Hovar i balans! Eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hovar i balans! Eller inte?

inte_ung,
du verka kunna mkt om hovar? Har en häst med rätt mkt hovproblem du kanske kan komma med några bra förslag??
Hovarna har tunn hov-vägg, för korta så går inte sätta skor på henne. Men måste få på skor för går inte rida henne utan (ömmar som fan) hon är en breeding stock, så antar att hon har fått dom dåliga fötterna från fullbloden. Men vad ska ja göra? Min hovis sa att vi skulle vänta i flera veckor för att hoven ska växa ut av sig själv. Men den blir bara mer och mer sönder. Han kommer på onsdag igen och kollar. Kan man limma sånna hovar tills de växer ut?, Vet du på et ungefär vad de kostar?=)

Som sagt, om din hovis säger att den behöver vara barfota så är det säkert så.
Om hovarna trasas sönder mycket är det ju inte bra såklart, fråga din hovis om h*n kan visa dig hur du kan hålla efter hovväggen lite emellanåt så det inte flisar sig och går sönder.

Vill du rida under denna period kan du testa olika boots, de funkar ganska bra tycker jag. Easyboot Epics tex.
Sedan finns det som en plastlinda som man kan linda runt/under hoven som härdar med vatten, min hovis har såna och hon sa att de brukar hålla upp till 3 veckor. Fråga din hovis om det, kan kanske vara något som kunde hjälpa din häst ytterligare. Bör nog vara en hovis som sätter dit den dock.

Precis :crazy: Det är just det som jag tycker är en stor fara, många läser och omsätter på sina hästar, råd som kanske är helt uppåt väggarna, åtminstone på den hästen:(

Hairspray;

Det finns en anledning till att man vill ha utbildade hovisar och veterinärer och dessutom helst såna med lååång och gedigen erfarenhet, och att de som inte har det sista är kloka nog att råda till att söka hjälp istället för kladda själv. Vilket jag tror att utbildade personer gör, det är just ofta skillnaden, med utbildningen tar man sitt område på allvar och kommer inte med en massa käcka råd för att visa att man kan, eftersom det funkade på ens egna pålle nån gång för tio år sen:cool: Typ.

Litar du inte på din hovis? :confused:

Då kan jag (som inte är minsta hovisutbildad, märk väl!) säga att med många års erfarenhet av hovar som inte har den bästa kvalitén så kan ibland din hovis råd vara det enda rätta. :idea: Det är samma råd som en person jag känner till med hovisutbildning som enbart skor fullbod, ofta ger i såna lägen.

Varför är det så viktigt att rida om hästen är ömfotad? Det finns inte alltid quickfix för dåliga hovar. Inte om man vill ha ett långvarigt bra resultat.

Är hästen oöm i gräshage? Har du i så fall tillgång till mjuk bra hage, inte för våt, inte lerig, gärna gräsvall t o m med mycket grön mossa i, tex. Låt den gå där minst en skoperiod så att hovarna får växa ner, efter att hovis verkat dem fina. Du ska naturligtvis inte rida.

Ett alternativ för ev ridning kan vara boots, men inte säkert att det fungerar.

Med en häst som har såna hovar måste man vara extra noga med hovvården och vilka hagar man har hästen i, vilket underlag man rider på, osv.

Ja mer vill jag inte säga, det får hovisarna göra:bow:
Undrar bara lite varför du inte vill ta det råd som din nuvarande hovis ger dej? Har du skäl att ifrågasätta, för att det inte är bra för hästen, tror du?:confused:

JAg frågar detta för ja tkr de är konsigt, för hästen kan knapp gå för hon är så öm..! Till och med min chef undrade vad hovisen tänkte med när han såg att hästen knapp kunde gå runt i stallet utan skorna. ( bort skämd med skor av förra ägare). Visst hon har stått nu i 3 veckor, i en mega stor gräs hage. Hovarna ser bara värre och värre ut för vardag!. Snart inga fötter kvar på stackarn. Men som sagt jag vet inte ett piss om hur de funkar med sånt här..

Går det inte att slå på skor pga hovväggen inte håller/finns (som du skriver), så går det ju inte. Vad ska hovis göra enligt dig och din chef? Slå på skor ändå?

Räkna med att det tar tid och jag skulle nog ha haft ut hovis väldigt tätt ett tag nu i början för att hålla koll och hålla efter, så att hovtillväxten fick en bra start.

Han skulle limmat hoven flr han såg att hoven var väldigt dålig under tappskon. Men helt plötsligt försvann hans tid och fick rusa så han slänge av skorna och åkte. Han skulle komma tillbaka om 2 veckor. Ska byta hovis iallafall vi båda är väldigt trötta pån, för kmr ej tid, kan vara lite hårthänt mot ettåringarna som vill kolla läget lite.
Det går inte slå på en sko, han träffar sakerna i hoven eller att de kan få hovböld sa han.

Jag funderar på det här med utbildning när jag läser den här tråden. Vi hyllar utbildning, det ska vara utbildade hovisar. Alla andra är klumpiga, okompetenta skopåspikare.

Men om man funderar på kunskap - vad är det? Kan man säga att en nyexaminerad ung hovslagare är mer kunnig och kompetent än en som skott i 30 år och men inte har utbildning?

Vi lever i ett kunskapsbaserat samhälle, där utbildning krävs för i snart sett allt. Självlärda kunskaper bedöms inte vara lika goda.

Om vi jämför här i tråden. Migo säger att hon gått tre års lärlingstid med alternativare och hovslagare. Inte Ung sägar att hon har 20 års erfarenhet av hovar och verkning av egna hästar. Vem har mest kunskaper? Går det ens att jämföra så?

Coari hävdar att det ska vara utbildade hovisar som är med i hovslagarföreningen. Borgar det för en högt kunnande? Är ALLA i hovslagarföreningen lika duktiga? Duktigare än hovisen som har 30 års erfarenhet av hovar, och som är ansedd duktig av hästägare?

Jag undrar bara när man läser tråden: vad är kunnande egentligen? Och bestämmer vad som är rätt? Jag tycker att det ligger mycket i uttrycket: det finns en åsikt per hästmänniska! Kan det vara så att det finns mer än ett sätt att göra rätt på?

Norrland

Jag karvar tusen gånger hellre i sula - där man SER och KÄNNER vad man gör, än slår sylvassa sömmar på 'måfå', dvs utan att de eller känna om jag hamnar rätt eller sömsticker honom förrän det isf är försent. Nu har jag aldrig *ta i trä* sömstuckit, men jag är livrädd, då han måste sömmas väl 'långt in' (även för hovis alltså).

Skillnaden är ungefär som att cykla med fri sikt och backspeglar eller vingla runt med ögonbindel..

Om du anser att det är det du sysslar med när du slår i söm så har du inte tappsko kompetens i ordets rätta bemärkelse, att ens kalla det tappsko kompetens är isåfall en skymf.

för att addressera ditt påstående ang. den andra tråden, att man är en dålig hästägare om man inte slår på tappskor i blindo: Riktigt så var det inte eller hur :) Det som argumenterades i den tråden var att har man en häst som fullständigt hoppar på tre ben vid en tappsko, får svullna senor och pulsar, så ser man endera till att skaffa sig tappsko kompetens, eller en hovslagare som kan rycka ut inom ett dygn. FEM dagar - är det det du kallar snabbt, på en sån häst?! Det är ju fullständigt oskäligt!

Senast ändrad:

Jag funderar på det här med utbildning när jag läser den här tråden. Vi hyllar utbildning, det ska vara utbildade hovisar. Alla andra är klumpiga, okompetenta skopåspikare.

Men om man funderar på kunskap - vad är det? Kan man säga att en nyexaminerad ung hovslagare är mer kunnig och kompetent än en som skott i 30 år och men inte har utbildning?

Givetvis finns det skickliga yrkesmän/kvinnor som saknar formell utbildning.
De har i de flesta fall dock gått som lärlingar och därmed blivit utbildade den vägen.

Om man är en skicklig yrkesutövare men saknar formell utbildning så är det bara att klara av gesällbrevet vilket är ett kvitto på att man kan sitt jobb då är man även godkänd både av Jordbruksverket och Hovslagarföreningen.

Själv gick jag grundutbildning med tillhörande praktik under två år i Skara. Utbildningen avslutades med en praktisk och teoretisk examen vilket också gav behörighet som godkänd av Jordbruksverket och hovslagarföreningen.

Efter att ha arbetat i några år heltid som hovslagare gick jag även SLU`s och Hovslagarföreningens Fortbildning.
Utöver det går man på diverse clinics och föredrag så fort tillfälle ges.

Det finns alltså flera olika vägar att gå för att få sina examensbevis och diplom.

Är man en duktig hovslagare så tycker jag det är konstigt om man inte vill ha sitt yrkeskunnande verifierat av oberoende examinatorer/granskare och att få det på papper!

Dessutom är det roligt att få lära sig mer i ett jobb där man aldrig blir fullärd!

Det finns alltså flera olika vägar att gå för att få sina examensbevis och diplom.

Är man en duktig hovslagare så tycker jag det är konstigt om man inte vill ha sitt yrkeskunnande verifierat av oberoende examinatorer/granskare och att få det på papper!

Dessutom är det roligt att få lära sig mer i ett jobb där man aldrig blir fullärd!

Håller med, och det viktigaste icke att förglömma är väl dessutom att utvecklingen faktiskt går vidare, det finns en massa kunskap nuförtiden som ingen som utbildade sig på egen hand för 30 år sen, har snappat upp eller hängt med i. Dessutom tycker väl jag rent generellt, att om man utbildat sig på egen hand utan formell utbildning - VEM är det då som kan bekräfta för en, att man lärt sig rätt? Eller lärt sig att sko på bästa tänkbara sätt? Även om man "kan" sko menar jag och gjort det i många år betyder det inte att det blir bra. Har tyvärr åtskilliga exempel på detta hemma i vårt inackorderings stall där jag står, hästägare som sparar pengar för deras outbildade hovslagare tar bara 500 kr jmf med de utbildade, som tar 1000. Men resultatet...... De är lätt uppe i samma pengar pga alla problem pga skoningarna, tappskor, dåliga benvinklar, inställda träningar, problem problem problem, osv. Men tyvärr förstår de inte detta, hur mycket det beror på jobbet som är utfört. De utbildade hovslagare som är i stallet är super seriösa och brukar aldrig prata strunt om kollegor, men i dessa fallen har de faktiskt varit chockade när de sett hur hästarna skos.

Så att säga att en nyutexaminerad inte kan sko lika bra som en som skott outbildad i 30 år, nej riktigt så enkelt tror jag faktiskt inte det är.

Senast ändrad:

Jag undrar om geografin spelar in här. Man behöver ju bara gå in på shf hemsida för att se att de flesta utbildade finns söderöver.

Kan det vara så att clinics och föredrag mest besöks av hovisar med hemmavist söderut? Jag vet inte, spekulerar bara.

Mina erfarenheter är att de sk självlärda är nog så duktiga.

Jag tycker att lång erfarenhet av hästar och hovar måste värderas också. Även om personen inte genomgått gesällprovet. Det är långt att ta sig härifrån Norrland. Har man då kunder och gott renommé kan jag förstå att man inte kostar på sig gesällbrevet.

Inom alla yrken finns det utbildade som inte alls är skickliga och kompetenta, samtidigt som det finns de utan utbildning som är som gjort för uppdraget. Så att bara förenkla att den formella utbildningen är det viktigaste går inte, tycker jag. Men - jag håller med om att den är en garanti att yrkesutövaren har förvärvat vissa kunskaper.

Sen finns det ju yrken där man MÅSTE har utbildning och där legitimation krävs, men det är ju helt som det ska. Ex läkare, veterinär, pilot ...

Norrland

Vi lever i ett kunskapsbaserat samhälle, där utbildning krävs för i snart sett allt. Självlärda kunskaper bedöms inte vara lika goda.

Om vi jämför här i tråden. Migo säger att hon gått tre års lärlingstid med alternativare och hovslagare. Inte Ung sägar att hon har 20 års erfarenhet av hovar och verkning av egna hästar. Vem har mest kunskaper? Går det ens att jämföra så?

Coari hävdar att det ska vara utbildade hovisar som är med i hovslagarföreningen. Borgar det för en högt kunnande? Är ALLA i hovslagarföreningen lika duktiga? Duktigare än hovisen som har 30 års erfarenhet av hovar, och som är ansedd duktig av hästägare?

Jag undrar bara när man läser tråden: vad är kunnande egentligen? Och bestämmer vad som är rätt? Jag tycker att det ligger mycket i uttrycket: det finns en åsikt per hästmänniska! Kan det vara så att det finns mer än ett sätt att göra rätt på?

Norrland

Vissa människor tycks aldrig förstå vitsen med utbildning inom ett område, dvs den typen av människor som tror sej om att kunna allt bara dom har sett nån annan göra det och sen kladdat lite själva. :grin:

Med målning och tapetsering må det vara hänt, om det är egna väggar man kladdar på..... Men med en hästs hälsa och hovar är det en annan sak. Även om det är egna hästar.

IU (som du tar som exempel) har 20 års erfarenhet av vad? Egna hästar i första hand. Hur många hästar har man på 20 år? Även om man är "uppfödare" ? Vad för raser träffar man på? Hur många av varje?

Hur många hovar tror du en yrkesverksam hovis träffar på under ett år:angel:
Mer än IU träffat på under sina 20 år, gissar jag.

Så vem kan mest, tror du? Vem har sett flest hovar av alla sorter? Dessutom med en teoretisk och praktisk utbildning när det gäller hovvård. En slags kvalitetsgaranti på att personen åtminstone bör ha vissa kunskaper.

Jag tycker att just IU har visat sina kunskaper ganska väl:crazy: Plasta kladda, lacka, :crazy: I var och varannan tråd? Hur många duktiga erfarna och seriösa hovisar kommer med såna råd till en hästägare med problemhovar? Allvarligt?
Ja i yttersta undantagsfall när inget annat återstår. Men aldrig via ett forum:eek:
En utbildad hovis vet vad som är bäst för en naturlig hov för att den ska växa och utvecklas och hästen ska må så bra som möjligt. Och inser sitt ansvar som rådgivare.

Det gör inte exempelvis IU, det har hon visat gång på gång. Synd att så många inte ser igenom det som skrivs:crazy:

För att inte tala om då hagarna drogs in i diskussionerna, om hur hästar behöver utrymme för att ha rena matplatser, storlek på hagar vid lösdrift mm mm. Det verkar säkert futtigt att det drogs in i diskussionen, men om man själv har lång erfarenhet av hästhållning så läser man in en hel del även i dessa svar. Det säger något.

Så nej, det är direkt olämpligt att påstå att användare som själva hävdar sina stora kunskaper, enbart av den anledningen ska betraktas som jämställda med yrkesutbildade personer.:eek::eek: Fullkomligt absurt!

Vissa människor tycks aldrig förstå vitsen med utbildning inom ett område, dvs den typen av människor som tror sej om att kunna allt bara dom har sett nån annan göra det och sen kladdat lite själva. :grin:

Med målning och tapetsering må det vara hänt, om det är egna väggar man kladdar på..... Men med en hästs hälsa och hovar är det en annan sak. Även om det är egna hästar.

IU (som du tar som exempel) har 20 års erfarenhet av vad? Egna hästar i första hand. Hur många hästar har man på 20 år? Även om man är "uppfödare" ? Vad för raser träffar man på? Hur många av varje?

Hur många hovar tror du en yrkesverksam hovis träffar på under ett år:angel:
Mer än IU träffat på under sina 20 år, gissar jag.

Så vem kan mest, tror du? Vem har sett flest hovar av alla sorter? Dessutom med en teoretisk och praktisk utbildning när det gäller hovvård. En slags kvalitetsgaranti på att personen åtminstone bör ha vissa kunskaper.

Jag tycker att just IU har visat sina kunskaper ganska väl:crazy: Plasta kladda, lacka, :crazy: I var och varannan tråd? Hur många duktiga erfarna och seriösa hovisar kommer med såna råd till en hästägare med problemhovar? Allvarligt?
Ja i yttersta undantagsfall när inget annat återstår. Men aldrig via ett forum:eek:
En utbildad hovis vet vad som är bäst för en naturlig hov för att den ska växa och utvecklas och hästen ska må så bra som möjligt. Och inser sitt ansvar som rådgivare.

Det gör inte exempelvis IU, det har hon visat gång på gång. Synd att så många inte ser igenom det som skrivs:crazy:

För att inte tala om då hagarna drogs in i diskussionerna, om hur hästar behöver utrymme för att ha rena matplatser, storlek på hagar vid lösdrift mm mm. Det verkar säkert futtigt att det drogs in i diskussionen, men om man själv har lång erfarenhet av hästhållning så läser man in en hel del även i dessa svar. Det säger något.

Så nej, det är direkt olämpligt att påstå att användare som själva hävdar sina stora kunskaper, enbart av den anledningen ska betraktas som jämställda med yrkesutbildade personer.:eek::eek: Fullkomligt absurt!

Det finns väldigt många som arbetar som hovslagare utan att ha utbildning. De får ju i så fall se många olika hästar och lära. Jag anser inte att de är lika bra som en utbildad hovslagare, hur mycket de än skor.

Jag anser att man visst kan lära sig att verka och sko och framförallt då sin egen häst. Att rikta skor och sömma på är egentligen väldigt enkelt och kräver inte mycket kunskap. Däremot att verka en häst rätt är svårt. Det kan man lära sig att göra med en häst, om man har en utbildad hovslagare som lär en hur just den hästen skall verkas.

Jag kan efter att ha skott och verkat hästar i 10 års tid, och bara mina egna, lärt mig såpass att jag även till nöds kan verka och sko en främmande häst OM den har korrekta ben och hovar. Jag gör det dock inte, om inte någon verkligen är i en knipa, och skulle aldrig få för mig att ta betalt. Jag är ju inte utbildad hovslagare. Därför förstår jag inte heller hur de om inte är utbildade kan fara landsbygden runt, sko hästar och ta betalt.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Nu var det inte specifikt IU:s kunskaper så jag funderade över. Jag har förstått att du inte tycker att h*n är kunnig om hovar.

Hovisen som verkat kunders hästar i 30 år då, han som inte har formell utbildning kontra den nyutexaminerade unga hovisen?

Jag tror att ni söderut har fler utbildade hovisar, här uppe har vi färre. De hovisar som är duktiga, har mycket jobb utbildning eller inte.

Norrland

Jag bor inte i södra sverige jag bor i mellan sverige, och här åker hovslagare som vill utbilda sig till hovslagare iväg på kurser till andra sidan, dvs västkusten, är borta på distans under utbildningen, så smidigt för dom är det inte heller. Handlar väl mer om hur engagerad man är och vad man vill statsa på, jag känner ingen student tex som säger att jamen jag bor ju i Norrland så jag måste studera här! då flyttar man väl på sig temporärt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 679
Senast: skuggi
·
Hästvård Anonymt nick. Postar aldrig i de här forumen så om jag lagt tråden fel får moderator gärna flytta den. Vill börja med att säga att...
2
Svar
23
· Visningar
6 903
Senast: akleja
·
Hästvård Jag har gjort bort mig riktigt ordentligt när det kommer till hovslagare. Sedan min perfekta hovis slutade sko i slutet av förra året...
2
Svar
37
· Visningar
4 432
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Hund Ja, jag tyckte hon förtjänade en egen tråd. Hämtade ju hem en missbildad schäferblandisvalp för drygt en vecka sen. Som skänktes bort...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
12 652
Senast: Malinois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar