Hovar, vad tycks?

Sv: Hovar, vad tycks?

Att tån är raspad menar du? Hovis är ju utbildad och har hållt på i många år :/
Jag påpekade att han var lite snubblig och han kunde inte ta mer underifrån på tån nu. Hur ska man annars göra?

Vet inte om jag lär mig så mycket av att läsa hov-trådarna, men det är väldigt underhållande att läsa de "gräl" som uppstår. Ni är underbara!:D

Kan bara hålla med. Älskar spec när man börjar tala om "regelboken". Finns ju massa hästar vars hovar, ben rörelsemönster, nedsättning av hoven och utformning inte passar i någon mall.

Vad är det för fel på denna skoningen menar folk? Jag tycker att det ser ut som att hovslagaren har en plan. Det finns hästar som ser betyyydligt värre ut.

Vad är det för fel på denna skoningen menar folk? Jag tycker att det ser ut som att hovslagaren har en plan. Det finns hästar som ser betyyydligt värre ut.

Egentligen inget fel alls från sidan sett, om man frånser den slaktade tådelen. Jag gillar inte heller bonna raspningar, de fyller ingen funktion eftersom de oftast används som avslutning på något man inte riktigt lyckades med.

Jäkla tjat om snyggt och snyggt, det viktigaste är väl att vinklar och sånt är korrekta.

Att tån är raspad menar du? Hovis är ju utbildad och har hållt på i många år :/
Jag påpekade att han var lite snubblig och han kunde inte ta mer underifrån på tån nu. Hur ska man annars göra?

korta tå för ett snabbar överrullning om det är det din hovis är ut efter.
Kan inte se non tåkapp?

Skon ser lite liten ut. Och det ser ut som om tån är avraspad för att passa skon. Set där är ju ingen överrullnings-raspning, utan bara en snagg för att det ska se bra ut(?).

Inte riktigt men nästan, det finns säkert en och annan duktig som lämnar hoven så det ser ut som "kom och hjälp mig att dö" men rätta vinklar och ett bra hantverk ger i allmänhet i prydligt intryck i sig.

Kanske inte det snyggaste, men skon ser ut att ligga där den bör.
Skon är backad så bonnaraspningen kommer bara att vara en tillfällig åtgärd.
Hade inte skon backats hade troligen raspningen fått fortgå i evighet.

Helt OK i mina ögon.

Hellre så än snyggt o felaktigt.

Jäkla tjat om snyggt och snyggt, det viktigaste är väl att vinklar och sånt är korrekta.

Ja men det är ju det jag hela tiden försöker poängtera..

Vad är problemet med att raspa vägghornet i hornrörens rätta vinkel???

Att du inte förstår vad som händer med vägghornet bärighet när det bryskt blir "tvärplanat" på hovens nedre 3:e del förvånar mig men inget som jag kommer gå ytterligare in på..

Det var inte så många år sedan man kom på att det var bättre eller att överhuvudtaget våga raspa på det heliga "glasyrlagret". Många lever fortfarande kvar i den gyllene regeln. O då menar jag inte vi okunniga hästägare utan även fackkunniga.

Varför inte sänka högmodet o förklara för hästägarna vad som bör gälla numera?

Du kan ju förklara bra.. om du är på humör.

Det är det vi prata om ett annat tråd, vi vet inte history bakom, vad hovslager har tänkt eller är det ett MISS!

Jag kan inte se non tåkapp Coari, är det inte då undra jag om skon har inte helt enkelt glidet bak när skon spiket på, så att istället att göra om skoning var det enklar att räspa av det som kom utanför skon.

I don´t know.........but it´s a thought :idea:

Liknande trådar

Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 603
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 474
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 873
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Pivo