Hovproblem.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare todde
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 91
  • Visningar Visningar 7 913
T

todde

Min häst blev opererad i hoven för ca. halvår sedan för en sk. hålvägg. De skar väck en hel del på framkanten. Nu har jag börjat att sätta igång den för ca en månad sedan. Hon har plast där var det fattas hovmatr. min undran är hur bra sitter den plasten egentligen ? Någon som har erfarenhet? Plasten köptes från ett postorderfirma Nor.p..t . Skadan är på ett bakben.

Sv: Hovproblem.

Precis min fråga med, varför inte plasta? När jag hade haft stoet på klinik för hålvägg så plastade hovslagaren på kliniken hoven efteråt. Så jag ser verkligen fram emot svar om inte plasta!

Direkt efter uppverkningen blev hon gipsad.Fick ha gips i 6 veckor sedan körde vi ner och tog bort gipset sen plastade de hoven.

Det är ju en bakterie som "äter upp hoven":angel:

Den är beroende av syrefri miljö- anaeroba bakterier.
Om du stänger in den trivs den finfint.

Varför ska man inte det?
Jag har haft en häst som hade hålväggar. Är det bra att börja rida den innan det har vuxit ner igen?

Innanför plasten blir det en totalt syrefri miljö som gynnar bakterier. Det ger bara bakterierna en oerhörd chans att föröka sig. Och hur bra är det när man redan har en hålvägg?

Så då menar du att utbildad hovslagare som arbetar på hästklinik inte kan sina saker??
Att alltid ha hoven inplastad är en sak eller där man byter plasten efter att hästen varit ute i bakteriedrabbad hage men tillfälligt som man får via kliniken är en annan. Plasten satt kvar ca 3-4 veckor. Och under den tiden kom inte några bakterier till hålväggen eftersom den var uppverkad ,behandlad och plastat innan hästen kom ut från kliniken.

Så då menar du att utbildad hovslagare som arbetar på hästklinik inte kan sina saker??.

Tydligen inte! De 3 klinikhovslagare jag känner gör det inte,plastar alltså. Och det jag fick lära mig på hovslagarskolan är att man absolut inte ska plasta in det!
Jag är också utbildad hovslagare som gått alla vidareutbildningsblock man kan gå i sverige!

Senast ändrad:

Tydligen inte! De 3 klinikhovslagare jag känner gör det inte,plastar alltså. Och det jag fick lära mig på hovslagarskolan är att man absolut inte ska plasta in det!
Jag är också utbildad hovslagare som gått alla vidareutbildningsblock man kan gå i sverige!

Nu börjar jag bli orolig :confused: hur ska man då göra när det fattas en bit av främre delen av hoven ? Har fått besked att byta var ca 6 vecka tills det är utväxt.
Detta är en klinikhovslagares uttalande !!

Ren miljö är a och o.....hästägarens eftervård likaså. Bor man där det är snö så är det bra det gör det hela enklare. Man kan lägga en gipsplugg eftersom gips andas. Annars får man använda fantasin. Ända tills hoven växt ner...

Nu börjar jag bli orolig :confused: hur ska man då göra när det fattas en bit av främre delen av hoven ? Har fått besked att byta var ca 6 vecka tills det är utväxt.
Detta är en klinikhovslagares uttalande !!

Min kompis häst har stått för samma skada. Han hade gips i flera månader. Sedan plastades delar av hoven. Bakoframvänd sko för att hoven skulle bli stabilare i tån där han inte hade nån hovvägg knappt. Sedan skulle hoven tvättas varje dag med Virkon-lösning. Först stod han på box när han hade gips. Sedan fick han gå ut med en halvplastad hov med sko och easyboot utanpå. Sån som ser ut som en gympadojja.

Min kompis häst har stått för samma skada. Han hade gips i flera månader. Sedan plastades delar av hoven. Bakoframvänd sko för att hoven skulle bli stabilare i tån där han inte hade nån hovvägg knappt. Sedan skulle hoven tvättas varje dag med Virkon-lösning. Först stod han på box när han hade gips. Sedan fick han gå ut med en halvplastad hov med sko och easyboot utanpå. Sån som ser ut som en gympadojja.

Hon hade också gips i lång tid för att nu här när värsta krisen över (enligt klinikhovslagaren )alltså ca 1/2 år efter operationen få inplastad den främre delen. Hon har även ringsko på sig.
Klart man blir ju lite orolig ,vem orkar med en sådan runda igen :eek:(en ny hålvägg)

Värt att notera dock. I vissa lägen MÅSTE man plasta för att öh få på en sko. Men då plastar man bara en liten bit upp typ ca 1.5 cm för att få ett sömtag. Men jag hävdar att det i de flesta fall går att lösa även utan plast. Tex dra upp extra sömhål.

Intressant uttalande.
Hur menar du att smuts/bakterier ska hitta in i hoven om den plastats efter uppverkning och rengöring inne på klinik? Om hästens hov aldrig kommit i kontakt med jord? Åter igen, en sak att sätta eget plast där hoven kommer i kontakt med ev smittad jord än vad det är vid klinik .

Menar du allvar?
Bakterier finns överallt. Inte ens klinikerna är sterila. Ja bortsett från op-salarna då. Bakterier finns även I hovarna och när du stänger in med plast.

Angående ditt uttalande:
"Om hästens hov aldrig kommit i kontakt med jord?"

Menar du att hästen ska stå på 3 ben efter plstning eller? Jag förstår inte rikgtit din inställning?

Intressant uttalande.
.

Det jag säger är alltså vad den moderna hovslagarskolan lär ut. Detta är också vad de lär ut på Ultuna kliniken där alla vidareutbildningskurser sköts. Jag känner INGEN idag som plastar hålväggar. (om man inte måste som jag skrev tidigare).
Tänk dessutom sjäv, plasten är av typ 2-komponent. När man blandar den så blir den HET under härdningsprocessen. Så pass het att man ibland bränner sig. Detta i kombination med att lägga den direkt på levande vävnad? Tycker du det känns vettigt?
Jag känner 3 hovslagarMÄSTARE och dessa propagerar för att man absolut inte ska plasta, och är det någon som vet vad den pratar om så är det en med Mästar-brev!

:) Givetvis kan hästen inte stå på 3 ben....

Men jag tror du överilar dina kunskaper en smula ang plasta eller ej.
Självklart måste man kunna plasta en hov som ska växa ner på nytt. Om hästen (vilket det oftast blir) ska stå inne ett antal veckor efter en ordentlig uppverkning så är risken för bakterier (som oftast finns i hagens jord) är minimal i rengjord box. Annars hade de gått ifrån den behandlingsmetoden för länge sedan.Då hålrum är mer och mer vanligt på dagens hästar och i detta blöta/fuktiga klimat som råder nu.Hagarna är mer och mer utsatta då man oftast inte har tillgång att byta hage regelbundet eller bearbeta jorden under vinterhalvåret.
Att stänga in bakterier är förkastligt men att en hov plastas direkt efter att gips är borttaget och man rengjord hoven med antibakteriellt medel tror jag är ganska så risklöst.Det är ju frågan om kort period och extremt god hov vård som krävs.
Ja, jag har inte kunskapen att uttala mig om folk med mästarbrev och vad deras kunskaper grundar sig på eller vad som krävs för att få mästarbrev som du nämner.Men jag utgår från mina egna upptäckter och erfarenheter under alla de år jag haft problem med hålväggar på hästar.Både förr och nu.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 580
Senast: Bison
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 706
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 832
Senast: Calmiche
·
Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
4 765
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka