Hovisar FÅR inte kritisera andras arbete!
Vad är det där för rent ut sagt skitsnack!! ?
Det står på föreningens hemsida att "Vi" ska vara kollegial mot varandra och det håller jag med om så länge det är ett fullgott arbete som utförts utifrån gällande omständigheter och övrigt som är avgörande för slutresultatet.
Jag säger återigen som jag många ggr sagt vilket gör att många hästägare anser mig som både dryg och i bland t.o.m. oförskämd.
Jag är inte här för ditt välbefinnandes skull utan för din häst välbefinnande!
Så vad jag menar är att den vi ska sätta i främsta rum när det gäller kollegialitet så är det mot hästen, i andra hand mot den person som hästen inte valt men fått som ägare och i tredje hand mot övriga kollegor.
Ett icke fullgott arbete ska ifrågasättas om utförandet inte är kollegialt utfört på den enskilda individen.
Sedan kan man alltid i stället för att kritisera börja med att ifrågasätta vilka omständigheterna va som gjorde att ett fullgott arbete inte utfördes.
Själv har jag mer än en gång "tvingats " till rena skit skoningar enligt egen kritisk bedömning med det berodde inte på mig utan på främst hästägarens bristande kunskap i hästhantering, inlärningsmetoder och främst en arbetsmiljö som mera påminde om en kolmila än arbetsmiljövänlig arbetsplats enligt Arbetarskydds styrelsen gällande lagstiftning gällande sedan snart tre år tillbaka.
Sedan vet jag mängder av föl som inte får en bra start i livet enbart beroende på bristande kunskap och förståelse för fölets första levnads veckor och i sådana fall anser jag att man som hovis gör klokt i att inte göra något alls eftersom ändrar man på fölets förutsättningar men hästägaren inte ändrar på fölets förutsättningar vad gäller närmiljö så går allt åt helvete i alla fall och vem får skit för de????
Jo hovis!!!
Men det är en helt annan historia som i så fall inte ska diskuteras i denna tråd.