Hovslagare och försäkring...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Smilla96
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 263
  • Visningar Visningar 18 515
Sv: Hovslagare och försäkring...

Om alla under 1000:- skoning är oseriösa så kan man ju undra varför listpriset är 880 inkl moms?

Det är för att landet är avlångt. Priserna du nämner är ett snittrek-pris. Jag bor i glesbyggd, närmare i stödområde A ifall det säger något. Det innebär att jag har lägre egenavgifter och därmed tar lite mindre än Coari som tar stockholmspriser som inte är glesbyggsområde.

Det ÄR helt enkelt så att tar man 500:- per skoning och inte har ett andra jobb så är man antingen svartjobbare, ekonomisk idiot eller stålmannen som skor 10 hästar om dagen. Jag skor inte fler än 5, det håller inte min kropp för.

Jag väntar fortfarande på din uträkning(kompletta) på hur man ska överleva på den summan du anger.

En liten fråga som inte har med det ni diskuterar att göra... Har du alltid med dig en svets ifall det behövs eller åker du iväg och fixar det? För det är väl inte så många stall som har det att tillgå??!! Intressant att veta!:)

Svets har de flesta hovslagare i bilen! Jag har en fast installerad precis om bandslip, borrmaskin, gängmaskin, kap, ässja och lite annat smått och gott.

Jag kan bara att hålla med vdb, jag har exakt samma grejor installerade i min skobil.
Ett måste om man skall kunna utföra allt på plats som krävs av en hovslagare!

Gitter och gitter....man orkar inte stånga sin panna blodig hur länge som helst. Den här människan kan inget om företagande , det är ju solklart...

Mitra: 1miljon i omsättning = en högst normal omsättning för EN egenföretagare. SKM säger 1 mille per person är vad man bör omsätta för att kunna plocka ut en skälig lön. Du kan ju kolla med SKM om du inte tror på alla oss som faktiskt är i föratagarvärlden 24/7...

Det du skriver avslöjar väldigt mycket om dina okunskaper...

Den sista meningen,,, va den riktad till boj???

Jag kan bara att hålla med vdb, jag har exakt samma grejor installerade i min skobil.
Ett måste om man skall kunna utföra allt på plats som krävs av en hovslagare!

Jag kanske e extrem me jag har även ett benisindrivet el agregat med mig..

Man vet ju aldrig hur dagens strömförsörjning är och i vilken avkrok man utför sitt arbete på.

Tacka vet jag Svanström,, han har en sponsor som heter ELON och är enligt pressen aldrig strömlös. Inte jag heller.

880 kr var ca priset för en ponny 2007, alltså jag med islänning kunde få ett sådant pris och jag betalade fö 850 kr vid den tiden för en sådan skoning. Idag 2009 får jag betala 950 kr för samma sak.

Det är nog rätt uppenbart att det är så, i annat fall har man en sådan 20 minuters hovis vilket inte är ett dugg mera seriöst.:crazy:

Nej 880 var listpris för en normal häst 2008-01-01 och den "prislistan" gäller än enligt hovslagarförbundet

Det är för att landet är avlångt. Priserna du nämner är ett snittrek-pris. Jag bor i glesbyggd, närmare i stödområde A ifall det säger något. Det innebär att jag har lägre egenavgifter och därmed tar lite mindre än Coari som tar stockholmspriser som inte är glesbyggsområde.

Det ÄR helt enkelt så att tar man 500:- per skoning och inte har ett andra jobb så är man antingen svartjobbare, ekonomisk idiot eller stålmannen som skor 10 hästar om dagen. Jag skor inte fler än 5, det håller inte min kropp för.

Jag väntar fortfarande på din uträkning(kompletta) på hur man ska överleva på den summan du anger.

Eftersom jag inte har en 100% insyn i vad exakt min hovis har för utgifter så går det inte att ge en mer komplett uträkning än den jag har gjort.

Det enda jag vet är att hovis bedriver en vitverksamhet där jag får kvitto på jobbet. Står ett hovis innehar fskattesedel och vilket org nummer. Jag frågar inte ut min hovis om exakta detaljer om verksamheten. Skulle vara direkt kränkande att börja snoka vad hovis gav för bilen, hur många mil hovis kör per år, vad försäkringen kostar m.m

Senast ändrad:

Ta då och svara på frågan som jag tidigare ställde.

Hur många hästar behöver din hovis sko per dag/månad/år för att kunna ta ut en själig lön??

Vi talar nu om bruttointäkt för att få en själig nettolön.

Nå,,,, Hur många hästar blir det???

