Hovslagare och försäkring...

Sv: Hovslagare och försäkring...

Jag skrev att jag skulle räkna på det sen eftersom jag var tvungen att äka iväg. Inte för att jag inte kan räkna :cool:

Jag handlar mina skor själv och betalar precis som jag skrev innan milpeng till min hovis om det är mindre än 4 hästar.

500:- moms 100:-

Kvar 400:-

Avgifter: 244,52:-

Kvar efter dessa avgifter 155,48:-

Utöver detta så få hovis betalt för sin körning och jag köper skor av honom eller åker och köper dom själv.

Jag vet vad en Fskattsedel är. Och jag vet oxå att man betalar på avgifter på vinsten och inte på hela summan.

För att vara ärlig så skiter jag i om min hovis vill ta 500:- inkl moms och ge mig ett kvitto istället för 1300:- inkl moms och kvitto.

Skodde han med dina verktyg? Betalade du hans försäkringar? Betalade du hans vidareutbildnin? etc etc etc...

Skodde han med dina verktyg? Betalade du hans försäkringar? Betalade du hans vidareutbildnin? etc etc etc...

Givetvis inte. Men om han vill ta den summan är det upp till hovis. Jag tänker inte betala mer än hovis vill ha.

Med vad betalar du försäkringar, verktyg, arbetskläder, bilreparationer, vidareutbildningskostnader, material, kroppsunderhål( massage etc),

Kroppsunderhåll??? Går du oxå på Tai massage??? Ja dom vet jag tar en timpening på 500:- (all include):p

Sorry "Friday afternone" å nu åker jag på kollegialt storstryk av ngn som skuttar.:o

Kanske bäst att skaffa en livförsäkring ovan på all vinst.

Kvar efter dessa avgifter 155,48:-

Utöver detta så få hovis betalt för sin körning och jag köper skor av honom eller åker och köper dom själv.

Tror du att du skulle gå runt på den summan om du ska hålla bil, telefon, verktyg, kläder skor mm. Jag utgår nämligen ifrån att din hovis vill ha en lön också, för inte idkar han väl välgörenhet?

Givetvis inte. Men om han vill ta den summan är det upp till hovis. Jag tänker inte betala mer än hovis vill ha.

Vad du och din Hovis komma överens om är era sak, han kan sko åt dig gattis för att h-n tycka om dig och din häst, men jag tycka h-n är skildig att tala om för dig vad priset för en skoning är bland dom andra hovslager så att om du måsta ännlita en ny hovis du inte inte få hjärt attack när den begär sitt pris.

Ni prata om 1000 - 1500 för en skoning :crazy: men----det säkert stamma, som jag sa det är många år sen jag var verksom, jag vet på min tid tog jag Hovslager Pris List betalte, och det gick runt med mycket ont, och Karl XI 1680 uttal om sina Rytter kom många gånger i tänken:
"Må Herren Gud Göra Mina Tjänare Säliga, Rika Komma De Icka Att Bli"
Gud bevara den stakers hovslager, för igen annan komma att göra det.
Az

När jag anlitade min hovs för första gången, det lär ska vara 14 år sedan nu fick jag då betala 500 kr per häst. Mycket pengar vid den tiden var det, och han har alltid varit någon 100 lapp billigare än gängse lista.

Men jag vet att han kommer på utsatt tid, jag vet att han gör ett kanonjobb och lägger ner tid på varje moment och inte en sådan 20-30 minuters skoning. Jag kan alltid fråga honom om det är nåt jag funderar på, osv. Detta är värt mer än de pengar min hovis tar, men han vill ju inte bli bjussad på varken kaffe eller annat så vad gör man?

Du ska göra pricis som du har gört dom sista 14 år, äntagligen triffs din hovslager med dig. Du är en bra kund.
Az

Detta är värt mer än de pengar min hovis tar, men han vill ju inte bli bjussad på varken kaffe eller annat så vad gör man?

Kaffe skulle jag gärna vilja bli bjussad på, gärna Kaffe latte. Det där med ngt annat tolkar jag som yrkesståndhet. Man blandar aldrig ihop sitt yrke med fritid, även om jag förstår att det för din hovis kan leda till större kunskap.

Kaffe skulle jag gärna vilja bli bjussad på, gärna Kaffe latte. Det där med ngt annat tolkar jag som yrkesståndhet. Man blandar aldrig ihop sitt yrke med fritid, även om jag förstår att det för din hovis kan leda till större kunskap.

Ja det beror ju naturligtvis på läggning förstås, om det skulle öka min hovis kunskap? Ja man vet aldrig.:rofl:

Tror du att du skulle gå runt på den summan om du ska hålla bil, telefon, verktyg, kläder skor mm. Jag utgår nämligen ifrån att din hovis vill ha en lön också, för inte idkar han väl välgörenhet?

Jag utgår oxå från att min hovis vill ha en lön som h*n kan leva på. Jag utgår oxå från att den har mer än 1 häst om dagen.

Om man är en hyffsat poppis hovis så har man väll ca 6 skoningar om dagen. Jobbar 5 dagar i veckan (ja jag anser att min hovis oxå ska ha fritid)

Det blir ca 4664:- kr i veckan *4=18657:- i månaden efter att avgifterna till staten är betalda.

Milersättning och skor betalar ju hästägaren. Tycker h*n att den får en lön som går att leva på så är det ok för mig.

Ni som är hovslagare hur många skoningar och verkningar har ni i snitt i månaden?

Jag utgår oxå från att min hovis vill ha en lön som h*n kan leva på. Jag utgår oxå från att den har mer än 1 häst om dagen.

Om man är en hyffsat poppis hovis så har man väll ca 6 skoningar om dagen. Jobbar 5 dagar i veckan (ja jag anser att min hovis oxå ska ha fritid)

Det blir ca 4664:- kr i veckan *4=18657:- i månaden efter att avgifterna till staten är betalda.

Milersättning och skor betalar ju hästägaren. Tycker h*n att den får en lön som går att leva på så är det ok för mig.

Ni som är hovslagare hur många skoningar och verkningar har ni i snitt i månaden?

Men alltså??? Du har ju noll koll! Statens utgifter är de MINSTA i ett företag! Det är ala andra utgifter som drar ner intäkterna. Och jag skor inte 6 hästar om dagen. Du är så ute på tunn is så du förstår inte. Rvisor kostar, försäkringar som vi mässat om hundra gånger inköp av nya verktyg. Mina raspar för att ta ett exempel, håller ca 2 veckor( á 300 kr styck). Nya tänger då och då. Inköp av firmabil=150.000:-, vidareutbildning osv osv osv. Det är inte guld och gröna skogar att vara företagare i dagens sverige. Jag tjänar INTE 1500 per skoning rätt ner i fickan som många tror. Varför vill du inte inse det?

5000 sek är vad man BÖR dra in per DAG för att kunna plocka ut en skälig lön(20000:-) i månaden enligt skatteverkets uträkningar och rekommendationer. Skaffa dig mer kunskaper innan du glappar för mycket.

Tror du verkligen på allvar att en företagare BARA har statens utgifter att betala? Du betalar milersättning Ja, Men inköpet av bilen då? Inköpet av alla verktyg( bara inköpet av alla de verktyg man behöver uppgår till ca 50000:- Jag orkar knappt ens diskuttera det med dig för du har så lite koll...

5000 sek är vad man BÖR dra in per DAG för att kunna plocka ut en skälig lön(20000:-) i månaden enligt skatteverkets uträkningar och rekommendationer. Skaffa dig mer kunskaper innan du glappar för mycket.

Tror du verkligen på allvar att en företagare BARA har statens utgifter att betala? Du betalar milersättning Ja, Men inköpet av bilen då? Inköpet av alla verktyg( bara inköpet av alla de verktyg man behöver uppgår till ca 50000:- Jag orkar knappt ens diskuttera det med dig för du har så lite koll...

Nä jag tror inte att det endast är statens utgifter som man betalar. MEN varför gå i taket för att det finns hovslagare som tar 500 inkl moms? Jag väljer hovslagare efter vad de kan, och givetvis efter vad de tar. Kan jag få en lika duktig hovslager som tar 500 istället för 1300 så tar jag givetvis den för 500.

Men enligt dig så finns det ingen hovslagare som klarar sig på mindre än 1,2 mille i omsättning i företaget. För det är endast då dom man kan få en månadslön på 20000:-

Kan bara konstatera att alla är vi olika och jag är nöjd med mitt val. Mina hästar är nöjd med mitt val och det är det som räknas för mig.

Har du sett hans f skatt sedel, vet du att han har en registrerad firma???

Om inte, kolla f skatten för har han ingen så är det du som kommer få betala hans kostnader till staten vid en ev. granskning.

Hoppas fortfarande du är nöjd.

En Rasp På 2 Veckor :eek: då tro jag nog du har höga uttgifter! vad har du för häster där uppa i Norrland????
Az

Känna du trygg med din hovis ska du behålla den så länga det går. Men u vet du vad den Real Kostnad är för en skorning utta på marknad.
Az

Eftersom vdb inte gitter så ska jag förklara för dig, dessa pengar är innan skatt och de är dessutom så att dessa pengar ska täcka utgifter som hovis har i samband med sitt yrkesutövande. Jag vet inte vad utgifter för bensin, försäkringar, verktyg etc kan uppgå till varje månad, det är säkert väldigt olika beroende på var man bor. Sen ska de täcka hovis egen lön, dvs mat, bostad mm. Kort sagt du vet själv vad som krävs för att bo.

Att stirra sig blind på omsättningen är ju väldigt okunnigt, den säger ju absolut ingenting om hur mycket man tjänar. Jag vet företag med omsättning runt 2 mille, där ägarna inte ens kan kvittera ut någon lön. Så ta gärna reda på vad omsättning är för något.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 838
Senast: Piranesi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skrev den 14/11 2014 på ett medryttaravtal till en häst jag rider 2-4 dagar i veckan. Avtalet i sig täcker i stort sett alla...
2
Svar
38
· Visningar
4 226
Senast: Rosett
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hovslagaren som använts i stallet där jag är medryttare har bestämt sig för att inte ha firma längre. Hovis är utbildad och har haft...
Svar
3
· Visningar
1 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka