Hovar, vad tycks?

Sv: Hovar, vad tycks?

Du är HÄR:)

Kan du inte förklara bättre än jag? Källan som jag tog bilderna ifrån har ju en djup förklaring, men det kanske går att förklara på ett enklare sätt för oss som inte är hovisar.

Tycker att min andra bild visar bra var centrum i hoven ligger eller bör ligga beroende på hur de övriga delarna av rörelseapparaten ser ut.
Eller är det för komplext?

Snälla rara...;)

Arrogant i vanligt ordning, men vassegod

Källa

Jag vet inte var du anser att strålen ligger o hur hovbenets bakre del ser ut:crazy:

Arrogant jag???

Du skriver ju ett påstående som är helt felaktigt,, förmodligen gick det lite fort där men att påstå att strålen inte befinner sig under hovbenet går inte ens att lura en 5 åring med att det är så.

Hovbenets bakre del och dess strukturer har inte med min fråga att göra men jag kan lägga in både text och en mer specificerad bild i repris om det är något du undrar över.

Inte för min skull men för andra som söker kunskap så måste du väl hålla med om att det är ganska viktigt att om man nu väljer att svara så är det bra om man svarar med högre kunskapsnivå än den frågande.

Du har inga före och efter bilder på skodda hovar?
Bilden med en verkad o en overkad hov visar skodda hovar där skorna tagits av o ska på igen. ( de ovanligt placerade sömhålen beror på att jag använde en för mig ovanlig sko med väldigt många sömhål som dessutom var riktade så att man inte kunde vinkla sömmen som man ville, jag kom inte överens med den alls..)

Dessa hovar var väldigt utflutna o platta när jag började o principen är att korta tån och lägga överrullningen på den normalt långa hovens plats (som bestäms efter utväxtens vinkel), det kan ta ett par gånger att komma dit. Även samtidigt varje gång verka bärranden vågrät som första bilden visar. Dessa två regler gör hoven centralt belastad och det gör att hoven börjar växa naturligt igen.
Tåväggen börjar behålla sin utväxtvinkel ner mot marken och trakterna börjar växa till. Efter 3-4 skoperioder är hoven normal igen.

Har bilder i en gammal urkopplad dator, ska försöka hitta dem. MVH

*lånar sista knappen*

Ja, det här blev man ju inte klokare av, annat än man inser att man troligen skulle hoppa i sjön av självförakt efter att ha lagt upp en bild på någon av sina hästar, hur rätt eller fel den bilden än var... :banghead:

Skulle vara intressant att utlysa tävlingen "årets hov" - finns det någon hov som faller alla olika proffs i smaken? O_o

*lånar sista knappen*

Skulle vara intressant att utlysa tävlingen "årets hov" - finns det någon hov som faller alla olika proffs i smaken? O_o

Tjaaää,,, här är i alla fall en bild i genomskärning med text på dom olika strukturerna " och dessutom VAR dom sitter.

Denna bild har jag lagt ut i en tidigare tråd för länge sedan men det tål att upprepas..

Inte för proffsen så klart men för alla vanliga dödliga som vill ta del av "innehållet".

Vassegoooo,,,,,

[URL=http://s199.photobucket.com/user/Coari_photo/media/Kopiaav20070519050.jpg.html][/URL]

Senast ändrad:

Om man tittar hur hovbenet ser ut. Är det en slump att strålen ser ut som den gör..V-formad?
För mig ser det biologiskt logiskt ut. Den passar in i formen.

Vet inte vad du vill få fram men jag ser en korrekt lång hov med vågrät bärrand ( i strålens vinkel), och en tåvägg i utväxtens vinkel. En naturlig hov som står fysiologiskt rakt på marken och gör att hästen blir naturligt hållbar med fria rörelser, man ser den inte så ofta ute i verkligheten idag..... MVH

Provar igen, men länkar.

Den visar på hovbenet underifrån som inte ger den felaktiga bilden av en genomskärning.

http://www.bodrwyn.org/articles/guide_healthy_hooves.php

längst ner på denna sida ser man den kloformade hoven http://www.bodrwyn.org/results.php

han är ju smart när ha skriver att iom hoven ska landa på trakten först så iom att bara består av mjukdelar så trycks den ju ihop/ expanderar varav en överbelastad trakt( p g a bakvikten) gör att det bara TER sig som om tån växer- blir hög eller far iväg framåt.

Senast ändrad:

Bara för att jag skröt om att han aldrig har varit halt så är han det nu :(

Han står som på bilden, och när han går så vinkeln liksom inte räta ut sig, och när den gör det så liksom hackar den över

Var har han ont?! Får panik när det gäller just honom :( :(
LÄNKTEXT

Drog av honom skorna när jag upptäckte att han var halt.. Hovis kommer förhoppningsvis imorgon om han kunde klämma in mig under dagen :bow:

Men vad tror ni? Kan det vara att han har ont i hoven när han inte vill räta ut benet? Jag är så jäkla rädd att han är "slut" :( :(

Provar igen, men länkar.

Den visar på hovbenet underifrån som inte ger den felaktiga bilden av en genomskärning.

http://www.bodrwyn.org/articles/guide_healthy_hooves.php

längst ner på denna sida ser man den kloformade hoven http://www.bodrwyn.org/results.php

han är ju smart när ha skriver att iom hoven ska landa på trakten först så iom att bara består av mjukdelar så trycks den ju ihop/ expanderar varav en överbelastad trakt( p g a bakvikten) gör att det bara TER sig som om tån växer- blir hög eller far iväg framåt.

Tänk att dagen skulle komma då Axel länkade till barfotaverkare! :D

Förövrigt så har alla hovar jag dissikerat genom åren haft ca 1/3 av strålen under hovbenet. Även om tvärsnittsbilden som länkades in här ser ut att vara en halt och felverkad stackars krake med tunn sula i tån och alldeles förvuxen stråle.

Tänk att dagen skulle komma då Axel länkade till barfotaverkare! :D

Förövrigt så har alla hovar jag dissikerat genom åren haft ca 1/3 av strålen under hovbenet. Även om tvärsnittsbilden som länkades in här ser ut att vara en halt och felverkad stackars krake med tunn sula i tån och alldeles förvuxen stråle.

Kan inte sitta har och säjer sulan är tunn, men fel verket har du rätt i.

sulan på bilden jag menar än som tunnasr precis vid hovbensspetsen. ser ut som att nån verkat ner tån hårt underifrån.

Ta inte åt dig av äran.

här är det inte alltid barfota o man slaktar inte trakten.

helt klart en annan skola- annat tänk.

Liknande trådar

Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 603
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 474
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 873
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31