Hovar, vad tycks?

Sv: Hovar, vad tycks?

Hoppas bilderna går att se nu.

Den första bilden visar en hov där bärranden är verkad i samma vinkel som strålen, det betyder att när hoven står på marken är strålen vågrät med marken, vilket är det enda naturliga för hästen på samma sätt som vi står naturligt barfota vågrätt på våra trampdynor.

Bärrandens förhållande till strålen ska alltså aldrig vara vinklat, då blir hästen rörelsestörd. Det är vad som måste korrigeras efter 5-6 veckor eftersom bärrandens tillväxt gör att det bildas en vinkel mellan dem igen.

Genom att titta på strålens förhållande till bärranden kan man alltså se om hoven lutar framåt, eller bakåt vilket är det allra vanligaste nuförtiden.

På en hov som har sin naturliga längd är strålen nästan tre fjärdedelar av hovens hela längd, ca 70%. Tåväggen är rak med utväxten vid kronranden o ner till marken, o har då en för DEN hästen naturlig vinkel samtidigt som hoven blir naturligt lång, vilket syns på bild två. Tredje bilden i nästa inlägg.

Den tredje bilden visar två hovar, den närmast overkad o den bortre verkad.
Det är 5-6 veckor sedan hästen skoddes förra gången o då var hovarna verkade efter samma regler som hovarna på de andra bilderna.

Den verkade hoven är korrigerad tillbaka till vågrät bärrand o naturlig hovlängd. Tittar man på den overkade hoven så ser man att den kotans läge i förhållande till hoven har förändrats av att vinkeln på bärranden har ändrats under skoperioden. Man ser då på den verkade hoven att den kotan återfått sitt naturligt raka förhållande till hoven när hoven är verkad efter dessa regler.

Det är viktigt att påpeka att detta inte handlar om någon petimeterdiskussion om hur hovar ska se ut. Inte heller om hästar ska ha skor eller inte. Det handlar om att hästen är extremt känslig för att stå och gå på onaturligt vinklade hovar o då förlorar sin naturliga bärighet/ridbarhet -läs talang. Blir vinkeln lite mer fel, o det behövs inte mycket, gör brytningarna i lederna o översträckningarna av senorna att hästen med tiden blir sjuk. MVH

Jag blir mkt skeptisk när man pratar om trampdyna som om vi hade med katt o hunddjur att göra. Nu är det HOVdjur! I)nte samma mekanism, utan där hovkapseln skyddar mjukdelarna o som inte har samma flexibilitet även om det finns en viss. Hovkapseln ihop med mjukdelarna gör tricket för hästen.

Jag håller med dig att den tredje bilden visar på hovar där inte trakten är slaktad, men sen ska hoven passa till hästen o då bör hela hästens exteriör vara med. Gärna även under rörelse.

Du pratar om vågrät bärrand. vad menar du?
Att trakthöjden o tåhöjd/ längd ska vara ETT- är beroende av varandra ser vi också när tån blir lång så blir trakten låg.

Ett gott kvitto är när hoven inte kollapsat efter 6 v utan har växt på höjden o vinklarna är på ett ungefär desamma.
När man upplever att hovarna "inte växer" är det oftast för att den flutit ut framåt.

Den tredje bilden visar två hovar, den närmast overkad o den bortre verkad.
Det är 5-6 veckor sedan hästen skoddes förra gången o då var hovarna verkade efter samma regler som hovarna på de andra bilderna.

Den verkade hoven är korrigerad tillbaka till vågrät bärrand o naturlig hovlängd. Tittar man på den overkade hoven så ser man att den kotans läge i förhållande till hoven har förändrats av att vinkeln på bärranden har ändrats under skoperioden.

Du skrev redan på första sidan att det viktigaste är att man verkar hoven i balans genom att utgå i från kronrandens vågräta vinkel..

På den 3:e bilden så kan i alla fall inte jag se en vågrät kronrand utan snarare en konvex på den h.f. Däremot på v.f. så verkar ju kronranden avsevärt mera vågrät.

På dom två första länkarna så är det ju omöjligt att ens se var kronranden är.

Kan du förtydliga??

Att strålen är hästens trampdyna står uttryckligen i äldre hovslagarböcker.

Varför det är intressant att nämna detta är att det då är mer logiskt att förstå att strålen är vågrätt/rakt för hästen. Fysiologiskt rakt mot marken.
Vågrät bärrand betyder då att bärranden också är rak för hästen, alltså att den är verkad till samma vinkel som strålen. Då står hoven vågrätt på marken.

Att hoven passar hästen syns om man tittar på de vinklar som tå, sido o traktväggar växer ut med vid kronranden. Följer man dessa vinklar ner till marken får man den normala storleken på hoven just för den hästen.

Om hoven är ex utfluten kanske bara 2-3 mm av den naturliga vinkeln syns allra högst upp där hovväggen växer ut. MVH

Man verkar hoven i balans genom att göra bärranden i samma vinkel som strålen eftersom strålen är vågrätt för hästen.

Hoven blir normalt stor om man rättar sig efter hovväggarnas utväxtvinkel vid kronranden och följer den vinkeln ner till marken när man bestämmer hur lång och bred man ska göra hoven vid verkningen.

Kronranden är aldrig vågrät, det har jag nog aldrig skrivit, den lutar ju nedåt mot trakterna men den ska vara jämn som du säger. Just den här hästen växer sig rätt kraftigt inåttåad på framhovarna och då trycks kronranden upp på hovens insida i slutet av skoperioden. För att få bort det helt skulle hovarna antagligen behövas korrigeras oftare med kortare skoperioder än normalt. MVH

delvis knapp, till er alla
Kanske en dum fråga detta men, om man lägger hovbenet rakt som jag förmodar det blir när "trampdynan" är lodrät mot underlaget, blir inte hovbenet bakåtbrutet i belastningsfasen under arbete då? i mitt huvud borde trakterna vara lite högre så att vinkeln är rak i belastningsfasen, för det borde vara bättre för hållbarheten? Obs detta är en ren amatörtanke och en seriös undran, svara på lekmansspråk:p annars förstår jag inte.

Du tänker helt rätt.

hovbenet ska INTE vara HELT markparallellt.
Det ska fjädra neråt vid belastning.
Men strålen ligger inte under hovbenet. Det är fäst via lammellerna vid tåväggen. då kan du ana hur det ligger- varav direktiven om hovvinklarna.

Strålben, hovleder o alla mjukdelar blir överansträngda pga bakvikten

en "svullen" stråle kan visa på detta övertryck. Därför ska det INTE jämföras med en trampdyna. Hovväggen ska ta den första mikrosekunden vid belastning, SEN stråle o sist sula beroende av hur hårt underlaget o hur hög farten är.

När hoven är upplyft= noll belastning, när den står still o belastar alla fyra= jämnbelastning o sen har vi vikten av hästens rörelse i de olika gångarterna. skritt 4 takt o långsamt, trav 2-takt o medelfart sen har vi galoppen i 3 takt där det ena fram o bak tar ensam belastning i olika faser.

Därför ska inte strålen vara högre än bärranden/ skon när hoven är upplyft- helt obelastad. Strålen trycks ner av hästen tyngd om den har en normal hovmekanism dvs inte trång hov med raka hovväggar .
en rund hov är ofta ett signum. en avlång hov- lång tå o låg trakt iom att den hela tiden trycks ner bak så skjuter tån iväg..

Senast ändrad:

Men strålen ligger inte under hovbenet. Det är fäst via lammellerna vid tåväggen.

Något måste jag ha missat under alla dessa år,, kan du förklara lite mera ingående eller ännu heller. Har du några bilder så hovens anatomi?

Arrogant i vanligt ordning, men vassegod

Källa
RÖRELSEAPPARATEN SAMT FRISKA HOVENS ANATOMI OCH FUNKTION DEL 2
Föreläsning SAMT Dissektion med Veterinär Johan Lenz,
Klinikveterinär på Regionaldjursjukhuset Helsingborg.
28/9 2012
Anteckningar från PM

Jag vet inte var du anser att strålen ligger o hur hovbenets bakre del ser ut:crazy:

img_6016_506619b7ddf2b313f000303d.jpg

Här ser man var hovleden sitter i hovbenet. Även vilken funktion strålbenet har. den som ligger ovan mjukdelarna o i sin tur ovan strålen. Den stora stötdämpningsfunktionen. ihop med ligament o övrig struktur.

img_6006_50661919ddf2b313f0003034.jpg

Här är kanske en tydligare bild på vad som finns ovan strålen inkl djupa böjsenan
Skulle tippa att elastiska putan är punkterad- det som kan ske med vår "hälkudde"= hälsporre.

img_6013_5066197dddf2b313ef003085.jpg

Föreläsningen inkl. bilderna är för
-Att tänka på: HUR PÅVERKAR VERKNING/SKONING DIN HÄST?

Det finns troligen en anledning till att veterinärer uppmanar hästägare att vara lite mer om o kring sig.

Finns det större bilder på det där någonstans?
Jag skulle vilja se mera tydligt i hoven bakom hovbenet.

Liknande trådar

Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 603
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 474
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 873
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31