Någon med erfarenhet av hovsprickor?

Sv: Någon med erfarenhet av hovsprickor?

Tack för svar.

Hornsprickan i det här fallet är flertalet år gammal ( funnits där sålänge jag kan minnas) och har bedömts som ytlig tidigare. Det finns en ärrbildning i kronranden som (troligast) beror på ett sår. Höstens hovstatus har varit horribel, troligen pga den blöta marken i kombination med dåliga fullblodshovar.

Sprickan befinner sig på vänsterbak, och om man tänker sig hoven som en klocka, med tån på kl 12 och strålen kl 6, så är sprickan vid kl 9, och den följer hovens vinkel ned mot marknivå.

Om det nu är en hovböld, kan den verkligen utvecklas såpass fort som 4 dagar, och ge besvär på det viset? Såsom jag uppfattat det tar det åtminstone 7-10 dagar. Är det överhuvudtaget vanligt att hornsprickor ger såpass mycket smärta?

Och vad innebär en fullständig utredning? Röntgen - givetvis, men vad mer?

Klockan är smart att använda för den kan dom flesta,,,

Det låter skumt om vi nu har en kronisk skada i kronranden med secundär ytlig hovspricka som följ.

Och plötsligt blir den superhalt utan att sprickan verkar vara blödande.

Naturligtvis är övermättade hovar avsevärt mkt mera känsliga och mjuka än extremt torra eftersom elastisiteten ökar takt med fuktigheten.

Röntgen kan ge svar så vida det nu antingen finns ett hålrum som avslöjar skadan eller en förändring i ngn skelettdel i hoven..

Jag skulle först ha renskurit hela hoven från allt dött sul/strålhorn, därefter palperat hela hoven för att hoppas på att finna ngn typ av smärt reaktion som kan förklara sprickans aktivering. Därefter om frågor kvarstår gå vidare med röntgen och i tredje fall vidare med ultradjud.
 
Sv: Någon med erfarenhet av hovsprickor?

Idag har det röntgats från alla håll och kanter, men inget syntes på varesig strålben eller hovben. Efter en massa problem fick vet upp halva fixeringen, och andra halvan ska tas av imorgon av klinikhovis. Tyvärr följde en hel del hov med redan nu... Deras gissning i dagsläget är att det är en hovböld som sitter högt, men de har ännu inte hittat den...

Hon blev dock inte superhalt innan fixering, utan 4 dagar efter, men tiden stämmer ju inte överens med en hovböld (om den uppkommit i samband med sprickans fixering alltså). Annars är det om det uppkommit en hovböld i och med sprickans vidgande, och som ej ännu syntes vid fixeringen, trots letande.

Smärtreaktion fanns idag över hela yttersidan av hoven, men främst fokuserad i yttertrakten = tyder på inflammation åtminstone.

Den preliminära prognosen för ut i hage verkade vara god, om en sisådär 3-4 månader, men ridning/belastning verkade osäkert. Jag borde få reda på mer imorgon hoppas jag.
 
Sv: Någon med erfarenhet av hovsprickor?

*kl*
Inte mkt klokare för tillfället...

Det visar sig att sprickan inte varit så ofarlig iaf. Den har skavt på hovbenet och de hittade förändringar till slut, om än inte mycket. Detta i sig tyder på att hästen säkerligen haft problem med detta sedan i somras, men vilat bort symptomen i samband med problemen på vänsterfram. Hon har fått vila och haft en ny igångsättning för varje tappsko/hovböld hon haft, vilket har lett till att hon inte visat detta förrän nu. Vet såg det inte i höstas heller, men hovbenet talar för att problemet har funnits länge, troligen sedan i somras när tappskorna började.

Den akuta hältan har inte släppt ännu, och letandet efter hovböld fortsätter. Jag ska ge det ett par dagar till med vårtvarmtomslag och sedan får vi se. Hon har uppenbart ont av sprickan, men förhoppningen är att den värsta hältan beror på en hovböld. Om så inte är fallet.. Hästen är 3-gradigt halt i skritt rakt fram och vänder fortfarande på tån, och blir fortfarande sämre för varje steg hon tar utanför boxen.

Jag är tacksam för all information och erfararenheter.. särskilt när det gäller prognos. Just nu känns det lite hopplöst.
 
Sv: Någon med erfarenhet av hovsprickor?

Så den är mer halt nu efter nitningen?

Jag tror inte på att fixera så hårt som med tråd just på sidan- där hoven flexar mer..

Tror mer på avlastning.

Jag skulle ringa Strömsholm o kanske be att hovisen pratar med denne.

Jag var där med min för en spricka som var halvväggs uppe.
Inom en v. hade den 2 bölder som kom ut. en 0,5cm i tån o en likadan över sprickan.
Det sprack sedan under 4 v. ända upp till kronranden, men stoppades sedan av ärrhornet som sedan vuxit ner- osprucket.
Den blev ställd mer på tå- för att avlasta. Den stog dock inte optimalt innan.
 
Senast ändrad:
Sv: Någon med erfarenhet av hovsprickor?

All fixering är borta just nu. Huvudteorin är att sprickan orsakade hältan innan fixeringen (innan 14 feb), och att sprickan eller fixeringen ledde till hovböld. Första halvan av fixeringen togs bort i måndags (ingen förbättring eller försämring), och resten togs bort igår (denna gången klinikhovis och inte vet). Återigen, varesig förbättring eller försämring.

Hon var initialt minimalt bättre mellan fixeringen och den mer akuta hältan i helgen, men hältan som blev den 12 är likvärdig med idag. Därför misstänker jag att det är sprickan, och ingen hovböld alls...

Ny tid på fredag med ytterligare klinikhovis, så hoppas jag få mer klarhet i vilka tidsramar/prognos vi talar om. Just nu har jag fått ett "låååång tid" och "hon kanske blir användbar i framtiden".
 
Sv: Någon med erfarenhet av hovsprickor?

*kl*
Tänkte uppdatera och även återigen be om input.

Fredagens besök blev inte riktigt som jag förväntade mig. Den nya klinikhovisen tyckte inte att detta skulle bli ett problem. 6 månader till ridning. Vet var väl fortfarande försiktig med tanke på påverkan på hovbenet, men till slut blev det 3 veckor boxvila, 2 veckor boxhage och sedan lösdriften. Stoet var ohalt i skritt efter 1 vecka och ohalt i trav efter 2. Ingen värme efter första veckan. Hoven fixerades med ett metallbleck och skruvar, samt en form av plastgips runt en ringsko. Gipset togs bort efter 2 v.

Återbesöket var förra veckan, och hon var ohalt i skritt men efter 20 steg i trav på betonggolv började hon markera. Inflammationen var borta men sprickan smärtar fortfarande. Det hade vuxit drygt 1 cm av mindre uppsprucken hov, men det fanns fortfarande en ytlig hornspricka på det nyligen utväxta. Hovslagaren var återigen positiv eftersom han jämförde med första gången han såg henne, dvs betydlig hälta i skritt. Jag jämför själv mer med när symptomen började, och jag trodde väl i min enfald att metallblecket åtminstone skulle hjälpa henne mer än vad den gjorde. Jag trodde att hälta skulle synas efter någon typ av arbete och inte efter 20 steg i trav för hand... Till svar fick jag att fixeringen inte var 100%.. Röntgen visade inget mer än att påverkan på hovbenet blivit tydligare (för mig), men inte försämrats i övrigt. Det saknas motsvarande en halv enkrona runt sprickan.

När det gällde eventuellt avel blev jag tveksam, eftersom vid frågan till klinikhovis om hästen klarar en vinter på hårt underlag med brodd, och att jag inte vill betäcka innan vi kan bedöma det, fick jag till svar: "men du vet inte om det tar sig och du vet inte heller om hon klarar det av andra orsaker, så då borde brodd inte spela roll". Om det är så osäkert och uppe i luften vill jag nog inte riskera något.. faktiskt. Jag vill inte riskera ta bort sto med föl i magen pga att dräktigheten försämrat henne. Aldrig att jag utsätter henne för det!

Klinikhovis sa att han trodde att den befintliga sprickan kollapsat pga en bakterie i likhet med white line disease, och att prognosen då är god. Men då borde det funnits en kronrandsskada och således permanent skada i grunden, och när min egen hovis skar upp borde ett bakterieangrepp ha synts, vilket det inte gjorde. Förra gången tyckte vet och hovis ändå att det fanns en kronrandsskada, men inte nu. Men om det inte finns en kronrandsskada borde hoven vuxit ut hel. Vet konstaterade väl att jag ska ge det 3 månader till med vila och sjukbeslag innan vi vet om det finns en chans att hon blir ok i framtiden, men det såg väl inte helt positivt ut. Klinikhovis såg det mer positivt, framförallt för att han beskrev det som att det nu saknas samband mellan hovväggen och kronranden, men att hältan borde minska när det växer ut mer. Men borde inte fixeringen utgöra ett konstgjort samband? Är det inte det vanligaste vid hornsprickor att ridning kan ske med hjälp av fixering, eftersom fixeringen i sig "härmar" sambandet och därmed skapar stabilitet?
Idag vilar hon hoven ca 70% oftare än högerbak, men hon har ingen värme och ingen svullnad. Inte heller hälta i trav på rakt spår ca 5-10 steg.

Mitt största problem idag är väl att jag inte vet hur länge det är rimligt att ge hoven innan man ger upp? Hur resonerar ni? Stoet ska få 3 månader, det har jag bestämt. Men finns det verkligen hopp om sprickan finns kvar? Vi har haft problem nu sedan början av juni, så hon har ju inte varit igång på länge. Jag är ju givetvis orolig för om hon tål en igångsättning till vintern eller nästa sommar, om det här verkligen ordnar sig.


Tack för att ni orkat läsa hit, och jag är tacksam för all input som kan ges. Det blev väl kanske mer ett inlägg för att skriva av mig än uttryckliga frågor, men som sagt, jag är tacksam för input. Jag har aldrig ställts inför liknande allvarliga problem innan, och har lite svårt att ordna tankarna.
 
Sv: Någon med erfarenhet av hovsprickor?

Har tyvärr ingen input annat än en jättestyrkekram till dig, så otroligt jobbigt ni har det :(
 
Sv: Någon med erfarenhet av hovsprickor?

Tack!
Det känns som om jag snart gett upp, fastän jag inte vill. Så nu grips det ännu mer efter halmstrån!
 
Sv: Någon med erfarenhet av hovsprickor?

Jag skulle inte vänta utan söka second opinion.

Det är snart betesdags o de flesta läker om man har hittat orsaken samt fått en adekvat behandling.

varför inte kontakta Coari:cool:

Om jag fatta det rätt har de skruvat ihop sprickan o det kan ge spänningar. min fick en liten plastkula för att hålla isär o nitar som höll ihop. Sprack inget mer o hästen kunde ridas efter en månad- en tung energisk häst. Ja vi t o m tävlade msv några mån. senare med sprickan kvar långt ner.
 
Senast ändrad:
Sv: Någon med erfarenhet av hovsprickor?

Jag ska se om jag kan länka till bilder. Tyvärr har jag inte tillgång till bättre bilder förrän i helgen.

Efter uppverkning i feb inför röntgen:
IMAG0141%20(2).jpg


Efter första skoningen:
IMAG0158.jpg


Innan omskoning:
IMAG0085.jpg


Efter omskoning (med plastgips):
IMAG0127.jpg


Jag har funderat på en second opinion, men hittills så har den enda jag fått rekommenderad varit ansvarig klinikhovis. Jag är fortfarande kluven, eftersom det ändå krävs att jag börjar om. Jag har redan fått en second opinion av veterinär, men denne dömde i princip ut henne omedelbart. Men jag tar gärna emot förslag på hovisar i södra Sverige förstås!
 
Sv: Någon med erfarenhet av hovsprickor?

OK. nu hade jag turen att ha sprickan i tån. hoven flexar ju mer där din har sin.

Det har ju vuxit ut en bit, men jag skulle be din hovis att ringa Micke på strömsholm.

Min fick ju då en plastkula för att verkligen fixera- hålla sprickan isär iom att det är bortskuret material. Vet inte om man gör så på sidan, men det borde vara ännu viktigare att inte få en massa rörelse/ spänning.

Innan min fick den så sprack det hela tiden.

De där skruvarna flög som popcorn...
 
Sv: Någon med erfarenhet av hovsprickor?

Metallblecket har hållt bra och det har inte varit några problem, men det växer återigen ut en ytlig spricka trots att hovväggen sitter ihop. Jag ska testa kontakta strömsholm för att se om de är intresserade av att titta på journalen och ge mig råd.
 
Sv: Någon med erfarenhet av hovsprickor?

Det var lättare än väntat! Det tar väl ett par dagar nu innan Micke har tittat igenom journalen och röntgenbilderna. Din häst hade väl ingen påverkan på hovbenet, eller minns jag fel?
 
Sv: Någon med erfarenhet av hovsprickor?

Där ser man, det var lättare än väntat att ta kontakt med Strömsholm, men det är något helt annat att få ett svar (av förståeliga skäl, mer upptagen hovslagare får man nog leta efter).

Nu har gipset kommit av igen, och min egna hovslagare har föreslagit om det kan vara skruvarna som stör. Sprickan ser faktiskt relativt fin ut nu. Om det inte är skruvarna vet jag ärligt talat inte längre vad det annars kan vara. Idag sprang jag med henne, och hon har en 2-gradig hälta på mindre volter i vänstervarv (ex vändning i trav 15m) men endast en liten rörelsestörning rakt fram, nästan 3 månader efter första fixeringen. Totalt sett har hon blivit snäppet sämre sedan förra gången. När man väl "tvingar" henne att belasta yttersidan av VB så syns det, annars syns nästan ingenting.

Eftersom Strömsholm inte återkommit är jag i valet och kvalet om en annan second opinion, men det är svårt att veta vilken hovslagare som har erfarenhet av liknande problem.

Ny bild från idag:
2012-05-13%2010.23.41.jpg
 
Sv: Någon med erfarenhet av hovsprickor?

Både blecket o skruvarna ser "fetare" ut än de klena jag minns.

Den har dessutom en konstig rand 1,5 cm ner- som jag skulle bekymra mig för. Går den runt om hoven?

Jag tycker inte att hästen skulle behöva vara halt om det gjorts rätt o när den vilat så länge.

Jag skulle boka tid till S. för så här kan du ju inte hålla på.:crazy:

Vet nu inte om du har för långt. Om så maila Igen!!
 
Sv: Någon med erfarenhet av hovsprickor?

Randen går runt hela hoven, ja. Den visar den tydliga utväxten sedan första fixeringen. Fixeringen har ju tyvärr lett till en kraftig åtstramning runt hoven, vilket jag antar att utväxten visar.

Skruvarna är likadana, men klinikhovis satte 2 bleck förra gången (ca 1 månad sedan) eftersom stoet är känslig. Jag ringde klinikhovis och frågade efter alternativa behandlingsplaner, och då kunde han tänka sig testa fiskelina istället för skruvar, men jag vet förstås inte om det är rätt väg att gå. Är det skruvarna - ja då hjälper det nog. Tyvärr verkar klinikhovis dessutom gilla långa tår, så VB är i väldig obalans jämfört med de andra hovarna, eftersom min egna hovis föredrar att korta tårna (hästen har blivit skodd med korta tår i 8 år och det har fungerat bra). Tyvärr verkar det inte vara ett alternativ att ta ur skruvarna och bli av med fixeringen helt. Annars hade det varit värt att testa för att se hur det ser ut då.

Tyvärr är Strömsholm inte ett alternativ. Jag har minst 6-7 h körning. Jag vill ju inte heller åka till en klinik "på måfå" utan en rekommendation, men det är snart att jag gör det...
 
Sv: Någon med erfarenhet av hovsprickor?

Titta på skruvarna. det är skillnad på grovlek iallfall för att blecket är tjockare.

Den borde inte få en rand runt om den inte...har fått ngt fel på lamellerna. belastningsfång.

Fy jag skulle bli gaaaaalen.

Skicka bilderna igen!
 
Sv: Någon med erfarenhet av hovsprickor?

Titta på skruvarna. det är skillnad på grovlek iallfall för att blecket är tjockare.

Den borde inte få en rand runt om den inte...har fått ngt fel på lamellerna. belastningsfång.

Fy jag skulle bli gaaaaalen.

Skicka bilderna igen!

Hade du varit hovslagare hade jag blivit gaaaaalen på dig om du skrivit detta,,

Att du som hästägare skriver detta uppvisar bara att du inte har en aning om hovens belastningsteori och faktorer som påverkar belastningen..

Du kan rent ut sagt skita i både blecket och skruvarnas struktur, likväl framstå som synsk och påstå att det skulle vara något fel på lamellerna..

Tyvärr känner jag mig manad till att tvingas påpeka att kan man inte tillföra tråden något mera konstruktivt än att framföra ren skrämselpropaganda till den som redan är skrämd och söker stöd å svar så kanske det kan vara bättre att i stället hålla käften..

Att man däremot gladerligen delger genom sina inlägg sina bristande kunskaper är upp till var och en att både bistå med och andra med kunskap att förstå i var det brister.

I just detta fall där hoven inte tar upp belastningen i benets styvaste riktning i själva belastningsfasen..
 
Sv: Någon med erfarenhet av hovsprickor?

Tack för att du lugnade mig ang fången! Jag såg framför mig hur situationen var på god väg att bli ännu sämre...

Kan du vara vänlig och förklara vad du menar med att hoven inte tar upp belastningen i benets styvaste riktning? Menar du att randen beror på det? Eller att hältan kan bero på det? Är verkningen inkorrekt och hoven därför inte tar upp belastningen i benets styvaste riktning? Om så är fallet, hur ska den då se ut?

Många frågor, och jag hade varit tacksam om du kan förklara uttrycket för mig, eftersom jag försöker förstå men inte verkar lyckas. Annars kanske någon har tips på en bok i stil med "hovslageribasics för förvirrade hästägare?"
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 964
E
Hästvård Min häst har spruckna och torra hovar. För ett par dagar sedan blev han akut halt på ett framben. Hittade ingen värme eller svullnad...
2
Svar
24
· Visningar
12 154
Senast: eclipse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp