Hovar i balans! Eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hovar i balans! Eller inte?

Jag vågade inte ta mera just nu på en gång.
Och hoppas att den naturliga nötningen skall fixa litet av det.
Annars så får jag ta mera om någon vecka när jag ser hur det blev.

Samma här - litet för feg.
Vågar inte skära i sulan.

Antingen så reder det ut sig eller så får min hovslagare verka en gång mellan mina verkningar för att ta det som jag inte vågar.

Bara en allmän refelxion

KL

Hovslageri är ett hantverk

det tar rätt lång tid att bara lära sig hantera verktygen så att man kan ta där det behövs - och inte där det är lättast att knipsa, eller skära eller vad som nu görs

Jag har spenderat väldigt lång tid av min utbildning på att hantera och sköta mina verktyg vi pratar år...

De hemmapulare jag ser har inte den kunskapen - de har inte ens styrkan att använda raspen korrekt, eller utbildningen att styra en klinga så att de kan ta var de vill, exakt hur mycket de vill - på dessa bilder ser jag en som inte behärskar ens hantverksbiten

den är inte verkad med klubba klinga, okey en djävligt duktig hovis kommer lång med tången, men knappast kan en hemmapulare arbeta upp den skickligheten på sina egna hästar

därför tipsas de om att fila utflytningar - på utsidan :eek: det är ju å undersidan som de måste korrigera :(

det är ju så man skapar balans :confused:

jag är deffinitivt ingen världsmästare men så mycket vet jag i alla fall

Som hantverkare har men en viss hantverks stolthet - man berhärslkar sina verktyg och kan göra vad man vill med dem - man tar inte där det går och där man törs

Senast ändrad:

den är inte verkad med klubba klinga,
Det stämmer.

därför tipsas de om att fila utflytningar - på utsidan :eek: det är ju å undersidan som de måste korrigera
Men man kan ju inte tippa hästen underifrån om det fortfarande flyter ut när hoven är lagom lång i väggen.
Eller hur?
Det finns ju en gräns för hur mycket man kan korrigera en utflytning underifrån.

- man tar inte där det går och där man törs
Jag vill inte att hästen börjar att blöda eller får ont i tån på hoven.
Tycker du att det är fel?

Att vara litet försiktig med tången, kniven och raspen tycker i alla fall jag är en bra idé.
Även för en "riktig" hovslagare.
Vi har en tråd här på Buke om en häst där hovslagaren hade varit ganska så vild med kniven och det går ju inte att laga.
Däremot så kan man lätt ta bort mera i morgon om det blev för litet i dag.

Jag tyckte inte bilderna på hemsidan gav mersmak sas

Men det beror ju på vad man vill uppnå.
Det är ingen proffsverkning.
Och jag utger mig inte för att vara proffs heller.

Men den fungerar till vardags om inget oförutsett inträffar.
Och genom att göra det själv kan jag göra det ofta så att det inte hinner växa iväg så fel innan det blir åtgärdat.

Jag personligen gillar inte riktigt det där när hoven går mellan jättelång och jättehårt verkad.
Jag vill helst ha den i ett mellanläge som om den alltid vore verkad för 2-3 veckor sedan.
Så att hästarna slipper att bli ömfotade och slipper att bryta några hovväggar.

därför tipsas de om att fila utflytningar - på utsidan :eek: det är ju å undersidan som de måste korrigera :(

det är ju så man skapar balans :confused:

Jag vill nog påstå att du har både rätt och fel där.

Rätt är att om inte hovens bärrand verkas i balans så kommer aldrig belstningen tas upp i benets styvaster riktning.

Fel är att om hur väl balanserad bärranden än är verkad och vägghornet har en större utflutning på ena sidan där vägghornet är ca mer än 0,5 mm tjockar (bredare) än vita linjens innre hornstruktur i vägghornets smalaste del så kommer detta större utflutna vägghorn så vida det inte korrigeras leda till en fördröjning i överrullningsfasen centrerat över själva hovleden. Detta leder ofelbart till att belastningen inte kommer tas upp i benets styvaste riktning.

Enda sättet är att läsa av hela hornkappseln och försöka skapa en så balanserad centrerad balans som är för dagen möjlig för att uppnå optimal balans. Krångla inte till det mer än att försök återskapa en symetri.

Får vi inte en symetri vid nästa verkningsintervall så har vi en osymetri och en osymetrisk hov som trots att den verkats i symetri förklara att det finns ett onormalt belstningsförfållande och slitage i denna hov. Vad det kan bero på finns det flera orsaker till. Första åtgärden är att lämna över denna individ till komp, Veterinär för en hältutredning.

Känner du igen de här? ;)

Sben226.jpg

Ja det gör jag.
Det är samma som på mina bilder.
Med några år i mellan.

Vad roligt att du visar dem som små!

svar på första frågan
'Det ser bra ut men du skulle ta mer i tån och mer i trakterna sen ser jag inte om du verkat trakstöden det är dom som styr hovens form fila/raspa en rundning på hovväggen runt hoven då fransar den inte och över rullningen blir bättre.
Fläcken på golvet, Kallt golv varm hov ≈kondens.
Sulan är konkav för att svikta.
Ta aldrig mer av hoven än ner till sulan.
lycka till

Just det glöm allt om axlar och vinklar följ bara sulan och gör vad den säger att du skall göra

'Det ser bra ut men du skulle ta mer i tån och mer i trakterna
Jo jag borde det.
Men jag vågar inte för jag är nere i sulan i tån.
Ta aldrig mer av hoven än ner till sulan.

sen ser jag inte om du verkat trakstöden
Jo litet, de stack upp över sulan och skulle vika sig mot marken annars.

fila/raspa en rundning på hovväggen runt hoven då fransar den inte och över rullningen blir bättre.
Jag gör det i morgon.
Det ser litet "spretigt" ut.

Tack för kommentarerna och välkommen i tråden.
Och till forumet kanske?

..... följ bara sulan och gör vad den säger att du skall göra

Jo jag gjorde det.
Men det blev inte riktigt bra i tårna.
De blev kvar för långa.

Av någon anledning så släppte inte sulorna under denna vinter så de växte bara på sig och blev tjockare och tjockare.
Och en del av det är fortfarande kvar.
Hovslagaren fick verka då för jag fick ingen ledning av hoven.
Och han tyckte inte heller att det var lätt så han tog litet och bad mig fila vidare försiktigt med några veckors mellanrum så att sulan inte skulle bli för tunn.

Tack. Traktstöden skall verkas från tyngdpunkten upp till mitten i kurvan där trakten svänger ner och blir stöd du skall inte ta mer när du ser lamell randen det är lite stökigt men med lite träning så går det .

Jag är ju på alla sätt nybörjare inom verkning (trots mkr långvarig hästerfarenhet) eftersom jag praktiskt inte kan något alls (antagligen p.g.a. att jag är bortskämd med bra hovslagare!) så du får kanske ta mitt inlägg med en nypa salt!;)

För mig ser verkningen inte ut att vara balanserad när det finns ett mellanrum mellan trakt och tå. Den delen bör vara jämn.

Sedan tycker jag att tån ser allldeles för lång ut.

Jag har haft lite funderingar på att köpa egna hovslagargrejer och själv försöka verka innan hovslagaren kommer ut men eftersom jag har en åring så vågar jag inte drista mig till det ännu. Jag vill helt enkelt inte riskera att göra ett fravt fel som påverkar hans hovar. Kanske när han blir äldre?! Om jag vågar....:eek:

Nu så har jag varit ute och verkat en unghäst.
Här är litet bilder:
http://s39.photobucket.com/albums/e180/Inte_Ung/Hovar/?albumview=slideshow

Kan ni se vad som är vad?
Och är dessa hovar i balans?

Observera den fuktiga fläcken på golvet på en av bilderna.

Har ni några hovbilder att visa?
Både i balans och utan balans.

en hov som skall skos skall vara rak annars blir det svårt att få på skon
en hov utan skor skall vara den form som sulan säger och säger sula att den skall vara konkav som 99,9% av alla hovar är utan belastning vid belastning fjädrar den ut

intelligent sula- mycket intressant fenomen! Har du intelligent hår också?

Med tanke på dina problem- skulle inte stråle med dess fåror skäras rent:D

Hästar som bara går på mjukt o ofta skitigt underlag sliter inte sina sulor o måste verkas rent.

Tycker att det låter lite märkligt att de unga hästarna blir påverkade av verkningen-även om det är till det det bättre. Har aldrig sett ngn förändring på mina förutom med fångverkning.

Vet att en del anser det vara normalt att hästen inte kan ridas när hästen är nyskodd. Det skulle jag aldrig acceptera.

Med tanke på dina problem- skulle inte stråle med dess fåror skäras rent:D

Hästar som bara går på mjukt o ofta skitigt underlag sliter inte sina sulor o måste verkas rent.

Tycker att det låter lite märkligt att de unga hästarna blir påverkade av verkningen-även om det är till det det bättre. Har aldrig sett ngn förändring på mina förutom med fångverkning.

Vet att en del anser det vara normalt att hästen inte kan ridas när hästen är nyskodd. Det skulle jag aldrig acceptera.
Kloka ord,om hästen ändrar sig mkt efter verkning har den gått alldeles för länge sen senaste verkningen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 679
Senast: skuggi
·
Hästvård Anonymt nick. Postar aldrig i de här forumen så om jag lagt tråden fel får moderator gärna flytta den. Vill börja med att säga att...
2
Svar
23
· Visningar
6 903
Senast: akleja
·
Hästvård Jag har gjort bort mig riktigt ordentligt när det kommer till hovslagare. Sedan min perfekta hovis slutade sko i slutet av förra året...
2
Svar
37
· Visningar
4 432
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Hund Ja, jag tyckte hon förtjänade en egen tråd. Hämtade ju hem en missbildad schäferblandisvalp för drygt en vecka sen. Som skänktes bort...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
12 652
Senast: Malinois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben