Hovproblem.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare todde
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 91
  • Visningar Visningar 7 913
Sv: Hovproblem.

Fy vad vidrigt:eek:
Har aldrig sett en häst med hålvägg.
min val. hade bärrandsröta som 2½åring.
Det blev värre av snön:confused: Den kilade in sig o vidgade bärranden eller separerade:confused:
Den fick skor på o blev bra.

Har sedan dess (14 år) bara haft smärre angrepp o fått hovis att kleta dit tjära efter rensning o sen på med skon-puts väck till nästa gång.

Senast ändrad:

Spolade med hård vattenstråle, svampade av ibland, slaskade på lite gammal hederlig hovtjära... ibland fick den sig en duvning med den nyblivna valackens (:angel:) jodopax också som stod lägligt till hands vid spolspiltan...

Alla sätt är bra utom de dåliga!

Hålla rent, bakteriefritt och luftigt skulle jag säga är det viktiga när man kommit ur den akuta fasen. Nån farrier-allmighty som vill tillägga något till det? ;)

Senast ändrad:

Först får du ladda upp bilden på internet ngnstans. t.ex pixbox, photobucket, eller om du har någon blogg?
Sedan länkar du helt enkelt till platsen där bilden ligger! (Kopiera och klistra in bildlänken)

:angel: Hur en hålvägg behandlas vet jag mycket väl så din förklaring till mig var helt bortkastad.
Jag plastar inte in hovarna utan jag diskuterade hur kliniks veterinären gjorde vid det tillfälle då ett av stona var tvungen att uppsöka klinik pga hålvägg som nonchalerats av dåvarande hovslagare och vid tillfället en för mig ny upptäckt av hovproblem. I nuläget eller de sista åren har min nuvarande hovslagare full kontroll på ev nyuppkomna hålväggar och behandlar dessa direkt genom uppverkning och jodopax rengöring grundlig sådan.Jag själv fortsätter denna behandling sedan .Inga skor eller plastning dock.

http://www.pixbox.se/alb663784
alb663784
Försökte att lägga in en bild ,men klarar inte detta. Någon som kan skriva hur man gör.
Kanske har jag lyckas att fixa till det.

Senast ändrad av en moderator:

Lite suddig bild...! Men är det plast allt det som är lite blåtonat i bilden? Jag skulle vilja efterlysa en bild på hov OCH ben ända upp till armbågen tagen framifrån(dorsalt) och från utsidan(lateralt). Jag tycker att bilden skvallrar lite om upptryckt kronrand men är som sagt lite svårt att se.

Håller med dig. Jag tycker att det har varit intressant att läsa den här tråden. Jag inser att jag hade haft mkt stor nytta av denna tråd och detta forum när jag hade min förra häst dvs den med hålväggar. Men det var nästan för internets tid.

Lite suddig bild...! Men är det plast allt det som är lite blåtonat i bilden? Jag skulle vilja efterlysa en bild på hov OCH ben ända upp till armbågen tagen framifrån(dorsalt) och från utsidan(lateralt). Jag tycker att bilden skvallrar lite om upptryckt kronrand men är som sagt lite svårt att se.

Ska försöka ta bättre bild ikväll. Det blåtonade är plast.
Vad innebär "upptryckt kronrand" ? Dorsalt är det latin för framifrån eller vad ? Lateralt latin för insidan? Barar undrar :confused:

Vad som är chokerande är att jag är hemskickat med en häst som är plastat som rid o är i utmiljö. Detta har en sk. klinikhovslagare ordinera........ detta har jag betalt en hel del pengar för. Alla här verkar nu överens om att plastat hov o direkt farligt.
Fan vad jag är besviken......! Jag kommer att ha ett snack nu med olika hovslagare o inte minst klinikhovslagaren.

Vad som är chokerande är att jag är hemskickat med en häst som är plastat som rid o är i utmiljö. Detta har en sk. klinikhovslagare ordinera........ detta har jag betalt en hel del pengar för. Alla här verkar nu överens om att plastat hov o direkt farligt.
Fan vad jag är besviken......! Jag kommer att ha ett snack nu med olika hovslagare o inte minst klinikhovslagaren.

Såja, hold your horse(s), I somliga fall så MÅSTE man dessvärre plasta upp lite för att öh få dit en sko. Så du behöver ju inte slå ihjäl din hovis bara för att jag säger motsatsen...;)

Vi provade tjära en gång, men då blev det ännu värre:crazy: tur att det funkade för din häst. När snön kom här blev det bättre, kan det vara så olika:confused:;)

:angel: Hur en hålvägg behandlas vet jag mycket väl så din förklaring till mig var helt bortkastad.
Jag plastar inte in hovarna utan jag diskuterade hur kliniks veterinären gjorde vid det tillfälle då ett av stona var tvungen att uppsöka klinik pga hålvägg som nonchalerats av dåvarande hovslagare och vid tillfället en för mig ny upptäckt av hovproblem. I nuläget eller de sista åren har min nuvarande hovslagare full kontroll på ev nyuppkomna hålväggar och behandlar dessa direkt genom uppverkning och jodopax rengöring grundlig sådan.Jag själv fortsätter denna behandling sedan .Inga skor eller plastning dock.

Då är väl även en förklaring till uppkomsten av hålväggar till dig även helt bortkastad.???

Jag skriver det i alla fall. Du har "skitig" närmiljö och dålig daglig hovvård för i annat fall skulle aldrig dina hästar få återkommande hålväggar.

Nämen menar du att det sitter som gjutet? Jag som trodde det bara var att borsta bort när man tyckte på:devil:
Nej, jag vet hur pass det sitter. Men finns det inte olika plast? Den jag hade på hästen satt 7dagar ungefär sen kunde jag pilla bort det med hjälp av hovkratsen..:confused:

Yepp you got it. Men skitig och dålig hovvård har man väl knappast medvetet när man vet ens häst har dålig hovkvalitet och problem med hålväggar. Eller???

Nämen menar du att det sitter som gjutet? Jag som trodde det bara var att borsta bort när man tyckte på:devil:
Nej, jag vet hur pass det sitter. Men finns det inte olika plast? Den jag hade på hästen satt 7dagar ungefär sen kunde jag pilla bort det med hjälp av hovkratsen..:confused:

Det finns olika plaster ja. Men det är ungefär samma innehåll i tuberna, bara mer eller mindre giftiga för användaren(jag) Och om du kan pilla bort den efter 7 dagar har den inte applicerats på ett korrekt sätt.

Si så där, nu har jag varit framme en sväng, föreslår samtidigt att man återgår till ämnet. ALL annan personlig diskussion får tas via PM, eller E-post. Vi återgår alltså till ämnet som var bl a hålvägg.

Boj/moderator

min häst fick en kronrandskada som resulterade i en horn klyfta
gått på olika mediciner pga av smärta och undvika spridning av inflammation allt detta hände i agusti månad början gick det bra kunde gå och var inte halt men när horn klyftan kommit ca 1/3 del ner på hoven då blev hon tvär halt är nu inne på sin 10 vecka kan gå i hage och blir ej mer halt avet veterinären sa att det trycker på hovbroskens utskott kan nämnas att hornklyftan sitter i trakt + åt
hörnstödet till svårt att förklara vet någon hur lång tid detta tar
? ända tills hoven har vuxit ut tacksam för svar

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 580
Senast: Bison
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 706
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 832
Senast: Calmiche
·
Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
4 765
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka