Hovar i balans! Eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hovar i balans! Eller inte?

Eftersom jag gav Inte Ung på skallen för att man inte skall våldgästa andras trådar så
inser jag att jag halkar omkring på hal is.

Ingen fara alls.
Skriv på vad ni vill bara.
Det är bara kul att många skriver så länge som det handlar om hovar och hovvård.

Nej, jag är inte SHP, det har jag aldrig påstått.

Men vad ÄR du då?
Vad har du lärt dig som jag inte har lärt mig av mina hovslagare på över 20 år med massor av hästar?
Och VAR har du lärt dig det?

Vilken utbildning har du och hur lång är den?
Vad skulle motivera mig att anlita dig i stället för att verka själv?
Vilken kompetens kan du erbjuda?

*kl*

Undrar lite varför du är så rädd för att skära i sulan om den är tjock. Måste ju vara bättre för hästen att du skär ner sulan så att den kan ta upp belastningen på rätt ställe, än att den själv ska slita ner sulan.

Undrar lite varför du är så rädd för att skära i sulan om den är tjock.
För att jag är fånig.
Inget annat.

Måste ju vara bättre för hästen att du skär ner sulan så att den kan ta upp belastningen på rätt ställe, än att den själv ska slita ner sulan.
Har du mågot bra att motivera mig med där som kan hjälpa mot "fånigheten"?
Om det verkligen ÄR bättre så har jag inga problem med att göra det för hästens skull.

Jag skrev att det var en liten trådkapning,

Du får gärna kapa tråden till att handla om skilnaden mellan proffessionell hovvård och den hovvård som utförs av amatörer.
Det är en mycket intressant vinkel i sammanhanget.

Jag har verkat många av mina hästar själv i många år nu och sedan jag började göra det så har mina hovproblem minskat.
För att inte säga upphört helt.
Jag tror inte att det beror på att jag är skickligare än någon annan utan jag tror att det beror på mitt ökade engagemang och intresse.
Om jag gör det själv så får jag en bättre och tätare kontroll än om det skall göra av hovslagare var 6te vecka.
Och avvikelser blir åtgärdade omedelbart i stället för att behöva vänta några dagar.
Samt att jag aldrig behöver ta så mycket i taget.
Jag kan ju ta litet till i morgon också.

F.ö. så har jag inte heller förlorat någon häst i skador som beror av felaktig hovvård.
Varken före eller efter att jag tog en större del av hovvården själv.

För att jag är fånig.
Inget annat.

Har du mågot bra att motivera mig med där som kan hjälpa mot "fånigheten"?
Om det verkligen ÄR bättre så har jag inga problem med att göra det för hästens skull.

Enligt min hovslagare så är det bättre för hästen att gå på den hårda randen än på sulan eftersom de kan få sultryck. Och när han lägger på skor så tar han kniven och skär en rand innanför där skon ska ligga så skon inte ska trycka på sulan. Och jag upplever att hästarna trivs bättre med det än att gå på sulan.

Måste vara lite som när vi människor går och får ett tryck i hålfoten, det funkar att gå men är inte speciellt skönt jämfört med att gå på vad vi ska ;)

Men var nog att du känner om sulan sviktar eller inte när du verkar ner, känn med tummen om det är hårt och stumt eller om det börjar ge med sig. Så länge som det är hårt och stumt är sulan fortfarande tjock.

Ps det gör inte mindre ont för hästen att slita ner det själv än om du gör det till den, den går bara bättre så mycket fortare ;)

Tänk lite själv skulle du vilja gå på naglarna, hästen skall gå på sula och stråle

Efter att ha kollat på dina bilder så skulle jag spontant säg: Verkar ner tårna mer så att det inte blir en båge mellan trakt och tå, skär ut sulan fram så att hästen går på vad den ska. Efter att du är klar så raspa hoven jämn på utsidan så att den blir formad som den ska. Hovar som flyter ut tar tid att rätta till. Var noga med inte raspa mer än du behöver på hovväggen. Utan att du bara formar hoven och låter resten vara kvar. Var nog med att både in och utsida av hoven är lika höga och att båda fram har samma vinkel samma som båda bak ska ha samma vinkel så att hästen belastar hoven rakt.

Men det är bara min amatör analys ;)

Du kan ju inte jämföra våra naglar med hovar precis.. Det är ju bara fel.

uppenbarligen inte. Om man läser min hemsida (men det får jag själv varken länka eller citera här pga annonseringsregler) så kan man se att jag har en tre år lång lärlingsutbildning. Gjord för BÅDE SHP och hovslagare:cool:

Jag är alltså utbildad, inom flera grenar, men INTE utbildad SHP. Tänk att det ska vara så svårt att läsa.:crazy:

Inte_Ung: Du väljer helt själv vem som ska sköta hovarna på dina hästar, bra va? Jag varken vill eller får marknadsföra mig här.

Eftersom du själv säger att du inte har kunskap om hur hoven ser ut och fungerar, så känns det för mig ganska magstarkt att sköta hovvården själv, eller att för den delen hävda att du vet vad du gör.

Mia_R: Du behöver inte godkänna materialet på min hemsida. Jag har hittat flera fristående källor till det som står där, utöver den jag skickade dig. Jag såg dock inte anledningen till att presentera allt mitt material in absurdum till någon som jag vet enbart är ute efter att misskreditera mig.

De kunder som är nöjda med mitt arbete anlitar mig, de som vill ha en annan typ av verkning anlitar någon annan. Det behöver inte vara svårare än så.

/Migo

Tänk lite själv skulle du vilja gå på naglarna, hästen skall gå på sula och stråle

Har du sett Pollits video om vad som händer med cirkulationen i hoven om man verkar bort väggen och låter hästen stå på sin sula?

Nä, trodde väl inte det. Har man sett den så inser man att det är både smärtsamt och direkt skadligt.

Hästen ska gå på stråle och hovvägg inte sula.
Strålen bär inte någon vikt men genom att den tar i marken så bidrar den till stötdämpningen och utvigdningen genom sin elastisitet. Den bidrar även till cirkulationen av blodet i hoven. Innanmättet av hoven har mängder av blodkärl. När hoven komprimeras så trycks blodet upp ur hoven.

Sulan är bara ett lock som skyddar det som finns i en hov inget annat.

Så varför ska hästen gå enbart på sula och stråle?

Senast ändrad:

Meningen med tråden är att alla de som vill kritisera mig kan göra det här i stället för att fullständigt slakta andra användares trådar.
Så det jag gör här är bjuder på mig själv.

Så vad har du att bjuda på för underhållning åt oss i dag?
Jag har en bildserie på hovar som jag har verkat.

Klockrent svar!

Hittade lite, från 2001:

I början av 1990-talet påstods det att livslängden hos våra ridhästar hade minskat drastiskt. Den uppfattningen grundade sig på felaktig tolkning av försäkringsstatistik. Skulle det förhålla sig på det viset skulle ridsporten ha ett allvarligt problem att tackla.

Mot denna bakgrund har agr. lic. Lena Wallin i sitt doktorsarbete vid SLU studerat hur gamla våra hästar blir och av vilka anledningar de slås ut, dvs. avlivas på grund av sjukdom eller skada.

---

Lena Wallins resultat visar bland annat att våra ridhästar lever dubbelt så länge (15 år för valacker och 18 år för ston) som de tidigare försäkringsstudierna visade. Samtidigt kunde man se att livslängden hos båda könen ökade under den period som studerades. De vanligaste utslagningsorsakerna var skador eller sjukdomar i rörelse-, andnings- och matsmältningsorganen, vilka sammanlagt orsakade cirka 70 procent av utslagningen av hästar.

---

Sammandrag: http://projkat.slu.se/SafariDokument/156.htm

Och, bara för att förtydliga, så gäller inte det jag skriver på hemsidan enbart ridhästar, utan inkluderar bla. travarna och galopphästarna. Att ridhästarnas medellivslängd är högre är jag fullt medveten om, och har heller aldrig hävdat något annat.

jag klipper in ett stycke till från den sida du länkar till:
"Den ortopediska hälsan var den egenskap som hade starkast samband med livslängden. De hästar som hade minst anmärkningar på benens hälsa löpte endast hälften så stor risk att slås ut i tidig ålder som de med sämst hälsa. Denna information skulle vi kunna använda i avelsarbetet och därigenom indirekt förbättra hästarnas livslängd. Även den totala exteriörpoängen och särskilt benens korrekthet visade tydliga samband med livslängden."

Eftersom jag är av den bestämda åsikten att skevheter i benställningarna ofta beror på felaktig hovvård /levnadsförhållanden, blir detta extra intressant.

"Som forskningsmaterial använde Lena Wallin främst den svenska kvalitetsbedömningen av ridhästar som under nära 30 år har gjorts på fyraåringar. Denna bedömning har utvecklats i samverkan mellan avelns och ridsportens organisationer, forskare vid SLU och försäkringsaktiebolaget AGRIA. Vid proven bedöms hästar av båda könen med avseende på exteriör (utseende), hoppförmåga, gångarter, temperament och hälsa. Det är unikt för Sverige att en hälsokontroll ingår i kvalitetsbedömningen av unga hästar. Genom att 30–40 procent av hästarna i varje årgång bedöms, ger materialet en representativ bild av den svenska ridhästen. "

Åter igen, jag har aldrig talat om att det är ridhästar jag menar i mina redovisade siffror. Studien är som du ser utförd på just ridhästar av varmblodstyp. Inte samma sak.

Senast ändrad:

Ja, om det verkligen finns någon sån statistik skulle det vara mycket intressant att få ta del av den.

Men att se en medellivslängd på en hel population och försöka använda den som argument för att hästar pga t ex felaktiv hovvård har en X år kort medellivslängd är ju ren idioti.

De föl som dör i medfödda defekter, sjukdomar och skador räknas med i statistiken. De där som blev 5 dygn gamla. Unghästar som förolyckats i rena olyckor, t ex brutit ett ben - de är också med. Hästar med avsparkade ben, frakturer, avskurna senor av stängsel osv osv osv. Alla hamnar under 'problem med rörelseapparaten' - alla sänker statistiken.

Om jag haft 10 hästar, 6 stycken har blivit 30 år gamla och ridits hela livet, men 4 stycken förolyckades som föl (dvs under 6 mån ålder) pga medfödd sjukdom/skada, eller genom rent olycksfall, så kommer medellivslängden bli 18 år.

Om jag har 10 hästar där 7 stycken var sönderridna som 7-åringar och slogs ut pga förslitningsskador, och 3 sällskapsponnyer/aveldsjur blev 30 år gamla, blir medellivslängden 14 år.

Statistik går inte att ta ut sitt sammanhang, det går inte att påstå en sak ur en annan urvalsgrupp etc.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 679
Senast: skuggi
·
Hästvård Anonymt nick. Postar aldrig i de här forumen så om jag lagt tråden fel får moderator gärna flytta den. Vill börja med att säga att...
2
Svar
23
· Visningar
6 903
Senast: akleja
·
Hästvård Jag har gjort bort mig riktigt ordentligt när det kommer till hovslagare. Sedan min perfekta hovis slutade sko i slutet av förra året...
2
Svar
37
· Visningar
4 432
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Hund Ja, jag tyckte hon förtjänade en egen tråd. Hämtade ju hem en missbildad schäferblandisvalp för drygt en vecka sen. Som skänktes bort...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
12 652
Senast: Malinois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben