Detta är det jag pratar om https://www.teamalutorp.se/product/equicast-plastgipslinda-2
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är inte hovslagare heller. Jag får ju bara lita på att en fd klinikhovslagare vet hur min hästs hovar fungerar.Är inte hovslagare (kanske tur det hehehe) men menar du att det inte fin hov så man inte kan gipsa? Då finns det ingen hov alls nästan? Vi har gipsat många gånger, framförallt när det inte finns något att spika i, just för att det inte finns hov?
Nu på hoofcasten gipsade vi för att hovarna skulle slitas mindre då den växte så dåligt och för att hovarna var sjuka. Sedan valde hovslagaren att spika på skor utan på, så skorna satte fast i gipset. Gick 2 skoperioder i lera utan problem.
Jag är inte hovslagare heller. Jag får ju bara lita på att en fd klinikhovslagare vet hur min hästs hovar fungerar.
Jag har frågat specifikt om dessa och fått till svar att de inte kommer att funka av samma anledningar som det inte skulle funka att gipsa just nu.Wraps/plast"gips" är dock en ny teknik, inte alla som känner till det som verktyg än.
Jag tycker att wraps är en jättebra lösning i många fall, men man måste få tag i någon som har erfarenhet med det.
Boots är hans bästa förslag i nuläget. Ja, det finns alltså inget att sömma i just nu. Förhoppningsvis kommer bootsen (och tillskotten) att tillåta att hovarna växer såpass att vi kan slå på skor igen snart. Så jag får försöka göra mitt bästa för att få bootsen till att funka!Ja gips är ju inte optimalt om hästen ska gå ute sen och det är lera i hagen. Men vad säger Hovis om att först plasta vägg för att sen sätta på en sko? Blir ju tyvärr en dyr lösning men eftersom hästen får skav av bootsen. Om det är så att det inte finns tillräckligt med vägg att sömma i alltså? Eller har hästen slitit så pass mycket att den bokstavligen går på sulorna?
Jag har frågat specifikt om dessa och fått till svar att de inte kommer att funka av samma anledningar som det inte skulle funka att gipsa just nu.
Vet du vad. Jag VET faktiskt inte varför han inte tror att detta funkar. Min häst är 19 år. Han har verkat/skott henne sedan hon var 6 år. Av någon anledning tycker han att det bästa just nu är barfotaboots. För min häst, för hennes hovar, och för just den situation hon befinner sig i.Det är ju iofs rätt konstigt, för wrapsen funkar att sätta på vad skrot som helst. Dom hålls fast av antingen enbart hovkapselns kon-form (eftersom det stelnar), eller så sätter man även små skruvar bak i traktens yttervägg som hakar som man sen lindar ovanpå.
En häst helt utan hovkapsel kanske det inte funkar på, men en sån häst ska stå på boxvila i vagga .
Vet du vad. Jag VET faktiskt inte varför han inte tror att detta funkar. Min häst är 19 år. Han har verkat/skott henne sedan hon var 6 år. Av någon anledning tycker han att det bästa just nu är barfotaboots. För min häst, för hennes hovar, och för just den situation hon befinner sig i.
Din skrattsmiley i sammanhanget är rätt märklig.
det kan ju vara så att hovis tycker att barfotaskor är bästa alternativet tills han hör att hästen får skavsår, och då börjar känna sig nödgad att utforska andra möjligheter. Jag håller tummarna för att ni hittar en bra lösning så din häst kan stå och gå obehindrat och hovarna kommer ikapp.Vet du vad. Jag VET faktiskt inte varför han inte tror att detta funkar. Min häst är 19 år. Han har verkat/skott henne sedan hon var 6 år. Av någon anledning tycker han att det bästa just nu är barfotaboots. För min häst, för hennes hovar, och för just den situation hon befinner sig i.
Din skrattsmiley i sammanhanget är rätt märklig.
Tror inte varken Scoot eller Evo eller Renegades är optimala för hagbruk, pga skavrisken.Evo boots var det jag tänkte på
Cavallo känns ju lite knepig med passformen ibland? Scoot har jag dålig koll på. Och Evo används väl inte jättemycket än men av det jag sett så passformässigt en av de bättre barfotabootsen just i avseende av passformen och skavmässigtTror inte varken Scoot eller Evo eller Renegades är optimala för hagbruk, pga skavrisken.
Jag hade kikat på dem som @the_connemara tipsade om, eller möjligen Cavallo.
Alla boots är mer eller mindre hovformskänsliga, men Cavallo är ändå relativt anpassningsbar i och med kardborren. Evo är extremt anpassningsbar och jag älskar att man kan justera dem väldigt mycket men min häst föredrar Scoots på fötterna.Cavallo känns ju lite knepig med passformen ibland? Scoot har jag dålig koll på. Och Evo används väl inte jättemycket än men av det jag sett så passformässigt en av de bättre barfotabootsen just i avseende av passformen och skavmässigt