Hovar, vad tycks?

Sv: Hovar, vad tycks?

Det är det vi prata om ett annat tråd, vi vet inte history bakom, vad hovslager har tänkt eller är det ett MISS!

Jag kan inte se non tåkapp Coari, är det inte då undra jag om skon har inte helt enkelt glidet bak när skon spiket på, så att istället att göra om skoning var det enklar att räspa av det som kom utanför skon.

I don´t know.........but it´s a thought :idea:

Kan oxå vara så att tå kappan raspades bort i den övriga "bearbetningen"

I don´t know......but it´s a thought;)

Haha! :banana: det finns en tåkappa, och eftersom det bara var två v sedan han fick nya skor så lades samma på igen. Och ja, tån "slaktades" för att backa överrullningen och kommer behövas kortas till den har nått sin "verkliga" vinkel. Han är lite plattfotad så ist för att verka ner ännu mer underifrån, och låta honom gå på sulan, så kapades tån för att få bättre vinkel och bättre överrullningen.. Forhoppningsvis mindre snubblig häst på köpet :banana:

Jag tror också hovslagaren har en plan, att hoven ska växa sig normalt lång. Om tåvägggen ska växa ner till marken i den vinkel den växer ut med vid kronranden, vilket är hovens naturliga längd, måste man ordna så att tåns överrullning alltid är på den normalt långa hovens plats!

Om en bild skulle visa hoven där man håller undan håret så att man kan se utväxtens vinkel kommer man att kunna se om överrullningen är på rätt plats.

"Bullen" efter den för långa utflutna hoven bör lämnas kvar så mycket som möjligt fast det inte ser så vackert ut, om man raspar bort den försvagas hovväggen när den blir tunn, vilket kan få tån att flyta ut igen.

Allteftersom den naturligt vinklade tåväggen växer längre och längre ner på hoven kommer även "bullen" längre o längre ner mot marken och den kommer då att raspas bort bit för bit vid varje verkning.
Till sist är hela hoven i sin korrekta vinkel igen, samtidigt som den är normalt lång, det är en lika intressant förvandling varje gång. För att det ska ske måste även hovens undersida vara vågrät, i strålens vinkel. MVH

Du kan inte andra hovens vinkel med att kappa tån, det göra man med att ta mer på sulen (som inte gå i det här fallet) eller höja eller sänker trakten.
Har hästen tendens att klippa sig då vill man har ett snabber överullning.

Det du beskriver handlar bara om att vinkla om en redan utfluten hov, som fortfarande är trasig genom att den har en uttänjd eller separerad lamellrand. Här växer det ut en ny frisk hov med tajt lamellrand. Själva poängen är att titta vid kronranden vilken vinkel utväxten har och rätta sig efter det. MVH

Jag tror också hovslagaren har en plan, att hoven ska växa sig normalt lång. Om tåvägggen ska växa ner till marken i den vinkel den växer ut med vid kronranden, vilket är hovens naturliga längd, måste man ordna så att tåns överrullning alltid är på den normalt långa hovens plats!

Om en bild skulle visa hoven där man håller undan håret så att man kan se utväxtens vinkel kommer man att kunna se om överrullningen är på rätt plats.

"Bullen" efter den för långa utflutna hoven bör lämnas kvar så mycket som möjligt fast det inte ser så vackert ut, om man raspar bort den försvagas hovväggen när den blir tunn, vilket kan få tån att flyta ut igen.

Allteftersom den naturligt vinklade tåväggen växer längre och längre ner på hoven kommer även "bullen" längre o längre ner mot marken och den kommer då att raspas bort bit för bit vid varje verkning.
Till sist är hela hoven i sin korrekta vinkel igen, samtidigt som den är normalt lång, det är en lika intressant förvandling varje gång. För att det ska ske måste även hovens undersida vara vågrät, i strålens vinkel. MVH

Tack för ett bra förklarat svar. Tror det är precis så planen är ;)

"Bullen" efter den för långa utflutna hoven bör lämnas kvar så mycket som möjligt fast det inte ser så vackert ut, om man raspar bort den försvagas hovväggen när den blir tunn, vilket kan få tån att flyta ut igen.Allteftersom den naturligt vinklade tåväggen växer längre och längre ner på hoven kommer även "bullen" längre o längre ner mot marken och den kommer då att raspas bort bit för bit vid varje verkning.
Ja man försvagar inte HELA tåväggen o belastningen på lamellerna i tån blir mindre / obefintlig när skon dragits tillbaka nog. Inte ens på fånghästar raspar man hela vägen om man inte gör en jätteresektion. Det som är friskt ger man tusan i. Till det är traktstödet inkluderat som i TS fall.

tillägg.
Om man inte sänker tån tillräckligt så kan man få den där kloformade hoven där tåväggen blir konvex o aldrig ger någon skillnad på vinkeln. snarare negativ utveckling, men då kan man sätta på ringskor....som botar symptomet:crazy:

Det är väl en av de negativa saker som kan hända om man inte förstår att hovens undersida alltid måste hållas naturligt vinklad, dvs vågrät mot marken.

Och det som är vågrätt under hoven är strålen. Alltså måste bärranden alltid verkas till samma vinkel som strålen har. Med ursäkt till dem som tycker jag upprepar mig in absurdum. MVH

Det är väl en av de negativa saker som kan hända om man inte förstår att hovens undersida alltid måste hållas naturligt vinklad, dvs vågrät mot marken.

Och det som är vågrätt under hoven är strålen. Alltså måste bärranden alltid verkas till samma vinkel som strålen har. Med ursäkt till dem som tycker jag upprepar mig in absurdum. MVH

Du behöver inte be om ursäkt,, det blir lite bara som in genom ena örat och ut geneom andra. Däremot så undrar jag om detta även gäller på en bockhov.

Varför ska man svara någon som låter det gå in genom ena örat o ut genom det andra, och som själv inte bryr sig om att svara på en direkt fråga?

Men eftersom frågan är intressant så kan man tänka att om strålen är en trampdyna finns det inte en enda häst i världen som mår bra av något annat än att ha sin stråle exakt vågrät.

Däremot finns det många olika typer av hovdeformationer vars ursprung är att hoven INTE har haft strålen vågrät med marken. MVH

Liknande trådar

Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 603
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 474
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 873
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka