Sv: Hovslagare och försäkring...
Gesällbrevet innehöll åtminstone på min tid mycket smide, vilket i och för sig är roligt att kunna, men i ärlighetens namn så använder man ju övervägande köpta skor. Den som inte har ett brinnande intresse för smide skippar kanske gesällbrevet men kan ju vara duktig ändå. Ett mästarbrev borgar för kvalitet, men hur många har det? De få som finns räcker inte på långa vägar till alla hästar som behöver skor. Jag antar att fortbildningen (som leder till att man vid examen får mästarbrev) har utvecklats, men vid den första examinationen blev INGEN godkänd, trots att många av deltagarna får räknas till sveriges duktigaste hovisar! Då måste det ju vara fel på antingen utbildningen eller slutprovet.
Så en ros till alla som jobbar för att höja kvaliten och till hästägare som gör sig mödan att sätta sig in i vad det handlar om! Och har ni en bra hovslagare - var rädd om honom/henne!
Jag personligen
hatar smide, min mamma har t.o.m. förbjudit mig att leka med elden. Trots detta avla jag mitt Gesällbrev i Dec. 1999 och på första provtillfället. Mitt kall till alla kollegor är att klarade jag av Gesällbrevet så gör även alla mina kollegor det.
Sååå,,, mkt smide innehåller inte ett Gesällbrev.. Smida skor till den hästen man gör sin uppskoning på och den kan man under lång tid tidigare ha tränat in sig på. Problemet uppstår väl om den dör knall å fall dagen före provet så ett tips är att man har ytterligare en häst som "back up"
Därefter ska två skor enligt en redan tidigare delgiven mall smidas och man har minst en månad på sig att träna smide på just dom skorna för att få dom exakt efter mallen.
Sedan avslutningsvis ska man göra två sjukbeslag,(brukar vara ett sjukbeslag för hovbens fraktur och ett för strålbenshälta) och där får man fritt modifiera med fakriksskor, svets och smärjel.
Jag håller med dig. Dagens fabrikskor håller så hög klass att eget smide påminner mer om "hedenhös" men man vill tydligen bevara "stoltheten" i yrket från urminnestider.
Vad beträffar själva mästarbrevet så är det så sent som i höstas omprövat med motiveringen (hör och häpna) Vikten på tidigare mästarbrevs prov las det för stor vikt vid själva smides delen!! Provet ska omstruktureras så att det i stället lägger sin tyngdpunkt på fysiologisk skoning!!!
Gud hör bön för detta har jag tjatat om sedan mästarprovet infördes.
Examen vid fortbildningsblocken leder automatiskt INTE till mästarbrev, däremot kvatifikation till att sedan avlägga mästarbrevet (om man så vill).
Slutligen: Fortbildningsblocken är just till liksom Gesällprovet för att höja kvaliten på varje enskild hovis och därmed öka tryggheten för kunderna.