Hovslagare och försäkring...

Sv: Hovslagare och försäkring...

Det är rätt normalt att en rasp inte håller för mer än 50-70 hästar eller ska man säga 200-280 hovar.

Christ!!!!! en rasp räcker fler år för mig. Änta du änvander inte klubb o klingen.
Az

Christ!!!!! en rasp räcker fler år för mig. Änta du änvander inte klubb o klingen.
Az

Nej jag föredrar lite modernare verktyg, rasp och nipper. Detta av två orsaker.

1. Jag vill inte utsätta mina och hästens leder för flera slag än nödvändigt, det räcker med dom slag man är tvungen att använda när man spikar dit skorna och nitar.

2. Jag har aldrig lärt mig att bearbeta vägghornet i fysiologisk symetri med klubba och klinga,, och jag kan lova dig att det har ingen annan heller lyckats lära sig.

Eftersom vdb inte gitter så ska jag förklara för dig, dessa pengar är innan skatt och de är dessutom så att dessa pengar ska täcka utgifter som hovis har i samband med sitt yrkesutövande. Jag vet inte vad utgifter för bensin, försäkringar, verktyg etc kan uppgå till varje månad, det är säkert väldigt olika beroende på var man bor. Sen ska de täcka hovis egen lön, dvs mat, bostad mm. Kort sagt du vet själv vad som krävs för att bo.

Att stirra sig blind på omsättningen är ju väldigt okunnigt, den säger ju absolut ingenting om hur mycket man tjänar. Jag vet företag med omsättning runt 2 mille, där ägarna inte ens kan kvittera ut någon lön. Så ta gärna reda på vad omsättning är för något.

De är efter skatt, som du kunde läsa så var det efter att det var inbetalt till staten. Jag vet vad omsättning är.

Men jag tror oxå att det finns dom som kan leva på en lön som den här annars hade de tagit mer betalt. Jag tror inte att alla måste dra in 100000:- i omsättning varje månad för att få ut en lön på 20000:-

Och på samma sätt som jag inte kommer att betala mer till min foderleverantör än den kräver så tänker jag inte göra det till hovis heller.

Senast ändrad:

Nej jag föredrar lite modernare verktyg, rasp och nipper. Detta av två orsaker.

1. Jag vill inte utsätta mina och hästens leder för flera slag än nödvändigt, det räcker med dom slag man är tvungen att använda när man spikar dit skorna och nitar.

2. Jag har aldrig lärt mig att bearbeta vägghornet i fysiologisk symetri med klubba och klinga,, och jag kan lova dig att det har ingen annan heller lyckats lära sig.

Rasp o Nipper är ingen modernare verktyg, allt utom rasp fick vi tillverka själv på skolan.

1. Har aldrig hört eller sett att klubb o klinga är skadlig för leder.

2. Vägghornet i fysiologisjk symetri :confused: förstå inte vad du menär.

Gick du inte uttbildning i Skara?
Az

Rasp o Nipper är ingen modernare verktyg, allt utom rasp fick vi tillverka själv på skolan.

1. Har aldrig hört eller sett att klubb o klinga är skadlig för leder.

2. Vägghornet i fysiologisjk symetri :confused: förstå inte vad du menär.

Gick du inte uttbildning i Skara?
Az

Utifrån ditt svar så tolkar jag det som att DU gick din utbildning på Skara.

De är efter skatt, som du kunde läsa så var det efter att det var inbetalt till staten. Jag vet vad omsättning är.

Men jag tror oxå att det finns dom som kan leva på en lön som den här annars hade de tagit mer betalt. Jag tror inte att alla måste dra in 100000:- i omsättning varje månad för att få ut en lön på 20000:-

Och på samma sätt som jag inte kommer att betala mer till min foderleverantör än den kräver så tänker jag inte göra det till hovis heller.

Det va en tjurskallig j****v

Tanken har inte slagit dig om både din foderlev. och hovis har ett annat yrke "vid sidan om" som klarar deras försörjning och i detta yrkesutförande kastar kvittona utan att redovisa denna extrainkomst.

Tips. Kolla med skattemyndigheten för det står ju på kvitto både org. nr och att dom innehar F-skatt sedel.

Behöver du hjälp så får du gärna PM:a mig.;)

Det va en tjurskallig j****v

Tanken har inte slagit dig om både din foderlev. och hovis har ett annat yrke "vid sidan om" som klarar deras försörjning och i detta yrkesutförande kastar kvittona utan att redovisa denna extrainkomst.

Tips. Kolla med skattemyndigheten för det står ju på kvitto både org. nr och att dom innehar F-skatt sedel.

Behöver du hjälp så får du gärna PM:a mig.;)

Jag behöver ingen hjälp jag vet exakt vad jag ska titta efter ;) dessutom så skulle jag inte tro att foderleverantören som är en stor firma skulle ha något annat arbete vid sidan om. Och Hovis skriver kvitto som man ska och skor även till andra som har firma och som redovisar sina kvitto. Så jag litar på att h*n har sina papper i ordning.

Mucho mucho tacksom, du är snäl att senda deras site.
Har inte sett listen på länge, vad glad jag bli att dom har förenklet den igen, raka rör pris.
Så, var komma dessa 1000sk. och upp priserna ifrån?
Az

Har ingen aning :)

OM jag förstått dig rätt, så har du diskuterat på dessa ca 155 kr x 30 hästar per vecka. Dessa 155 kr är ursprunget från 500 kr minus moms och sociala avgifter. Men vet du i denna summa ingår INTE inkomst skatten, den har du glömt.

Du har fått ihop en summa som är långt lägre än för gemene man, en sketen chaufför som kör ut varor till olika butiker har en dags lön av ca 1800-1900 kr före skatt

880 kr för en helskoning är för storleksordning ponny, fast utan milersättning .Listan är också som du noterar från 2007, vi är nu på år 2009 den är alltså rätt gammal och inte uppdaterad.

Din hovis utför säkert ett bra arbete, men påstå inte att detta sker vitt för så är inte fallet.;)

Om du letar på samma sida så vet jag att det finns en uträkning för hur mycket en hovis bör tjäna för att klara av hela skeppet med inkomster och utgifter. Dvs det finns en uträkning om hur omsättningen bör se ut för att man ska gå runt med ett hovslageri.

Länk till hövslagförbundets rekomenderade listpris.

http://www.hovslagarforeningen.nu/sidor/prislista.htm

Enligt dom så är det ju listpriset 880:- inkl moms för en skoning.

Du e duktig du men har du inte glömt ngt???

Jag lägger ut hela listan här och fetmarkerar: det du "glömt" att ta med i den totala kostnaden.

Rekomenderad prislista 2007

Hovslageri 1/1 1/2
Skoning arbetskostnad inklusive söm 880:- 440:-
Skoning arbetskostnad inklusive söm
(tung häst) 1260:- 630:-
Tillägg för arbetskostnad vid skoning med sulor eller liknande 280:- 140:-
Verkning för barfotagång 400:- 200:-
Verkning för barfotagång (tung häst) 600:- 300:-

Hovsjukvård
Visitering av hov, lokalisering av böld eller annan hovrelaterad hälta 250:-
Dränering av hovböld 350:-
Nitning av hovspricka 350:-
Plastning av hov ink. material 400:- 600:-

Övriga tjänster samt beslagssmide
Instruktör/föreläsare vid kurs el motsvarande 800:-/tim
Tävlingshovslagare vid arrangemang
(ridsport, mässor och utställningar). Därutöver debiteras enskild kund enl. taxa, se ovan. 380:-/tim
Borrning och gängning av extra broddhål 20:-/hål
Övrigt svets- och smidesarbete enligt timdebitering 720:-/tim

Material

Kostnad för material tillkommer på samtliga punkter ovan.
Materialkostnaderna debiteras olika beroende på inköpspris.

Resekostnad
Inklusive milersättning, restidsersättning och inställelseavgift 90:-/mil

Kostnaden för arbetet kan, efter överenskommelse med kunden,
beräknas enligt timdebitering vid försvårande omständigheter

Jag behöver ingen hjälp jag vet exakt vad jag ska titta efter ;)

Ska jag skriva i blindskrift för att du ska förstå???

Nåväl nu återgår vi till din hovis som tar 500:- inkl moms och resa inkl material. Är du fortfarande "tvärsäker" på att du inte kommer drabbas att betala hans statliga utgifter vid en granskning av hans rörelse??

OM jag förstått dig rätt, så har du diskuterat på dessa ca 155 kr x 30 hästar per vecka. Dessa 155 kr är ursprunget från 500 kr minus moms och sociala avgifter. Men vet du i denna summa ingår INTE inkomst skatten, den har du glömt.

Du har fått ihop en summa som är långt lägre än för gemene man, en sketen chaufför som kör ut varor till olika butiker har en dags lön av ca 1800-1900 kr före skatt

880 kr för en helskoning är för storleksordning ponny, fast utan milersättning .Listan är också som du noterar från 2007, vi är nu på år 2009 den är alltså rätt gammal och inte uppdaterad.

Din hovis utför säkert ett bra arbete, men påstå inte att detta sker vitt för så är inte fallet.;)

Om du letar på samma sida så vet jag att det finns en uträkning för hur mycket en hovis bör tjäna för att klara av hela skeppet med inkomster och utgifter. Dvs det finns en uträkning om hur omsättningen bör se ut för att man ska gå runt med ett hovslageri.

Nu är du ute och cyklar. Man betalar inte inkomsskatt när man har Fskattsedel utan dessa avgifter är istället för inkomskatt. För kom inte och påstå att du betalar 61,13% till staten +32% inkomskatt. Vilket skulle innebära 93,13% skatt :grin:

Dessutom om du läser noga så ser du att listan gäller från 08-01-01 alltså från förra året och gäller tillsvidare.

Jag har tittat på den andra sidan oxå bara att klicka på länken som står ovanför och då står det att en skoning inkl skor ska kosta 1 167 kr inkl moms.

Jag pratar om normalskoningar för en normalhäst.

Ska jag skriva i blindskrift för att du ska förstå???

Nåväl nu återgår vi till din hovis som tar 500:- inkl moms och resa inkl material. Är du fortfarande "tvärsäker" på att du inte kommer drabbas att betala hans statliga utgifter vid en granskning av hans rörelse??

Ursäkta!!! Jag har hela tiden skrivet att resa ingår inte om det är mindre än 4 hästar och även skrivet att skor ingår inte. Lär dig att läsa!!!

Du e duktig du men har du inte glömt ngt???

Jag lägger ut hela listan här och fetmarkerar: det du "glömt" att ta med i den totala kostnaden.

Rekomenderad prislista 2007

Hovslageri 1/1 1/2
Skoning arbetskostnad inklusive söm 880:- 440:-
Skoning arbetskostnad inklusive söm
(tung häst) 1260:- 630:-
Tillägg för arbetskostnad vid skoning med sulor eller liknande 280:- 140:-
Verkning för barfotagång 400:- 200:-
Verkning för barfotagång (tung häst) 600:- 300:-

Hovsjukvård
Visitering av hov, lokalisering av böld eller annan hovrelaterad hälta 250:-
Dränering av hovböld 350:-
Nitning av hovspricka 350:-
Plastning av hov ink. material 400:- 600:-

Övriga tjänster samt beslagssmide
Instruktör/föreläsare vid kurs el motsvarande 800:-/tim
Tävlingshovslagare vid arrangemang
(ridsport, mässor och utställningar). Därutöver debiteras enskild kund enl. taxa, se ovan. 380:-/tim
Borrning och gängning av extra broddhål 20:-/hål
Övrigt svets- och smidesarbete enligt timdebitering 720:-/tim

Material

Kostnad för material tillkommer på samtliga punkter ovan.
Materialkostnaderna debiteras olika beroende på inköpspris.

Resekostnad
Inklusive milersättning, restidsersättning och inställelseavgift 90:-/mil

Kostnaden för arbetet kan, efter överenskommelse med kunden,
beräknas enligt timdebitering vid försvårande omständigheter

Så om man ska utgå från det du har fetmarkerat så tar du betalt för både barfotaverkning och skoning på samma häst :cool: plus att alla hästar är tunga hästar. Vad räknar du som tung?

Jag räknar ardenner m.m som tung häst och det har alla hovslagare jag har haft genom åren oxå gjort.

Så enligt din fetmarkering så är en vanlig skoning

Tung häst skoning 1260
verkning för barfotagång tunghäst 600
sulor 280
extra broddhål 40*4= 160 (två per sko)

Vilket blir Summa: 2300:- för en skoning med sulor och extra broddhål vilket tycks i dina ögon vara en normalskoning. +kostnaden för skor.

I mina ögon så tar man inte betalt för både barfotaverkning och skoning. utan antingen eller. Plus en normalskoning är med vanliga ridskor och inget annat.

Senast ändrad:

Du har räknat med en arbetsgivaravgift på en egenföretagare, någon sådan avgift finns inte för den som arbetar åt sig själv.

http://www.skatteverket.se/fordigso...ocialavgifter.4.18e1b10334ebe8bc80005862.html

Som anställd kostar du din arbetsgivare nästan det dubbla mot vad du har i lön per månad.

Man betalar moms och inkomstskatt på intjänat belopp, i en totalsumma räknas först den avgående momsen bort, därefter sociala egenavgifter och sen dras skatten. I kvarvarande summa ska företagaren försörja sig själv, men här har vi för enkelhetens skull inte räknat bort några summor för inköp av material, kläder, bil, bensin, försäkringar, alltså sådant som krävs för att driva företaget som ska ge företagaren sin inkomst.

Du har räknat med en arbetsgivaravgift på en egenföretagare, någon sådan avgift finns inte för den som arbetar åt sig själv.

http://www.skatteverket.se/fordigso...ocialavgifter.4.18e1b10334ebe8bc80005862.html

Som anställd kostar du din arbetsgivare nästan det dubbla mot vad du har i lön per månad.

Man betalar moms och inkomstskatt på intjänat belopp, i en totalsumma räknas först den avgående momsen bort, därefter sociala egenavgifter och sen dras skatten. I kvarvarande summa ska företagaren försörja sig själv, men här har vi för enkelhetens skull inte räknat bort några summor för inköp av material, kläder, bil, bensin, försäkringar, alltså sådant som krävs för att driva företaget som ska ge företagaren sin inkomst.

Mitt räknefel var att jag hade skrivet

Arbetsgivaravgift på 31,42 %
Egenavgift på 29,71 %

Istället för Egenavgift 29,71%
Inkomstskatt 31,42%

Men summan blir det samma. Och jag tycker att det är rätt roande att ni förutsätter att ingen kan jobba vitt som hovis om man tar 500:- inkl moms. Och att sen en av er oxå tror per automatik att foderleverantörer slänger kvitto och inte redovisar vad den tjänar. Utan att ens veta vad man betalar eller var man köper sitt foder är bara :rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 838
Senast: Piranesi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skrev den 14/11 2014 på ett medryttaravtal till en häst jag rider 2-4 dagar i veckan. Avtalet i sig täcker i stort sett alla...
2
Svar
38
· Visningar
4 226
Senast: Rosett
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hovslagaren som använts i stallet där jag är medryttare har bestämt sig för att inte ha firma längre. Hovis är utbildad och har haft...
Svar
3
· Visningar
1 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka