Hovslagare- behöver skriva av mig lite

Jag ser ingen förklaring alls i bettysmattes inlägg, mer än att den ser ut att landa på tå, vilket jag absolut inte tror att man kan avgöra på en så pass dålig film. Och om man nu kan det, hur ändrar man en sådan sak?

Som sagt, jag har läst/hört någonstans att hästar som tålandar "sprätter upp" mer sand när de landar med fram. Det blir ett litet dammoln runt hovarna när de landar. Min häst tålandade på fram när hon hade ont i bakbenen, och då valde att belasta fram mer än hon borde. Sedan vet jag inte vad mer det kan bero på? Ont i bakre delen av hoven, kanske? Felaktig verkning?

Nej, jag VET inte om din häst tålandar/tålandade, men jag gav det bara som förslag på vad jag observerade.

Felaktig verkning har jag ju redan kommit fram till, det är ju därför jag ska till kliniken ;)

Ja jag har ingen aning, men gör han det inte på de 2 andra videorna så är det kanske inte så aktuellt heller för den delen?

Jag ser ingen förklaring alls i bettysmattes inlägg, mer än att den ser ut att landa på tå, vilket jag absolut inte tror att man kan avgöra på en så pass dålig film.

Jag tycker det inte krävs flera eller mera hd filmer för att i alla fall jag ska hålla med "bettan" (vilket inte är något jag ofta brukar göra).

Förklaringen ligger inte i att inte se utan i att försöka lära sig att se och vara lyhörd.

Och ingen förklaring på om det är skadligt, vad det kan bero på och vad man gör åt det? Jag måste säga att du är inte vidare konstruktiv faktiskt @coari

Varför skriver du ens när du bara tänker skriva att det är fel och inte ett dugg mer?

@axel Den korrigeringen har fått användas varenda gång på både denna hästen och hans mor, de växer så pass mkt i tån att man utan sådan verkning får en lång tå redan efter 1-2 veckor, det räcker ju med nån mm för att vinkeln ska bli fel och det ser mer ut än vad det egentligen är.

Mina hovisar får alltid stränga order om att inte ta en enda mm av trakten. Gör de det så blir vinkeln VERKLIGEN åt helvete, då kommer hästen knappt kunna gå! Det lutar åt att jag kommer stanna på kliniken, den finns bara 8 km härifrån och det verkar inte vara så svårt att få tid heller, kanske för att det är ganska markant dyrare än de andra hovslagarna i trakten, men jag känner att det kan det nog vara värt om hästen får optimala hovar och kan röra sig som det är tänkt. Hoven ser platt ut nu, men när han är korrekt verkad så är den inte platt, vinklarna lurar ögat. Kan klinikhovis rekommendera någon och sedan prata med denne om hur han behöver verkas så kanske man kan prova, men just nu så blir det nog dyyyyyra skoningar.

Har aldrig varit med om en häst som blir så påverkad av fel vinklar, han tappar helt förmågan att hålla ihop kroppen i ridningen, samlad galopp är bara att glömma.

Ska försöka ta en bild före och efter klinikbesöket. Jag tänkte rida lite i helgen, i ridhuset. Tränaren tyckte jag kunde göra det ändå eftersom det inte gör lika mkt där att hovarna är sneda, men att rida ut på hårda grusvägar rekommenderade hon inte.
Om man bara backar tån o inte sänker den får man ekorrhjulet- samma branta vinkel.
Jag köper din tanke, men det krävs skor som gör att de inte trampar igenom mera bak o därmed hela tiden överbelastar trakten, som gör att tån åker iväg framåt. Alla "överrullningskor" fixar inte allt utan kunnig verkning. Är det inte en brist i verkningsmetoder om så många hästar idag behöver specialbeslag som det faktiskt är?

Godkänd av JBV innebär att man SJÄLV söker.. o det krävs inte intyg från ngn Vet att man har kunskapen att gå in i levande vävnad, utan kollegor?? Inget som helst litet test:crazy:
Det känns sådär att få ngn utan fortbildning att karva i hoven.
Tror mer på lång o bred erfarenhet o många av dessa finns ej ens med i registret.

Det har dock spottats ut en hel drös med nya o man får hoppas att fler lär av de redan skickliga.

Kruxet är väl att de får kunder oavsett utbildningsgrad. Vidareutb. premieras inte.

Jo med vinkeln är jag med på, det är därför jag vill att man tar så mkt i tån, som alla andra här verkar inte verkar tycka att man ska göra.

Och ingen förklaring på om det är skadligt, vad det kan bero på och vad man gör åt det? Jag måste säga att du är inte vidare konstruktiv faktiskt @coari

Varför skriver du ens när du bara tänker skriva att det är fel och inte ett dugg mer?

Svaret är mkt enkelt,, jag försöker alltid skriva " tänkande" vilket oftast uppfattas som rent frustrerande.

Jo just konstruktiv är jag,, men inte för dom som vill ha svaret utan att ens själva börja tänka konstruktivt.

Börja tänk själv,, analysera både din egen text och det du i bilder har delgivit så kommer du förhoppnings vis se ditt problem ur en annan synvinkel.

@coari

Eftersom jag helt saknar kunskapen för att ens se vad problemet är så tycker jag att du ställer lite väl höga krav där. Jag väljer därför att inte alls fundera det minsta på saken eftersom jag HELT saknar kunskapen. Jag får inte mer kunskap för att jag funderar, oavsett hur länge jag funderar.

Ditt andra inlägg är skrivet med så dålig svenska att jag inte ens förstår vad du menar.

@coari

Eftersom jag helt saknar kunskapen för att ens se vad problemet är så tycker jag att du ställer lite väl höga krav där. Jag väljer därför att inte alls fundera det minsta på saken eftersom jag HELT saknar kunskapen. Jag får inte mer kunskap för att jag funderar, oavsett hur länge jag funderar.

Ditt andra inlägg är skrivet med så dålig svenska att jag inte ens förstår vad du menar.

jag tror Coari menar det mesta av det den skriver utifrån att du tidigare i tråden förkunnat att du är så tvärsäker på hur din häst bör verkas osv och att du är besviken på att hovslagare inte gör som du vill. Det är nog det du fått flertalet reflektioner om i tråden allmänt, att det blir jättetveksamt att veta och råda som hästägare om man inte har hela bilden och inte förstår riktigt helhetsbilden varför man isåfall vill förkunna att den ska skos på ett visst sätt eller inte osv. Man kan inte vara tvärsäker på det eller råda yrkeskunniga man anlitar om man samtidigt inte förstår ytterligare aspekter eller helhet osv runt det som diskuteras nu. Det är nog därför du fått lite undringar och reflektioner som sagt. bara en liten reflektion ;)

@mackan Så kan det vara, men det kan ju kanske bero på att jag har sett hur han rör sig när han är skodd så, och då rör han sig många ggr bättre än vad han rör sig nu. Jag står ju inte och gissar, jag har sett resultatet med egna ögon! Då bär han sig bättre, samlar sig lättare, slappnar av och rör sig genom hela kroppen på ett helt annat sätt, och han snubblar inte.

Om hovslagaren inte gjorde som jag ville och ändå fick resultat så skulle jag inte klaga, men nu är ju fallet precis tvärtemot.

fast du missar det jag försöker skriva. Du KAN ju inte , om du inte förstår det du skrivit att du inte förstår eller kan bedöma osv, tala om för en hovslagare hur din häst ska skos eller verkas. Det är ju det som är poängen :( att du sett saker som du själv tycker blir en teori för din del att ge råd hur den ska skos osv, blir ju tydligen inte rätt öht eftersom du sen som du själv säger, saknar kunskap helhetsmässigt så hur kan du råda ngn hovslagare då? som sagt - jag hade inte kunnat det och jag tror ingen kan det om man inte är hovslagare och väldigt kunnig som sådan. Det blir ju jättefel.

ingen häst ska snubbla pga ngn hovslagare som skott den :(

Ok, så när han rör sig optimalt, och inte snubblar och jada jada jada, så är det fortfarande fel? Ok visst, men vad är rätt då? DET är det fortfarande ingen som kommer med. Allt är bara fel fel fel, men vad som är rätt har ingen lust att säga. Ursäkta om jag blir lite skeptisk då.

Ok, så när han rör sig optimalt, och inte snubblar och jada jada jada, så är det fortfarande fel? Ok visst, men vad är rätt då? DET är det fortfarande ingen som kommer med. Allt är bara fel fel fel, men vad som är rätt har ingen lust att säga. Ursäkta om jag blir lite skeptisk då.

Jag VET inte hur problemet ska lösas, men det hade varit jätteintressant om du hade lagt in bilder på hur hästens hovar ser ut nu. Och kanske också om du har bilder på hur de ser ut när du är nöjd. Då kanske det hade blivit lättare för de som kan hovar att förstå vad du menar :)!

Jag har inga bilder på hur det ser ut när jag är nöjd. När jag hade den hovslagaren så behövdes liksom inte det eftersom hästen fungerade. Det är ju inte förens det redan är knasigt som man inser att det kanske hade kunnat vara bra.

Jag har inga bilder på hur det ser ut när jag är nöjd. När jag hade den hovslagaren så behövdes liksom inte det eftersom hästen fungerade. Det är ju inte förens det redan är knasigt som man inser att det kanske hade kunnat vara bra.

Det var ju synd. Men lägg in bilder på hur hovarna ser ut nu då, så kanske du får mer hjälp här?

Jag hade som jag svarat dig redan, inte kunnat tala om för dig vad som är fel det är poängen. Jag är inte hovslagare. Inte heller är jag så kunnig ang. hur man går tillväga att jag hade stått och rått min hovslagare hur mtk hästen ska verkas i sulan eller tån eller trakterna osv. Det är poängen, det blir FEL.
När du väl hittar en hovslagare du litar på och som kan motivera sina svar, kommer du lära dig massor - för då kan du fråga och lära dig via den hovslagaren i dialog!
Det är därför jag uppskattar mina hovslagare så himla mycket , eftersom de både skor bra, kan sin sak, och gärna lär mig mer som lekman :) Det är hela anledningen till att jag lärt mig så pass genom åren att jag förvisso kan en del, men aldrig skulle ta på mig rollen som hovslagare i fråga om vad jag skulle ge direktiv om hur hästen ska skos i detalj eftersom jag aldrig i hela livet skulle kunna redovisa exakt varför det är så - eftersom jag inte är utbildad hovslagare. förstår du vad jag försöker skiva och vad skillnaden är ?

Senast ändrad:
@mackan jag förstår dock inte hur man ska kunna ändra vinkeln utan att ändra vinkeln. För vinkeln MÅSTE ändras. Tar man inte så mkt i tån så blir vinkeln precis som innan, och då kommer hoven fortsätta att växa rakt fram och trakterna kommer vara understuckna, och det kommer bli värre och värre.

Även om det vore det bästa för hästen att ha kvar vinkeln så är det inte ett alternativ eftersom det inte går att rida med den vinkeln som är. Och jag tänker som sagt inte ställa av hästen i ett år i väntan på att vinkeln ska rätta till sig.

Jaja, jag går väl o hämtar kräket o tar lite kort på fötterna. Men ni får nöja er med grusväg som underlag, har inget galler till stallgången och stoet är inne och hon vrålbrunstar. Blir så himla stökigt om jag ska sitta ner och fota medans hon försöker charma honom.

@mackan jag förstår dock inte hur man ska kunna ändra vinkeln utan att ändra vinkeln. För vinkeln MÅSTE ändras. Tar man inte så mkt i tån så blir vinkeln precis som innan, och då kommer hoven fortsätta att växa rakt fram och trakterna kommer vara understuckna, och det kommer bli värre och värre.

Även om det vore det bästa för hästen att ha kvar vinkeln så är det inte ett alternativ eftersom det inte går att rida med den vinkeln som är. Och jag tänker som sagt inte ställa av hästen i ett år i väntan på att vinkeln ska rätta till sig.

Nej som sagt jag anser inte att det är svaret utifrån din egen teori eller lösning, och att behöva ställa av hästen ett år är inte heller vare sig nödvändigt eller aktuellt. Dina frågor om vinklar osv lär ju du kunna få svar på osv bortsett från det och utan att det blir så öht.
aktar mig nu för att skriva det du vet jag egentligen säger -
skönt att du...... nästa vecka osv.!

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 406
Senast: caballus
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 012
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Rider ni med snokrem?
  • Vi som letar häst II

Omröstningar