Hovslagare och försäkring...

Sv: Hovslagare och försäkring...

Har någon varit med om att försäkringsbolag krävt bevis på att hovis är utbildad?
Ja! En kund till mej fick en skada på en utav deras hästar, så dom fick ta bort hästen. Det var en treårig travare.Försäkringsbolaget ringde och frågade vem som hade utfört hovvården. Försäkringsbolagets veterinär bedömde skadan såhär. Att den har kunnat uppstå om hästen har varit fel/dåligt skodd/verkad.Men i och med att dom använt en utbildad hovslagare som desutom har gesällbrev + gått fölverkningskurser så bedömde vet att skadan var medfödd. Så då fick dom full ersättning! Dom frågade försäkringsbolaget vad som hade hänt om dom inte hade haft kvitton på hovvården alt. använt en outbildad hovslagare. Då hade dom inte fått ut nånting på försäkringen.:angel:
Det är samma diskutioner i deras kretsar ochså om att ja är dyr,deras bekanta använder outbildade svartjobbande hovisar. Men plötsligt så blev ja inte så DYR längre:idea:

En sådan anvarsförsäkring kan även en hovvårdare teckna, precis lika seriöst. Kruxet bara för att återgå till TS frågeställning, ja jag vet en person som inte fick ersättning av försäkringsbolaget när det gick åt helskotta vid en verkning så det är fullt möjligt för bolagen att neka ersättning och det beror på att hästägaren är den som har ansvaret.
Försäkringsbolagen har börjat att få upp ögonen för vad hovslagaren kan göra.
Om hästägaren använder en utbildad hovis så har hästägaren tagit sitt ansvar och inte orsakat skadan på grund av oaktsamhet.(tror det står så i avtalet:confused:)

Om hästägaren använder en utbildad hovis så har hästägaren tagit sitt ansvar och inte orsakat skadan på grund av oaktsamhet.(tror det står så i avtalet:confused:)

Det är här vikten av kvitton kommer in i bilden. Många försäkringsbolag kräver in kvitto från utförd hovvård innan utbetalning sker enbart för att kontrollera att hovvården utförts med lämpliga intervaller.

Det finns ex. där ägarna skickat in kvitton från utbildade hovisar (3 kvitton/år) och ersättning värgrats med mottivationen att skadan uppkommit p.g.a eftersatt hovvård. Inte eftersatt hovvård från hovis sida utan i från ägarens "tidigare" bestämda uppfattning om hur ofta den utbildade hovisen ska anlitas på den enskilda individen.

Så det är även som hästägare viktigt att låta hovis avgöra hur ofta hovvården ska utföras på den enskilda individen. Hästägare som bestämmer hur ofta hovis ska utföra hovvården på den enskilda individen och där snålheten bedrar visheten är det klokt som hovis att avsluta sitt sammarbete med. Lika klokt för hästägare att avsluta sammarbete där hovis anser att hovvården ska utföras konstant på alla individer var 14 dag.

Precis, i de fall jag skrev om var hovvårdaren inte utbildad som hovslagare utan som just hovvårdare. Sen förstod jag även att ägaren själv hade deltagit i verkningen, när det sen gick åt pipan och hästen avlivades så fick ägaren inte ut livförsäkringen pga ägaren inte anlitat sk behörig personal samt även själv varit delaktig i hovvården trots att denne inte hade utbildning.

Detta finns omskrivet i en av dessa maratontrådar, minns inte vem som berättade det men detta har tydligen skett.

Ja! En kund till mej fick en skada på en utav deras hästar, så dom fick ta bort hästen. Det var en treårig travare.Försäkringsbolaget ringde och frågade vem som hade utfört hovvården. Försäkringsbolagets veterinär bedömde skadan såhär. Att den har kunnat uppstå om hästen har varit fel/dåligt skodd/verkad.Men i och med att dom använt en utbildad hovslagare som desutom har gesällbrev + gått fölverkningskurser så bedömde vet att skadan var medfödd. Så då fick dom full ersättning! Dom frågade försäkringsbolaget vad som hade hänt om dom inte hade haft kvitton på hovvården alt. använt en outbildad hovslagare. Då hade dom inte fått ut nånting på försäkringen.:angel:
Det är samma diskutioner i deras kretsar ochså om att ja är dyr,deras bekanta använder outbildade svartjobbande hovisar. Men plötsligt så blev ja inte så DYR längre:idea:

Om skadan inte hade varit medfödd , vem hade då betalat?

Så det kunde inte vara hovslagaren som åstadkommit det för att han var utbildad?

Inte enligt försäkringsbolaget då, om man ska tolka utslaget.;)

men nu får du väl gå och läsa på vad den täcker, ni kan ju inte sitta här och svänga er med att ni har ansvarsförsäkring när ni inte vet vad den täcker. .

Jag har väl inte "svängt med ansvarsförsäkring"? Jag håller med om att man för sin egen skull SAMT hästägarens/hästens skull ska ha en, men det till att svänga mig med ansvarsförsäkringar...

Varför går du inte själv in på div olika försäkringsbolagssidor och läser försäkringsvillkorena ?

Försäkringen täcker ( kan säkert variera mellan olika bolag)

Sakerna på kontoret och lagret
Utebliven vinst och täckning för fasta kostnader
Om du blir skadeståndsskyldig
Rättsliga tvistemål
Om du hamnar i kris
När du är på tjänsteresa
Skydd vid tvist i skattemål
Omhändertagna saker

Tillägg som kan tecknas

Byggnad
Glasförsäkring
Verktygsförsäkring
Överfallsförsäkring
Stöldbegärlig egendom

Senast ändrad:

Hej!

Var och en måste nog få välja själv vilken hovslagare de anlitar så länge hästen inte uppenbart far illa.
Genom att anlita en utbildad hovslagare har man förhoppningsvis ett slags kvalitetsgaranti men flera självlärda hovslagare som gått i lära hos gamla hovslagare (som säkert inte heller varit formellt utbildade) är ju också väldigt duktiga.

Jag har sett många varianter på hovar som jag som lekman tycker ser bedrövliga ut men hästarna verkar inte ha några större problem med varken hovar eller ben, det vill säga inga hältor eller liknande.
Men det är klart, varken jag eller de andra här inne på Buke har sett de hovar du hänvisar till och jag tror säkert att fel hovslageri kan vara skadligt för hästen.

Helt sant, men eftersom jag aldrig behövt använda den så kan jag inte minnas den i detalj...

Det har inte jag heller behövat göra, däremot så tycker jag det är viktigt (för egen del) att veta i stora drag vad som gäller i ansvarsförsäkringen för så att säga "mota olle i grinden".

Lite sent att upptäcka att försäkringen inte täcker brand när huset redan brunnit ner.;)

Om man har en klinikhovslagare, som skor både på klinik och ute på fältet?:confused:

Då får man prata med den hovslagaren, bristen av kommunikation är den största boven vid ev tvister.

Om man har en klinikhovslagare, som skor både på klinik och ute på fältet?:confused:

Utveckla frågan, den blev lite väl kort.

Menar du att han på kliniken skor som veterinärerna har bestämt och det blir fel eller att han på kliniken skor rätt men ute på fältet "slarvar lite" så det blir fel???

Vart vill du komma??

Jag känner mig lika frågande som Boj och det känns ovant för min del.:rofl:

KL
Intressant tråd! Till min förvåning är det inte många hästägare genom åren som frågat mig vare sig om jag är utbildad eller om jag har försäkring. När någon faktiskt gjort det och nöjt sig med ett "ja" så har jag också blivit förvånad över att de inte har den blekaste aning om vad försäkringen innebär (hovslagarföreningens i mitt fall) utan bara är nöjda med att jag faktiskt har en. Nu var det ett tag sedan jag jobbade heltid och mycket har säkert förändrats, men dels hade jag en väldigt hög självrisk och dels verkade den inte vara till någon större glädje för hästägarna trots allt. Lyckligtvis hamnade jag aldrig i trubbel själv, men jag följde några fall där hovslagaren anklagades för att orsakat skador hos hästen. I samtliga fall bedömdes hästägaren ansvarig eftersom det var dennes ansvar att anlita kompetent hjälp. Uppenbarligen var ju dessa hovslagare inte kompetenta - alltså hade ägaren valt fel. Det skulle i stort sett krävts att hovslagaren själv medgav att vederbörande gjort bort sig för att hästägaren skule kunna kräva någon ersättning. Det kändes som om hästägaren invaggades i lite falsk säkerhet eftersom de trodde att de garderat sig genom att kolla att hovis har försäkring.

Sedan måste jag ju tillägga att det skulle ha behövt hända något oerhört dramatiskt för att jag skulle utnyttja försäkringen, så långt det bara skulle vara möjligt skulle jag ha gjort upp i godo med hästägaren för mitt eget samvetes (och ryktes) skull.

Tyvärr är det ju så att pga den enorma bristen på hovslagare (ffa i vissa delar av landet) och mindre nogräknade och/eller okunniga hästägare så är det inte svårt att få kunder, oavsett om man är duktig eller inte. Vi hade en (utbildad) i vårt distrikt som skickade kunder till klinik på löpande band till veterinärernas och kollegornas stora förtret. Så visst lönar det sig att vara noggrann i sitt val av hovslagare!

Jag har väl inte "svängt med ansvarsförsäkring"? Jag håller med om att man för sin egen skull SAMT hästägarens/hästens skull ska ha en, men det till att svänga mig med ansvarsförsäkringar...

Jo så känns det , ansvarsförsäkring är ju det som dras upp för att man ska anlita en utbildad. Inom ert skrå så vill ni naturligvis hävda att det är bara sådana som kan sko. MEN den dan försäkringen behövs så verkar det vara tji att få ut nåt på den. Hästägaren ska ju ha en kompetent hovis för att slippa stå för kostnaderna själv. Per definition så är det ju inte en kompetent hovis om han gör fel.
Alla undantag som coari drog upp är ju ett bevis för det.

Till Katinkas 2 :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 838
Senast: Piranesi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skrev den 14/11 2014 på ett medryttaravtal till en häst jag rider 2-4 dagar i veckan. Avtalet i sig täcker i stort sett alla...
2
Svar
38
· Visningar
4 226
Senast: Rosett
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hovslagaren som använts i stallet där jag är medryttare har bestämt sig för att inte ha firma längre. Hovis är utbildad och har haft...
Svar
3
· Visningar
1 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar