Hovslagare och försäkring...

Sv: Hovslagare och försäkring...

I kvarvarande summa ska företagaren försörja sig själv, men här har vi för enkelhetens skull inte räknat bort några summor för inköp av material, kläder, bil, bensin, försäkringar, alltså sådant som krävs för att driva företaget som ska ge företagaren sin inkomst.

Hovslagarförbundet har varit så snäll och räknat på det åt dig så jag kopierar deras uträkning från deras hemsida.

Årskostnad bil 6 års avskrivning 58 000 kr

Service och underhåll 18 000 kr

Skatt och försäkring 10 000 kr

Bränsle och olja 3000 mil 36 000 kr

S:a bilkostnad 122 000 kr

Materialkostnad 900 skoningar (skor och söm) 90 000 kr

Gasol 20 000 kr

Förslitningsmatrial 25 000 kr

Inventarier 21 000 kr

Arbetskläder 7 500 kr

Kurser och utbildning 12 000 kr

Företagsförsäkringar 16 000 kr

Övriga företagskostnader 27 000 kr

S:a kostnader för drift 218 500 kr

Önskat resultat 500 000 kr

Omsättning 840 500 kr

Kostnad per skoning 934 kr

Moms 233 kr

Kostnad per skoning inkl moms 1 167 kr och då är det med både skor och söm

Du behöver inte kopiera för att jag ska läsa, det var det här jag bad dig leta upp och läsa. Den här uträkningen är en minimi uträkning, nu ska vi fråga vdb men jag tror faktiskt att den är baserad på att man även ha en annan inkomst också, alltså att detta inte sker på full tid.

Nu kan du börja räkna på dina 500 kr, så får du se hur långt dessa räcker.;)

Och jag tycker att det är rätt roande att ni förutsätter att ingen kan jobba vitt som hovis om man tar 500:- inkl moms.

Ok, jag tror på det så snart du här gör en ekonomisk uträkning av hur många hästar denne hovis måste sko per dag/ månad/år för att i slutändan kunna ta ut en själig lön. Med själig lön menar jag 120.000:-/år eller 12.000:- i månaden.

Jag utgår ifrån att du menar netto efter skatt, och inte brutto.

12000 kr är inte mycket begärt, det är en låg inkomst efter skatt. Jag tror att de lägsta kollektivavtal vid heltid ligger på 13500 kr efter skatt. Hyffsad lön, varken bra eller dåig efter skatt, ligger mellan 14500-15500 kr.

Kan inte låta bli att förundras över vad jag som hovslagare antas tjäna.
Det låter som om vi drar in pengar i klass med vår kära statsminister.
Får nog ta ett snack med revisorn!!

Om det skulle vara så att vi kör runt och skor ;) oss på hästägarnas bekostnad genom att ta hutlöst betalt och dessutom få behålla alla dessa pengar som en lön förstår jag inte varför flertalet av oss ser ut som några luggslitna stackare.

Vi kunde ju all dammat runt i varsin sprillans ny Porsche Jeep och jobbat iklädda Armani kostymer.
Det borde definitivt inte vara brist på hovslagare i denna lukrativa bransch!

För att återknyta till SHF`s prislista så är det en rekomenderad prislista.
Vad man anser vara en skälig kostnad för arbetet. Att det sen varierar ngt mellan hovslagarna får väl anses vara ett sundhetstecken annars hade ju listan kunnat anses vara kartellbildning!

Vi hovslagare har ju alla olika förutsättningar, olika stora distrikt, det varierar i kompetens, utbildning osv.
En skoning utförd av en seriös yrkesutövare anser jag bör ligga mellan 1000:-och 1500:- inkl.moms. Ligger man under det så är det inte seriöst för det är omöjligt att överleva på.

Om man tex väljer att gå Föreningens fortbildning kostar det 5000:- per block
och den är på totalt 5 block + examen. Då tillkommer kostnad för boende och transport. I runda tal ca 35-40 000:- för att fortbilda sig.
Varför skall man göra det? Det är ju bara att dra på sig förklädet och köra runt och håva in pengar.

Det faktum att kunden håller med skor gör mig misstänksam, ingen av de kolleger jag känner som arbetar heltid låter kunderna köpa skor själva. Vi tillhandahåller fullt sortiment. Eftersom större inköp ger ett förmånligare pris.
Lådpris på skor ger billigare skor än pris per par. Ett visst antal lådor ger ytterligare rabbatt osv.
Skor man heltid gör man av med en hel del skor och behöver inte låta kunden hålla med skor!:devil:

Försäkringen ger ju även kunden ett skydd inte bara yrkesutövaren, vid en eventuell rättegång tex om det utdöms skadestånd till kunden så garanterar försäkringen ju att kunden får sina pengar!
En hovslagare som skor vitt för 500:- och desutom kanske inte har en försäkring åker på ett skadeståndskrav då lär det ju inte finnas en krona att hämta med den lönen!

Den här uträkningen är en minimi uträkning, nu ska vi fråga vdb men jag tror faktiskt att den är baserad på att man även ha en annan inkomst också, alltså att detta inte sker på full tid.
Den är uträknad på 900 skoningar. Det blir 4skoningar om dan vilket är en normal arbetsbörda för en heltidshovslagare.:angel:

Vill bara påpeka att ja tycker tråden har spårat ur, det finns flera trådar i ämnet om kostnader för hovslageri:crazy:

Vad innabar Föränings Fortbildning?
Az

Den är uträknad på 900 skoningar. Det blir 4skoningar om dan vilket är en normal arbetsbörda för en heltidshovslagare.:angel:

Vill bara påpeka att ja tycker tråden har spårat ur, det finns flera trådar i ämnet om kostnader för hovslageri:crazy:

Njae,,, det har väl gått in på ett sidospår men jag tycker att det är VIKTIGT att det repeteras i denna tråd eftersom den är aktuell.. Håller du me???

OK, om vi nu då tar den uträkningen du hänvisar till och det ex. som "är nämnt" (500:- inkl moms/ex skor) så kan vi utan att vara ekonom förstå att det räcker inte med att dubbla sina skoningar,(1800 skoningar, 8 skoningar om dagen) utan sanningen ligger närmare TRE DUBBLA vilket leder till att man absolut inte har några fritidsproblem, heller ingen semester. (förmodligen heller ingen fru/man eller flickvän/pojkvän som står ut i endast sju-tio år för att sedan resten av livet behöva köra runt sin käraste i en rullstol, helt barnlös.)

Hur länge håller en sådan hovis??? Max sju-tio år, ändå skriver vissa hästägare här att dom är rädda om sin hovis.. :angel:

VAT: Det va ett mkt klokt och kunskapsgivande inlägg!!

Senast ändrad:

Svenska Hovslagarföreningen har en vidareutbildning där man som hovslagare frivilligt kan vidareutbilda sig och då höja sin kompetens om man sen tidigare tex "bara" har en grundutbildning med examen och/eller Gesällbrev.
Det är bara ett krav att gå fortbildningen om man ska försöka sig på ett Mästarbrev.

Jag tog upp vidareutbildningen pga att jag tror att alla hästägare vill ha en hovslagare med så hög kompetens som möjligt men när man läser denna tråd kan det framstå som om man inte vill betala för det.

Om man inte kan få ut en rimlig lön som går att leva på varför skall man då lägga pengar på att vidareutbilda sig. Att man brinner för sitt jobb och hästarna räcker en bit men om man skall sko för 500:- inkl.moms så är det nog bättre att steka hamburgare på McDonalds eller sprattla sig trött hemma i soffan.

Jag skrev själig lön enbart för att jag ville se om Mitra ansåg den som själig brutto eller netto.;)

Vi får se vad hon kommer fram till.:angel:

Netto givetvis :cool:

Men intressant att se att du steppdansar runt alla frågor som berör dig själv. Ex utbildning, vad du räknar som tunga hästar m.m

Vi hovslagare har ju alla olika förutsättningar, olika stora distrikt, det varierar i kompetens, utbildning osv.
En skoning utförd av en seriös yrkesutövare anser jag bör ligga mellan 1000:-och 1500:- inkl.moms. Ligger man under det så är det inte seriöst för det är omöjligt att överleva på.

Om man tex väljer att gå Föreningens fortbildning kostar det 5000:- per block
och den är på totalt 5 block + examen. Då tillkommer kostnad för boende och transport. I runda tal ca 35-40 000:- för att fortbilda sig.
Varför skall man göra det? Det är ju bara att dra på sig förklädet och köra runt och håva in pengar.

Det faktum att kunden håller med skor gör mig misstänksam, ingen av de kolleger jag känner som arbetar heltid låter kunderna köpa skor själva. Vi tillhandahåller fullt sortiment. Eftersom större inköp ger ett förmånligare pris.
Lådpris på skor ger billigare skor än pris per par. Ett visst antal lådor ger ytterligare rabbatt osv.
Skor man heltid gör man av med en hel del skor och behöver inte låta kunden hålla med skor!:devil:

Försäkringen ger ju även kunden ett skydd inte bara yrkesutövaren, vid en eventuell rättegång tex om det utdöms skadestånd till kunden så garanterar försäkringen ju att kunden får sina pengar!
En hovslagare som skor vitt för 500:- och desutom kanske inte har en försäkring åker på ett skadeståndskrav då lär det ju inte finnas en krona att hämta med den lönen!

Om alla under 1000:- skoning är oseriösa så kan man ju undra varför listpriset är 880 inkl moms?

Dessutom så exakt som du säger så är skorna billigare för er hovslagare än för oss hästägare. Jag ger 50 kr/par för vanliga ridskor så en hovslagare bör ju få dom billigare. Många som jag känner köper sina egna skor eller köper dom av hovslagaren, speciellt om man vill ha specialskor. Hovis tjänar ju på att h*n slipper hålla ett stort lager av skor i alla storlekar.

Prissättningen är fri och vill min hovis ta 500 inkl moms så är det upp till den personen. Om nästa tar 1500 inkl moms så är det oxå upp till den personen.

Det jag har reagerat på i den här tråden är attityden att ALLA jobbar svart och slänger kvittona om den inte tar 1000:- eller mer för en skoning.

880 kr var ca priset för en ponny 2007, alltså jag med islänning kunde få ett sådant pris och jag betalade fö 850 kr vid den tiden för en sådan skoning. Idag 2009 får jag betala 950 kr för samma sak.

Det jag har reagerat på i den här tråden är attityden att ALLA jobbar svart och slänger kvittona om den inte tar 1000:- eller mer för en skoning.

Det är nog rätt uppenbart att det är så, i annat fall har man en sådan 20 minuters hovis vilket inte är ett dugg mera seriöst.:crazy:

Då är jag med, det har med geselbrev och masterbrev kom utt efter mig och jag vet var den kom ifrån.
Den som har geselbrev, för den uttövrahovslageri?
Az

Prissättningen är fri och vill min hovis ta 500 inkl moms så är det upp till den personen.

Ta då och svara på frågan som jag tidigare ställde.

Hur många hästar behöver din hovis sko per dag/månad/år för att kunna ta ut en själig lön??

Vi talar nu om bruttointäkt för att få en själig nettolön.

Nå,,,, Hur många hästar blir det???

Du kan helt enkelt inte ge ett seriöst svar på denna enkla fråga för du kommer redan innan du svart inse orimligheten i det hela.

Du och "vissa andra" i den här tråden är så j***a ego att ni skiter fullständigt i att förstå att även hovslagare är ett yrkes utförande och meningen med det yrket är inte att vi ska sponsra ridsporten. Däremot ska vi föra sporten framåt genom god hovvård vilket vi gör för dom utövare inom ridsporten som vill föra sporten framåt.

Försök nu att vara lite seriös i stället för envis i ditt svar.

Eftersom jag alltid tillhandahåller skor vid en skoning, så var mitt exempel baserat på en standardskoning inkl. skor och söm.

När jag skor vill jag använda kvalitetskor som jag är van vid och tycker om att arbeta med, i mitt fall Holländska. Dessutom är vårt yrke ett serviceyrke och att hålla skor i lager till mina kunder tycker jag ingår i servicen!

Så som min kundkrets ser ut så håller jag skor i storlekarna 8x0 till 6 plus att jag har specialskor i bilen som många hästägare nog inte ens visste fanns, krävs det något utöver det får jag väl svetsa eller, gud förbjude, starta ässjan:grin:.

Prissättningen är fri det håller jag med om, men vi som har detta som yrke är ju fullt medvetna om vad man måste sko in för att kunna leva på det!

I Sverige får alla som vill o känner för det, utöva hovslageri, till och med min gammelmormor om hon hade levt!
Med eller utan utbildning, gesällbrev eller kunskap över huvudtaget, det är helt oreglerat enligt Svensk lag.
Man kan ju så klart alltid bli stämd!!

En liten fråga som inte har med det ni diskuterar att göra... Har du alltid med dig en svets ifall det behövs eller åker du iväg och fixar det? För det är väl inte så många stall som har det att tillgå??!! Intressant att veta!:)

Eftersom vdb inte gitter så ska jag förklara för dig, dessa pengar ......

Gitter och gitter....man orkar inte stånga sin panna blodig hur länge som helst. Den här människan kan inget om företagande , det är ju solklart...

Mitra: 1miljon i omsättning = en högst normal omsättning för EN egenföretagare. SKM säger 1 mille per person är vad man bör omsätta för att kunna plocka ut en skälig lön. Du kan ju kolla med SKM om du inte tror på alla oss som faktiskt är i föratagarvärlden 24/7...

Det du skriver avslöjar väldigt mycket om dina okunskaper...

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 838
Senast: Piranesi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skrev den 14/11 2014 på ett medryttaravtal till en häst jag rider 2-4 dagar i veckan. Avtalet i sig täcker i stort sett alla...
2
Svar
38
· Visningar
4 226
Senast: Rosett
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hovslagaren som använts i stallet där jag är medryttare har bestämt sig för att inte ha firma längre. Hovis är utbildad och har haft...
Svar
3
· Visningar
1 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka