Hovar i balans! Eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hovar i balans! Eller inte?

Förklarar lite innan jag blir hängd!!!

Att det skulle blöda lite är inte farligt. Det är och kan vara som om du har köpt en köttbit och skär i den. Det är lite blod, en strimma men fortsätter du att skära så är det inget mer. Hänger du med?

Nä jag hade nog tagit mer i tån.

Det är ju väldigt bra med en tjock sula då behöver du inte vara rädd, var försiktig bara, ändå för din egen skull. För att du ska vara säker.

Men det är väl hål i sulan redan om det är en tappsko dvs samma sko? Då är det i o f s inte så mycket knepigare med sula? Är det inte redan hål i sulan på rätt ställe är det enklast att göra hål först, så att man är igenom den, annars stor risk att alltihop glider medan man spikar igenom sulan...

Usch nej, helst håller jag inte längre på med sånt, tack och lov har hovis kunnat komma snabbt, ta i trä, och är det bak funkar det att rida i ridhuset på denna dam:bow: Hon kan även gå på volten (som hage) någon dag även om det är fram, tack och lov.

Så nu är det ett tag sen jag behövde hålla på, om man vågar säga det:angel:

Min erf är ändå att om en bit av väggen är borta ska man ju helst inte försöka spika där, med tunna väggar. För stor risk att komma för högt...om kanten brutits i höjd med sömhålen vilket väl är det vanliga. Dessutom brukar ju inte skon passa längre då. Om det bara är en bit borta får man spika där det finns vägg kvar ända ner.

När det just är så avslitet tycker jag det är bättre med equibooten, för att inte riskera att sätta en söm fel, få blödning och hovböld som följd också:crazy:

Många gånger är ju då skon avtrampad och lite vriden också, vilket gör att den inte ligger helt plant mot hoven heller. (Om du inte har gammal sko som råkar passa men det är inte säkert den gör. Just passformen är det knepigaste, tycker jag.)

Är man rädd att spika för högt med små marginaler kan man (när man slår på tappsko) böja sömmen en aningens aning för att vara säker på att den går ut "rätt".

Nej, glad om jag slipper det där :cool:

Senast ändrad av en moderator:

Jadå, hål i plastsulan, men man ser inte igenom dem, de är ju bara precis storleken av sömmen. Jag brukar iofs kolla utan sula, men det är ju ändå lite 'chansning' då det är så långt in även normalt. Hitills har det gått bra, men jag gillar det som sagt inte. Dessutom brukar jag inte riktigt lyckas se till att skon är kvar där jag tänkt, den flyttar lite på sig när jag slår i sömmen.

Skon är sällan vriden tack och lov - han har ringskor så de tål ju en del (även om de KAN bli skeva med). Har några reservare, men är ändå knepigt vara säker på ha ngt som passar. Just när det trampats sönder med (väggen alltså) så blir det ju ofta djävulska 'utstick', och typ sitter med två söm längst fram. Precis så var det sist.

Dock så jag brukar inte behöva slå på själv, och slipper som sagt gärna. Men so far har jag spikat på tre ggr. Dock så är ju det tecken på dåligt hästägande i annan tråd, att jag inte glatt spikar på utan hellre avstår..

Boots har jag, easyboots, fast det fungerar sådär. Han är ju himla känslig för stråltryck herrn (därav ringskor och sulor). Så om han t ex tappat skon på kvällen och jag ser det på morgonen, då är han oftast rejält halt och öm, och det är bara att boxa, och vid två tillfällen har han behövt metacam då med.

Däremot om jag får tag i det ganska snart efter han tappat den och/eller det är mjukt ute, då brukar det fungera bra med att ha easyboot och ha ute korta dagar, tills hovis kommer.

Har ju en änglahovis, och MAX jag behövt vänta är 5 dagar, och då hade det varit helg inräknad. Annars så har det oftast tagit 1 -2 dagar, hovis vet ju hur känslig fbl är och möblerar om och trixar och donar för att så fort som möjligt få på sko. En ängel som sagt!

(Ponnyn tål tappsko betydlig bättre, nu har han so far bara varit skodd vintertid, och om det varit snö och inte ishalt har han helt enkelt fått gå lite 'låghalt' ett tag, och klarat det fint. Men fbl är knepgare iom att han är så väldigt känslig för stråltryck/från strålbensområdet)

Dessutom brukar ju inte skon passa längre då.
Då så får man rikta om den litet.
En begagnad och nött sko är ganska så lätt att forma om.

Många gånger är ju då skon avtrampad och lite vriden också, vilket gör att den inte ligger helt plant mot hoven heller.
Men då så får man ju plana skon.
Bara att lägga på städet och banka platt.
Är skon som en propeller så kan man behöva bända den platt igen.

Värst är det när man inte hittar skon och inte har någon annan i rätt storlek hemma.
Då blir det svårt.

Jag är så glad att alla mina kan gå barfota i händelse av nöd.
Shettisen sliter visserligen alldeles gräsligt snett, men någon vecka eller två så klarar det sig utmärkt.
De andra kan jag bara verka barfota och vänta tills att hoven växer ut igen på.
Underbart!

Förklarar lite innan jag blir hängd!!!

Att det skulle blöda lite är inte farligt. Det är och kan vara som om du har köpt en köttbit och skär i den. Det är lite blod, en strimma men fortsätter du att skära så är det inget mer.

Du har redan hängt dig själv,,

Har du inte kunskapen om att hovslagare inte får skära ner i levande vävnad??
Det kan leda till att du blir anmäld så det kanske vore bra att du tar till dig den informationen.

Skär du i en köpt köttbit så skär du lika lite i levande vävnad som du gör på en döhov. Din jämförelse med en köttbit och en levande hov..:rofl::rofl:

Den som avlägger sitt Gesällbrev (det är ett bevis på att man innehar goda grundkunskaper i yrket) och vid provtillfället verkar blod blir omedelbart underkänd. Så enkelt va det med den saken.

inte_ung,
du verka kunna mkt om hovar? Har en häst med rätt mkt hovproblem du kanske kan komma med några bra förslag??
Hovarna har tunn hov-vägg, för korta så går inte sätta skor på henne. Men måste få på skor för går inte rida henne utan (ömmar som fan) hon är en breeding stock, så antar att hon har fått dom dåliga fötterna från fullbloden. Men vad ska ja göra? Min hovis sa att vi skulle vänta i flera veckor för att hoven ska växa ut av sig själv. Men den blir bara mer och mer sönder. Han kommer på onsdag igen och kollar. Kan man limma sånna hovar tills de växer ut?, Vet du på et ungefär vad de kostar?=)

Lugn o fin nu, sådana frågor är till för utbildade hovslagare ;)! Nu börjar jag att
förstå vad Flashlight menar med att det finns en risk med detta forum. När en
person som inte är utbildad får sådana här frågor så är det inte bra :eek:! Det
är inte personligt emot någon men det får ju finnas gränser för vad man förmedlar på Sveriges största forum för hästvård. Nu är ju inget svar förmedlat
ännu men det kan faktiskt vara rent skadligt för hästarna att en outbildad person svarar på något som en person tolkar på sitt sätt och utför en felaktig
åtgärd.

Om din hovslagare har sagt att hästen behöver gå utan skor så behöver den det.
Jag vet att det är frustrerande att inte få rida, men det måste man acceptera som hästägare.
Hästens hälsa går först.

Det går sönder i nederkanten i början.
Men för att alls få en bra hovkvalitet i slutänden så måste man ibland ge hästen upp till ett år av barfotagång.

Det finns skor som man limmar på och om hästen lider av att gå barfota så är jag övertygad om att din hovslagare hjälper dig att sätta på sådana.
Men du skall nog ändå inte rida på dem.

Min sambos kallblodstravare behövde runt ett år barfota för att få en bra kvalitet på sina hovar.
Så vi har gått igenom vad du nu går igenom.
Och jag lovar att det var värt det.

Håll ut.
Om hovslagaren är utbildad och erfaren så vet den vad som är bäst för hästen.

Precis :crazy: Det är just det som jag tycker är en stor fara, många läser och omsätter på sina hästar, råd som kanske är helt uppåt väggarna, åtminstone på den hästen:(

Hairspray;

Det finns en anledning till att man vill ha utbildade hovisar och veterinärer och dessutom helst såna med lååång och gedigen erfarenhet, och att de som inte har det sista är kloka nog att råda till att söka hjälp istället för kladda själv. Vilket jag tror att utbildade personer gör, det är just ofta skillnaden, med utbildningen tar man sitt område på allvar och kommer inte med en massa käcka råd för att visa att man kan, eftersom det funkade på ens egna pålle nån gång för tio år sen:cool: Typ.

Men måste få på skor för går inte rida henne utan (ömmar som fan) hon är en breeding stock, så antar att hon har fått dom dåliga fötterna från fullbloden. Men vad ska ja göra? Min hovis sa att vi skulle vänta i flera veckor för att hoven ska växa ut av sig själv

Litar du inte på din hovis? :confused:

Då kan jag (som inte är minsta hovisutbildad, märk väl!) säga att med många års erfarenhet av hovar som inte har den bästa kvalitén så kan ibland din hovis råd vara det enda rätta. :idea: Det är samma råd som en person jag känner till med hovisutbildning som enbart skor fullbod, ofta ger i såna lägen.

Varför är det så viktigt att rida om hästen är ömfotad? Det finns inte alltid quickfix för dåliga hovar. Inte om man vill ha ett långvarigt bra resultat.

Är hästen oöm i gräshage? Har du i så fall tillgång till mjuk bra hage, inte för våt, inte lerig, gärna gräsvall t o m med mycket grön mossa i, tex. Låt den gå där minst en skoperiod så att hovarna får växa ner, efter att hovis verkat dem fina. Du ska naturligtvis inte rida.

Ett alternativ för ev ridning kan vara boots, men inte säkert att det fungerar.

Med en häst som har såna hovar måste man vara extra noga med hovvården och vilka hagar man har hästen i, vilket underlag man rider på, osv.

Ja mer vill jag inte säga, det får hovisarna göra:bow:
Undrar bara lite varför du inte vill ta det råd som din nuvarande hovis ger dej? Har du skäl att ifrågasätta, för att det inte är bra för hästen, tror du?:confused:

Vad jag vet så sitter jag här helt levande,:devil::eek::devil:.

Det kan inte va lätt när man inte fattar ett dugg. du tror visst vad jag kan förstå av dig och dina uttalande t ex mot mig att blodet sprutar vilt omkring. :confused:

Nu handlar det inte om det utan att det faktiskt kan "blöda"- "Färga" utan lite utan att det gör något.

Är du så inkompetent att du själv inte fattar detta, då förstår jag inte hur du kan uttala dig om detta o mot andra t ex mig.:eek:

Tror du verkligen att man kan tävla osv med en häst som det blött om fötterna.

Och när vi ändå är inne på detta om att du snudd på , i varje fall underförstått, påstår att jag verkar så det sprutar blod omkring mig och hästen. då förstår jag inte heller varför du inte beklagar dig om alla som tävlar sina hästar barfota, DÄR BLÖDER DE GANSKA OFTA NÄR DE KOMMER AV BANAN.

Så skärp till dig lite va innan du öppnar den öppning en framåt som du har.:cool:

Sorry TS.

Precis :crazy: Det är just det som jag tycker är en stor fara, många läser och omsätter på sina hästar, råd som kanske är helt uppåt väggarna,

*Rycker på axlarna* Det har väl hänt tidigare på detta forum.. Det va inte mer än ett par år sedan som barfotatalibanerna höll stor show här.

Ingen som hade kunskap om häst gick på det,, tyvärr så fanns det då som nu en massa "lyckosökare" som trodde att hjulet på nytt kunde återuppfinnas..

Jag lider än i dag med alla dom hästar som fick avlivas, genomgick ett långvarigt lidande men,,,,,,,

Man kan inte som seriös yrkesutövare ta ansvar för den hovvården varje hästägare anlitar. Man kan bara ta ansvar för sina egna fasta trogna kunder.

Detta är ett forum och var och en blir salig på sin tro, verkligheten kommer förr eller senare i kapp sagan.

Den som har kunskap kommer oxå kunna svslöja lögnerna.

Naturligtvis blir man mörkrädd när man läser vissa storpostares inlägg,, men tänker man lite längre så förstår man hur ensamma, osäkra dessa personer är och att deras oklanderliga påståenden är i botten ett skriande behov på hjälp och ensamhet.

Jag är bara feg.
Sulan är tjock, nästan för tjock.

Sulan är så tjock som hästen vill ha den skär raspa inte i sulan det ända man skall göra är skrapa bort all avdödad sula det är som vit pulver aktigt poröst

Och jag frågar igen, NÄR blev den döda vävnaden i hoven intelligent?

Men jag lovar att hantera dem med försiktighet.
Jag kan faktiskt skriva "Jag vet inte, diskutera detta med din hovslagare."

Det är bra :)! Normalt sett så brukar jag vilja skriva saker som jag tycker är viktiga lite tidigare på dygnet, har märkt att jag formulerar mig bättre då :p.
Utan att flumma iväg för mycket så vill jag ändå mana till försiktighet om vad man skriver på ett sådant här forum, just nu så är det 1 974 personer inne på Buke på olika trådar o dylikt. Det är en sak att se en helhet på en häst som man känner väl och hanterar dagligen sedan en lång tid tillbaka. MEN det framgår tydligt att det är många personer inne på trådarna som saknar kunskap och hästvett. Så, tänk er för alla ni som skriver, ni kan omedvetet göra så att
hästar far illa p g a missriktad välvilja ifrån hästägares sida.
Det var bara detta jag ville framföra, hoppas att det inte togs illa upp.
MVH Kryddan

Läs gärna Coaris förklaring på vad överbroddning är.
I det här inlägget:
http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=12618036&postcount=56

Han kan mycket när han vill, den käre Coari, tyvärr så vill han alldeles för sällan.

Sällan??? vad vet du mer om min PM box än vad jag har vetskap om. På det öppna forumet finner man mkt sällan ngn värd att lägga ner energi på och gör man det så blir det snabbt bara massa mothugg med "försvars kommentarer"

Jag tar Time out på det öppna för jag känner mig överflödig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 679
Senast: skuggi
·
Hästvård Anonymt nick. Postar aldrig i de här forumen så om jag lagt tråden fel får moderator gärna flytta den. Vill börja med att säga att...
2
Svar
23
· Visningar
6 903
Senast: akleja
·
Hästvård Jag har gjort bort mig riktigt ordentligt när det kommer till hovslagare. Sedan min perfekta hovis slutade sko i slutet av förra året...
2
Svar
37
· Visningar
4 432
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Hund Ja, jag tyckte hon förtjänade en egen tråd. Hämtade ju hem en missbildad schäferblandisvalp för drygt en vecka sen. Som skänktes bort...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
12 652
Senast: Malinois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar