@axel Den korrigeringen har fått användas varenda gång på både denna hästen och hans mor, de växer så pass mkt i tån att man utan sådan verkning får en lång tå redan efter 1-2 veckor, det räcker ju med nån mm för att vinkeln ska bli fel och det ser mer ut än vad det egentligen är.
Mina hovisar får alltid stränga order om att inte ta en enda mm av trakten. Gör de det så blir vinkeln VERKLIGEN åt helvete, då kommer hästen knappt kunna gå! Det lutar åt att jag kommer stanna på kliniken, den finns bara 8 km härifrån och det verkar inte vara så svårt att få tid heller, kanske för att det är ganska markant dyrare än de andra hovslagarna i trakten, men jag känner att det kan det nog vara värt om hästen får optimala hovar och kan röra sig som det är tänkt. Hoven ser platt ut nu, men när han är korrekt verkad så är den inte platt, vinklarna lurar ögat. Kan klinikhovis rekommendera någon och sedan prata med denne om hur han behöver verkas så kanske man kan prova, men just nu så blir det nog dyyyyyra skoningar.
Har aldrig varit med om en häst som blir så påverkad av fel vinklar, han tappar helt förmågan att hålla ihop kroppen i ridningen, samlad galopp är bara att glömma.
Ska försöka ta en bild före och efter klinikbesöket. Jag tänkte rida lite i helgen, i ridhuset. Tränaren tyckte jag kunde göra det ändå eftersom det inte gör lika mkt där att hovarna är sneda, men att rida ut på hårda grusvägar rekommenderade hon inte.