Hovslagare och försäkring...

Sv: Hovslagare och försäkring...

... din hovis kommer bränna ut sig i förtid om han/hon inte får betalt för kvalite.

Det handlar väl snarare om att ta betalt i det här läget? Tror inte att en kunnig hovslagare med hög kvalitet på sitt arbete och som är omtyckt, kommer att förlora någon (eller i alla fall inte särskilt många) av sina kunder ifall h*n skulle höja sitt pris med någon hundralapp. Jag har inte bytt ut min hovslagare trots två prishöjningar de senaste åren och tänker inte göra det i första taget heller. Men det betyder inte att jag tänker be om en prishöjning direkt.

För dig just nu är det ekonomiskt positivt, för din hovis ekonomiskt negativt. Du kommer inom en snar framtid ångra din positiva inställning för din hovis kommer bränna ut sig i förtid om han/hon inte får betalt för kvalite.

Va inte så egoistisk utan tänk lite mera som ett lagarbete.

Så lustigt.
Så när du köper ditt grovfoder av en bonde ber du honom höja priset till det dubbla, så han även kan få ut lite lön, och inte bara täcka sina produktionskostnader?
Isåfall får du gärna köpa grovfoder och spannmål av mig.

Så enligt dig så ska man betala 1000-1600:- för en skoning stället för 500:-

En normal skoning tar ca 1 timme att göra och personligen tycker jag att en timlön på 500:- är mer rimligt än 1500:- :grin:
Hade en hovis ett tag som tog 500:- för att verka och tja det tog 15 min per häst = 2000:- i timmen.

Nä då är jag egonist nog att betala 500:- till en bra hovis som jag är nöjd med än 1500:-

Även om jag är hästägare så skiter jag inte pengar :cool:

Bra att du tog upp detta även om du verkar tro att brutto är netto.
Nu ska inte tråden spåra ur i ekonomi för det finns massor av andra trådar som handlar om skillnaden på äpplen och päron.

Jag vill bara nämna att en fysiologisk skoning, väl utförd av oberoende utbildad eller outbildad yrkesutövare tar i ett grundutförande ca 1 timme i snitt. Efter att staten tagis sin del, material är avräknat, bil/milersättning samt övriga kostnader så är inte timmlönen ens 500:-. Och då utgår jag ifrån ett bruttopris för denna grundskoning som jag tar/ 1300:- inkl moms.

Den verkliga timmlönen från detta ex. är faktiskt 187:- och då har vi inte räknat av dagens totala timmlön med den obetalda tiden som vi inte får betalt för när vi åker mellan olika stall,behöver vänta på hästar som inte är i arbets mässigt skick vid avtalad tid, hästägare som "skäl" gratis tid med " kan du bara,kan du bara" Bla bla bla..

Har du tänkt så långt eller tror du att en egenföretagare får alla pengar rakt ner i fickan netto så som alla anställda får den 25:e varje månad???

Hallå,, vilken värd lever både du och många andra som svarat i denna tråd i???

Jag förstår inte varför du ens tog åt dig och i onödan blev ledsen.

vdb:s puchade inlägg va riktat till mig.:D

Men!?? NEJ! Det var den DU quotade som var puckat...vi är övverens för en gångsskulll...

Så enligt dig så ska man betala 1000-1600:- för en skoning stället för 500:-

En normal skoning tar ca 1 timme att göra och personligen tycker jag att en timlön på 500:- är mer rimligt än 1500:- :grin:
Hade en hovis ett tag som tog 500:- för att verka och tja det tog 15 min per häst = 2000:- i timmen.

Nä då är jag egonist nog att betala 500:- till en bra hovis som jag är nöjd med än 1500:-

Även om jag är hästägare så skiter jag inte pengar :cool:

ALLA hästägare skiter pengar....Tror du på allvar att hela min debiterade tusenlapp går direkt i min ficka? Då vet du inte mycket om företagande.

Men ursäkta, hur räknar du egentligen? 500 spänn för en skoning är ju knappast vitt. Inte en chans i världen att den hovisen bedriver en seriös verksamhet, i vart fall om du förutsätter att hovis får 500 spänn för en timmes jobb.

Så skatt och sociala avgifter då? Hur tar din hovis sog fram, med buss? Hur når du din hovis? Med röksignaler? Material och verktyg, tror du att dessa är gratis?

Boj ruskar bara på huvudet.:angel:

Bra att du tog upp detta även om du verkar tro att brutto är netto.
Nu ska inte tråden spåra ur i ekonomi för det finns massor av andra trådar som handlar om skillnaden på äpplen och päron.

Jag vill bara nämna att en fysiologisk skoning, väl utförd av oberoende utbildad eller outbildad yrkesutövare tar i ett grundutförande ca 1 timme i snitt. Efter att staten tagis sin del, material är avräknat, bil/milersättning samt övriga kostnader så är inte timmlönen ens 500:-. Och då utgår jag ifrån ett bruttopris för denna grundskoning som jag tar/ 1300:- inkl moms.

Den verkliga timmlönen från detta ex. är faktiskt 187:- och då har vi inte räknat av dagens totala timmlön med den obetalda tiden som vi inte får betalt för när vi åker mellan olika stall,behöver vänta på hästar som inte är i arbets mässigt skick vid avtalad tid, hästägare som "skäl" gratis tid med " kan du bara,kan du bara" Bla bla bla..

Har du tänkt så långt eller tror du att en egenföretagare får alla pengar rakt ner i fickan netto så som alla anställda får den 25:e varje månad???

Hallå,, vilken värd lever både du och många andra som svarat i denna tråd i???

Ursäkta!!! Skulle jag inte veta skillnaden på brutto och netto :rofl::rofl:
Jag vet exakt vad det är och precis som alla andra så betalar jag skatt på mina pengar och egenavgifter. Min timlön räknas oxå i brutto alltså före skatt. Min lön är oxå uppdelad i före och efter skatt.

Dessutom så tar de flesta hovslagare extra betalt för att köra så den kostanden går utanpå skoningen/verkningen. De hovslagare jag har haft har tagit milpeng om det är mindre än 4 hästar som ska fixas. Plus att man får betala extra för skor.

Så jag lever i verligenheten var lever du?

Där 1300:- inkl moms blir 187:- i lön :cool:

Momsen på 1300:- är 260:-
1040:- kvar med andra ord,
Arbetsgivaravgift på 31,42 %
Egenavgift på 29,71 %

Summa: 505,31:- kvar efter att dessa avgifter är betalda.

Skattefri bilersättning och maximiavdrag per mil förutsatt
att den anställde betalar drivmedlet. Egen bil 18,50 kr/mil

Så det är lite skillnad på dina 187:- i timmen mot vad det blir, givetvis ska slitage på verkyg räknas in och det har jag inte kunnat räkna med eftersom jag inte vet hur längre dessa håller för just dig.

ALLA hästägare skiter pengar....Tror du på allvar att hela min debiterade tusenlapp går direkt i min ficka? Då vet du inte mycket om företagande.

Nej det tror jag INTE men det blir mer än 187:- kvar på 1300:-...

Men ursäkta, hur räknar du egentligen? 500 spänn för en skoning är ju knappast vitt. Inte en chans i världen att den hovisen bedriver en seriös verksamhet, i vart fall om du förutsätter att hovis får 500 spänn för en timmes jobb.

Så skatt och sociala avgifter då? Hur tar din hovis sog fram, med buss? Hur når du din hovis? Med röksignaler? Material och verktyg, tror du att dessa är gratis?

Boj ruskar bara på huvudet.:angel:

Så om du tar hem en hantverkare som tar 500:- i timmen så förutsätter du att den jobbar svart? Jag vet dom som jobbar vitt och ger kvitto för den här summan. Precis som jag vet om dom som jobbar svart för 1000:- skoningen.

Jag vet exakt vad det är och precis som alla andra så betalar jag skatt på mina pengar och egenavgifter. Min timlön räknas oxå i brutto alltså före skatt. Min lön är oxå uppdelad i före och efter skatt.

Dessutom så tar de flesta hovslagare extra betalt för att köra så den kostanden går utanpå skoningen/verkningen. De hovslagare jag har haft har tagit milpeng om det är mindre än 4 hästar som ska fixas. Plus att man får betala extra för skor.

Egenavgift på 29,71 %

Så det är lite skillnad på dina 187:- i timmen mot vad det blir, givetvis ska slitage på verkyg räknas in och det har jag inte kunnat räkna med eftersom jag inte vet hur längre dessa håller för just dig.

Du e ju sanslöst dålig ekonom.. Du bara måste ha en hovis som skor svart, du själv håller med både material och skor, låter hovis tanka upp sin bil med gårdens disel och betalar i natura.:o

Men nu pratar vi inte om en anställd, hovisar är nog i de flesta fall egenföretagare. Det innebär ingen skattfri bilersättning, och vem skulle betala den då om inte kunden gör det? För en företagare har man anskaffningskostnader på bilen, man har sen utgifter såsom bensin, försäkringar, reparationer mm. Tro nu inte att dessa kostnader är full avdrag bara, för de är dom inte.

Jag tror inte att du kan göra skillnad på brutto och netto.

Ta nu istället en uträkning på dina 500 kr som jag antar är vita pengar, för det är en förutsättning om du ska få ut på försäkringen i händelse av att bolaget kräver det. Det har hänt ja, och som sagt den personen anlitatde en outbildad om det sen fanns ett kvitto känner jag inte till. Men kontentan var i varje fall att ägaren fick stå för kalaset själv.

Du e ju sanslöst dålig ekonom.. Du bara måste ha en hovis som skor svart, du själv håller med både material och skor, låter hovis tanka upp sin bil med gårdens disel och betalar i natura.:o

Har jag gjort någon räknetabbe så rätt mina siffor.

MEN jag betalar inte svart eller i natura :grin:

Så om du tar hem en hantverkare som tar 500:- i timmen så förutsätter du att den jobbar svart? Jag vet dom som jobbar vitt och ger kvitto för den här summan. Precis som jag vet om dom som jobbar svart för 1000:- skoningen.

Ja fast här tillkommer ju material också, ännu har ingen snickare hållit med plank, spik, lim och vad det nu kan vara som har behövts.

Får jag nu se din uträkning på 500 spänn, det ska bli spännande.

Men nu pratar vi inte om en anställd, hovisar är nog i de flesta fall egenföretagare. Det innebär ingen skattfri bilersättning, och vem skulle betala den då om inte kunden gör det? För en företagare har man anskaffningskostnader på bilen, man har sen utgifter såsom bensin, försäkringar, reparationer mm. Tro nu inte att dessa kostnader är full avdrag bara, för de är dom inte.

Jag tror inte att du kan göra skillnad på brutto och netto.

Ta nu istället en uträkning på dina 500 kr som jag antar är vita pengar, för det är en förutsättning om du ska få ut på försäkringen i händelse av att bolaget kräver det. Det har hänt ja, och som sagt den personen anlitatde en outbildad om det sen fanns ett kvitto känner jag inte till. Men kontentan var i varje fall att ägaren fick stå för kalaset själv.

Så du menar att som egenföretagare får jag inte dra av kostnader för bil? eller exakt vad allt kostar?

Sorry vill min hovis ta 500 med kvitto så tänker inte jag propsa på att betala mer.

Ja fast här tillkommer ju material också, ännu har ingen snickare hållit med plank, spik, lim och vad det nu kan vara som har behövts.

Får jag nu se din uträkning på 500 spänn, det ska bli spännande.

Ska räkna på det sen måste iväg nu. Men om det roar dig så räkna på det själv så länge.

Egenavgift på 29,71 %

Med vad betalar du försäkringar, verktyg, arbetskläder, bilreparationer, vidareutbildningskostnader, material, kroppsunderhål(kiropraktik, massage etc), telefon, revosorkostnad etc etc etc etc.....du bör nog plugga på lite innan du käftar så här brett.

Sist jag lämnade in min bil för reparation stod det på fakturan: 1 timmes arbete: 700:- (ex moms) material: 3000:-. Summa 3700 plus moms. Detta för en timmes arete. trist utgift javisst, men fullt skälig. Ta en elekriker, rörkrökare eller vilken hantverkare som helst, de kommer ligga på ungefär samma timdebitering som oss hovslagare.

Ska räkna på det sen måste iväg nu. Men om det roar dig så räkna på det själv så länge.

..."ska räkna på det sen..." - Det här säger ju precis allt om dina kunskaper eller brist på dessa snarare.

..."ska räkna på det sen..." - Det här säger ju precis allt om dina kunskaper eller brist på dessa snarare. Det är i vart fall mycket tydligt för de flesta här att du INTE är egen företagare. Vet du vad det innebär att ha Fskattsedel till skillnad från en vanlig Askattsedel?

..."ska räkna på det sen..." - Det här säger ju precis allt om dina kunskaper eller brist på dessa snarare. Det är i vart fall mycket tydligt för de flesta här att du INTE är egen företagare. Vet du vad det innebär att ha Fskattsedel till skillnad från en vanlig Askattsedel?

Jag skrev att jag skulle räkna på det sen eftersom jag var tvungen att äka iväg. Inte för att jag inte kan räkna :cool:

Jag handlar mina skor själv och betalar precis som jag skrev innan milpeng till min hovis om det är mindre än 4 hästar.

500:- moms 100:-

Kvar 400:-

Avgifter: 244,52:-

Kvar efter dessa avgifter 155,48:-

Utöver detta så få hovis betalt för sin körning och jag köper skor av honom eller åker och köper dom själv.

Jag vet vad en Fskattsedel är. Och jag vet oxå att man betalar på avgifter på vinsten och inte på hela summan.

För att vara ärlig så skiter jag i om min hovis vill ta 500:- inkl moms och ge mig ett kvitto istället för 1300:- inkl moms och kvitto.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 838
Senast: Piranesi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skrev den 14/11 2014 på ett medryttaravtal till en häst jag rider 2-4 dagar i veckan. Avtalet i sig täcker i stort sett alla...
2
Svar
38
· Visningar
4 226
Senast: Rosett
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hovslagaren som använts i stallet där jag är medryttare har bestämt sig för att inte ha firma längre. Hovis är utbildad och har haft...
Svar
3
· Visningar
1 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka