Hovslagare och försäkring...

Sv: Hovslagare och försäkring...

*kl*

Jag har då aldrig hört talas om att man anlitar hovslagare som man inte känner till. och med goda referenser. Outbildade är väll flesta hovslagare men de flesta har mycket lång erfarenhet. Vet inte hur det fungerar riktigt med diplom och "utbildningar" då jag bara sett den utbildning som går på Axevalla. Jag har bara haft 1 utbildad hovslagare som skott min häst och aldrig igen 1000 + moms och skor:confused: helt otroligt. Idag betalar jag 400 + moms och skor om jag inte vill ha vanliga järn.
En fråga till varför skulle man om man jobbar som hovis inte ha en försäkring, utbildad eller inte?
Eller är det bara någon nisse som kan sätta på skor och verka lite?

Du skriver faktiskt svaret själv i ditt inlägg och svaret är..''

Ja en travarsko nisse och ingen som skor för 400+ moms och skor har varken en ansvarsförsäkrining eller en utbildning.

Du får ursäkta men jag tror inte tråden riktar sig för travsporten utan mer presterande "hästar" på lång sikt.

Jag häpnar faktiskt över ditt inlägg,, så ogrundat och främst så avslöjande över okunskap av individens fysiologiska hovvård. Jag börjar nu förstå varför du håller på med trav.

Ditt inlägg är lika korkat i påstående som pellejönsen Peter Ingves komentar om att han alltid har skött om Commander Crowe:s hovar opigmenterade (vita) ska vara av sämmre kvalite än pigmenterade (mörka)

Att Commander Crowe går redan för dagen med PG skor fram har knappast med pigmentet att göra utan enbart för "frächören" Komiskt nog så såg denna "mästerhovis" till att hästen dagen efter galan förlorade sitt lopp enbart p.g.a. att den felskoddes bak med tåsko fast det klart framgick att banan för dagen krävde grepp i det benparet som alla hästar har i sin aktion.

Skamset efteråt sas att hästen inte fick "rätt" grepp bak och stod och skakade i bakknäna efter loppet..

Snacka om att veta vad man inte kan i sin yrkesroll men glatt delge hur pinsam man är.

Travet har jag aldrig och kommer aldrig förstå mig på. Det är mera kvantitet än kvalite där enligt mig. Så kallat slit å släng hästhobbyverksamhet.

Senast ändrad:

Ja en travarsko nisse och ingen som skor för 400+ moms och skor har varken en ansvarsförsäkrining eller en utbildning.

Döm inte alla i en klump. Det finns "travnissar" som kan sko och har ansvarsförsäkring även om de inte har gått hovslagarutbildningen.

Jag har turen att sedan mer än tre år ha en sådan hovslagare. Han tar 500 + moms för en helskoning, och jag köper själv skorna. Mina hästar är mycket välskodda, och det är många gånger jag fått frågan vem som skor. Ett exempel är när ena stoet var på kliniken för att röntga hovarna efter fånganfallet så berömde veterinären hennes välskodda hovar, och undrade vem jag hade som hovis. När jag sa namnet så sken hon upp och sa att han är duktig. Vid ett annat tillfälle, på en annan klinik, var det klinikens hovslagare som berömde.
Min ordinarie veterinär brukar anlita min hovis när hon har patienter med fång, hovbölder och annat som kräver insats av en hovslagare.
Min hovslagare har skott hästar i mer än 35 år, han har ett underbart handlag med mina hästar och han är duktig. För mig finns det ingen som helst anledning att byta ut honom mot en utbildad hovslagare.
Och ja, jag har erfarenhet av den senare kategorin också. Både positiva och negativa.
Slutligen vill jag gärna skriva att jag har hållit på med hästar i mer än 40 år. Jag vet hur en väl verkad och skodd hov ska se ut.

Anser inte du som jag att där om ngn stans borde väl bilder och text på fysiologisk hovvård delges. Var annars ska dagens kunder söka mer grundläggande kunskap och vikten av god hovvård?? Jag har tjatat om det i drygt två år till styrelsen,, Intresset verkar inte resulterat som en stormwind.:crazy:

Skicka bilder och text så lägger jag ut det direkt. Det har jag tjatat om lika länge herr Coari...

Läs först innan du skriver...

Min häst har strålbenshälta i fram sedan länge. Även bekymmer med kotorna, sedan länge. Ingen som har kommit nu av min "fd" hovis.
Svårt att beskriva vad som är fel, men kan försöka. H#n har rätat upp honom alldeles för mkt. Går som Charlie Chaplin i bak, med tån innåt.:confused:

Puckat på vilket vis då? Väldigt märklig argumentering att sabla ner på ett inlägg utan att ha ngn som helst förklaring till vad som är så puckat. Rätt puckat skrivet själv, tycker du inte?

*kl*

Outbildade är väll flesta hovslagare men de flesta har mycket lång erfarenhet. Vet inte hur det fungerar riktigt med diplom och "utbildningar" då jag bara sett den utbildning som går på Axevalla. Jag har bara haft 1 utbildad hovslagare som skott min häst och aldrig igen 1000 + moms och skor:confused: helt otroligt. Idag betalar jag 400 + moms och skor om jag inte vill ha vanliga järn.
En fråga till varför skulle man om man jobbar som hovis inte ha en försäkring, utbildad eller inte?
Eller är det bara någon nisse som kan sätta på skor och verka lite?

Tror att det var detta inlägget VDB menade..

Det kanske beror på vart man bor, men där jag bor är de flesta hovslagarna utbildade, det finns en och annan travnisse som åker runt och skor svart och utan utbildning, men man vet villka de är och jag skulle aldrig våga anlita en sådan. Skulle aldrig heller välja en hovslagare efter priset, allså bara för att det är billigt. Det är så otrooooligt viktigt att hästen skos ordentligt. Ingen hov ingen häst.

Tja, verka hoven snett = ojämn belastning av kotleden = inflammationen kommer som ett brev på posten...

Tror att det var detta inlägget VDB menade..

Det kanske beror på vart man bor, men där jag bor är de flesta hovslagarna utbildade, det finns en och annan travnisse som åker runt och skor svart och utan utbildning, men man vet villka de är och jag skulle aldrig våga anlita en sådan. Skulle aldrig heller välja en hovslagare efter priset, allså bara för att det är billigt. Det är så otrooooligt viktigt att hästen skos ordentligt. Ingen hov ingen häst.

Precis. Inte Immers inlägg.

Jag håller med dig fullständigt.
Vi flyttade för lite mer än tre år sedan, och jag var då tvingad att byta hovslagare. Jag fick av grannarna höra talas om den här travkillen (som dessutom bor i byn) och fick se många exempel på hästar han skott. Det såg bra ut, så jag beslöt mig för att prova på. Jag har aldrig ångrat det beslutet.
Att han sen är billigare än en utbildad hovis är bara positivt. Och att han bor i byn och är snabbt på plats när det är en akut situation är naturligtvis också bra men varken det eller priset är avgörande i det här fallet.

Varför är det positivt,, att han är billigare än en utbildad hovis???

Det är väl positivt att få samma förstklassiga arbete utfört 500 - 600 billigare? Som jag skrev innan, priset var inte det avgörande. Jag har råd att anlita en utbildad hovslagare, men är nöjd med den jag har.

Det är väl positivt att få samma förstklassiga arbete utfört 500 - 600 billigare?

Inte för din hovis,, det är lika krävande att utföra ett fullgott arbete för din hovis som för vilken annan hovis som utför samma förstklassiga arbete.

För dig just nu är det ekonomiskt positivt, för din hovis ekonomiskt negativt. Du kommer inom en snar framtid ångra din positiva inställning för din hovis kommer bränna ut sig i förtid om han/hon inte får betalt för kvalite.

Va inte så egoistisk utan tänk lite mera som ett lagarbete.

Senast ändrad:

Vad menar du? Att jag ska be min hovis att höja priset, eller?
Det kommer jag inte att göra, men om han själv höjer så är det OK för mej.
Kalla mig egoist, men så är det. Var och en är sig själv närmast.

Inte för din hovis,, det är lika krävande att utföra ett fullgott arbete för din hovis som för vilken annan hovis som utför samma förstklassiga arbete.

För dig just nu är det ekonomiskt positivt, för din hovis ekonomiskt negativt. Du kommer inom en snar framtid ångra din positiva inställning för din hovis kommer bränna ut sig i förtid om han/hon inte får betalt för kvalite.

Va inte så egoistisk utan tänk lite mera som ett lagarbete.

Så enligt dig så ska man betala 1000-1600:- för en skoning stället för 500:-

En normal skoning tar ca 1 timme att göra och personligen tycker jag att en timlön på 500:- är mer rimligt än 1500:- :grin:
Hade en hovis ett tag som tog 500:- för att verka och tja det tog 15 min per häst = 2000:- i timmen.

Nä då är jag egonist nog att betala 500:- till en bra hovis som jag är nöjd med än 1500:-

Även om jag är hästägare så skiter jag inte pengar :cool:

Jag skulle vara jätteglad och jag hade en duktig travnisse som kunde verka min lillpojk. Jag har fått nog av den utbildade idioten till hovslagare som jag har fått jaga varenda gång karl:devil: ska komma till oss. Nu slipper han oss i fortsättningen, jag får leta reda på ngn annan istället. Lillen är välhanterad, står snällt i gången, det är ljust och dragfritt, vi har alltid funnits på plats när hovis kommit och han har alltid varit ren om ben och hovar + att den förbannade skitskallen dessutom bor bara en liten bit ifrån.

Jag skulle aldrig rekommendera honom till någon annan, skiter man i kunderna så får man finna sig i att de går till andra istället. Vet att det är många travnissar i området som hellre skor själva och han har skött mina hästar för sista gången. Vill man ha kunder får man syssla med ngt som heter kundvård, leka diva funkar dåligt i min värld. Jag ska testa en annan hovis idag, får se om hon får förnyat förtroende efter utfört arbete eller om jag i fortsättningen ska behöva lasta och åka iväg med honom för att få jobbet riktigt gjort. Jag kör hellre 10 mil till ngn annan än ringer den här muppen igen. :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 838
Senast: Piranesi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skrev den 14/11 2014 på ett medryttaravtal till en häst jag rider 2-4 dagar i veckan. Avtalet i sig täcker i stort sett alla...
2
Svar
38
· Visningar
4 226
Senast: Rosett
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hovslagaren som använts i stallet där jag är medryttare har bestämt sig för att inte ha firma längre. Hovis är utbildad och har haft...
Svar
3
· Visningar
1 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka