@kryddelydd Jo fast vinklarna bli på bara 2 skoningar ruskigt dåliga om de inte tar så mkt av sulan, så att inte göra det är inte ett alternativ. Jag vet iaf inget annat sätt att få ordning på den. Man kan ju liksom inte bygga upp hoven med tjockare och tjockare kilsulor hela tiden för att få till vinkeln.
Det du beskriver är en stor korrigering o ska nog bara användas i undantag o en ¨gång.
plus kort intervall traktunderstöd dvs flera saker spelar in.
Om den ändå inte lyckas vara i balans med trakten blir det svårt. Intervallet är ett sätt att avlasta trakten o med ring/ heartbarsko är ett annat. men likväl måste den skos om innan tån blir lång igen. Är hoven dessutom platt kan man sällan verka sulan ens i tån.
Kilsulan nöter på trakten, men det gör en mkt låg trakt mot skon också. Varav du upplever att trakten inte växer. Det gör den men trycks ihop eller blir understucken. Man sparar dock på hästens leder o kropp iallafall- ortopedisk inlägg.
En riktigt duktig hovis kan troligen fixa det om du också lyder de råd du får.
Allmän reflektion
Jag tror att det blivit ngn jämkning när folk vill ha strålen jämns med skon. att man numera sänker trakten utan att först kollar om det går att sänka tån i förhållande. Nymode?. Står o GÅR hästen i bakvikt redan från skoningsdagen så ger det snöbollseffekt ganska snart.
Jag tror att det idag är färre hovisar som själva är aktiva i ridsport av ngn högre form eller alls för den delen o därför går det inte att kommunicera.
De lyssnar bannemig om man ingår i Landslaget eller heter Hu..man.
Under mina 30+ år som hästskötare o 'ägare har jag endast varit med om två hovisar som vid var sitt tillfälle tittade på hur hästen belastade sina ben under RÖRELSE..
Både FÖRE O EFTER utförd fölverkning o vuxenhästskoning
Det var 30 resp. 22 år sedan. Med undantag för klinikhovis.
Benställning är EN sak, men rörelsevariationer i 3-5 gångarter ett helt annat.
Som att man skulle testa nya däck på en parkerad bil. Obalanserade dessutom.
Det SER skitbra ut... idag.......
Varför är det bara veterinärer som får ha åsikter om hovvården o varför finns nu klinikhovisar överallt som inte behövdes förr? Hovisar grundlag är att inte
öppet kritisera annans arbete.