Du kan helt enkelt inte ge ett seriöst svar på denna enkla fråga för du kommer redan innan du svart inse orimligheten i det hela.

Du och "vissa andra" i den här tråden är så j***a ego att ni skiter fullständigt i att förstå att även hovslagare är ett yrkes utförande och meningen med det yrket är inte att vi ska sponsra ridsporten. Däremot ska vi föra sporten framåt genom god hovvård vilket vi gör för dom utövare inom ridsporten som vill föra sporten framåt.

Försök nu att vara lite seriös i stället för envis i ditt svar.

Jag kommer att svara på dina frågor när du svarar på frågor som har ställts till dig i tråden.

Och eftersom du kallar mig en egoist bara för att jag inte betalar min hovis mer än den begär tycker jag är rätt barnsligt :grin:
Att sen anklaga min foderlevernatör för att fiffla med kvittona utan att veta vad man ger eller vem det är säger en hel del om dig som person :cool:

Uppfödare ska föra sporten framåt genom god avel inte har jag hört dig skrika att vi ska betala dubbel så mycket för hästarna för att inte vara egoist mot uppfödarna som gör ett enormt stort jobb.

Nej 880 var listpris för en normal häst 2008-01-01 och den "prislistan" gäller än enligt hovslagarförbundet

Plus tillägg för material och milersättning alltså.

Jag kan ingenting om företagande men även jag ser ju att 500kr inkl moms TROTS tillägg för material och milersättning ger en svårt sargad ekonomi om man inte har någon annan inkomst vid sidan av.

Däremot är jag helt med dig att vill inte hovslagaren ha mer pengar, då skulle inte jag heller propsa på denne det. Den måste ju ändå själv se efter sitt väl och ve och sätta pris därefter.

Lite samlingsinlägg det här (så inte till dig mitra) men kikade på listan på hovslagarforeningen.nu och hittade ett par namn där som jag aldrig skulle låta lyfta en hov på min häst, då jag sett deras arbete på andra hästar. Så bara för att de är utbildade och medlemmar i Hovslagarföreningen ger det ingen garanti för ett gott arbete. Hur ska jag göra som konsument för att då vara säker? Vara duktigare än hovslagaren? Min hovis står inte med på listan och skulle nog på pappret anses som "outbildad"(jag känner dock till hans "utbildning" och den är mer än godkänd) men han skor tusan så mycket bättre än de jag syftade på ovan. Så hur vi än vänder oss som hästägare har vi ändå alltid rumpan bak, alltid skyldiga vid en tvist gällande hästens hovvård.

Du skriver faktiskt svaret själv i ditt inlägg och svaret är..''

Ja en travarsko nisse och ingen som skor för 400+ moms och skor har varken en ansvarsförsäkrining eller en utbildning.

Du får ursäkta men jag tror inte tråden riktar sig för travsporten utan mer presterande "hästar" på lång sikt.

Jag häpnar faktiskt över ditt inlägg,, så ogrundat och främst så avslöjande över okunskap av individens fysiologiska hovvård. Jag börjar nu förstå varför du håller på med trav.

Ditt inlägg är lika korkat i påstående som pellejönsen Peter Ingves komentar om att han alltid har skött om Commander Crowe:s hovar opigmenterade (vita) ska vara av sämmre kvalite än pigmenterade (mörka)

Att Commander Crowe går redan för dagen med PG skor fram har knappast med pigmentet att göra utan enbart för "frächören" Komiskt nog så såg denna "mästerhovis" till att hästen dagen efter galan förlorade sitt lopp enbart p.g.a. att den felskoddes bak med tåsko fast det klart framgick att banan för dagen krävde grepp i det benparet som alla hästar har i sin aktion.

Skamset efteråt sas att hästen inte fick "rätt" grepp bak och stod och skakade i bakknäna efter loppet..

Snacka om att veta vad man inte kan i sin yrkesroll men glatt delge hur pinsam man är.

Travet har jag aldrig och kommer aldrig förstå mig på. Det är mera kvantitet än kvalite där enligt mig. Så kallat slit å släng hästhobbyverksamhet.

1. En trav hovslagare kan inte ta mer än 500+ moms och skor. Då får den inga kunder utbildning eller inte

2. En ridhäst hovslagare tar mycket mycket mera för att de flesta ridhästarna är mycket svåra att sko.
Min egen hovis säger att han hellre skor 50 travare än en ridhäst.

Din syn på travet visar enbart på din egen okunskap om trav.
Kanske du vill komma på en studie vecka hos mig? :rofl:

Men ursäkta, hur räknar du egentligen? 500 spänn för en skoning är ju knappast vitt. Inte en chans i världen att den hovisen bedriver en seriös verksamhet, i vart fall om du förutsätter att hovis får 500 spänn för en timmes jobb.

Låter lite lustigt att jag idag betalar 400+ moms vitt :D

Så skatt och sociala avgifter då? Hur tar din hovis sog fram, med buss? Hur når du din hovis? Med röksignaler? Material och verktyg, tror du att dessa är gratis?

Boj ruskar bara på huvudet.:angel:

Läs ovan ;)

Nej jag föredrar lite modernare verktyg, rasp och nipper. Detta av två orsaker.

1. Jag vill inte utsätta mina och hästens leder för flera slag än nödvändigt, det räcker med dom slag man är tvungen att använda när man spikar dit skorna och nitar.

2. Jag har aldrig lärt mig att bearbeta vägghornet i fysiologisk symetri med klubba och klinga,, och jag kan lova dig att det har ingen annan heller lyckats lära sig.

Herre gud vad är du för en?
Är du någon slags professor i hästvetenskap?
Jag har då sett många hovslagare sko och ingen har skot sämre än de som skor utan klinga och klubba...
Finns ju till och med maskiner som en del korkade folk använder vart sitte känslan i det?

Det priset gäller för lätta hästar, dvs ponnys och andra mindre hästar kan tänka mig varmblod och dyl. Enklast är väl att ställa frågan till redan befintliga hovisar.;)

Herre gud vad är du för en?
Är du någon slags professor i hästvetenskap?
Jag har då sett många hovslagare sko och ingen har skot sämre än de som skor utan klinga och klubba...
Finns ju till och med maskiner som en del korkade folk använder vart sitte känslan i det?

Jag kan däremot tänka mig en omsorgsfull person, som tänker på både sig själv och hästen samt det jobb h*n ska utföra.

Klubba och klinga är inget som någon hovis skulle få närma sig mina hästar med, möjligen finns någon fast jag har inte sett den personen göra att bra jobb med klubba och klinga. Det är som att be om att få hästen verkad snett och vint, och nej tack det avstår vi ifrån om vi ska betala för det.

Ja som sagt puckon finns, om inget har förstått det ännu så är hovslagareyrket ett hantverk och klövfräs i alla ära men vi har hästar men det är ju möjligt att andra har kor eller andra klövdjur som behöver hjälp.

Jag kan däremot tänka mig en omsorgsfull person, som tänker på både sig själv och hästen samt det jobb h*n ska utföra.

Klubba och klinga är inget som någon hovis skulle få närma sig mina hästar med, möjligen finns någon fast jag har inte sett den personen göra att bra jobb med klubba och klinga. Det är som att be om att få hästen verkad snett och vint, och nej tack det avstår vi ifrån om vi ska betala för det.

Ja som sagt puckon finns, om inget har förstått det ännu så är hovslagareyrket ett hantverk och klövfräs i alla ära men vi har hästar men det är ju möjligt att andra har kor eller andra klövdjur som behöver hjälp.

Vem Är Vi?

Om du vill inte att hovslagern ska änvnada Klubb o Klingen på din häst då för du säjer till innan h-n komma utt till dig.

Vissa har mer konstiga ide.
Az

Men min hovis använder inte klubba och klinga, förmodligen av samma orsak som jag uppfattade av coari. H*n har inte använt dessa verktyg i sitt arbete sen h*n började sko våra hästar.

Inte alla hovisar har svets i bilen.
Har träffat många som inte har det. Vilket är ett problem för mig som har en häst som måste ha straightbar...:(

Vem Är Vi?

Om du vill inte att hovslagern ska änvnada Klubb o Klingen på din häst då för du säjer till innan h-n komma utt till dig.

Vissa har mer konstiga ide.
Az

Jag har sett 1 hovis sko utan klinga och klubba. Det lustigaste var att det för det första tog 1½ timma att sko istället för 30-45 minuter. För det andra vart det inte rätt balanserat (men det spelar ju mindre roll i annat än travet).
Jag förstår inte varför det skulle vara så mycket bättre att sko utan klinga.
Kan någon förklara varför det skulle vara så mycket bättre?

Och ja arizona folk har mycket udda ideer när det kommer till skoning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 918
Senast: Piranesi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skrev den 14/11 2014 på ett medryttaravtal till en häst jag rider 2-4 dagar i veckan. Avtalet i sig täcker i stort sett alla... 2
Svar
38
· Visningar
4 230
Senast: Rosett
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 608
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hovslagaren som använts i stallet där jag är medryttare har bestämt sig för att inte ha firma längre. Hovis är utbildad och har haft...
Svar
3
· Visningar
1 477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka