Hovslagare och försäkring...

Sv: Hovslagare och försäkring...

Klubba och klinga är inget som någon hovis skulle få närma sig mina hästar med, möjligen finns någon fast jag har inte sett den personen göra att bra jobb med klubba och klinga. Det är som att be om att få hästen verkad snett och vint, och nej tack det avstår vi ifrån om vi ska betala för det.

Ka du kanske förklara varför då?
Jag som har travhästar vilka kräver mycket mer i balansering för att trava rent till exempel, och alla våra hovisar använder klinga och klubba.

Ja som sagt puckon finns, om inget har förstått det ännu så är hovslagareyrket ett hantverk och klövfräs i alla ära men vi har hästar men det är ju möjligt att andra har kor eller andra klövdjur som behöver hjälp.

Ja det är ju klart men det finns s.k. hovslagare använder dessa på hästar med.
Detta tycker jag borde total förbjudas!
Man vet ju aldrig hur långt ner man kommer.
Verkar livsfarligt tycker jag.

Klubba och klinga är inget som någon hovis skulle få närma sig mina hästar med, möjligen finns någon fast jag har inte sett den personen göra att bra jobb med klubba och klinga. Det är som att be om att få hästen verkad snett och vint, och nej tack det avstår vi ifrån om vi ska betala för det.

:confused: alltså är inte det att dra alla hovisar över en kam? En hovis som inte kan verka rakt med klubba och klinga är ingen bra hovis. Sen att vissa använder raspen mer flitigt än andra har ju mer vad just den hovslagaren tycker känns bäst.

Den vanligaste verkningen är ju att man klipper, klingar, raspar och skär rent sulan så att skon inte trycker. Sen att vissa föredrar att klippa, raspa och skära rent sulan är ju upp till den hovslagaren. Jag lägger mig inte i hur min hovis gör det bara resultatet blir rakt och fint.

Men att säga att det blir snett och vint med klubba och klinga är ju :crazy::grin:

Eller är alla hovslagare här inne av den uppfattningan att ingen i hela Sverige kan verka med klinga utan att det ser ut som kattskit när den är klar?

Jag har sett 1 hovis sko utan klinga och klubba. Det lustigaste var att det för det första tog 1½ timma att sko istället för 30-45 minuter. För det andra vart det inte rätt balanserat (men det spelar ju mindre roll i annat än travet).
Jag förstår inte varför det skulle vara så mycket bättre att sko utan klinga.
Kan någon förklara varför det skulle vara så mycket bättre?

Och ja arizona folk har mycket udda ideer när det kommer till skoning.

Allt lustig det har med skorning, alla har sina synpunkt. När jag var 16 och sko´d min först häst Eugen sa till mig, "pard, there´s only one way to shoe a horse, and that´s the right way, balance the foot and fit the shoe fit´s the foot"
Hur man göra jobbet är ovasentlig, bara hästen är bra sko´d!
Jag börja mina skoring i USA med nippers, hovknive, rasp. I Skara lär´d vi oss att hantera klubb o klinga, och när man val bli van med dom var det helt naturlig, verktig är bara en förlängning ov handerna.
Avan med nippers måsta man anvande en hovknive och räspa nåt in i hel----
Nonstans under åren efter jag gick i skolen gick dom ifrån klubb o klingen, jag tro det var efter smidmaster Tore Svedberg gick bort att dom sluta att smeda sina egen verktygg.

En van hovslager ta det omkring 1 timmer att sko en häst om den stå stil.
Jag kände en som kunde sko en häst på 25 min. och hästen var bra sko´d, han verka av en hel stal på 20 häster på en dag! Men som sagt, han knäkt sig efter så högt belastning.

Allt i slutanden är att hästen är bra sko´d.
Az

Ibland anvanter jag nippers

:confused: alltså är inte det att dra alla hovisar över en kam? En hovis som inte kan verka rakt med klubba och klinga är ingen bra hovis. Sen att vissa använder raspen mer flitigt än andra har ju mer vad just den hovslagaren tycker känns bäst.

Den vanligaste verkningen är ju att man klipper, klingar, raspar och skär rent sulan så att skon inte trycker. Sen att vissa föredrar att klippa, raspa och skära rent sulan är ju upp till den hovslagaren. Jag lägger mig inte i hur min hovis gör det bara resultatet blir rakt och fint.

Men att säga att det blir snett och vint med klubba och klinga är ju :crazy::grin:

Eller är alla hovslagare här inne av den uppfattningan att ingen i hela Sverige kan verka med klinga utan att det ser ut som kattskit när den är klar?

Tyvär är vi Klubb/Klinga Hovslager ett uttdöenda slakt.
Az

Tyvär är vi Klubb/Klinga Hovslager ett uttdöenda slakt.
Az
Och vad är det sorgliga med det?:rofl:
Tyvärr är det få som gör ett bra jobb med klubba och klinga,det blir hackigt och jävligt,och hur följer du hovens sulform på ett korrekt sett med en rak klingas egg?
Hovkniven är perfekt formad för att snyggt renskära sula stråle osv.
Att du måste raspa in i helve...innebär inte att andra gör det.
Gå på en föreläsning eller hovslagartävling i modern tid,jag har inte sett en enda använda klubba och klinga längre faktiskt,det finns så bra andra verktyg.
Om du använder en rasp om året som du skrev nånstans så förstår jag inte hur du snyggt bearbetar en hovvägg ,tex på en barfotahäst...rundar du inte av hovväggarna osv?
En vass rasp är guld för en noggrann hovis.
Oavsett vilken metod man använder när man verkar så är slutresultatet det viktigaste och även hästens bekvämlighet.
Om man läser av hästen så föredrar den helt klart att slippa onödiga slag från klubba och klinga ,men man ser ju bara vad man vill se.
Mkt har hänt sen 70 talet .;)

Som sagt vilka verktyg man använder sig av i sitt yresutövande är ointressant, det intressanta är att slutresultatet blir korrekt och att hovis trivs med sitt val av verktyg OCH att även den enskilda hästen gör det.

Att som hovis verka med "fräs" är livsfarligt och fullständigt omöjligt att i slutändan få en plan anläggningsyta så vida man inte sist planar med raspen.

Att verka med klinga ger heller ingen fingertopps känsla för hur mkt det går att verka. Både klinga och fräs är det oxå helt omöjligt med att renskära främst sulan från gammalt dött sulhorn för att efter renskärning kunna lokalisera den levande sulans struktur och även strålens possition i sulkroppen.

Är det ngn gång man stöter på blodbad i skospiltan så är det efter en hovis som skott med klinga eller fräs, Har man en gång huggit för djupt så är skadan redan skedd, detsamma gäller för om man har fräs.

Det absolut bästa verktyget som även ger en fingertopps känsla är att först klippa bort den övervuxna bärrande med ca 2 mm marginal, därefter ta raspen och verka ner det sista samtidigt som man med fingrarna känner efter på bärranden att man inte tar ett rasptag för mkt.

Att återskapa symetri i själva vägghornet med klinga eller fräs är oxå helt omöjligt, det är bara när en hovis använt dessa "redskap" man kan se ett tvärt avhuggen/avkapat vägghorn från marknivån upp till själva nitarna. Vi brukar kalla denna "pedikyr" för bonnraspning.

Jag ska erkänna att jag har bara sett en person av alla tusen som verkligen behärskade att sko med klinga och det va f.d. travtränare Olle "Lappen" Lindqust, tjopp sa det och en skiva höggs av, spikrakt över hela bärranden och efterplana med rasp va fullständigt onödigt för det va 100% plant. Nu skodde ju han i.o.f. travare och eftersom dom skos om lika ofta på en månad som en sporthäst görs på ett år så va det aldrig så mkt att verka men,, otroligt imponerande man att se hur säker han va med klubba och klinga. Helskoning tog max 20 minuter och viss va det balancerat,, finnish ansåg man däremot som fullständigt onödigt för man vinner inga lopp i travet på skönhet.

Att sko en häst fört med nipper, sedan klinga och slutligen plana med rasp är väl endå att behöva släpa runt på en hel arsenal verktyg.

Slutligen: valet är fritt, det viktiga är slutresultatet och viktigast av allt, det finns inget som säger att en skoning som tar 30 minuter är grundligare utfört än en skoning som tar 1 timme. Snarare tvärt om.

:confused:

Njaee,,, det finns en poång med det och det är om det är en äldre hovis som skor med klubba och klinga (vilket det för dagen oftast är).

En äldre hovis som börjar bli sliten och stel i ryggen och är högerhänt kommer ofelbart inte kunna vara så rörlig i kroppen att han kan smidigt följa med sin klubba och klinga hela vägen runt hovens bärrand.

Detta leder till (om han är högerhänt) att på v.f.+ v.b. så kommer utsidan bli allt från 2mm till 5 mm lägre, på h.f.+ h.b. så kommer insidan bli motsvarande 2-5 mm lägre. Slutresultat, hästen står och lutar i 2-5 graders vinkel ut åt vänster. Jag har sett detta många ggr liksom många av mina kollegor. För att försöka förstå detta fenomen har vi alltd ställt frågan, är den som skott hästen tidigare en äldre sliten hovis och är den skodd med klubba och klinga.

Svaren är alltid entydliga, hur visste ni det. Sedan behöver man inte nämna ngt mer om det utan bara försöka balancera upp individen i fysiologisk balans.

Ja, för då får man ställa frågan, vilket moment har hovisen struntat i som kan ge min häst problem framöver.

Min hovis må vara en långsamarbetare, men det tar 1 timme och ca 10 minuter;) på en normal skoning. Med grippar som ska passas in tar det ytterligare 20 minuter.:angel:

Exakt. Finns en hovslagare här som helskor på 40 minuter. Jag har sett honom in action, och det går undan som bara fan. Han har rätt mycket tappskor, nitningen blir sisådär ibland, och det har hänt han helt glömt det.. *oupsie*

Jmf jag honom med min hovslagare, som inklusive 'pratpauser' tar minst 1½ h att sko mitt fbl, som har lite 'trix' (ringskor med hel sula fram, dock så är 1½ h inte inkl att göra ringskorna, det tar extra tid, 1½ h är med skorna färdiga eller vid omläggning av skor, sulorna byter vi alltid), så det som skiljer är att 'snabbhovslagaren' för öga iaf tycks verka 'enligt mall'. Min hovslagare klipper, raspar, kollar, raspar lite mer, kollar osv. Och han kollar både på hov upplyft, hov i backen och hov framförd. Inte ovanligt han vill se hästen gå och vända lite med. Samma med själva skopåslagningen, min hovis lägger an skon, kollar på lyft och framförd hov. Slår i några söm, kollar så det fortfarande är okej, och kollar sen på det färdiga arbetet med. Snabbhovslagaren lyfter upp hov, lägger på sko, sömmar och (förhoppningsvis) nitar i 'ett svep' utan mer kontroller.

Nu kanske min hovis är ovanligt petig eller sölig, men ingen av de hovslagare jag varit NÖJD med har kunnat komma ner under timmen för helskoning, och jag har svårt att se att det GÅR att komma ner under timmen och jag skulle vara nöjd med arbetet. Inte slutresultatet alltså, utan själva arbetet under tiden.

Sen, ibland drömmer jag om barfotahästar just för det tar (känns det som) 'en halv dag' när det är dags för hovis.. ;)

(Nyfiken fråga - vad är 'grippar'? Snowgrips?)

Sen, ibland drömmer jag om barfotahästar just för det tar (känns det som) 'en halv dag' när det är dags för hovis.. ;)

Kanske din hovis oxå drömmer om, jag vet inte men det låter på dig som den största tiden inte är ämnad för den enskilda individens hovvård utan ägarens "prat vård". ;)

Du fattar ironin i det skrivna va??:bow::bow:

Tyckte jag va skitkuligt skrivet.:rofl::rofl:

Tippsa din hovis om att det finns jättebra örnproppar, har själv provat dom när jag skodde hos en hästägare som va som du. Funkade skitbra, man svarar bara ja en gång i minuten, tyvärr sket det sig efter en halvtimme när svaret tydligen skulle ha varit Nej! :eek:

Åh ja! det där känner jag igen. Har idag spenderat "hela dagen" ( 1timme och 45 minuter tog det idag -ny typ av skor) med hovis och fy tusan vad jag frös! Står ju bara och hänger, kokar och serverar kaffe...:grin:

Tippsa din hovis om att det finns jättebra örnproppar, har själv provat dom när jag skodde hos en hästägare som va som du. Funkade skitbra, man svarar bara ja en gång i minuten, tyvärr sket det sig efter en halvtimme när svaret tydligen skulle ha varit Nej! :eek:

:rofl::rofl: tror jag inte på att du har!!!!

Eller du verkar galen nog att ha det kanske.. tar tillbaka!

Njaee,,, det finns en poång med det och det är om det är en äldre hovis som skor med klubba och klinga (vilket det för dagen oftast är).

En äldre hovis som börjar bli sliten och stel i ryggen och är högerhänt kommer ofelbart inte kunna vara så rörlig i kroppen att han kan smidigt följa med sin klubba och klinga hela vägen runt hovens bärrand.

Detta leder till (om han är högerhänt) att på v.f.+ v.b. så kommer utsidan bli allt från 2mm till 5 mm lägre, på h.f.+ h.b. så kommer insidan bli motsvarande 2-5 mm lägre. Slutresultat, hästen står och lutar i 2-5 graders vinkel ut åt vänster. Jag har sett detta många ggr liksom många av mina kollegor. För att försöka förstå detta fenomen har vi alltd ställt frågan, är den som skott hästen tidigare en äldre sliten hovis och är den skodd med klubba och klinga.

Svaren är alltid entydliga, hur visste ni det. Sedan behöver man inte nämna ngt mer om det utan bara försöka balancera upp individen i fysiologisk balans.

Vart o vad har du fått din uttbildning? Jag har ställt frågan engång förut men fick igen svar.
Az

Har idag spenderat "hela dagen" ( 1timme och 45 minuter tog det idag -ny typ av skor) med hovis och fy tusan vad jag frös! Står ju bara och hänger, kokar och serverar kaffe...:grin:

Vad har du för hovis som låter dig stå och frysa medans kaffet är varmt.

Lär din hovis att när hästägaren börjar frysa och det finns nybryggt kaffe så tar man av sig skoförklädet,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

lämnar över det till hästägaren och byter arbetsuppgifter så hästägaren får sko klart och hovis dricka varmt nybryggt kaffe..

Hästägaren blir garanterat mkt snart varm i kläderna och hovis mår som en prins,, :p

Kanske din hovis oxå drömmer om, jag vet inte men det låter på dig som den största tiden inte är ämnad för den enskilda individens hovvård utan ägarens "prat vård".

Du fattar ironin i det skrivna va??:bow:

Tyckte jag va skitkuligt skrivet.:rofl:

Han har öronproppar i skolådan, fast han tar aldrig upp dem? Vad göra? :devil:

Sen skulle det inte fungera iofs, jag frågar mer 'vad beror ditt på?' och 'varför gör man datt?' ;)

Men, sålänge hovis fortsätter hävda att det är så roligt med hästägare som vill lära sig, bryr sig om hur och varför, och fortsätter försöka bjuda mig på middag och dans och allt möjligt, så tror jag han anser han kan spara på öronpropparna? ;)

Men absolut att jag förstår det kan vara hur drygt som helst med en babblig hästägare. Nu är jag nog inte så babblig faktiskt, mer frågvis. Men det kanske är i snitt 5 min per skoning som går åt att svara på mina frågar, 10 de gånger han ska visa. Övrigt prat sker under arbetet och brukar bestå i att han frågar mig vad jag gjort sen sist, om jag ska med på dans i helgen, att han delger mig byskvallret, och så brukar vi skämta en hel del, mest om barfotatalibaner :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 838
Senast: Piranesi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skrev den 14/11 2014 på ett medryttaravtal till en häst jag rider 2-4 dagar i veckan. Avtalet i sig täcker i stort sett alla...
2
Svar
38
· Visningar
4 226
Senast: Rosett
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hovslagaren som använts i stallet där jag är medryttare har bestämt sig för att inte ha firma längre. Hovis är utbildad och har haft...
Svar
3
· Visningar
1 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar