Sv: Hovar i balans! Eller inte?
Och, bara för att förtydliga, så gäller inte det jag skriver på hemsidan enbart ridhästar, utan inkluderar bla. travarna och galopphästarna. Att ridhästarnas medellivslängd är högre är jag fullt medveten om, och har heller aldrig hävdat något annat.
jag klipper in ett stycke till från den sida du länkar till:
"Den ortopediska hälsan var den egenskap som hade starkast samband med livslängden. De hästar som hade minst anmärkningar på benens hälsa löpte endast hälften så stor risk att slås ut i tidig ålder som de med sämst hälsa. Denna information skulle vi kunna använda i avelsarbetet och därigenom indirekt förbättra hästarnas livslängd. Även den totala exteriörpoängen och särskilt benens korrekthet visade tydliga samband med livslängden."
Eftersom jag är av den bestämda åsikten att skevheter i benställningarna ofta beror på felaktig hovvård /levnadsförhållanden, blir detta extra intressant.
"Som forskningsmaterial använde Lena Wallin främst den svenska kvalitetsbedömningen av ridhästar som under nära 30 år har gjorts på fyraåringar. Denna bedömning har utvecklats i samverkan mellan avelns och ridsportens organisationer, forskare vid SLU och försäkringsaktiebolaget AGRIA. Vid proven bedöms hästar av båda könen med avseende på exteriör (utseende), hoppförmåga, gångarter, temperament och hälsa. Det är unikt för Sverige att en hälsokontroll ingår i kvalitetsbedömningen av unga hästar. Genom att 30–40 procent av hästarna i varje årgång bedöms, ger materialet en representativ bild av den svenska ridhästen. "
Åter igen, jag har aldrig talat om att det är ridhästar jag menar i mina redovisade siffror. Studien är som du ser utförd på just ridhästar av varmblodstyp. Inte samma sak.