovslageribasics för förvirrade hästägare?"
Boken hovslagereribasics för förvirrad hästägare ser du själv vilka som är författare till den.
Basic,, ok jag försöker förklara så som min mentor en gång förklara för mig den svåra konsten i att utföra en fysiologisk skoning/verkning:
make it simple!!
OK För att benet ska ta upp belastningen i benets styvaste riktning krävs att alla leder i belastning utsätts för så liksidig belastning genom hela ledytan som är möjligt. Detsamma gäller för benets muskelatur, senapparat och övriga involverade ligament.. Om den led,muskel, senapparatur eller ligament utsätts för onormal överbelastning eller steriotyp belastning så kommer det förr eller senare leda till ett trauma/kroniak skada.
Den sk randen som verkar vara det som man focuserar sig på så är svaret mkt enkelt och det beror på dom spänningarna som uppstår genom plåtens felaktiga fixering. Rätt fixerad plåt ska vara i horisontell linje med kronranden. Denna fixering kan jag mkt väl tolka som att den kan leda till hälta eller i alla fall obekvämhet, att den garanterat leder till onormala spänningar i hoven råder ingen tvekan om att den gör och även under en tid har gjort och hur man mkt lätt kan notera det är att studera vägghornets struktur ovanför plåten.
Hade jag stätt inför detta problem så hade jag löst det på detta sätt..
1. försökt verka ner den motsvarande hovsida så att hästen i belastningen inte stod och tryckte ner den hovsidan som den nu gör (den sidan vi ser sprickan på)
2. renskurit sprickan från allt underminerat horn.
3. Flyttat upp plåten och fixerat den i horisontell linje med kronranden så högt upp som möjligt.
4. Dragit upp stödjande kappor framför
och bakom stprickan i hovens marknivå, båda placerade med centrum 2,5 cm från den renskurna sprickans centrum i hovens marknivå.
5. Frilagt bärranden från direkt understöd av skon mellan båda dessa kappor samt gjort ett stödjande utlägg från skon på minst 0.5 cm från hovens bredaste del och fullföljt det till slutet på trakdelen.
6. Kompletera skon med en 4 mm skyddande sula som även ger en viss stötdämpande effekt och svetsa på en rak spång på skon så det blir en ringsko..
7. Sedan skulle jag ge den enskilda hästägaren lite råd om den dagliga skötseln, krav på god närmiljö och främst vilken typ av underlag/ridning som är avstressar denna hornspricka v.s. underlag/ridning som stressar och aktiverar sprickan.
Så skulle jag börja för att sedan se om plan b eller plan c sedan ska sättas in.