Barfotaboots i hagen?

Spela in en film eller visa irl hur man tar av och på. Bra de vet utifall det skulle bli något. Men annars kan hon ha de den lilla perioden på hela tiden.
Ha en fin minisemester ❤️
 
Som tillfällig lösning när du åker bort tyckte jag också det lät smart. Jag hade personligen varit rädd för skav om hästen hade behövt ha boots kvar på så länge.

Därför att det inte kan åka runt eller orsaka skav.
Om det lossnar så blir det inga andra skador.
Men ni känner till hur Equine Fusion Active Jogging ser ut/känns? De kommer säkerligen inte att åka runt. Det har de aldrig gjort trots daglig utevistelse på 15 timmar. De är väldigt mjuka och följsamma, alltså är det inte speciellt troligt att hon får skav heller (har aldrig sett någon tendens). Jag oroar mig mest för att det ska bli för blött och instängt för hovarna, men jag vet inte om det behöver vara ett bekymmer? Om man visste att det skulle vara torrt den helgen hade jag inte oroat mig alls faktiskt...
 
Men ni känner till hur Equine Fusion Active Jogging ser ut/känns? De kommer säkerligen inte att åka runt. Det har de aldrig gjort trots daglig utevistelse på 15 timmar. De är väldigt mjuka och följsamma, alltså är det inte speciellt troligt att hon får skav heller (har aldrig sett någon tendens). Jag oroar mig mest för att det ska bli för blött och instängt för hovarna, men jag vet inte om det behöver vara ett bekymmer? Om man visste att det skulle vara torrt den helgen hade jag inte oroat mig alls faktiskt...

Jag vet precis hur dom känns, och blir dom blöta håller dom vätan.

Jag hade absolut inte lämnat en häst i flera dygn i "heltäckande" modeller. När hela foten blir blöt ökar risken för skav, dessutom risken för svamp och strålröta. Och de mer öppna modellerna utan tyg är inte gjorda för längre hagvistelser, de kan behöva rättas till, åka av, eller i värsta fall gå sönder.

Ska hästen ha hästvakt som inte är bootskompetent, och hästen är för öm för att gå utan boots, hade jag antingen wrappat, limskott, eller ställt i sjukhage under vaktperioden.
 
Jag vet precis hur dom känns, och blir dom blöta håller dom vätan.

Jag hade absolut inte lämnat en häst i flera dygn i "heltäckande" modeller. När hela foten blir blöt ökar risken för skav, dessutom risken för svamp och strålröta. Och de mer öppna modellerna utan tyg är inte gjorda för längre hagvistelser, de kan behöva rättas till, åka av, eller i värsta fall gå sönder.

Ska hästen ha hästvakt som inte är bootskompetent, och hästen är för öm för att gå utan boots, hade jag antingen wrappat, limskott, eller ställt i sjukhage under vaktperioden.
Så kan det säkert vara. Jag ska kolla med hovslagaren vad han tror.
 
Väcker min gamla tråd till liv... :) Hästen har nu haft Equine Fusion Active Jogging sedan hösten 2022 (wow - tiden går!). Det funkar fint. Jag tar av varje kväll. Borstar av dem om det är torrt väder, annars spolar jag dem rena och ställer i skotork över natten. Sätter på vid utsläpp på morgonen. MEN min snälla mamma har nu bjudit med mig på en weekend med övernattning i två nätter. Jag skulle behöva låta min häst ha sina boots på från fredag morgon till söndag lunch. Hon kommer att komma in på natten som vanligt, men maken fixar inte det här med bootsen. Han kan ta hand om mycket annat med hästarna, men det här blir för komplicerat. Det borde väl funka att göra så en enstaka gång? Eller??
Det är bara två nätter, jag skulle låta bootsen vara på så länge hovar och boots är torra. Men vid regn på fredag eller lördag hade jag nog hellre låtit hästen stå på boxvila, pga vätan.
 
Så kan det säkert vara. Jag ska kolla med hovslagaren vad han tror.
Jag skulle ha förstärkt hoven med Plastic Paddling.
Min favorit är den med glasfiber i för kanoter.
Och så hade jag satt några varv med Elastoplast runt om för förstärkning.
Antagligen så hade jag tjärat hela härligheten med trätjära också.
Det är lösningar som jag har fått att hålla i någon vecka på hästar i lösdrift.

Men det är inte bra att göra så någon längre tid, då det klämmer ihop hoven så att den blir liten med tiden.
 
Jag skulle ha förstärkt hoven med Plastic Paddling.
Min favorit är den med glasfiber i för kanoter.
Och så hade jag satt några varv med Elastoplast runt om för förstärkning.
Antagligen så hade jag tjärat hela härligheten med trätjära också.
Det är lösningar som jag har fått att hålla i någon vecka på hästar i lösdrift.

Men det är inte bra att göra så någon längre tid, då det klämmer ihop hoven så att den blir liten med tiden.
Plastic padding är väl inte speciellt nyttigt? Det hade jag nog inte velat ha på något levande!
 
Jag skulle ha förstärkt hoven med Plastic Paddling.
Min favorit är den med glasfiber i för kanoter.
Och så hade jag satt några varv med Elastoplast runt om för förstärkning.
Antagligen så hade jag tjärat hela härligheten med trätjära också.
Det är lösningar som jag har fått att hålla i någon vecka på hästar i lösdrift.

Men det är inte bra att göra så någon längre tid, då det klämmer ihop hoven så att den blir liten med tiden.

Oj, du det finns jättefina produkter i olika hårdhet/elasticitet från bland annat Vettec numera. Man behöver absolut inte hålla på med plastic padding, utan det finns en stor uppsjö produkter specifikt för hovar.

Istället för Elastoplast finns wraps, ett sorts plastgips, i flera olika märken.

Och nu senast har det lanserats ett otroligt utbud limskor i gummi/plast.
 
Hovar är inte särskilt levande.
De är som naglar och dem lackar man ju med allt möjligt.
Så det skulle jag inte oroa mig över.

Det är billigt och lätt att få tag på.
Nu tänkte jag väl på att hela HÄSTEN var levande. Jag har använt plastic padding en gång (till att laga något icke-levande) och det är inget jag skulle vilja kleta på en levande varelse!
 
Nej, det funkar inte. Hon MÅSTE ha sina boots i hagen.
Jag skulle inte chansa. Har tyvärr sett hur fort det kan bli skav i samma läge, med samma typ av boots. Jag chansade och lät de vara på. Mycket dåligt beslut. Hade gått fint med både 12 och 18 h. Men det gick ändå åt skogen. Så ta av och ställ i sjukhageruta eller på boxvila eller något hellre.
 
Jag skulle inte chansa. Har tyvärr sett hur fort det kan bli skav i samma läge, med samma typ av boots. Jag chansade och lät de vara på. Mycket dåligt beslut. Hade gått fint med både 12 och 18 h. Men det gick ändå åt skogen. Så ta av och ställ i sjukhageruta eller på boxvila eller något hellre.
Jag det lutar väl åt att de får stå inne. Jag verkligen hatar att hålla friska djur på box :( , men det blir ju trots allt bara EN hel dag. Större delen av fredagen kan de vara ute, och sedan igen på söndagen från lunch. Och det är första gången på 2 år, trots allt...
 

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
628
Senast: Miingla
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 281
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 318
Senast: caballus
·
Hästvård Märkte nu när jag började rida min häst igen (hon har varit skadad) att hon var ömfotad på grus. Hon är inte ovillig till att röra sig...
2
Svar
32
· Visningar
2 419
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp