Men
@kimmis87 jag har svårt att verkligen förstå din tråd och dina hovslagarproblem utifrån det du skriver då så mkt konflikterar mot sig själv i det du skriver.
Min tolkning av din tråd, och trådar du skrivit tidigare, är att du ständigt erfar att det bara finns dåliga och okompetenta hovslagare i dina trakter?
Hur kan det då samtidigt bli så att du haft flera som varit bra, men inte har dem kvar osv? Jag förstår verkligen inte ?
och ang. renommerade hovslagare osv - det spelar faktiskt en väldigt stor roll om hovslagare är etablerade och godkända osv, och att de är godkända av LÄNSSTYRELSEN är väl ändå primärt . Sen behöver man inte vara ansluten till hovslagarförbundet för den skull, men man ska ha gesällbrev och gått hovslagarutbildningen på papper.
jag är ledsen, men åker man runt med en verktygslåda i baksätet på bilen med några olika storlekar skor och ett städ och en hovnit och en hovtång, och tar 350 spänn för en helskoning så är det självklart av en anledning. Kanske det gick jättebra pga att det var en annan häst du hade och den var okomplicerad osv, ofta går det ju bra trots dåliga skoningar faktiskt på väldigt många hästar. Nu verkar du ju ha en annan typ av häst som tydligen behöver ngt annat enligt dig, och kanske är det då det blir påtagligt att de hovslagare du anlitar faktiskt inte riktigt vet hur de ska eller bör sko - oavsett om de skor hur du som lekman anser hästen ska skos eller verkas, eller hur de själva anser? Bara en tanke.
Skulle du till klinikhovslagare nu med hästen? tyckte jag såg ngt om det i tråden i förbifarten men har inte läst tillbaka? Jättebra isåfall! Se till att verkligen få koll på motiveringar från klinikhovis om hur och varför man bör eller inte bör sko eller verka din häst då! Och sen kanske du ska kolla upp andra namn som du fått tips om tänker jag om bristen på hovslagarare finns för din del? Kostar ju inget att utforska iallafall utifrån sitsen du tydligen befinner dig i. Du kan ju även ta en genväg och fråga klinikhovis som säkert känner till namnet osv kan jag tänka?