Hovslagare och försäkring...

Sv: Hovslagare och försäkring...

:cool: snordyra hovisar har jag inte pratat om, bara att jag inte betalar det priset. Sen är det upp till varje hästägare att betala vad dens hovis vill ha betalt. Jag är så pass ego så jag betalar inte mer än hovis vill ha betalt. Precis som jag inte betalar foderleverantören mer än den vill ha betalt heller. Och alla andra tjänster jag köper.

Och ja jag tror fortfarnade att min hovis jobbar vitt eftersom jag får kvitto med orgnummer och allt.

Det är fri konkurrens hovslagare emellan!!

I vårt yrke konkurrerar man antingen med pris eller kvalitet.
Jag kan inte svara för vdb och coari men jag är ganska säker på att de precis
som jag har mer än full kundkrets. Hur kan våra kunder vara så in i h** korkade att de betalar mer än det dubbla när de tydligen kan få exakt samma arbete utfört med kvitto för halva priset??

Dessutom gör de det år efter år, som de trogna lojala dumskallar de är, eller??

Som jag skrev ovan så har jag fullt upp att göra och jag är inte orolig för konkurens från någon som ligger under halva mitt pris, men kan du försöka förstå att det inte går att överleva på 500:- inkl.moms/skoning om man arbetar heltid som hovslagare. Det borde väl vi hovslagare känna till!!

Senast ändrad:

:cool: snordyra hovisar har jag inte pratat om, bara att jag inte betalar det priset. Sen är det upp till varje hästägare att betala vad dens hovis vill ha betalt. Jag är så pass ego så jag betalar inte mer än hovis vill ha betalt. Precis som jag inte betalar foderleverantören mer än den vill ha betalt heller. Och alla andra tjänster jag köper.

:
Skulle va kul att se en bild på denna fantastiska 500kr skoning,jag tror inte att nån seriös hovis värd namnet skor för den summan pengar.
Är jobbet väl utfört så är hovisen ett geni praktiskt men förståndshandikappad i övrigt,eller lever på en rik fru.:rofl:
Kvalitet kostar ,och har gjort så i alla tider.Så enkelt är det.;)

Ja det är det men givetvis så erbjöd du dig att betala honom 50% mer för att vara solidarisk mot alla andra rörmockare ;)

Såklart!!

Någonstans måste jag ju bränna iväg alla tusentals kronor jag tjänar i timmen
jag kom nämligen fram till att det sticker i ögonen på mina kunder när jag skor i en av mina Armani kostymer :cool:

Kära nån, det räcker inte ens på en salong där ingen har utbildning och klipper bara efter potta.

Möjligen herrklippning, pensionär med tre strån kvar på roten.;)
:rofl:Ha ha jag döör av skratt.
Och antagligen skall väl den stackars pensionären med tre hårstrån klippas med klubba och klinga också.:eek::rofl:

:e
Det var ju på stenåldern,då det även ingick i utbildningen att titta på när hästar fick tänderna raspade,och sen trodde vissa hovisar att de var tandläkare också.
)

:rofl: Just det! Det kommer jag ihåg! Hovslagaren gick lös på min ponnys tänder! Stackars ponny! usch :crazy:
Han fick inga men av det iallafall som tur var.

Och vad är det för orgnummer och allt??

Lägg ner nu,, du e nöjd och tydligen din hovis oxå. Fakta är att han måste ha ngt problem med att få jobb eller göra detta "vid sidan om" för det finns inte en tjans att överleva på den lönen vitt som huvud inkomst.

Räkna själv och svara nu på min fråga hur många hästar din hovis behöver sko för att i slutändan på ett år kunna ta ut en skälig lön..

Ursäkta!! Tror du att jag tänker hänga ut min hovis på nätet så är du rätt korkad. Varför skulle jag skriva ut orgnummer i ett öppet forum? Vill du att dina kunder skriver ut ditt orgnummer i ett öppet forum där du kanske inte ens håller till?

Och som jag har svarat innan, jag vet inte exakt vilka omkostnader min hovis har och därför kan jag inte räkna exakt på hur många hästar h*n behöver sko per år.

Det är du som inte lägger ner. Jag är nöjd men min hovis men du fortsätter att tjata och vill även ha orgnummer :eek: jag har inte ens klagat på dina priser utan bara berättat att jag inte betalar dom priserna. Vilket fick dig att kalla oss i den här tråden som inte betalar 1300:- för en skoning för egoistiska var det jävlar eller svin? kommer inte ihåg. Och att vi skulle vara solidariska m.m.

Det är fri konkurrens hovslagare emellan!!

I vårt yrke konkurrerar man antingen med pris eller kvalitet.
Jag kan inte svara för vdb och coari men jag är ganska säker på att de precis
som jag har mer än full kundkrets. Hur kan våra kunder vara så in i h** korkade att de betalar mer än det dubbla när de tydligen kan få exakt samma arbete utfört med kvitto för halva priset??

Dessutom gör de det år efter år, som de trogna lojala dumskallar de är, eller??

Som jag skrev ovan så har jag fullt upp att göra och jag är inte orolig för konkurens från någon som ligger under halva mitt pris, men kan du försöka förstå att det inte går att överleva på 500:- inkl.moms/skoning om man arbetar heltid som hovslagare. Det borde väl vi hovslagare känna till!!

Jag har aldrig kallat dina kunder för korkade!! Var och en väljer vilken hovis den vill och känner att den trivs med. Jag betalar vad min hovis vill ha, skulle h*n tagit mer så skulle jag betalt mer så enkelt är det.

Jag har oxå intyg på att jag är godkänd klöv vårdare, det ingick på den tiden som ett grundkrav för att få avlägga Gesällbrevet. Du skriver att du fick ett diplom men att slutprovet var grunden för själva Gesällbrevet så varför har du då inte ett godkännt Gesällbrev???

Så om jag förstår det rätt så har du ingen vidareutbildning från 1977 till i dag 2009,,, det betyder drygt 31 år helt utan att tagit del av vad forkningen kommit fram till och vidareutveckling.. Skrämmande!!!

Slutligen,, kalla mig inte för lilla gumman,, visst jag beter mig som en gnällkärring men jag har till skillnad från dig stake nog att förstå hur viktigt det är att fortutbilda sig.

Skillnaden mellan män och kvinnor är att män anser sig aldrig bli fulländade medans kvinnor redan vid födseln verkar vara ofelbara.

Vad är det för nytt med själva skoning från när jag gick i skolan och du gick dina kurser?
Som jag sa! Gesällbrevet kom efter min tid, den slut prov du tog för att få ditt Gesällbrev var samma prov som byggdes på mitt när jag gick i skolan.
Troligen var din lite enkler men i storsätt samma.

Jag förstå inte ryktig din inställning, det verka som alla som har inte gått din Gesäll kurser är igen hovslager alls. Ska jag påminna dig att dina instruktor hade igen Gesäll brev, dom var pricis som jag, militaren eller statens hovslarger utbilded och arbete som självstandig företager eller som instruktor.
Du för vissa lita respekt för dom som har lärt upp dig.
Az

Vad är det för nytt med själva skoning från när jag gick i skolan och du gick dina kurser?
Som jag sa! Gesällbrevet kom efter min tid, den slut prov du tog för att få ditt Gesällbrev var samma prov som byggdes på mitt när jag gick i skolan.

Jag förstå inte ryktig din inställning, det verka som alla som har inte gått din Gesäll kurser är igen hovslager alls. Ska jag påminna dig att dina instruktor hade igen Gesäll brev, dom var pricis som jag, militaren eller statens hovslarger utbilded och arbete som självstandig företager eller som instruktor.
Az

Visa lite respekt själv inför kåren och dina lärare och uppvisa att du innehar ett Gesällbrev.

Vad är problemet??? Du verkar lika envis som Mitra i dina argument..

*KL*

Och nu tycker jag det räcker, vill ni fortsätta DEN diskussionen får det ske via PM. Jag kan acceptera att tråden har glidit från sitt ursprung till en viss del, men här går gränsen för hur långt det får ske.

Boj/moderator.

*KL*

Och nu tycker jag det räcker, vill ni fortsätta DEN diskussionen får det ske via PM. Jag kan acceptera att tråden har glidit från sitt ursprung till en viss del, men här går gränsen för hur långt det får ske.

Boj/moderator.

Det har du rätt i, förlåt att jag kom ur spåret.
Az

Ursäkta!! Tror du att jag tänker hänga ut min hovis på nätet så är du rätt korkad. Varför skulle jag skriva ut orgnummer i ett öppet forum? Vill du att dina kunder skriver ut ditt orgnummer i ett öppet forum där du kanske inte ens håller till?

Och som jag har svarat innan, jag vet inte exakt vilka omkostnader min hovis har och därför kan jag inte räkna exakt på hur många hästar h*n behöver sko per år.

Det är du som inte lägger ner. Jag är nöjd men min hovis men du fortsätter att tjata och vill även ha orgnummer :eek: jag har inte ens klagat på dina priser utan bara berättat att jag inte betalar dom priserna. Vilket fick dig att kalla oss i den här tråden som inte betalar 1300:- för en skoning för egoistiska var det jävlar eller svin? kommer inte ihåg. Och att vi skulle vara solidariska m.m.

Du skev orgnummer och allt. jag har aldrig bett om att du ska skriva blotta en "kollega" men undrade vad org nummer och allt syftades på.

Visst som sagt, du e nöjd med din hovis men vägrar att ens försöka (utana att ha en aning om omkostnaderna skriva ett svar på hur många hästar denna hovis skulle behöva sko för att i sin rörelse uppbringa en skälig lön.

Du har åtaliga gånger fått förklarat för dig att det är helt omöjligt att med en själig lön ha detta som levebröd (vit inkomst och rörelse) om man skor för 500:- inkl moms / häst.

Resultatet i så fall skulle bli drygt 15 hästar per dag, 365 dagar på ett år, alla helskoningar och absolut inte en dags semester.!!! Så enkel är den ekonomiska uträkningen. Låter det som realistiskt???

Naturligt vis är du korkad om du erbjuder din hovis mer betalt än vad han tar för en helskoning,, lika korkad är han om inte dessa kvitton går i "runda arkivet". Kort sagt han skor vitt fast svart.

Nu lämnar vi detta eftersom du heller inte har en aning om vad andra hantverkare tar för själig ersättning och konsentrerar oss på Lilla Skutts fråga..

Frågan va: Skulle va kul att se en bild på denna fantastiska 500kr skoning,

Nå när får vi se detta???

Du skev orgnummer och allt. jag har aldrig bett om att du ska skriva blotta en "kollega" men undrade vad org nummer och allt syftades på.

Visst som sagt, du e nöjd med din hovis men vägrar att ens försöka (utana att ha en aning om omkostnaderna skriva ett svar på hur många hästar denna hovis skulle behöva sko för att i sin rörelse uppbringa en skälig lön.

Du har åtaliga gånger fått förklarat för dig att det är helt omöjligt att med en själig lön ha detta som levebröd (vit inkomst och rörelse) om man skor för 500:- inkl moms / häst.

Resultatet i så fall skulle bli drygt 15 hästar per dag, 365 dagar på ett år, alla helskoningar och absolut inte en dags semester.!!! Så enkel är den ekonomiska uträkningen. Låter det som realistiskt???

Naturligt vis är du korkad om du erbjuder din hovis mer betalt än vad han tar för en helskoning,, lika korkad är han om inte dessa kvitton går i "runda arkivet". Kort sagt han skor vitt fast svart.

Nu lämnar vi detta eftersom du heller inte har en aning om vad andra hantverkare tar för själig ersättning och konsentrerar oss på Lilla Skutts fråga..

Frågan va: Skulle va kul att se en bild på denna fantastiska 500kr skoning,

Nå när får vi se detta???

Usäkta?? Har jag hamnat i en domstol där du är åklagare/domare och jag den anklagade?

Det kvittar om jag visar dig en perfekt skoning eller inte du kommer ändå att ha något att klaga på eftersom du inte tror att man kan få en skoning för det priset jag ger. Det räcker för min del att Helsingborg tyckte att min häst var välskodd sist jag var där.

Varför ska jag ge dig nöjet att klaga på min hovis?

Usäkta?? Har jag hamnat i en domstol där du är åklagare/domare och jag den anklagade?

Det kvittar om jag visar dig en perfekt skoning eller inte du kommer ändå att ha något att klaga på eftersom du inte tror att man kan få en skoning för det priset jag ger. Det räcker för min del att Helsingborg tyckte att min häst var välskodd sist jag var där.

Varför ska jag ge dig nöjet att klaga på min hovis?

Lilla Skutt Sv: Hovslagare och försäkring...

--------------------------------------------------------------------------------

Citat:

Skulle va kul att se en bild på denna fantastiska 500kr skoning,jag tror inte att nån seriös hovis värd namnet skor för den summan pengar.

Njaee,,, det finns en poång med det och det är om det är en äldre hovis som skor med klubba och klinga (vilket det för dagen oftast är).

En äldre hovis som börjar bli sliten och stel i ryggen och är högerhänt kommer ofelbart inte kunna vara så rörlig i kroppen att han kan smidigt följa med sin klubba och klinga hela vägen runt hovens bärrand.

Detta leder till (om han är högerhänt) att på v.f.+ v.b. så kommer utsidan bli allt från 2mm till 5 mm lägre, på h.f.+ h.b. så kommer insidan bli motsvarande 2-5 mm lägre. Slutresultat, hästen står och lutar i 2-5 graders vinkel ut åt vänster.

Så där var DÄRFÖR min hästs hovar blev sneda då min dåvarande hovslagare (modell äldre, högerhänt, med skavanker lite här och där, klubba-och-klinga-användare) skodde?! :idea: På lite drygt ett halvår (sexveckorsintervaller mellan skoningarna) så lyckades han få hovarna sneda på alla möjliga håll kändes det som. Värst var h.f där insidan var i princip lodrät och utsidan lutade x antal grader och hade växt 1 cm utanför skon den sista gången när jag inte fick tag på hovis. Det var då jag bestämde mig för att byta hovslagare.

Angående 500-kronorshovslagare så tog den hovslagaren som jag just pratat om 500 kr för en helskoning för 4 år sedan (och då ingick skor, söm, körning (bor iofs i samma samhälle som han) så han var billigare än Mitras hovslagare ;) ). Vet inte vad han tar idag, men då betalade jag 500 kr, antingen kontant utan kvitto eller på faktura. Han klarade uppenbarligen att leva på den lönen. Hur många hästar han skor på en dag vet jag inte heller, men jag kunde få tid allt ifrån kl 7 en vardagmorgon till kl 8 en lördagkväll. Han var även ute på juldagen och andra helger. Förstår inte hur han orkar...

Nuvarande hovslagaren har jag haft i 4 år, då han tog över efter den andra. Nuförtiden skor han min häst på 40-45 minuter, men nu känner han ju hästen och vet hur han ska sko. Blir lite nervös när ni säger att det inte går att sko bra på så kort tid :crazy: , men så vitt jag kan se så gör han ett bra arbete. Han tar det lugnt, kollar noga och svarar på alla mina frågor om hur, varför och hur det påverkar hästen. Får kanske lägga ut ett par bilder här när hästen är nyskodd så ni kan se om ni ser några brister...

Tillägg: Båda hovslagarna har gesällbrev och är medlemmar i hovslagarföreningen (eller vad den nu heter :p).

Senast ändrad:

Nuvarande hovslagaren har jag haft i 4 år, då han tog över efter den andra. Nuförtiden skor han min häst på 40-45 minuter, men nu känner han ju hästen och vet hur han ska sko. Blir lite nervös när ni säger att det inte går att sko bra på så kort tid :crazy: ,

Alltså,, det finns naturligtvis alltid undantag så det kanske är fel ordval att säga att det är omöjligt att göra en fysiologisk skoning med alla moment på 40-45 minuter. Man kanske skulle säga att den rekomenderade tiden är ca 1 timme.

Fast jag har haft en elev som skodde en häst som tog tre timmar,, och likt förbaskat blev slutresultatet inte en fysiologisk skoning och massa fuskande hit å dit.

Mitt personbästa på en klockren fysiologisk skoning med alla moment inräknade och kvadratiska nitar är 32 minuter och då las inga skor om utan det va nya skor på alla fyra. Nu hade i.o.f. sig jag skott denna häst i drygt 8 år så jag "kunde den ganska bra" , samtliga hovars form va identiska med grundformen på skorna så man behövde inte rikta skorna ett enda slag.

Dessutom så va det ett sto med mkt bestämda åsikter och dom gångerna hon va på rätt humör och stod still så va det bara att köra på utav bara f*n för man visst aldrig hur länge hon skulle vara på det humöret. Samma häst tog en gång drygt tre timmar att sko och då rev hon ner det mesta som gick å riva ner i stallgången och slutresultatet på den skoningen kallar inte jag för fysiologiskt perfekt. Fyra skor fick hon på sig i alla fall och bara det kändes som en seger. För dagen har jag tydligen skott detta sto i drygt 12 år och trevligare,mer lättskodd häst får man leta efter, en mönster kund både hon och ägaren.

Om man åberopade min ansvarsförsäkring för skadorna i stallgången den gången hon rev ner allt som gick å riva ner??? Nej nej det tog hästägaren på sig eftersom det va den platsen jag blivit anvisad att sko på. Hade däremot jag valt den platsen så skulle det nog gå att åberopa min försäkring.

Az

Och du Arizona bör nog också visa lite respekt för den senare utbildningen! De lärare jag haft har ala sagt att är man utbildad INNAN 1991, bör man antingen gå om hovslagarskolan eller gå alla fortbildningsblocken. Det har hänt så fruktansvärt mycket sedan 1977! Jag tvivlar starkt på att din examen är likställd med gesällen!

Nej lilla gumman, vi had igen Juppi Nalli på den tiden, man fick planera med kunden i förvägg och lära att hitta sig rätt till stället.
Az

Oh Shit alltså!!!!! Jag kommer aldrig sluta skratta! Du kallar Coari "Lilla Gumman", det är alltså en man, en mycket hårig sådan med ett jävla humör emelllanåt, lite halvtunnt hårfäste uppepå......Ja du Coari...lilla gumman...HAHAHA
Jag tror nog att mer än jag satte i halsen här! Eller vad säger du Boj'an?

Och du Arizona bör nog också visa lite respekt för den senare utbildningen! De lärare jag haft har ala sagt att är man utbildad INNAN 1991, bör man antingen gå om hovslagarskolan eller gå alla fortbildningsblocken. Det har hänt så fruktansvärt mycket sedan 1977! Jag tvivlar starkt på att din examen är likställd med gesällen!

Enlighten me then oh great expert
Az

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 838
Senast: Piranesi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skrev den 14/11 2014 på ett medryttaravtal till en häst jag rider 2-4 dagar i veckan. Avtalet i sig täcker i stort sett alla...
2
Svar
38
· Visningar
4 226
Senast: Rosett
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hovslagaren som använts i stallet där jag är medryttare har bestämt sig för att inte ha firma längre. Hovis är utbildad och har haft...
Svar
3
· Visningar
1 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka