Hovar, vad tycks?

Sv: Hovar, vad tycks?

Att din kritik var riktad till mig var helt uppenbart. Men något svar på min egentliga fråga är svårt att få, varför så många hovslagare inte anser att man behöver korrigera långa flacka hovar till sin naturliga längd och vinkel?
Varför bestämmer man istället att en onaturlig ställning är bekväm? MVfråga.

Varför startar du en tråd om hästens skoning om du inte är ett dugg intresserad av att höra andras synpunkter?

Varför vill du ha andras åsikter om du redan tycker att allt är perfekt?

:confused:

Varför startar du en tråd om hästens skoning om du inte är ett dugg intresserad av att höra andras synpunkter?

Varför vill du ha andras åsikter om du redan tycker att allt är perfekt?

:confused:

Om du läste innan du svarade nu så ser du att jag har bett om ursäkt, jag misstolkade totalt det svaret.

Att din kritik var riktad till mig var helt uppenbart. Men något svar på min egentliga fråga är svårt att få, varför så många hovslagare inte anser att man behöver korrigera långa flacka hovar till sin naturliga längd och vinkel?
Varför bestämmer man istället att en onaturlig ställning är bekväm? MVfråga.

Vad är viktigast,,, att du är skadefri och känner dig bekväm i ditt stereotypa tänkande eller att all hovvård utförs individuellt så att hästen känner sig bekväm, är skadefri och kan dagligen brukas för det ändamål den är tänkt för att prestera.

Läs om hela tråden så kanske du börjar förstå att all hovvård är individuell,, det finns inga mallar eller generella lösningar som du stereotypt envisas med att påstå.

Denna häst är det levande beviset på att det du så envist påstått är fel, visar sig vara rätt.

Känns det obekvämt??,,,,,,,,,,,,, eller börjar det kännas lite mer bekvämt med att du just i dag lärt dig något nytt som du i tidigare utbildning aldrig fått tagit del av. :up:

Jag läste, men såg inte :p
Var väl på lite dåligt humör och var trött..
Skit samma :D :banana:

Ett litet tips om du tänker fortsätta att skriva inlägg på buke....
Det finns användare som i stort sett alltid är urtråkiga, oförskämda och stort sett aldrig svarar seriöst på någon fråga trots att de ger sken av att vara experter.

Tack och lov så är inte alla sådana.
Jag tycker inte att du ska behöva ursäkta dig för något.

Oj, det där handlade om mycket mer än hovar tror jag.....
Så du menar att det som står i alla böcker om rak tåaxel från sidan sett, att hoven normalt har samma vinkel som kotan, inte gäller längre? MVundran

Nu har jag bra följt dina dina inlägg här på Buke, men du verkar som besatt av vad du anser är normalt för hovar. Du kommer nog så småningom inse att det finns teorier, fakta och mallar inom de flesta fack och sedan finns det en verklighet också. Med lite livserfarenhet så finner de flesta att man inte alltid kan stuva in verkligheten så de passar ens teorier och mallar.

Här har vi en frisk, välfungerande häst i 20 års åldern eller vad det är som hållt sig frisk i minst 12 år trots en skoning som du anser vara felverkad, men inga jätte fel. Ska man då fortsätta med konceptet som hållt hästen fräsch så länge eller ska man stuva in hästen i en mall och ändra hur man skor så här på äldre dar eller behålla det välfungerande och beprövade konceptet?

I tidigare inlägg finns mycket info om den naturliga hovens synliga regler.
Särskilt den 16/7. MVH

Du har i massor av trådar framfört ditt budskap om hur man teoretiskt verkar en hov för att uppnå en perfekt fysiologisk balans.

Inget fel i det men jag skulle hemskt gärna vilja se lite före och efter bilder på ditt arbete där din teori visas i praktiken.

MVH

Lägger gärna in bilder om jag bara kan ta reda på hur man gör....det kan ta några dagar - men de kommer. MVH

Vet inte om jag lär mig så mycket av att läsa hov-trådarna, men det är väldigt underhållande att läsa de "gräl" som uppstår. Ni är underbara!:D

Tack! Ska fördjupa mig i detta om några dagar, det tar mig nog en stund. MVH

Ta den tid du behöver på dig,, jag har i alla fall inga problem med det.

Den som väntar på något gott blir aldrig fet eller va det väntar aldrig för länge.

Liknande trådar

Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 603
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 474
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 873
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Stora shoppingtråden III
  • Miklem träns !