Hovslagare- behöver skriva av mig lite

Jag skrev redan innan att jag inte kunde ställa hästen på plan mark. Och är man ensam så är det rätt knepigt att få hästen att stå som man vill och samtidigt ta kort.

Nej sådana skor gör inte att hoven blir deformerad. Jag har använt sidokappor i många år utan det problemet. Men det gäller att hovslagaren vet hur han ska sätta dit dem! Problemet uppkom när jag tillät en hovis att sätta dit skor med tåkappor fram. Aldrig igen ska han ha sådana.

Och vad har rasen med saken att göra?

@coari jag blir jättenyfiken på ditt argument att sidokappor skulle förvandla en rund och fin hov till ngt ankföttigt pga sidokappe funktionen, har aldrig ngnsin hört talas om ngt sånt i mitt 35 år långa aktiva hästliv. (jag är betydligt äldre än 35 så med 35 år med häst menar jag alltså inte min egen ålder ;)
Jag har dessutom haft fullblod genom många år med väldigt runda hovar i sig, och alla de kvalificerade hovslagare jag påträffat inkl mina egna jag haft genom åren har skott dessa hästar otroligt föredömligt, med sidokappor just för att inte få ankfötter samt kunna backa hoven och undvika understuckna trakter osv, vilket fullblodens hovar annars lätt har tendens att få.... förklara gärna, vore otroligt intressant och nyttigt med ngn avvikande motivering för den vill jag diskutera med min hovslagare vid nästa besök nästa vecka definitivt, då jag blir jätteintresserad och jättenyfiken över din avvikande åsikt :)

@kimmis87 jag tycker heller inte utifrån den uppställda bilden att hästens hovar ser symmetriska ut med dess benställning. Men svårt att se som sagt utifrån just den bilden.

Håller med er båda angående sidokappor. Min häst har haft det i 5 år, och inte har hennes hovar blivit deformerade/avlånga/eller något annat felaktigt.

Jag är också, som TS, lite nyfiken på vad rasen har med hur hovarna ser ut att göra?

Även min som kräver kort tå och snabb överrullning har haft sidokappor i många år utan problem.

Dock noll hjälp i tråden, jag har insett att det här med kort tå är en hel vetenskap. Min herre fick underkänt av en klinikhovslagare en gång. Klinkhovis ansåg ord hovis tagit för hårt i tån och det var för lite bärrand kvar, och att det lämnats alldeles för mycket sula i tån. Att sulan skulle skålas mer i tån så skulle tån kunna vara kort utan att snatta på bärranden. Jag fattade nada då och fattar nada nu. Men jag såg ju att tån såg kortare ut när klinikhovis fått göra som han ville - trots att han lagt "fram" skon i tån så det stack ut sko.

Jag skrev ordagrant ner allt klinikhovis sa - det som var grekiska för mig - visade för min ord hovis. Som förvisso inte helt höll med, men förstod vad klinikhovis ville se. Sen talade de två med varandra och sedan dess är alla nöjda. JAG kan ju dock bara likt kimmis se på hästen och hästens reaktioner och där har det varit bra både före och efter. Men låg säkerligen massor i det klinikhovis sa. Och för mig bevisar det där med att det baske mig är en hel vetenskap och kort tå inte "bara" är kort tå och det finns ett sätt. (Sen kanske det bara finns ett helt korrekt sätt - men jag stannar vid att lyssna på hästen och förmedla det)

@Alexandra_W det är ju lite det jag skrivit runt i tråden också. att stirra sig blind på att bara tån måste vara kort i sig, är ju en total tankevurpa, så enkelt är det inte och det har jag ju skrivit både till Kimmis och allmänt att jag tror det blir fel att hon fokuserar på det utan att vara utbildad själv osv, - som sagt - det är en hel vetenskap och jag skulle aldrig ngnsin som lekman ens våga försöka mig på att illustrera hur ngn häst ska skos eller varför ens. Däremot kan man ju redogöra för sina egna erfarenheter och det man tror man fattat - så därför blir jag nyfiken på både Kimmis situation och sen frågan till Coari osv.

Intressant är tråden rent allmänt, det är säkert :)

Håller med er båda angående sidokappor. Min häst har haft det i 5 år, och inte har hennes hovar blivit deformerade/avlånga/eller något annat felaktigt.

Jag är också, som TS, lite nyfiken på vad rasen har med hur hovarna ser ut att göra?

Först man ser inte "deformationen" fören skon är avtagen och hur den successivt börjar uppvisa en form som är längre än bred. En fysiologi hovform är aldrig längre än den är bred (inte ens på hov som aldrig varit skodd)

Många tror att hornkapseln är "stenhård " vilket är helt fel eftersom den med mkt små medel går att förändra i både form och utseende. Det enda som krävs är hur kapseln tar upp belastningen i hornrörens riktning och det andra är hur onormala låsningar påverkar hornrörens naturliga belastning så vida den nu tar upp belastningen i fysiologisk riktning och där VET MAN att alla typer av kappor hämmar hovmekanismen tillika där kappan är placerad "skyddar" vägghornet mot en annars naturlig nötning över kappans område.

Vad är problemet med att sko helt utan kappor,, en del påstår att skon får en sämre hållfasthet om det inte finns kappor som "stabiliserar" skon mot hoven.. Rent skitsnack är det för då bottnar det i ett helt annat problem.

Är det en slump att man anser att den dressyrhästen som vann OS i dressyr är skodd med tåkappa fram och är det en slump att Totilas under sin förra ägare ALLTID skoddes "basic" och med tåkappa fram för att hos sin nya ägare uppvisade ett klart sämre rörelsemönster då man började "kladda runt" med både tå sidokappor allt annat möjligt som man kan göra för att krångla till en skoning. För dagen börjar han tydligen hitta tillbaka till sitt gamla jag och den som nu undrar så är den åter skodd med enbart tåkappa fram och i fysiologisk balans.

Ja visst ja,, det där med arab och deras naturliga hovform så är den mkt kortare i tån än det som i denna tråd uppvisas och därmed oxå högre i trakterna . Här spelar ingen roll hur mkt man kortar tån och skär ner sulan till levande vävnad när man gör precis på samma sätt i trakterna.

Den dagen man "låser sig" vid att så här är det är oxå första dagen man går bakåt i sin utveckling.

Tjingeling!!

Fast det förutsätter ju att tåkappan ligger an mot hoven väl? Min hovis som jag hade innan som var bra förklarade att man var tvungen att ge hoven plats så att tåkappan inte hämmade hoven på något sätt. Och att om man inte gjorde det så skulle det bli som du beskrev.

Man var alltså tvungen att lägga ut skon något, kunde man inte det pga övriga saker i hoven så skulle hästen inte heller ha sidokappor, som jag fattade det.

@coari men vaddå - loggar du ut nu eller? jag väntar på svar från dig utifrån det jag skrev.
Jag har som sagt aldrig upplevt att en hästs runda fina hovar blivit ankiga pga sidokappor, enligt tidigare jag skrev och inte känner igen öht osv, - läs gärna mitt inlägg och fråga igen för jag skulle så himla gärna vilja ha svar så jag vet vad jag ska fråga hovslagaren sen som inte är ngt vare sig jag eller mina hovslagare ngnsin sett eller erfarit?

hur totilas och ngn annan dressyrhäst skos osv fattar jag inte riktigt i sammanhanget? vad har det att göra med det hela öht? de är ju individer och skos säkert utifrån hur just de ser ut och vad som är optimalt osv? fattar inte kommentaren?

@coari men vaddå - loggar du ut nu eller? jag väntar på svar från dig utifrån det jag skrev.
Jag har som sagt aldrig upplevt att en hästs runda fina hovar blivit ankiga pga sidokappor, enligt tidigare jag skrev och inte känner igen öht osv, - läs gärna mitt inlägg och fråga igen för jag skulle så himla gärna vilja ha svar så jag vet vad jag ska fråga hovslagaren sen som inte är ngt vare sig jag eller mina hovslagare ngnsin sett eller erfarit?

hur totilas och ngn annan dressyrhäst skos osv fattar jag inte riktigt i sammanhanget? vad har det att göra med det hela öht? de är ju individer och skos säkert utifrån hur just de ser ut och vad som är optimalt osv? fattar inte kommentaren?

Jag tror jag förstår vad coari menar, skulle kunna visa foton på en sådan skoning. Samma häst, samma hovis, med ca 2 års mellanrum med en skillnad. Första bilderna är hästen skodd med tåkappa, den andra 2 år senare med sidokappor och då varit skodd ungefär lika länge med det.

Nu törs jag inte det, eftersom hästen inte är min, och kräver nog i så fall att jag får fråga hästägaren först om det är ok. Men här syns faktiskt att hästen har ändrat hovform från den lite rundare hoven till en mer avlång variant.

Jag tror jag förstår vad coari menar, skulle kunna visa foton på en sådan skoning. Samma häst, samma hovis, med ca 2 års mellanrum med en skillnad. Första bilderna är hästen skodd med tåkappa, den andra 2 år senare med sidokappor och då varit skodd ungefär lika länge med det.

Nu törs jag inte det, eftersom hästen inte är min, och kräver nog i så fall att jag får fråga hästägaren först om det är ok. Men här syns faktiskt att hästen har ändrat hovform från den lite rundare hoven till en mer avlång variant.

men det behöver du ju inte - du kan väl bara redovisa teorin här och varför isåfall?

Och i så fall säg mig vad det optimala med att sko med tåsido kappor eftersom det bevisligen inte är det optimala för hornkapseln.

Som med allt annat inom hästsport så går det "mode" i branschen och mig veterligt så skiljer kunskap och mode på sig ganska tydligt.

Därav min jämförelse med att ibland måste man stanna upp,, fundera bakåt för att återfå balansen.

Och i så fall säg mig vad det optimala med att sko med tåsido kappor eftersom det bevisligen inte är det optimala för hornkapseln.

Som med allt annat inom hästsport så går det "mode" i branschen och mig veterligt så skiljer kunskap och mode på sig ganska tydligt.

Därav min jämförelse med att ibland måste man stanna upp,, fundera bakåt för att återfå balansen.

coari jag vill bara ha en motivering som sagt och en förklaring vad du menar. du svarar ju inte på det nu öht, utan jag vill som sagt veta då jag är jätteintresserad med en konkret förklaring inte att hänga upp sig på det du citerar nu det blir ju bara lösryckt i sammanhanget öht?
Jag känner inga hovslagare som skor med vare sig tå eller sidokappa pga mode?

Det du beskriver är en stor korrigering o ska nog bara användas i undantag o en ¨gång.
plus kort intervall traktunderstöd dvs flera saker spelar in.
Om den ändå inte lyckas vara i balans med trakten blir det svårt. Intervallet är ett sätt att avlasta trakten o med ring/ heartbarsko är ett annat. men likväl måste den skos om innan tån blir lång igen. Är hoven dessutom platt kan man sällan verka sulan ens i tån.
Kilsulan nöter på trakten, men det gör en mkt låg trakt mot skon också. Varav du upplever att trakten inte växer. Det gör den men trycks ihop eller blir understucken. Man sparar dock på hästens leder o kropp iallafall- ortopedisk inlägg.
En riktigt duktig hovis kan troligen fixa det om du också lyder de råd du får.

Allmän reflektion
Jag tror att det blivit ngn jämkning när folk vill ha strålen jämns med skon. att man numera sänker trakten utan att först kollar om det går att sänka tån i förhållande. Nymode?. Står o GÅR hästen i bakvikt redan från skoningsdagen så ger det snöbollseffekt ganska snart.

Jag tror att det idag är färre hovisar som själva är aktiva i ridsport av ngn högre form eller alls för den delen o därför går det inte att kommunicera.

De lyssnar bannemig om man ingår i Landslaget eller heter Hu..man.

Under mina 30+ år som hästskötare o 'ägare har jag endast varit med om två hovisar som vid var sitt tillfälle tittade på hur hästen belastade sina ben under RÖRELSE..
Både FÖRE O EFTER utförd fölverkning o vuxenhästskoning:bow::bow::love:
Det var 30 resp. 22 år sedan. Med undantag för klinikhovis.

Benställning är EN sak, men rörelsevariationer i 3-5 gångarter ett helt annat.
Som att man skulle testa nya däck på en parkerad bil. Obalanserade dessutom.
Det SER skitbra ut... idag.......

Varför är det bara veterinärer som får ha åsikter om hovvården o varför finns nu klinikhovisar överallt som inte behövdes förr? Hovisar grundlag är att inte öppet kritisera annans arbete.

Båda de två jag senast anlitat kollar ponnyerna i rörelse före och efter skoning. Det har nog de flesta gjort.

men det behöver du ju inte - du kan väl bara redovisa teorin här och varför isåfall?

Jag kan bara konstatera att en förändring i hovformen har skett genom att ändra från tåkappa till sidokappor, varför det sker kan jag inte svara på men sett att det har skett.

Red i ridhuset idag och jösses så tydligt det är att han inte hinner undan med fram! Första 10 minutrarna så slog han i i VARJE steg i traven. Så ni som tycker att det inte är så illa... Säg det till hästen :crazy:

Sedan lyckades jag få honom att ta kortare kliv, vilket ju egentligen inte är speciellt bra... Men jag känner att hovis nog vill ha honom välmotionerad om vi ska kolla och vända och vrida på allt om och om igen.

Nu spånar jag bara, men tror att sidokappor kan göra att hoven med tiden kan bli bredare längre fram än där den normalt ska vara som bredast.

Att tån kan slitas såsom vissa överrullningskor ger redan vid skoning. tvärtå.

Om man tänker på påfrestning på hovbenet ( finns intressant läsning i american farrier även om det) kan det säkerligen ge ngn skada på sikt av tåkappa, men mer av att hållas ihop på båda sidorna.
att man har det bak där hovbenet är spetsigare har kanske inte påvisat skador, men på fram är det väl relativt nytt hästen bär ju mer vikt där.

Alex.
det är skillnad på att backa tån o sänka tån i FÖRHÅLLANDE till trakten. Det första ger ingen skillnad på vinkeln, men bättre överrullning- kortare tå, men inte lägre. som krävs. Den kommer förvisso att växa ut bättre i tån, men (över)belastningen på trakten är densamma.
Isättningsfasen torde vara MINST lika viktig då hoven är mjuk o elastisk i bakre delen.
Det klinikhovisen sa är det som TS menar även om det blev för mkt med rosa o sviktande sula
Det enklaste är att se lutningen på kronranden o att den är jämn hela vägen o inte börjar svänga neråt baktill, vilket ofta betyder understucken. Numera kan man se hästar med brantare lutning på framhovarna än bak- bakvikt. tå- traktförhållandet som skitit sig.
Jag skulle vilja påstå att kronrand ska ligga mer markparallellt på fram än vad man nu har. vad händer när tån är kort men hög? Brantare vinkel.
Ger det en högre ( normal) trakt?

Många hästar sätter i tårna först o är väldigt lätt att se. Kan det vara pga hög tå?Andra vill sätta ner trakten först o gör därmed ett daller med kotleden för att lyckas.
Jag vill att det ser ut som hästen sätter ner hela hoven plant, men vid höghastighetsfoton visar trakten först.

Fast i så fall har det väl varit mode nu bra länge, för du har ju pratat om detta fenomen i flera år? Och om det ÄR så illa som du beskriver så känns det väl som om modehysterin skulle lagt sig vid det här laget?

Jag vet inte, men jag har lite svårt för att tro att respekterade, erfarna, välutbildade hovslagare skor hästar på ett sätt som är skadligt. Kan det vara så att det är lite svårare att sko korrekt med sidokappa, och att man ser problem med det pga att mindre erfarna och kunniga hovslagare testar och misslyckas?

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 406
Senast: caballus
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 012
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka