Schäferblandisen Kriga

Jag kan inte släppa min ilska över hur Krigas uppfödare har betett sig.
Det måste ju bryta mot djurskyddslagen att inte uppsöka veterinär med en så gravt missbildad valp att den bör avlivas.
@linnsan ...du har verkligen gjort mer än du behöver i det här fallet, men har du funderat på att prata med länsstyrelsen och ge dom eventuell dokumentation från veterinären?
 
Om man googlar på "short spine" alternativt "short spine syndrome" så får man upp hundar, hästar, varg mm med den defekten. Inte vackert :( Men verkar inte göra ont - dock svårt för vilda djur att vara smidiga och jaga föda.
Ursäkta, jag kanske får bukemaffian efter mig nu :o jag har noll kunskap om detta men om det inte gör ont ska man verkligen avliva dem då? Jag menar, man brukar ju låta hundar med dåliga höfter leva tills man märker att de börjar få ont, borde det inte vara samma här?
 
Ursäkta, jag kanske får bukemaffian efter mig nu :o jag har noll kunskap om detta men om det inte gör ont ska man verkligen avliva dem då? Jag menar, man brukar ju låta hundar med dåliga höfter leva tills man märker att de börjar få ont, borde det inte vara samma här?
Obs, jag vill bara tillägga att jag är helt säker på att i detta fall så finns det saker som gör att avlivning är det rätta beslutet så det uttalar jag mig inte om. Och att om man som "uppfödare" (om man kan kalla det så) får en sådan valp så bör man avliva den redan vid födseln eller åtminstone inte försöka lumpa över den på någon annan!
Geez, det där sista är särskilt fräckt tycker jag - om man nu väljer att låta en sådan valp växa upp så får man stå fast vid det och för att vara helt säker på att hunden får så drägligt liv som möjligt utan smärta fram till den dag då den behöver avlivas. Skulle inte våga adoptera/sälja(!) bort den.

Tillägg: vet inte riktigt varför men det känns grymt att låta en valp växa upp och sedan avliva den innan den har ens vuxit upp än att avliva den direkt efter födseln :o
 
Ursäkta, jag kanske får bukemaffian efter mig nu :o jag har noll kunskap om detta men om det inte gör ont ska man verkligen avliva dem då? Jag menar, man brukar ju låta hundar med dåliga höfter leva tills man märker att de börjar få ont, borde det inte vara samma här?
Inom min ras är det långt ifrån alla som låter en hund med dåliga höfter leva vidare tills de får ont. Man gör ju normalt sett en röntgen vid 12 månader för avelsdatas skull. Ganska många väljer faktiskt att inte väcka hundar ur narkosen vid röntgen om hunden visar sig ha HD-status D eller värre.
 
Inom min ras är det långt ifrån alla som låter en hund med dåliga höfter leva vidare tills de får ont. Man gör ju normalt sett en röntgen vid 12 månader för avelsdatas skull. Ganska många väljer faktiskt att inte väcka hundar ur narkosen vid röntgen om hunden visar sig ha HD-status D eller värre.
Oj, det visste jag inte. Jaha vad intressant, ja då förstår jag mera när det gäller fall som denna.
Förståeligt också då det är svårt att veta när det börjar göra ont, och hur jobbigt det är som ägare.

Edit: vänta lite, kom på att jag läste nyligen här om att det var vanligt med C eller D hos staffar(?). Det kanske är annorlunda hos andra raser då schäfern är ju en bruksras som ska arbeta?
 
Hittade en bild på schäfern som nämndes tidigare med en röntgenbild:
1180075_630x354.jpg

Hjälp :crazy: noway att det där inte gör ont, det är ju inte naturligt för en ryggrad att se ut sådär. Visserligen läste jag att den verkade leka runt utan problem men den känner nog inte till ett liv utan besvären.
 
Oj, det visste jag inte. Jaha vad intressant, ja då förstår jag mera när det gäller fall som denna.
Förståeligt också då det är svårt att veta när det börjar göra ont, och hur jobbigt det är som ägare.

Edit: vänta lite, kom på att jag läste nyligen här om att det var vanligt med C eller D hos staffar(?). Det kanske är annorlunda hos andra raser då schäfern är ju en bruksras som ska arbeta?
Ingen aning hur det ser ut hos staffarna. Men c-höft är avelsspärr på schäfer. Dock är C lindrig pålagring och behöver inte påverka hundens arbete, men man bör vara lite mer vaksam, tänka igenom träningen på äldre dar och som sagt...inte avla. Många schäfrar med C tävlar och är även i tjänst. D däremot på en ung hund är värre. Köper man en brukshund gör man det oftast för att man vill vara aktiv med sin hund. Då väljer en del att låta den somna in och istället satsa på en ny. En del säljs som sällskap. Dock kan väl jag tycka att det inte är helt just mot en aktiv ras att bara vara sällskap. Vissa individer kan det, många andra inte.
D-höft på schäfer är ovanligt i dag. Endast 6,9% har HD E och bara 1,4% har HD E.
 
Hittade en bild på schäfern som nämndes tidigare med en röntgenbild:
1180075_630x354.jpg

Hjälp :crazy: noway att det där inte gör ont, det är ju inte naturligt för en ryggrad att se ut sådär. Visserligen läste jag att den verkade leka runt utan problem men den känner nog inte till ett liv utan besvären.
Fruktansvärt. Tyvärr får ju skadade eller missbildade djur nästan lite stjärnstatus i vissa länder och ägarna glorifieras :( I Sverige hade nog ägaren till en sådan här hund fått utstå en hel del spott och spe.
 
Fruktansvärt. Tyvärr får ju skadade eller missbildade djur nästan lite stjärnstatus i vissa länder och ägarna glorifieras :( I Sverige hade nog ägaren till en sådan här hund fått utstå en hel del spott och spe.
Jag kan tycka att det är svårt att se vart gränsen går. Det blir nästan en fråga om vilka handikapp är ok eller inte? Och då jag är handikappad själv så känns det som en makaber fråga. Inte kan vi fråga djuren heller :grin: kanske har de ont, eller kanske så vet de inget annat och därför tycker att livet är kul att leva.
 
Jag kan tycka att det är svårt att se vart gränsen går. Det blir nästan en fråga om vilka handikapp är ok eller inte? Och då jag är handikappad själv så känns det som en makaber fråga. Inte kan vi fråga djuren heller :grin: kanske har de ont, eller kanske så vet de inget annat och därför tycker att livet är kul att leva.
Min gräns går när de inte kan göra sånt som de förväntas kunna göra för sin art/ras och de lever ett hämmat och begränsat liv. Skillnaden mellan oss människor är att vi kan förstå våra problem och förhoppningsvis förlika oss med att läget är som det är medans djuren drivs av sina drifter och saknar förmågan att analysera och tänka i ett större perspektiv :)
 
Det svåra blir väl just det, att vi inte kan fråga dem om det är värt eller ej, så vi måste ta beslutet..

Kan de inte få utlopp för sina drifter pga sitt handikapp, och därmed blir stressade och mår dåligt...Ja då känns det ju verkligen befogat att avliva. En sällskapshund som måste ta det lugnare fysiskt pga handikappet? Nja...

Det finns numera rätt intressant forskning kring att "mäta" smärta (hos människor då, men kanske går det i framtiden att göra med djur å). Det kan ju vara väldigt svårt att avgöra det annars, även hos människor. En människa med krokig rygg kanske inte upplever så stor smärta som vi tycker de "borde" ha om vi läser av en röntgenplåt..tex.

Iaf, jag personligen ser det hela väl rätt och slätt som att man inte ska avliva en hund för att förenkla för en själv som människa (som regel, med undantag som alltid kan finnas). Skälen man avlivar för ska vara för hundens bästa. Då har man rätt grundtanke iaf, sen får man ta ett beslut helt enkelt.

@linnsan inte lätt att göra det du gjorde, tycker det var väldigt starkt!
 
Hittade röntgenbilder på en annan hund med "short spine syndrome" och oj vilken skillnad mot schäfern:
pigxray2-f42250dab13fa676.jpg

Jag ser inte riktigt hur det ser ut under armbågen men resten av ryggen var ju riktigt rak och fin (i mina ögon). Och med den här bilden av den hunden så erkänner jag att jag känner mig tveksam till om jag skulle avliva den om den råkade vara mitt ansvar:
animatedgifofpig.gif

Jag är verkligen inte duktig på att läsa hundkroppspråk men för min del ser den ut att sätta sig ned och gå omkring utan större problem, eller vad säger ni?
 
Min gräns går när de inte kan göra sånt som de förväntas kunna göra för sin art/ras och de lever ett hämmat och begränsat liv. Skillnaden mellan oss människor är att vi kan förstå våra problem och förhoppningsvis förlika oss med att läget är som det är medans djuren drivs av sina drifter och saknar förmågan att analysera och tänka i ett större perspektiv :)
Med en bruksschäfer så känns det lättare att kunna avgöra sådant dock :p
Hm, jag ser din synpunkt men samtidigt så undrar jag om en hund skulle tänka "varför kan jag inte springa lika fort som dem?" (till exempel) där en människa hade kunnat bli deprimerad, de lever ju mest i nuet och är inte det att förlika sig med läget?
 
Så länge det finns fler hundar än vad det finns hem och friska hundar avlivas pga att ingen vill/kan ta hand om dom så ser jag ingen anledning alls i att spara så här gravt missbildade valpar. Man ser ju redan direkt vid födseln att hunden är missbildad om det är som de här hundarna på bilderna, och man kan omöjligt veta redan då hur/om hunden kommer lida och ha ont. Varför chansa? Lämna den platsen på jorden till en frisk hund.
Undra också hur organen påverkas?
I schäferns fall vet jag ju att man önskar en kropp med gott om plats för stora lungor för att orka arbeta. Hur får lungor mm plats i kroppen? De måste tryckas ihop.
Undra om dessa hundar går på smärtstillande? Och har de andra mediciner?
 
Så länge det finns fler hundar än vad det finns hem och friska hundar avlivas pga att ingen vill/kan ta hand om dom så ser jag ingen anledning alls i att spara så här gravt missbildade valpar.

Sånt som man inte alltid tänker på och kommer ihåg, iaf jag kan behöva påminnas! Huruvida vissa hundar borde avlivas eller ej diskuteras rätt ofta, men det vore kanske lika värt att tänka seriöst på huruvida man ska para och avla! Känns ju som det "produceras" valpar i överflöd ibland, utan någon tillräckligt stor tanke på att långvariga hem finns till alla.
 
Så länge det finns fler hundar än vad det finns hem och friska hundar avlivas pga att ingen vill/kan ta hand om dom så ser jag ingen anledning alls i att spara så här gravt missbildade valpar. Man ser ju redan direkt vid födseln att hunden är missbildad om det är som de här hundarna på bilderna, och man kan omöjligt veta redan då hur/om hunden kommer lida och ha ont. Varför chansa? Lämna den platsen på jorden till en frisk hund.
Undra också hur organen påverkas?
I schäferns fall vet jag ju att man önskar en kropp med gott om plats för stora lungor för att orka arbeta. Hur får lungor mm plats i kroppen? De måste tryckas ihop.
Undra om dessa hundar går på smärtstillande? Och har de andra mediciner?
Ja, vid födelsen så tycker jag också att man kan direkt låta avliva dem. Men jag erkänner villigt att det tar emot mera när de har levt ett tag :o
 
Tittade på en video på youtube om hunden jag sist visade bild på, där fanns mera info om hur skelettet såg ut på hunden, det verkade vara nacken som det var fel på där.
Ifall någon är intresserad:
Tydligen var bakbenen felvända(?) dessutom, det såg inte jag! :o

@Voff här tog visst lungorna upp rätt mycket plats från tarmarna istället så den får små måltider bara.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 844
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Rio är trasig igen :(. Och nu känner jag mig lite rådvill... I fredags skulle vi spåra och innan det gick vi en promenad. Jag värmde upp...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 999
Senast: Sleepy
·
Hundhälsa Vill bara skriva av mig.. Har en dvärgpinscher hane snart 2,5år (värsting-åldern) och var förra veckan hos veterinär med honom då jag...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
12 329
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Börjar med att skriva att jag ska ringa veterinär direkt imorgon bitti, så har vi den biten avklarad! Tar det från början. I...
Svar
4
· Visningar
1 378
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp