Hovproblem.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare todde
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 91
  • Visningar Visningar 7 913
Sv: Hovproblem.

Bara för att du är utbildad hovslagare som du skriver så tror du väl ialla fall inte att jag skulle sälla mig till skaran och godta alla råd ni hovslagare ger ?

Vad du än vill tro på, så kan du aldrig resonera bort det faktum att genom att plasta in så bidrar du till bakterierna förökar sig onormt mycket mer än en helt öppen luftig miljö. Man kan alrdig "tycka" bort det faktum. Den som säger tvärtom har obönhörligen fel! Helt enkelt!

Rent generellt svar...Det bästa är som jag sagt att låta bli att plasta och låta det vara helt öppet eftersom det är det värsta som finns för bakterierna. OCH hålla rent, Rent och åter RENT!

Ett annat alternativ är att gloffsa på lite hovtjära, det dels stöter bort skit och torkar ut det aktuella området så att bakterierna har svårt för att få fäste!

Kan du ordna en bild på hoven? Du bör kunna rida, om än något försiktigare och kanske inte på samma underlag som innan håväggen.

Har du snö eller lervälling? Plus eller minusgrader?

Någon bild kan jag inte ordna på det öppna ! endast på plastdelen (om jag nu inte ska ta bort plasten)
Jag har runt nollan just nu o leran har väl torkat en del men minsta regn eller snö då blir det lervälling. Mina marker i år har aldrig varit så dåliga särskillt framför grinden.

PS. Till nästa år. gör en sluss innanför grinden- inget söndertrampat grindhål DS

Vad jag vet så har vi kommit förbi hålväggen , men det är bara det att det fattas en bit av främre delen av hoven.

Hästen jag hade hand om var också förbi det värsta stadiet.
Han reds som vanligt, men hade specialbeslag och var väldigt påpassad med rengöring och sköljning före och efter ridning, vid utsläpp och insläpp.
Ett stort hål var det ju kvar, men det gör ju inget- så länge man tar hand om det och låter det lufta ;)

Jag bor dessutom nere i sydligaste skåne... här är lervälling september-april. Trots detta- ingen plast på som "skydd"!
Att rengöra och greja hela tiden kräver helt klart en del av hästägaren, men det får det väl vara värt.

Vdb: Ordblind? Jag tror fortfarande inte på det där. Det är nog nåt ljug för att få uppmärksamhet :devil: Tycker du är mäkta bra på att formulera dig... :angel:

Min granne den övervintrade hippien och hästvän tog helt sonika sin vardagsrummatta och lade den över leran vid ingången....
Tja, alla sätt r bra utom dom dåliga....

Min granne den övervintrade hippien och hästvän tog helt sonika sin vardagsrummatta och lade den över leran vid ingången....
Tja, alla sätt r bra utom dom dåliga....

Det går kanske i norrland. Har du en aning om hur mkt lera det kan finnas i skåne en vinter?

Hästen jag hade hand om var också förbi det värsta stadiet.
Han reds som vanligt, men hade specialbeslag och var väldigt påpassad med rengöring och sköljning före och efter ridning, vid utsläpp och insläpp.
Ett stort hål var det ju kvar, men det gör ju inget- så länge man tar hand om det och låter det lufta ;)

Jag bor dessutom nere i sydligaste skåne... här är lervälling september-april. Trots detta- ingen plast på som "skydd"!
Att rengöra och greja hela tiden kräver helt klart en del av hästägaren, men det får det väl vara värt.

Vdb: Ordblind? Jag tror fortfarande inte på det där. Det är nog nåt ljug för att få uppmärksamhet :devil: Tycker du är mäkta bra på att formulera dig... :angel:

Med vad rengjorde du? Vatten o svamp ?

Det är inte frågan om rätt till varje pris eller ej.Det är frågan om att diskutera för och nackdelarna med plasta eller ej. Bara för att du är utbildad hovslagare som du skriver så tror du väl ialla fall inte att jag skulle sälla mig till skaran och godta alla råd ni hovslagare ger ? Hur många oseriösa hovslagare har man inte sett och läst om? Nu skriver jag inte att du är en av dessa rötägg utan att jag litar inte blint på vad du skriver bara för att du har gått utbildning.Jag tar en gnutta sunt förnuft blandar med erfarenheter och försöker göra det bästa med det resultatet.

Sunt förnuft säger att man inte plastar in en hålvägg med risk för den bakterie explosition det kan innebära. Grunden för hålvägg är just en syrefattig miljö. Bakterier har oxå en otrolig förmåga att explosvt föröka sig i värme och al plast utvecklar värme vid härdning.

Vid akut hålvägg så skall all underminerad hovvägg skäras upp, hoven ska gipsas och gipset bytas var 10-14 dag. Efter ca 14 dagar har nytt friskt horn bildats och man kan så snart det nya hornet blivit stabilt avlägsna gipset och sko med stabiliserande sjukbeslag. Den tidigare hålväggen ska för bästa läkning hållas öppen i friskt syre. Daglig skötsel med ren närmiljö är av yttersta vikt för individens läknings förlopp.

Själv har jag aldrig varit med om att en hålvägg orsakat hästen problem mer än max dom två första veckorna den varit gipsad. Detta beroende på att gips inte tål vatten och närmiljön varit lite för "fuktig".

All typ av plast ska och bör i möjligaste mån undvikas på alla typer av hålväggar likväl all annan "inpackning".

Frisk luft och individuellt avlastande sjukbeslag ger det bästa och enklaste resultatet.

typ en sjukhage innanför grinden.
hästarna kan då inte stå o trampa där.
eller så lägger man tryckt virke på högkant ner i marken , markduk o sand. Som en större sandlåda.

Då har man även en sjukhage, mindre belastning på grinden, kan ta ut en o en lätt, slipper få gummistövlarna avsugna;), stödfodra mm mm allt-i-ett.

Du tolkar som du vill.:rofl:
Av leran- ska det vara.
Har du aldrig stått i strumplästen- rätt var det är:eek:

S

Vid akut hålvägg så skall all underminerad hovvägg skäras upp, hoven ska gipsas och gipset bytas var 10-14 dag. Efter ca 14 dagar har nytt friskt horn bildats och man kan så snart det nya hornet blivit stabilt avlägsna gipset och sko med stabiliserande sjukbeslag. Den tidigare hålväggen ska för bästa läkning hållas öppen i friskt syre. Daglig skötsel med ren närmiljö är av yttersta vikt för individens läknings förlopp.

Själv har jag aldrig varit med om att en hålvägg orsakat hästen problem mer än max dom två första veckorna den varit gipsad. Detta beroende på att gips inte tål vatten och närmiljön varit lite för "fuktig".

Min häst var gipsad i flera månader. Men hennes hålväggar gick långt upp på hoven.

Annars får man använda fantasin.

Hur lätt är det om hagarna ser ut som dem gör nere i småland i detta blöta mildväder:crazy: Hade bärrandsröta på en av mina hästar för ngr år sedan, var ju ett rent helsike att bli av med det, tog ca 2 år. Är livrädd att det ska komma tillbaka som det ser ut här. Tvätta med virkon minst 1ggr/veckan på den hästen fortfarande:crazy:;)

Vetrinären var här och plastade en gång för många år sedan. Det funkade då, men när hornet hade växt ner kom det tillbaka :crazy: Idag har jag själv hört att plastningen inte är bra, vet har slutat med det pga av ökning av bakterier men man visste inte så mkt om just bärrandsröta då och dem är väl inte helt säkra hur man ska bota det idag heller, tro att mera forskning kring detta pågår.

Man bör undvika att plasta igen dessa hålväggar eftersom miljön för bakterierna återigen blir gynnsam och möjligheten att sköta skadan minskar.

http://www.tidningenridsport.se/def...emplateID=571&ArticleStateID=2&ClientID=37696

En rulle silvertejp är aldrig fel...för att ta ett exempel!

Jo, jag vet. Silvertejpen är bra till mkt:D har flera rullar hemma;)

Har man slutat med att plasta hovar som gått sönder på utsidan? eller är det en annan sak?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 580
Senast: Bison
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 706
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 832
Senast: Calmiche
·
Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
4 765
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka