Hovslagare och försäkring...

Sv: Hovslagare och försäkring...

Du kan vara utbildad o godkänd hovslagare UTAN att vara medlem i Svenska hovslagarföreningen. Detta är självklart kul att vara med men inte ett måste eller krav.

Hon skor min häst fel både ute på fältet och inne på kliniken. Senast nu i ons...:(

Hon skor min häst fel både ute på fältet och inne på kliniken. Senast nu i ons...:(

Säger veterinärerna på kliniken verkligen det??? Hur kommer det sig då att hon fortfarande är kvar som klinik hovslagare???

Är det för att veterinärerna ska få flera återkommande kunder?:mad:

Ingen veterinär har tittat på min häst.:(
Förutom min häst, är det iaf en till häst i min kompiskrets som hon skor fel. Min kompis har bytt hovis, vilket jag oxå kommer att göra nu.
Är orolig hur hennes felskoning (har haft henne i drygt 1½ år) påverkar min häst. Har sedan några år tillbaka strålbenshälta mm i fram och bekymmer med kotorna ro.:cry:

Ser att det står Uppsala på dig, jag har en underbar hovis, nyutbildad men har skott länge o gått som lärling hos en av de bästa, godkänd av Svenska hovslagarföreningen på "uppskoningen" o även utav skolan. Kan skicka bilder på mina pållars hovar före o efter hon började sko hos oss, SKILLNAD!!
Vill du ha hennes nr så PM:a mig.:D

*kl*

Något jag tycker är enormt fel att jag som kund ska vara så extremt insatt i hur hovas ska verkas så att jag ska vara bättre än en utbildad hovslagare för att vara säker :grin: finns ingen annat yrke som du måste vara så insatt i det yrket själv för att få rätt. Kallar jag ut en veterinär så ska jag kunna lita på att den vet vad den gör och speciellt vad den pratar om. Annars kan den få en stämnig på halsen. Samma med hantverkade har jag kollat upp att den som ska fixa badrummet har godkänd utbildning så är jag säker.

Varför är det inte samma sak när det gäller hovslagare :confused:

Hovslagare är ju ingen skyddad titel vem som helst får kalla sig hovslagare utbildad eller ej.

Då vänder jag på frågan ;) varför är det inte så med dom utbildade hovslagarna som är med i Hovslagarförbundet?

Dom som är med hovslagerföräning ÄR GODKÄNDE HOVSLAGER OCH HAR RÄTT ATT KALLA SIG FÖR HOVSLAGER! och som sån kan hästäger känna sig gänska trygg.
Az

Ingen veterinär har tittat på min häst.:(
Förutom min häst, är det iaf en till häst i min kompiskrets som hon skor fel. Min kompis har bytt hovis, vilket jag oxå kommer att göra nu.
Är orolig hur hennes felskoning (har haft henne i drygt 1½ år) påverkar min häst. Har sedan några år tillbaka strålbenshälta mm i fram och bekymmer med kotorna ro.:cry:

Du har inte sagt hur hästen är fel skor´d?
Jag tyvler på att strålbenshälta o kotleds problem har med skorning att göra.
Az

frågan ang hovslagare ska bli en skyddad titel har precis varit uppe på regerings nivå och tyvärr gick ej lagförslaget igenom. Anledningen är att grund utbildningen i landet håller för låg standard. Inom hovslagar föreningen jobbar vi för att få fram fler kompetenta hovslagare därav olika vidare utbildningar tex fortbildnings examen. Jobbar på att få fram en bra grundutbildning och är på god väg med BYS i Skara som föreningen har ett gott samarbete.

varför har det då blivit så här? Många kunder bryr sig inte eller har inte kunskapen om hur viktig hovvården är på våra hästar. Många kunder går efter plånboken i sitt val av hovslagare = du får vad du betalar för. Försäkrings bolagen har varit dåliga på att kräva kompetenta hovslagare till sina försäkrings tagare.

På hovslagarforeningen.nu finns en medlems matrikel där det vid sidan av namnen finns olika bokstäver, U,G,F,M = ju fler bokstäver desto mer kompetens innehar hovslagaren.

Dom som är med hovslagerföräning ÄR GODKÄNDE HOVSLAGER OCH HAR RÄTT ATT KALLA SIG FÖR HOVSLAGER! och som sån kan hästäger känna sig gänska trygg.
Az

Men jag som kund förväntas ändå kunna mer om hovar än min hovslagare om det blir fel. Det finns inget som skyddar mig som kund om det blir fel även om jag väljer en hovslagare som är godkänd och är med i förbundet. Det tycker jag är ett stort problem.

frågan ang hovslagare ska bli en skyddad titel har precis varit uppe på regerings nivå och tyvärr gick ej lagförslaget igenom. Anledningen är att grund utbildningen i landet håller för låg standard. Inom hovslagar föreningen jobbar vi för att få fram fler kompetenta hovslagare därav olika vidare utbildningar tex fortbildnings examen. Jobbar på att få fram en bra grundutbildning och är på god väg med BYS i Skara som föreningen har ett gott samarbete.

varför har det då blivit så här? Många kunder bryr sig inte eller har inte kunskapen om hur viktig hovvården är på våra hästar. Många kunder går efter plånboken i sitt val av hovslagare = du får vad du betalar för. Försäkrings bolagen har varit dåliga på att kräva kompetenta hovslagare till sina försäkrings tagare.

På hovslagarforeningen.nu finns en medlems matrikel där det vid sidan av namnen finns olika bokstäver, U,G,F,M = ju fler bokstäver desto mer kompetens innehar hovslagaren.

En så enkel sak som att personen i fråga ska ha avlagt Gesällbrev inom hovslagareyrket för att bli medlem skulle ge alla kunder som anlitar en i SHF medlem lite större trygghet. I alla fall den tryggheten att utövaren innehar goda grundkunskaper i yrket.

Lustigt att du nämner just SKARA,,, för tidigare hovslagarskolan i SKARA va just dom största motståndarna till att deras utbildning skulle avslutas med slutprovet Gesällbrev för varje enskild elev. "MOTTIVERING" Vår utbildning håller inte den nivån att eleverna som slutprov klarar av att bli godkännda i ett Gesällprov. Har BYS i SKARA en annan uppfattning än tidigare Hovslagarskolan i SKARA.???

Du nämner Hovslagareföreningens hemsida: Anser inte du som jag att där om ngn stans borde väl bilder och text på fysiologisk hovvård delges. Var annars ska dagens kunder söka mer grundläggande kunskap och vikten av god hovvård?? Jag har tjatat om det i drygt två år till styrelsen,, Intresset verkar inte resulterat som en stormwind.:crazy:

Senast ändrad:

Men jag som kund förväntas ändå kunna mer om hovar än min hovslagare om det blir fel. Det finns inget som skyddar mig som kund om det blir fel även om jag väljer en hovslagare som är godkänd och är med i förbundet. Det tycker jag är ett stort problem.

Jag har inte varit aktive hovslager för många år och det är mjöligt att en del har andrat sig, båda i utbildning och i hovslagerföräning. På min tid fanns det igen Gesälbrev, Masterbrev eller nåt sånt, heller ingen Hovslagerföräning, den byggdas 1978 om jag minns riktig.
När jag gick skolan var det tänkt att uttbilda en hovslager core som kunde tillgodose Rikets behov.
Hovslagerföräning var byggd för att göra oss legetimet inför Staten, Försäkringsbolog och Hästägern.
Oavsätt hur uttbildeing har uttvaklas under åren ska den förtfarenda se till att dom som göra sitt Slutprov Är Godkände och att Hovslagerföräning stor i god för dom.
Az

Jag håller med dig om att det krävs en hel del kunskap av hästägaren för att kunna avgöra om hovslagaren är duktig eller inte. Nuförtiden ska hästägaren lära sig om hovar, tänder, sadlar, bett, foder och en hel massa annat på ett helt annat sätt än förr. Vilket är bra - men svårt, framförallt i början. Och frågar man tio andra hästägare (eller hovslagare eller sadelutprovare) så får man tio olika svar. Men det är ju kunskapen hos dessa yrkesmän/kvinnor man betalar för, då ska man ju helst kunna lita på dem också!

Sedan är det ju många bitar som ska stämma med hovslagaren, bortsett från att h*n ska kunna sko på ett för hästen optimalt sätt så är det ju bra om det funkar med personkemin, att h*n kommer i tid och går att nå om det skulle vara något man vill.

Tyvärr håller jag inte med dem som säger att man som hästägare är garderad för att man väljer en hovis som är med i Hovslagareföreningen. Problemet är att kunskaperna och framförallt motivationen färskvara. Det vi hinner lära oss under utbildningen är bara grunderna, sedan är det upp till var och en att hålla sig uppdaterad med nyheter, skaffa sig erfarenheter, diskutera dessa med kollegor och utvecklas vidare. Det gör man bara om man verkligen är intresserad. Det är skillnad på dem som praktiserar hovvård och dem som bara åker runt och spikar på skor...

Gesällbrevet innehöll åtminstone på min tid mycket smide, vilket i och för sig är roligt att kunna, men i ärlighetens namn så använder man ju övervägande köpta skor. Den som inte har ett brinnande intresse för smide skippar kanske gesällbrevet men kan ju vara duktig ändå. Ett mästarbrev borgar för kvalitet, men hur många har det? De få som finns räcker inte på långa vägar till alla hästar som behöver skor. Jag antar att fortbildningen (som leder till att man vid examen får mästarbrev) har utvecklats, men vid den första examinationen blev INGEN godkänd, trots att många av deltagarna får räknas till sveriges duktigaste hovisar! Då måste det ju vara fel på antingen utbildningen eller slutprovet.

Så en ros till alla som jobbar för att höja kvaliten och till hästägare som gör sig mödan att sätta sig in i vad det handlar om! Och har ni en bra hovslagare - var rädd om honom/henne!

Jag håller med om mycket av det du skriver, men nog 17 kan kotledsinflammationer orsakas av dålig skoning/verkning!? I allra högsta grad skulle jag vilja påstå.

Gesällbrevet innehöll åtminstone på min tid mycket smide, vilket i och för sig är roligt att kunna, men i ärlighetens namn så använder man ju övervägande köpta skor. Den som inte har ett brinnande intresse för smide skippar kanske gesällbrevet men kan ju vara duktig ändå. Ett mästarbrev borgar för kvalitet, men hur många har det? De få som finns räcker inte på långa vägar till alla hästar som behöver skor. Jag antar att fortbildningen (som leder till att man vid examen får mästarbrev) har utvecklats, men vid den första examinationen blev INGEN godkänd, trots att många av deltagarna får räknas till sveriges duktigaste hovisar! Då måste det ju vara fel på antingen utbildningen eller slutprovet.

Så en ros till alla som jobbar för att höja kvaliten och till hästägare som gör sig mödan att sätta sig in i vad det handlar om! Och har ni en bra hovslagare - var rädd om honom/henne!

Jag personligen hatar smide, min mamma har t.o.m. förbjudit mig att leka med elden. Trots detta avla jag mitt Gesällbrev i Dec. 1999 och på första provtillfället. Mitt kall till alla kollegor är att klarade jag av Gesällbrevet så gör även alla mina kollegor det.

Sååå,,, mkt smide innehåller inte ett Gesällbrev.. Smida skor till den hästen man gör sin uppskoning på och den kan man under lång tid tidigare ha tränat in sig på. Problemet uppstår väl om den dör knall å fall dagen före provet så ett tips är att man har ytterligare en häst som "back up"

Därefter ska två skor enligt en redan tidigare delgiven mall smidas och man har minst en månad på sig att träna smide på just dom skorna för att få dom exakt efter mallen.

Sedan avslutningsvis ska man göra två sjukbeslag,(brukar vara ett sjukbeslag för hovbens fraktur och ett för strålbenshälta) och där får man fritt modifiera med fakriksskor, svets och smärjel.

Jag håller med dig. Dagens fabrikskor håller så hög klass att eget smide påminner mer om "hedenhös" men man vill tydligen bevara "stoltheten" i yrket från urminnestider.

Vad beträffar själva mästarbrevet så är det så sent som i höstas omprövat med motiveringen (hör och häpna) Vikten på tidigare mästarbrevs prov las det för stor vikt vid själva smides delen!! Provet ska omstruktureras så att det i stället lägger sin tyngdpunkt på fysiologisk skoning!!!

Gud hör bön för detta har jag tjatat om sedan mästarprovet infördes.

Examen vid fortbildningsblocken leder automatiskt INTE till mästarbrev, däremot kvatifikation till att sedan avlägga mästarbrevet (om man så vill).

Slutligen: Fortbildningsblocken är just till liksom Gesällprovet för att höja kvaliten på varje enskild hovis och därmed öka tryggheten för kunderna.;)

Jag håller med dig. Dagens fabrikskor håller så hög klass att eget smide påminner mer om "hedenhös" men man vill tydligen bevara "stoltheten" i yrket från urminnestider.

Vad beträffar själva mästarbrevet så är det så sent som i höstas omprövat med motiveringen (hör och häpna) Vikten på tidigare mästarbrevs prov las det för stor vikt vid själva smides delen!! Provet ska omstruktureras så att det i stället lägger sin tyngdpunkt på fysiologisk skoning!!!

Äntligen!!
Ärligt talat, som kund bryr jag mig inte ett skit ifall hovslagaren kan tillverka en sko från en järnbit..:cool: Det är lika dumt som att låta kirurger tillverka egna skalpeller..
Jag som kund vill att min hovslagare skall verka och sko min häst på för honom ett korrekt sätt. Om skon kommer från en järnbit eller affären bryr jag mig faktiskt inte om.

Senast ändrad:

*kl*

Jag har då aldrig hört talas om att man anlitar hovslagare som man inte känner till. och med goda referenser. Outbildade är väll flesta hovslagare men de flesta har mycket lång erfarenhet. Vet inte hur det fungerar riktigt med diplom och "utbildningar" då jag bara sett den utbildning som går på Axevalla. Jag har bara haft 1 utbildad hovslagare som skott min häst och aldrig igen 1000 + moms och skor:confused: helt otroligt. Idag betalar jag 400 + moms och skor om jag inte vill ha vanliga järn.
En fråga till varför skulle man om man jobbar som hovis inte ha en försäkring, utbildad eller inte?
Eller är det bara någon nisse som kan sätta på skor och verka lite?

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 838
Senast: Piranesi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skrev den 14/11 2014 på ett medryttaravtal till en häst jag rider 2-4 dagar i veckan. Avtalet i sig täcker i stort sett alla...
2
Svar
38
· Visningar
4 226
Senast: Rosett
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hovslagaren som använts i stallet där jag är medryttare har bestämt sig för att inte ha firma längre. Hovis är utbildad och har haft...
Svar
3
· Visningar
1 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar