Schäferblandisen Kriga

original.jpg

Den?
Fanns visst en schäfer också
12643001_869745503147271_758563806137231579_n.jpg

Huuuh... ja det var schäfern jag tänkte på.. tror jag... :(
 
Ja, jag tyckte hon förtjänade en egen tråd.

Hämtade ju hem en missbildad schäferblandisvalp för drygt en vecka sen. Som skänktes bort till vem som helst.
Här är annonsen:
image_zpslqfzr2tt.png


Tyvärr gick det inte bra hos veterinären. Vi röntgade aldrig men veterinären verkade helt säker på att det var en missbildning som bla gör att det fattas ryggkotor + att hela kroppen då blir, ja en aning lustig. Det hade setts hos nötkreatur och det jag hittar är missbildningen Complex vertebral malformation.
Organ kan ligga fel och proportioner och muskler blir ju fel. Förmodligen är det en nerv i kläm i ryggen som gör att hennes balans bak är så lustig. Och hon har ju så gott som inga muskler bak och är stabbig fram..

Hon kommer få somna in på torsdag. Egentligen är ju beslutet väldigt lätt samtidigt som det är jobbigt:( Hon lyckades såklart nästla sig in i mitt hjärta på denna korta tiden.

En vän var ute häromdagen och tog lite kort på henne :)
IMG_2142_zpsa3rboxsv.jpg


IMG_1990_zpspsubyjca.jpg


IMG_2066_zpsf0xdotwf.jpg


IMG_1965_zpsvgg9lhid.jpg


IMG_2111_zpstbwenwn5.jpg



Missbildningen verkar om jag förstått det väldigt ovanlig och nu kom tankarna på om jag ska ta kontakt med någon om detta? Slu? Om det är det så verkar det som att båda föräldrarna måste bära på genen. Är detta något jag bör gå vidare med? Vem ska jag isåfall kontakta?

Just nu är jag så j*vla förbannad på människor. Arg för att dom i sin annons skrev att hon skulle passa någon som inte rör sig så mycket :rage::banghead:


Kan bara hålla med övriga. Alla heder åt dig Linnsan, som tagit både emotionellt och ekonomiskt ansvar och vågat ta rätt beslut. Vila i frid lilla Kriga.

 
Vilket stort hjärta du har som tagit hand om den lilla valpen så hon får den bästa möjliga tiden tills det är dags!

Obduktion är väl det enda som kan ge de mest ingående svaren.
 
Fy så tragiskt det hela är, lilla Kriga. :(
Men åter igen, vilken otrolig tur hon haft som fick hamna hos dig @linnsan under den lilla tid hon får här på jorden. All heder åt dig som tagit på dig ansvaret för att den lilla inte skulle hamna i fel händer.

Vilka förbannat korkade människor det finns där ute.. Riktigt skrämmande.
 
Fysjutton.. och åter igen, sådan otrolig tur att hon hamnade hos dig!

Visst var det någon här på buke som sett en hund i USA som såg likadan ut? En hund som är vuxen och har blivit "kändis" pga sitt annorlunda utseende.. Den har femtioelvatusen följare på någon facebooksida och kanske instagram också om jag inte minns helt tokigt. Den var dock ännu kortare i kroppen tror jag. Någon som vet vilken hund jag tänker på? Jag minns inte namnet på den.
Jag tror jag vet vilken du menar. Han hunden som lixom inte hade någon hals eller liknande va??
 
Kan inte länka via mobolen, men sök på Quasi the great på fb.
Vet inte om jag tycker det är underbart att npgon ville ta sig an honom eller om det bara är sjukt synd om hunden.
 
Blir lite kär i dig nu @linnsan.
Du har verkligen skött det hela exemplariskt.
Krigas uppfödare däremot borde skämmas som de snåla, egoistiska ynkryggar de är :rage:

Älskar hennes namn. Vi har namnet Criga med på namnlistan till kullen som förhoppningsvis jäser i tiken här hemma :love:

En sån tapper valp som lilla Kriga ska ha ett namn som matchar:heart
 
Har den inte för få kotor i ryggraden och halsen ?
Kan den säkert ha. Gissar att det är mer än ett fel på den. Just den där schäfern har varit uppe i några trådar i olika schäfergrupper. Vad som är sant av allt som påståtts vet jag inte. Läste bara att några bla påstod att det skulle röra sig om dvärgväxt.
 
Jag kan inte säga så mycket mer än vad alla andra redan sagt - men alltså @linnsan vilken fantastisk person du är som ger Kriga möjligheten att få ett värdigt liv och avslut på det. Det är en helt horribel situation, men du hanterar den så otroligt imponerande. :heart
 
Kan den säkert ha. Gissar att det är mer än ett fel på den. Just den där schäfern har varit uppe i några trådar i olika schäfergrupper. Vad som är sant av allt som påståtts vet jag inte. Läste bara att några bla påstod att det skulle röra sig om dvärgväxt.
Om man googlar på "short spine" alternativt "short spine syndrome" så får man upp hundar, hästar, varg mm med den defekten. Inte vackert :( Men verkar inte göra ont - dock svårt för vilda djur att vara smidiga och jaga föda.
 
Om man googlar på "short spine" alternativt "short spine syndrome" så får man upp hundar, hästar, varg mm med den defekten. Inte vackert :( Men verkar inte göra ont - dock svårt för vilda djur att vara smidiga och jaga föda.
Undra om det finns en ärftbarhet i syndromet eller om det kan slå till hur som helst?
 
Undra om det finns en ärftbarhet i syndromet eller om det kan slå till hur som helst?
Ja det kan man undra. Ibland dyker ju saker upp bara så där - det är ju mycket som ska klaffa när ett foster ska bildas, men ibland händer nog saker utan att det behöver vara ärftligt. Det måste ju vara oerhört svårt för dessa att föröka sig, så dom kan nog inte sprida sina egna gener vidare - men kanske kan vissa vara bärare och med rätt match så dyker det upp.
 
Ja, jag tyckte hon förtjänade en egen tråd.

Hämtade ju hem en missbildad schäferblandisvalp för drygt en vecka sen. Som skänktes bort till vem som helst.
Här är annonsen:
image_zpslqfzr2tt.png


Tyvärr gick det inte bra hos veterinären. Vi röntgade aldrig men veterinären verkade helt säker på att det var en missbildning som bla gör att det fattas ryggkotor + att hela kroppen då blir, ja en aning lustig. Det hade setts hos nötkreatur och det jag hittar är missbildningen Complex vertebral malformation.
Organ kan ligga fel och proportioner och muskler blir ju fel. Förmodligen är det en nerv i kläm i ryggen som gör att hennes balans bak är så lustig. Och hon har ju så gott som inga muskler bak och är stabbig fram..

Hon kommer få somna in på torsdag. Egentligen är ju beslutet väldigt lätt samtidigt som det är jobbigt:( Hon lyckades såklart nästla sig in i mitt hjärta på denna korta tiden.

En vän var ute häromdagen och tog lite kort på henne :)
IMG_2142_zpsa3rboxsv.jpg


IMG_1990_zpspsubyjca.jpg


IMG_2066_zpsf0xdotwf.jpg


IMG_1965_zpsvgg9lhid.jpg


IMG_2111_zpstbwenwn5.jpg



Missbildningen verkar om jag förstått det väldigt ovanlig och nu kom tankarna på om jag ska ta kontakt med någon om detta? Slu? Om det är det så verkar det som att båda föräldrarna måste bära på genen. Är detta något jag bör gå vidare med? Vem ska jag isåfall kontakta?

Just nu är jag så j*vla förbannad på människor. Arg för att dom i sin annons skrev att hon skulle passa någon som inte rör sig så mycket :rage::banghead:

Det där kändes ända in i hjärteroten! Så himla fint av dig att du tog dig an lilla Kriga!

Hundbiobanken på SLU är nog ett ställe du kan vända dig. http://www.slu.se/sv/centrumbildningar-och-projekt/slubiobank/
 
Ja det kan man undra. Ibland dyker ju saker upp bara så där - det är ju mycket som ska klaffa när ett foster ska bildas, men ibland händer nog saker utan att det behöver vara ärftligt. Det måste ju vara oerhört svårt för dessa att föröka sig, så dom kan nog inte sprida sina egna gener vidare - men kanske kan vissa vara bärare och med rätt match så dyker det upp.
Ja allt är ju faktiskt inte ärftligt. I land blir det skit ändå hur noga man än är.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 846
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Rio är trasig igen :(. Och nu känner jag mig lite rådvill... I fredags skulle vi spåra och innan det gick vi en promenad. Jag värmde upp...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 002
Senast: Sleepy
·
Hundhälsa Vill bara skriva av mig.. Har en dvärgpinscher hane snart 2,5år (värsting-åldern) och var förra veckan hos veterinär med honom då jag...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
12 329
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Börjar med att skriva att jag ska ringa veterinär direkt imorgon bitti, så har vi den biten avklarad! Tar det från början. I...
Svar
4
· Visningar
1 378
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp