Hovar, vad tycks?

Sv: Hovar, vad tycks?

Även jag håller med, så lång tå vill jag inte ha på mina hästar, det leder till överbelastningsskador och stor risk att snubbla. Ser även ut att ha kraftiga ringar över hela hovväggen.

En liten fråga, ex bild 4, tycker du som utbildad att detta ser naturligt ut och anser du att hästen är bekväm med denna typen av hovvård - trots att den sliter tådelen extremt mycket - betyder det inte att hästen är obekväm?

Är du själv ryttare ? Brukar du i så fall rida hästar med långa flacka hovar? Bara nyfiken, MVH

Jag klickade upp bild 4 för att se vad du menar, och den bilden har ju blivit förvrängd! Så ser det absolut inte ut!! Bilden är rejält utdragen!

Singer:
Tårna är flacka, men ingenting extremt i mitt tycke. Om jag får en häst likt denna till kund och ägaren klagar på att hästen är snubblig och/eller skon är onormalt sliten i tån så lägger jag på framsko med sidokappor så långt bak som överrullningen kräver och tvärar tån, alternativt blir det någon typ av roller.

Just i det här fallet säger jag att ser ok ut pga:
-hästen har haft samma hovis länge och vad jag förstod har han provat på att lägga överrullningen bakåt -> efter att ha provat så har hovis och ägaren valt att sko så här av någon orsak och då är det ok för mig, dom vet mer än jag om hästen.
-Jag har på senare tid sett hästar som går med lång tå - låg trakt och som inte lider av det och inte lyckas bygga upp någon trakt heller hur än jag ger överrullning och stöd bakåt och min slutsats är att hästarna har anpassat sig till denna onormala ställning och är bekväma i den. Jag fortsätter ge dom lite bättre chanser till överrullning i alla fall, just in case. ;)

Och jag rider och tänker backa överrullningen på min nya häst vid nästa skoning för han är snubblig. ;)

Som sagt jag är nyutbildad och man får tycka olika med mig, det här var bara vad jag tycker.

Vet inte riktigt hur jag ska bemöta det du skriver. Att hoven är flack anser du också, sen skriver du att det är ONORMALT - MEN att hästar verkar anpassa sig till det och inte lider av det .....!? Den slutsatsen bygger sen tydligen på att det är svårt att åtgärda och att olika försök inte har lyckats.

Summan av kardemumman blir att det är ok att hästar tvingas gå med onormala hovar. Om man inte förstår hur vi ska göra dem normala igen så bestämmer man bara helt käckt att de har anpassat sig och inte lider!
Trots rörelsestörningar och tydligt obalanserat slitna skor....

Ta inte detta personligt är du snäll, eftersom du är nyutbildad är ju detta en sammanfattning av vad du har lärt dig på en svensk hovslagarutbildning. MVH

Vet inte riktigt hur jag ska bemöta det du skriver. Att hoven är flack anser du också, sen skriver du att det är ONORMALT - MEN att hästar verkar anpassa sig till det och inte lider av det .....!?

-Jag skriver aldrig att det är ONORMALT, jag skriver att hoven kanske ser lite flack ut, men inte så mycket att jag skulle oroa mig för det.

-Du får lov att citera var TS säger att hennes häst har rörelsestörningar.

-Det är inte en svensk utbildning jag har så vi behöver inte gå in på debatten om dalande kvalitet i de svenska skolorna till nästa.

På basis av ett foto på nätet som förvränger hovar beroende på kameravinkel så är det egentligen onödigt att debattera detaljer, eftersom det kan se helt annorlunda ut i verkligheten. Jag vet eftersom jag tagit åtskilliga bilder på hovar och sällan lyckats fånga dem så att kameran ser vad jag ser. För att få en bra bild av vinkeln hovvägg-kota behöver man oftast lägga kameran på golvet, inte ta snett uppifrån/rakt mot skenan som här. Resultatet är oftast förvrängning som gör att vinkeln ser bakåtbruten ut.

Läs på om tåaxlar i Equine Podiatry av Andrea Floyd et al.

Sedan får du gärna berätta hur du skulle korrigera alla fel du ser med denna skoning istället för att klaga på andras arbete. Med hästen i arbetet den utför nu, alltså din förklaring skall inte börja på "först drar jag av skorna för hästen behöver gå barfota".

Har ni tittat på bilden sen jag la upp den med rätt storlek utan att den är utdragen?
Han har INTE störningar i rörelsemönstret och han har aldrig varit halt och jag har haft denna häst i 12år nu.. Hovarna har alltid sett lika dana ut oavsett hovslagare. Och hankande inte gå barfota för att han rids och körs 5-6 dagar i v på grus och asfalt.

Du skriver att du ser hästar med långa tår och låga trakter men att hästarna verkat anpassa sig till denna onormala ställning och verkar bekväma i den.....
Vad har dom för val, och hur avgör du att de är bekväma?

TS skriver att hennes häst helt slitit ner sina nya skor i tån på 5 veckor så nästan tåkappan är av. Är inte det ett tecken på att tån stör hästens naturliga rörelser och det innebär väl att hästen är rörelsestörd? MVH

Han har INTE störningar i rörelsemönstret och han har aldrig varit halt och jag har haft denna häst i 12år nu.. Hovarna har alltid sett lika dana ut oavsett hovslagare. Och hankande inte gå barfota för att han rids och körs 5-6 dagar i v på grus och asfalt.

Hade han varit barfota och ridits och körts 5-6- dagar i veckan på grus och asfalt sån hade han garanterat för länge sedan fått rörelsestörningar och belastningsfång, ännu värre inga massa olika tyckande om normal eller onormal tå eftersom den inte ens skulle finnas kvar.

Det vissa missat i sin utbildning är att även vägghornet i tå delen tar upp och utsätts för belastning, man glömmer liksom bort att ta del av hela hovens uppbyggnad och funktion utan i stället ser sig blind på en viss del.

12 år och inga rörelsestörningar, heller aldrig varit halt och hovarna (precis som hela övriga hästen) har hela tiden sett likadan ut.. Bäst av allt den verkar tåla att arbetas mer än den måste vila.

Friskare häst får man väl leta efter trots att den blivit utdömd i mer än ett inlägg.;)

Hade han varit barfota och ridits och körts 5-6- dagar i veckan på grus och asfalt sån hade han garanterat för länge sedan fått rörelsestörningar och belastningsfång, ännu värre inga massa olika tyckande om normal eller onormal tå eftersom den inte ens skulle finnas kvar.

Det vissa missat i sin utbildning är att även vägghornet i tå delen tar upp och utsätts för belastning, man glömmer liksom bort att ta del av hela hovens uppbyggnad och funktion utan i stället ser sig blind på en viss del.

12 år och inga rörelsestörningar, heller aldrig varit halt och hovarna (precis som hela övriga hästen) har hela tiden sett likadan ut.. Bäst av allt den verkar tåla att arbetas mer än den måste vila.

Friskare häst får man väl leta efter trots att den blivit utdömd i mer än ett inlägg.;)

Ursäkta men det är ju precis det jag säger, han kan INTE vara barfota. Så var vill du komma med det?!

Har jag sagt att hela hästen har sett lika dan ut i 12år?!?!
Vad är ditt problem? Varför skriver du på detta viset?

Han är 20 år gamnal och ska inte vila, han rör på sig 6 dagar i veckan, promenader och ut i skog och mark, han rids eller körs inte hårt! men det är väl också fel i dina ögon då?!?!

Usch vilket otrevligt svar!

Och jag skriver att jag har haft hästen i 12 år, inte att han inte har haft rörelsestörningar på 12år. Du läser tydligen det du vill läsa!

Och ja, han har inte varit halt någon ända gång på 12 år!
Så ja, friskare häst får man verkligen leta efter. Och vadå att han har blivit utdömd i mer än ett inlägg?!?! Grundat på några bilder?!

Sandlåde nivå!!!!!!

Ursäkta men det är ju precis det jag säger, han kan INTE vara barfota. Så var vill du komma med det?!

Har jag sagt att hela hästen har sett lika dan ut i 12år?!?!
Vad är ditt problem? Varför skriver du på detta viset?

Han är 20 år gamnal och ska inte vila, han rör på sig 6 dagar i veckan, promenader och ut i skog och mark, han rids eller körs inte hårt! men det är väl också fel i dina ögon då?!?!

Usch vilket otrevligt svar!
Vad var det som var otrevligt med det där inlägget?

Jag gjorde en trådstart och frågade vad ni tycker om skoningen, inte otrevliga påståenden om huruvida han tränas och om hur han är som häst!
Dessutom skriver denna människa påståenden som jag inte ens har skrivit!

Väldigt onödigt tycker jag. Trodde detta var ett forum där man kunde ställa frågor till andra utan att bli påhoppad om hur man sköter/rider sin häst eller få svar på saker som man inte ens har nämnt!

Psst, jag tror du läser in en massa känslor i inlägget som inte finns där. Det är oerhört lätt hänt och en av de stora svårigheterna med internetforum. Prova att läsa inlägget igen med en positiv inställning istället så ska du se att du får ut något helt annat av det :)

Den ser oförskämt välmående ut o inte är skoningen kass.

hästar tål ganska mkt om det inte avviker för mkt.

Väl omhändertagen häst skulle jag våga påstå:)

Jag tror att coari menade detsamma, men kan ha fel förstås.

Vad var det som var otrevligt med det där inlägget?

Ja det undrar jag med,, här ger jag all kredit till TS och sågar vissa besserwissers som svarat i tråden till fotknölarna..

Vem halshugger mig om inte den enda som jag givit beröm (v.s. TS)

Jag vet inte men ibland tror jag att vissa skriver först och sedan läser, eller om vissa ens är läskunniga som skriver.:crazy:

Vet inte riktigt hur jag ska bemöta det du skriver.

Ta inte detta personligt är du snäll, eftersom du är nyutbildad är ju detta en sammanfattning av vad du har lärt dig på en svensk hovslagarutbildning. MVH

Här vill jag bara förklara att det jag skrev som TS misstolkade va riktat till just dig så jag hoppas nu att TS inte tar åt sig personligt.

Däremot så hoppas jag att du singer tar åt dig personligt och tänker först innan du börjar rida på höga hästar och delger förutfattade meningar.

Först fakta,, sedan analysering och slutligen ett ödmjukt bemötande.

Nyutbildad,, vad har det med tråden att göra???

pox har ju i alla fall en utbildning vilket du inte ens kan uppvisa.

Okay, isf ber jag om ursäkt. Tycker det var lite lustigt skrivet om det nu var menat som beröm!

Liknande trådar

Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 603
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 474
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 873
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Stora shoppingtråden III
  • Miklem träns !