Hovproblem.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare todde
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 91
  • Visningar Visningar 7 913
Sv: Hovproblem.

:) Givetvis kan hästen inte stå på 3 ben....

Men jag tror du överilar dina kunskaper en smula ang plasta eller ej.

Det samma.

Annars hade de gått ifrån den behandlingsmetoden för länge sedan..

Det har man också gjort, precis som jag skriver!

:
Ja, jag har inte kunskapen att uttala mig om folk med mästarbrev och vad deras kunskaper grundar sig på eller vad som krävs för att få mästarbrev som du nämner..

Mästarbrev är det högsta beviset för yrkeskunnande, det är det svåraste provet man kan utsätta sig för som hovslagare.

Kan du inte bara acceptera och lyssna på en yrkesman? Eller vill du ha rätt till varje pris?

Det är inte frågan om rätt till varje pris eller ej.Det är frågan om att diskutera för och nackdelarna med plasta eller ej. Bara för att du är utbildad hovslagare som du skriver så tror du väl ialla fall inte att jag skulle sälla mig till skaran och godta alla råd ni hovslagare ger ? Hur många oseriösa hovslagare har man inte sett och läst om? Nu skriver jag inte att du är en av dessa rötägg utan att jag litar inte blint på vad du skriver bara för att du har gått utbildning.Jag tar en gnutta sunt förnuft blandar med erfarenheter och försöker göra det bästa med det resultatet.

Som ngn annan skrev är en sko med öppen tå nog brukligt i ditt fall.

Även om det är rengjort o behandlat på kliniken kommer ju smuts in om man inte kan fortsätta att göra rent dagligen.

Den hovisen ( med mästarbrev;))som har behandlat min ena häst på en stor klinik ville inte ens plasta en hornklyfta- just av den anledningen. fick oxå en öppentåsko.
hoven växte ut utan komplikationer o kunde användas som vanligt utom de första veckorna- innan det stabiliserades.

Alla klinikhovisar har inte mästarbrev:smirk:, men en del är väldigt duktiga ändå.
Har gått som lärlingar hos de allra bästa.

Jaha nu blev jag ju ganska rådvillig. Om jag lämnar det öppet på hoven så kommer det ju in smuts direkt, har ju ganska lerigt här + hon kommer att tappa skoen direkt.
Angående att plasta in med två komponent ,så stämmer det att det blir varmt ,men vi la modellera imellan ! Tips o test ifrån klinikhovslagaren.
Något annat man kan använda istället ! .....snälla ge mig ett tips!
Hon är plastat ca 3cm upp på hoven.

Varför plastades det?
För att ha ngt att spika i?

inte för att jag kan sådär jättemycket, men man brukar väl gipsa om det måste "förslutas"?

Även om det blir smutsigt så är det primära att det luftas:confused:

Varför plastades det?
För att ha ngt att spika i?

inte för att jag kan sådär jättemycket, men man brukar väl gipsa om det måste "förslutas"?

Även om det blir smutsigt så är det primära att det luftas:confused:

Vet faktiskt inte varför:confused: Jag ifrågesatte aldrig klinikhovslagaren ! Men jag känner att jag måste ringa nu o fråga för som sagt jag orkar inte med en sådan omgång igen. Hon har kommit igång nu o det känns som för vill inte backa.
Gips låter ju rätt i mina öron. Vart handlar man det någonstans är det vanligt gips eller ? Sitter det kvar lika bra som plast tro ?

*kl*

Hade hand om en häst för nåt år sedan som hade en hålvägg som var "på utläkning".

Jag var inte med i början, men har för mig att han var gipsad då och väldigt konvalecent.

Det plastades inget just av bakterierisken. Däremot skars allt äckligt bort, det lades en specialsko och vi fick order om att HÅLLA RENT!
Helt klart drygt att vänta och inte kunna använda hästen som vanligt under tiden, men ibland fungerar inte genvägar....
Det som gällde när han kommit ur det värsta stadiet var helt enkelt att skölja, spola, kratsa, svampa... hålla rent på alla sätt och vänta på att hoven skulle växa förbi hålväggen.

Det är tråkigt att vänta. Men tvunget. Plast stänger in bakterierna, men det är fint på utsidan...

Det är inte frågan om rätt till varje pris eller ej.Det är frågan om att diskutera för och nackdelarna med plasta eller ej. .

Vad för fördel ser du med att kapsla in bakterier och låta de frodas fritt? Ibland vid extrema hålväggar kan man behöva plasta up en liten botten för att kunna fästa en söm, men oftast kan man komma runt det.
Det handlar inte om att jag ska ha rätt eller inte, som jag skrev så får vi nuförtiden lära oss på hovslagarskolan att INTE plasta. Så det du säger är även att hovslagarskolorna har fel isåfall!

Jag förstår inte varför du talar emot mig hela tiden? Hade jag varit din hästs hovslagare hade jag inte plastat pga bakterierisken bla.
Risken för ytterligare hålvägg är betydligt större om man plastar igen den än om man låter den vara helt öppen! Luft är nämligen värsta fienden för de bakterierna!

:) Givetvis kan hästen inte stå på 3 ben....

Men jag tror du överilar dina kunskaper en smula ang plasta eller ej.
Självklart måste man kunna plasta en hov som ska växa ner på nytt. Om hästen (vilket det oftast blir) ska stå inne ett antal veckor efter en ordentlig uppverkning så är risken för bakterier (som oftast finns i hagens jord) är minimal i rengjord box. Annars hade de gått ifrån den behandlingsmetoden för länge sedan.

Har du blöja på din häst eller? :p:D

Modell-lera? Det smälter ju i solsken till och med. :confused: Låter helknepigt. Dessutom kan man ju anta att fettet i modell-lera är perfekt mat för mikroorganismer.

Vdb: Är det vanligt att fylla ut en hov med modell-lera?

*kl*

Hade hand om en häst för nåt år sedan som hade en hålvägg som var "på utläkning".

Jag var inte med i början, men har för mig att han var gipsad då och väldigt konvalecent.

Det plastades inget just av bakterierisken. Däremot skars allt äckligt bort, det lades en specialsko och vi fick order om att HÅLLA RENT!
Helt klart drygt att vänta och inte kunna använda hästen som vanligt under tiden, men ibland fungerar inte genvägar....
Det som gällde när han kommit ur det värsta stadiet var helt enkelt att skölja, spola, kratsa, svampa... hålla rent på alla sätt och vänta på att hoven skulle växa förbi hålväggen

Det är tråkigt att vänta. Men tvunget. Plast stänger in bakterierna, men det är fint på utsidan...

Vad jag vet så har vi kommit förbi hålväggen , men det är bara det att det fattas en bit av främre delen av hoven.

Modell-lera?

Jag vet att somliga hovisar gjorde det förr. Jag har aldrig ens tänkt tanken att prova. Leran är väl en sak, men om man betänker att ens händer ALDRIG är helt rena så nej, inget jag kommer prova.

Modell-lera? Det smälter ju i solsken till och med. :confused: Låter helknepigt. Dessutom kan man ju anta att fettet i modell-lera är perfekt mat för mikroorganismer.

Som sagt detta var en test ifrån klinikhovslagaren

Dessutom kan man ju anta att fettet i modell-lera är perfekt mat för mikroorganismer.

Jag tror(utan att helt säkert veta) att modelleran innehåller rätt mycket salt...så ur bakteriesynpunkt så TROR jag inte att leran i sig spelar så avgörande roll. Men som sagt, ler-teknik är inget som ingår i hovslagarutbildningen.

vdb : Vad skulle du råda mig till att göra ? Ska jag slipa eller raspa väck plasten på hoven o ersätta det med tex. Gips. Ska jag ställa av henne o vänta tills hon har fått fullt utväxt hov. Djupet på hovens nedersta ställe är ca 1cm för att minska längre upp av hoven.

Jag tror(utan att helt säkert veta) att modelleran innehåller rätt mycket salt...så ur bakteriesynpunkt så TROR jag inte att leran i sig spelar så avgörande roll. Men som sagt, ler-teknik är inget som ingår i hovslagarutbildningen.

Leran var lagd pga av värmen som bildas vid härdningen.

vdb : Vad skulle du råda mig till att göra ? Ska jag slipa eller raspa väck plasten på hoven o ersätta det med tex. Gips. Ska jag ställa av henne o vänta tills hon har fått fullt utväxt hov. Djupet på hovens nedersta ställe är ca 1cm för att minska längre upp av hoven.

Rent generellt svar...Det bästa är som jag sagt att låta bli att plasta och låta det vara helt öppet eftersom det är det värsta som finns för bakterierna. OCH hålla rent, Rent och åter RENT!

Ett annat alternativ är att gloffsa på lite hovtjära, det dels stöter bort skit och torkar ut det aktuella området så att bakterierna har svårt för att få fäste!

Kan du ordna en bild på hoven? Du bör kunna rida, om än något försiktigare och kanske inte på samma underlag som innan håväggen.

Har du snö eller lervälling? Plus eller minusgrader?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 580
Senast: Bison
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 706
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 833
Senast: Calmiche
·
Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
4 765
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka