Precis
Det är just det som jag tycker är en stor fara, många läser och omsätter på sina hästar, råd som kanske är helt uppåt väggarna, åtminstone på den hästen
Hairspray;
Det finns en anledning till att man vill ha utbildade hovisar och veterinärer och dessutom helst såna med lååång och gedigen erfarenhet, och att de som inte har det sista är kloka nog att råda till att söka hjälp istället för kladda själv. Vilket jag tror att utbildade personer gör, det är just ofta skillnaden, med utbildningen tar man sitt område på allvar och kommer inte med en massa käcka råd för att visa att man kan, eftersom det funkade på ens egna pålle nån gång för tio år sen
Typ.
Litar du inte på din hovis?
Då kan jag (som inte är minsta hovisutbildad, märk väl!) säga att med många års erfarenhet av hovar som inte har den bästa kvalitén så kan ibland din hovis råd vara det enda rätta.
Det är samma råd som en person jag känner till med hovisutbildning som enbart skor fullbod, ofta ger i såna lägen.
Varför är det så viktigt att rida om hästen är ömfotad? Det finns inte alltid quickfix för dåliga hovar. Inte om man vill ha ett långvarigt bra resultat.
Är hästen oöm i gräshage? Har du i så fall tillgång till mjuk bra hage, inte för våt, inte lerig, gärna gräsvall t o m med mycket grön mossa i, tex. Låt den gå där minst en skoperiod så att hovarna får växa ner, efter att hovis verkat dem fina. Du ska naturligtvis inte rida.
Ett alternativ för ev ridning
kan vara boots, men inte säkert att det fungerar.
Med en häst som har såna hovar måste man vara extra noga med hovvården och vilka hagar man har hästen i, vilket underlag man rider på, osv.
Ja mer vill jag inte säga, det får hovisarna göra
Undrar bara lite varför du inte vill ta det råd som din nuvarande hovis ger dej? Har du skäl att ifrågasätta, för att det inte är bra för hästen, tror du?