Sv: Någon med erfarenhet av hovsprickor?
Klockan är smart att använda för den kan dom flesta,,,
Det låter skumt om vi nu har en kronisk skada i kronranden med secundär ytlig hovspricka som följ.
Och plötsligt blir den superhalt utan att sprickan verkar vara blödande.
Naturligtvis är övermättade hovar avsevärt mkt mera känsliga och mjuka än extremt torra eftersom elastisiteten ökar takt med fuktigheten.
Röntgen kan ge svar så vida det nu antingen finns ett hålrum som avslöjar skadan eller en förändring i ngn skelettdel i hoven..
Jag skulle först ha renskurit hela hoven från allt dött sul/strålhorn, därefter palperat hela hoven för att hoppas på att finna ngn typ av smärt reaktion som kan förklara sprickans aktivering. Därefter om frågor kvarstår gå vidare med röntgen och i tredje fall vidare med ultradjud.
Tack för svar.
Hornsprickan i det här fallet är flertalet år gammal ( funnits där sålänge jag kan minnas) och har bedömts som ytlig tidigare. Det finns en ärrbildning i kronranden som (troligast) beror på ett sår. Höstens hovstatus har varit horribel, troligen pga den blöta marken i kombination med dåliga fullblodshovar.
Sprickan befinner sig på vänsterbak, och om man tänker sig hoven som en klocka, med tån på kl 12 och strålen kl 6, så är sprickan vid kl 9, och den följer hovens vinkel ned mot marknivå.
Om det nu är en hovböld, kan den verkligen utvecklas såpass fort som 4 dagar, och ge besvär på det viset? Såsom jag uppfattat det tar det åtminstone 7-10 dagar. Är det överhuvudtaget vanligt att hornsprickor ger såpass mycket smärta?
Och vad innebär en fullständig utredning? Röntgen - givetvis, men vad mer?
Klockan är smart att använda för den kan dom flesta,,,
Det låter skumt om vi nu har en kronisk skada i kronranden med secundär ytlig hovspricka som följ.
Och plötsligt blir den superhalt utan att sprickan verkar vara blödande.
Naturligtvis är övermättade hovar avsevärt mkt mera känsliga och mjuka än extremt torra eftersom elastisiteten ökar takt med fuktigheten.
Röntgen kan ge svar så vida det nu antingen finns ett hålrum som avslöjar skadan eller en förändring i ngn skelettdel i hoven..
Jag skulle först ha renskurit hela hoven från allt dött sul/strålhorn, därefter palperat hela hoven för att hoppas på att finna ngn typ av smärt reaktion som kan förklara sprickans aktivering. Därefter om frågor kvarstår gå vidare med röntgen och i tredje fall vidare med ultradjud.