Hovslagare och försäkring...

Sv: Hovslagare och försäkring...

Vart o vad har du fått din uttbildning? Jag har ställt frågan engång förut men fick igen svar.
Az

Förlåt,, noterade inte det.

Första treveckors intagnings provet Skara 1992. Sedan va det kört där.

Lärnia Uppsala 1994.

Gesällbrev 1999.

Fortbildningsblock 1-6 2001-2002

Får jag ställa samma fråga tillbaka??

Men, sålänge hovis fortsätter hävda att det är så roligt med hästägare som vill lära sig, bryr sig om hur och varför, och fortsätter försöka bjuda mig på middag och dans och allt möjligt, så tror jag han anser han kan spara på öronpropparna? ;)

Det första minnet jag har i från dom tre veckor jag va välkommen på Hovslagarskolan i Skara: Kom nu i håg i Ert framtida yrkesutförande att blanda ALDRIG ihop nytta med nöje utan se skillnaden på Ert yrkesval och Er fritid. Om inte kommer det lätt ge kåren dåligt rykte och sprida massor av osanningar att ni är "lätt hovade". Detta i slutänden kommer leda till en ekonomisk ruin eftersom ingen sambo anser att ditt yrkesutövande på "hemmaplan" ska värderas i pengar, heller inte ske på normal arbetstid utan på fritid precis så som din sambo bedriver sin verksamhet på för sina hobby hästar.

Mkt tänkvärda ord som jag aldrig kommer glömma, därmed inte sagt att jag "ngn" gång har syndat.:crazy:

Lärnia Uppsala 1994.

Gesällbrev 1999.

Då är du en av de få i uppsala/stockholms trakten som har gjor det :)

(och det är inte ironi om du trodde det utan bara konstaterande att det är få som innehar Gesällbrev och ännu färre som går fortbildningsblocken)

Totalt 28 st i hela Sverige om man räknar bort de som har Mästerbrev, som har gått Fortsättningsblocken enligt Hovslagarförbundets sida.

Senast ändrad:

Fast 30 - 45 minuter för en helskoning, DET skulle - oavsett metod - få mig att dra åt mig öronen i expressfart...

Nej det handlar om bara en sak kunskap och om personen har skott hästen innan och vet hur den skall skos. På travare handlar det för det mesta om att "byta skor" och jämna till. Vi verkar oftast inte mycket längre då många går barfota i loppen.

Lärnia Uppsala 1994.

Gesällbrev 1999.

Det har jag redan sagt, Kurs 2 1977, 6 månad i teori, smidia, besiktning o sjukeslag, skoning, klovverkning, studia besök på smidiar, stuturiar, fabriker i Danmark, Tyskland och har hemma, och hade läs hästen bestånds delar på English, Svenska o Latin.

Värför var det kört i Skara?

Lärnia? vad är det?

Hur få man ett Gesällbrev?

Vad innabär Fortbildningsblock 1-6?

Mycket frågar jag vet.
Az

Det har jag redan sagt, Kurs 2 1977, 6 månad i teori, smidia, besiktning o sjukeslag, skoning, klovverkning, studia besök på smidiar, stuturiar, fabriker i Danmark, Tyskland och har hemma, och hade läs hästen bestånds delar på English, Svenska o Latin.

Värför var det kört i Skara?

Lärnia? vad är det?

Hur få man ett Gesällbrev?

Vad innabär Fortbildningsblock 1-6?

Mycket frågar jag vet.
Az

Jag har hittat den här infon när det gäller gesällbrev
http://www.hovslagarforeningen.nu/gesall_mastar_pdf/gesallbrev.pdf

Och det här om forsättningsblock 1-5 (OBS du behöver inte ha gesällbrev för att gå)

http://www.hovslagarforeningen.nu/sidor/blockspec.htm

Tusen tack, du är så snäll.
Läs igenom, Gud vad dom har krångla till det, det ta flera år att uttbilda sig!
Förstå inte ryktig vad man ska har den Gesällebrev till? man kan gå in till hovslagerskolen och göra provet och har det hälla färdig!
Az

I mina trakter finns det en "snabbhovis". H#n tar det 30 min att helsko en häst med nya skor, 20 min med gamla skor...:eek:
Släpper inte ner hoven imellan.;) Sen blev resultatet därefter.:(
Min fd hovis är en "långsamhovis". H#n tar 3 timmar att helsko min häst (inte nu längre, har ju bytt), visserligen har min pålle lite trix (straightbar,sula, hoofpad fram) och h#n varmskor alla hästar.

Tusen tack, du är så snäll.
Läs igenom, Gud vad dom har krångla till det, det ta flera år att uttbilda sig!
Förstå inte ryktig vad man ska har den Gesällebrev till? man kan gå in till hovslagerskolen och göra provet och har det hälla färdig!
Az

Fast vilket hantverk tar INTE flera år att lära sig att bemästra?

En smid med allt det innabär, metal, skoning av häst, oxer och mer, ta 7år.
Vi (min kurs) tog 6 månad för terori, praktic och slut prov. Pricis som allt annat bli man bättre med tiden, men det ska inte ta fler år för att göra ett Godkänd Slut Prov på en skoning, och man behöva igen Masterbrev för detta.
Ett Mästerbrev skulla innabär att den som erhålla en sån är Mäster i Smid - Hov - Klovvård.
Jag har fäktis sko´t en ox, men änse mig inte som non Mäster!!
Az

Az

Tolkar jag dig rätt om jag uppfattar din utbildning som en 6 månadersutbildning, och att du inte har ngn vidareutbildning sedan 1977????

Tolkar jag även rätt när du skriver att du inte ens har genomgått ett slutprov som uppvisar att du har goda grundkunskaper i hovslagaryrket ?

Varför har du inte vidareutbildat dig??? Det har hänt jättemkt både i forskning och yrkets fysiologiska utförande sedan 1977!!

1977 det är ju rena stenåldern, då fanns ju inte ens mobiltelefon.;)

En smid med allt det innabär, metal, skoning av häst, oxer och mer, ta 7år.
Vi (min kurs) tog 6 månad för terori, praktic och slut prov. Pricis som allt annat bli man bättre med tiden, men det ska inte ta fler år för att göra ett Godkänd Slut Prov på en skoning, och man behöva igen Masterbrev för detta.

Az

Mästarbrev är väl överkurs, däremot en så enkel sak som att avlägga Gesällbrevet är ju ett bevis på att du besitter goda grundkunskaper i yrket. Detta gesällbrev kan du ansöka och avlägga nu. Då har du oxå ett kvitto på att du faktiskt blivit bättre med tiden.

Vad har du för hovis som låter dig stå och frysa medans kaffet är varmt.

Lär din hovis att när hästägaren börjar frysa och det finns nybryggt kaffe så tar man av sig skoförklädet,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Ha ha! ja det skall jag hälsa honom, trodde inte det där lilla skoförklädet värmde så mycket men det kanske det gör? :angel:

Det vanliga inom just detta yrke är att nyexaminerade elever går ut och tror sig kunna sko som gud fader. Dom gör det ofta under sitt första 1 - 1 1/2 år helt ovetande om vad det är dom håller på med.

Därefter som ett brev på posten så börjar dom få förståelse för vad det är dom igentligen håller på med, vi kan säga att dom plötsligt blir ödmjuka och börjar bli självkritiska. Dom anser plötsligt att deras resulat inte lever upp till deras tidigare ställda förväntningar och det är NU först som dom börjar förkovra sig i sin yrkesroll.

Dom går helt enkelt in i väggen, jag vet inte hur många timmar av min fritid jag lagt ner på att lyssna på hur värdelösa dom känner sig,att dom aldrig kommer bli en bra hovis,hur idiotiska dom va som la ner så mkt pengar,energi och tid på denna utbildning.

Själv gick jag in i väggen i tre år, allt jag gjorde ansåg jag blev fel, inget blev bra och jag skämdes över hur jävla illa jag skodde,, inte ens en verkning kände man sig stolt över. Stackars min mentor som fick stå ut med allt mitt bölande och att jag skulle ta till repet över hur oduglig jag va.

Det är som ngn klok person har sagt, du kan aldrig utveckla dig så länge du inte är självkritisk, den dagen du anser dig fullärd är oxå den första dagen i ditt liv du börjar stagniera.

Totalt 28 st i hela Sverige om man räknar bort de som har Mästerbrev, som har gått Fortsättningsblocken enligt Hovslagarförbundets sida.

Nä så illa är det inte, alla som går fortbildningsblocken finns inte precenterade där, bara dom som slutfört sin examen.

Gissnings vis tror jag att det är totalt 40-50% av alla medlemmarna som kämpar på med olika block.

Eftersom jag inte har en 100% insyn i vad exakt min hovis har för utgifter så går det inte att ge en mer komplett uträkning än den jag har gjort.

Alltså bör du kanske knipa igen lite vad gälller dina sk uträkningar. Jag vet INGEN som skulle kunna leva på den kostnaden. Det gäller precis samma med alla hantverkare.

Tolkar jag dig rätt om jag uppfattar din utbildning som en 6 månadersutbildning, och att du inte har ngn vidareutbildning sedan 1977????

Tolkar jag även rätt när du skriver att du inte ens har genomgått ett slutprov som uppvisar att du har goda grundkunskaper i hovslagaryrket ?

Varför har du inte vidareutbildat dig??? Det har hänt jättemkt både i forskning och yrkets fysiologiska utförande sedan 1977!!

1977 det är ju rena stenåldern, då fanns ju inte ens mobiltelefon.;)

Viderutbildning? jo det har vi fått via hovslagerföränings införmation om olika typ av material som har kommit utt på marknad.
Jag las´d i Americans Hovslager Journal om vad nytt dom har kommit främ med.

Du för läsa vad jag skriv, Kurs 2 1977, vi alla görde Slutprov och fick Diplom. Den slutprov var grunden för den slut prov du skulla göra, men våra innabär Klovvård oxo.

Nej lilla gumman, vi had igen Juppi Nalli på den tiden, man fick planera med kunden i förvägg och lära att hitta sig rätt till stället.
Az

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 838
Senast: Piranesi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skrev den 14/11 2014 på ett medryttaravtal till en häst jag rider 2-4 dagar i veckan. Avtalet i sig täcker i stort sett alla...
2
Svar
38
· Visningar
4 226
Senast: Rosett
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hovslagaren som använts i stallet där jag är medryttare har bestämt sig för att inte ha firma längre. Hovis är utbildad och har haft...
Svar
3
· Visningar
1 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar